ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Ποιος φοράει τα παντελόνια εδώ μέσα; (Και τι με νοιάζει;) 1

Καφενειακή αργκό, βουλευτική σπόντα, καθημερινή μπούρδα στερεοτυπικής κενότητας. Ο «παντελονάτος», τον οποίο ακούμε παντού καθημερινά -από τους παίκτες των ριάλιτι μέχρι τη Βουλή των Ελλήνων- δεν είναι εύκολη προσβολή· είναι αυτοματισμός.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

Η λέξη «παντελονάτος» κουβαλάει κάτι από την απελπισία της Έμμα Μποβαρύ όταν περιφερόταν στη γαλλική επαρχία με τη φαντασίωση μιας ζωής που δεν την χωρούσε -γεμάτη αυταπάτες για το πώς είναι πραγματικά ο κόσμος. Μόνο που, σε αντίθεση με την Έμμα, αυτοί που χρησιμοποιούν χωρίς δεύτερη σκέψη τον επιθετικό αυτόν χαρακτηρισμό, δεν δείχνουν την παραμικρή διάθεση να αποχαιρετήσουν το δράμα της εποχής τους.

Αν ο Γκυστάβ Φλωμπέρ έγραφε σήμερα το λεξικό των Κοινών Τόπων, πιθανότατα θα σημείωνε δίπλα στον «παντελονάτο»: «Περιέχει αβαρή ίχνη ανδρικής ανωτερότητας» για να προσθέσει, ενδεχομένως, μια ατάκα από την εισαγωγή του: «Αυτή την απολογία της ανθρώπινης προστυχιάς, μ’ όλες της τις όψεις, ειρωνική και κραυγαλέα […] με το σκοπό να τελειώσουμε οριστικά μ’ όλες τις γελοιότητες, όποιες και να’ ναι».

O «παντελονάτος» ή η «παντελονάτη συμπεριφορά» κολλάει πάνω μας επίμονα, σαν λεκές που μοιάζει να εξαφανίστηκε στους 60° αλλά στο φως της ημέρας επανεμφανίζεται ύπουλα.

Μια κοινωνία ωριμάζει όταν μαθαίνει να κοιτάζει τις λέξεις της σαν να είναι καθρέφτες. O «παντελονάτος» ή η «παντελονάτη συμπεριφορά» κολλάει πάνω μας επίμονα, σαν λεκές που μοιάζει να εξαφανίστηκε στους 60° αλλά στο φως της ημέρας επανεμφανίζεται ύπουλα. Σαν τικ που κρύβει ολόκληρη την αμηχανία μιας εποχής, η οποία προσπαθεί να απεξαρτηθεί από τις αγκυλώσεις της, αλλά δεν ξέρει ακριβώς πώς.

Γιατί τι σημαίνει «παντελονάτος»; Ότι κάποιος «κρατάει τον λόγο του»; Ότι είναι «καλός, τίμιος και σταθερός»; Ότι είναι «ντόμπρος»; Ότι «δε μασάει»; Ότι «μασάει και φτύνει και τα κουκούτσια»; Μα από πότε η ηθική και η «σωστή ξήγα» έχει dress code;

Ο «παντελονάτος» μέσα στην αστειότητα της έκφρασής του επιμένει να διαχωρίζει το ανδρικό από το γυναικείο –όμως, οι κοινωνικές ανισότητες, πόσο μάλλον οι έμφυλες, είναι σαν το καλάθι με τα άπλυτα: όσο συνεχίζουμε να βάζουμε πλυντήριο βάσει χρωματιστών και ασπρόρουχων τόσο ο πάτος του καλαθιού δεν αδειάζει.

Προφανώς ο Σαίξπηρ σήμερα, κατά πάσα πιθανότατα, θα επαναδιατύπωνε τη διάσημη ρήση του «τα ρούχα κάνουν τον άντρα» (clothes make the man) σε κάτι πιο καυστικά επίκαιρο: «Τα ρούχα κάνουν τον άντρα… αλλά προφανώς όχι τη γυναίκα».

Ο «παντελονάτος» μέσα στην αστειότητα της έκφρασής του επιμένει να διαχωρίζει το ανδρικό από το γυναικείο –όμως, οι κοινωνικές ανισότητες, πόσο μάλλον οι έμφυλες, είναι σαν το καλάθι με τα άπλυτα: όσο συνεχίζουμε να βάζουμε πλυντήριο βάσει χρωματιστών και ασπρόρουχων τόσο ο πάτος του καλαθιού δεν αδειάζει.

Είναι σαν να παίζουμε σε λούπα το παλιό τραγούδι του αρχοντορεμπέτη Βασίλη Τσιτσάνη, «Μάγκας βγήκε για σεργιάνι» το οποίο, αν το καλοσκεφτεί κανείς, είναι ύμνος στην τρυφερότητα μεταμφιεσμένη με αντριλίκι.

Δε μάθαμε τίποτα, τελικά, από τη θαρραλέα Έριν Μπρόγκοβιτς όταν η Τζούλια Ρόμπερτς κοιτάζει τα «τσακάλια», τα οποία μάχεται με εκείνο το μισο-ειρωνικό βλέμμα σα να λέει «καμία γυναίκα δεν έχει ανάγκη κανένα ντύσιμο για να της αναγνωρίσεις την πυγμή». Εις μάτην διατυμπάνιζε η Σιμόν ντε Μποβουάρ πως «δε γεννιέσαι γυναίκα, γίνεσαι».

Δεν χρειαζόμαστε την εικόνα του άνδρα που «φοράει παντελόνια» για να ορίσουμε τι εστί ακεραιότητα. Η εντιμότητα δεν έχει φύλο, ούτε μπατζάκια.

Αντί να λέμε «παντελονάτος», θα μπορούσαμε να πούμε «ωραίος τύπος». Κι αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε μια παρομοίωση, μια μεταφορά ή λοιπά καλολογικά στοιχεία γιατί να μην φτιάξουμε μια δική μας butoh, γλωσσική εκδοχή; Να πούμε π.χ. «αυτός έχει γερό κορμό» ή «αυτή έχει βαθιές ρίζες» -όχι, δεν είναι γραφικότητα, είναι θέση.

Η γλώσσα αλλάζει με τις μικρές καθημερινές επιλογές μας. Με το πώς μιλάμε στον εαυτό μας, στους απέναντι, στους πρεσβύτερους, στα παιδιά. Με το πώς περιγράφουμε το σωστό και το λάθος, το θάρρος και τη δειλία, την ομορφιά και την ασχήμια, την εντιμότητα και τη «μαγκιά». Δεν χρειαζόμαστε την εικόνα του άνδρα που «φοράει παντελόνια» για να ορίσουμε τι εστί ακεραιότητα. Η εντιμότητα δεν έχει φύλο, ούτε μπατζάκια.

Επιμύθιο: Ο «παντελονάτος» είναι θεωρητικά το αντίθετο του performative male -και οι δύο, ωστόσο, είναι ρόλοι άνευ ουσίας. Άλλωστε «η γλώσσα μπορεί εύκολα να γίνει εργαλείο ψεύδους» όπως έλεγε κι ο Όργουελ.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ