«Τρικυμία» στην αγορά της κρουαζιέρας

Τα τρομοκρατικά χτυπήματα και η συνεχιζόμενη κρίση στην Τουρκία, σε συνδυασμό με την κλιμάκωση του Προσφυγικού-Μεταναστευτικού,

«Τρικυμία» στην αγορά της κρουαζιέρας
Τα τρομοκρατικά χτυπήματα και η συνεχιζόμενη κρίση στην Τουρκία, σε συνδυασμό με την κλιμάκωση του Προσφυγικού-Μεταναστευτικού, αντικατοπτρίζονται και στην κρουαζιέρα. «Αλλάξαμε τις προβλέψεις μας προς το χειρότερο» λέει ο πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες, αναφερόμενος στις αναθεωρημένες προς τα κάτω εκτιμήσεις για τη σεζόν που ξεκινά. Η αναστάτωση στην Ανατολική Μεσόγειο προκαλεί αλλαγές προσεγγίσεων από την Τουρκία, ενώ κάποιες εταιρείες αποσύρονται προς τα δυτικά.
Στα ελληνικά λιμάνια οι προσεγγίσεις εφέτος αναμένεται να είναι 490 λιγότερες, με 260.465 λιγότερους επιβάτες σε σχέση με πέρυσι. Η αρχική εκτίμηση για το 2016 προέβλεπε 4.044 προσεγγίσεις, όμως έχει περιοριστεί σε 3.791πλοία και 4.697.278επιβάτες. Το 2015 τα λιμάνια της χώρας υποδέχθηκαν 4.957.743 επιβάτες, με 4.281 προσεγγίσεις, το 2014 4.932.373 επιβάτες, με 3.826 προσεγγίσεις και το 2013 5.661.889 επιβάτες με 4.288 αφίξεις πλοίων.
Ορισμένες εταιρείες παραμένουν στην Ανατολική Μεσόγειο, επιλέγοντας άλλα λιμάνια που θεωρούν πιο ασφαλή. Αλλες όμως αποσύρονται, επηρεασμένες από την κρίση και το μεταναστευτικό πρόβλημα και «ακυρώνουν τα calls», λέει ο κ. Κόντες. Για παράδειγμα, η AIDA Cruises μετέφερε τα τακτικά προγράμματα του AIDA Stella από την Ανατολική προς τη Δυτική Μεσόγειο, ακυρώνοντας 55 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια.
Ακυρώσεις


Αλλες εταιρείες κινούνται στην ίδια κατεύθυνση, αλλά με λιγότερες ακυρώσεις σε ελληνικά λιμάνια, ενώ υπάρχουν μικρά κρουαζιερόπλοια 150-200 ατόμων και megayachts που έχουν ακυρώσει τελείως το πρόγραμμά τους σε Αιγαίο και Τουρκία. «Δένουν τα πλοία» δηλώνει ο κ. Κόντες, τονίζοντας την ανάγκη να ανατραπεί το αρνητικό κλίμα.

«Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου φαίνεται να χάνουν έδαφος όπως είχε προβλεφθεί. Με εξαίρεση τη Σάμο που έχει αύξηση στις προσεγγίσεις, αλλά αυτό συμβαίνει λόγω των technical calls, από ορισμένες προσεγγίσεις της Τουρκίας»
εξηγεί, αφού εταιρείες με πελατεία κυρίως από την αμερικανική και την ελβετική αγορά πηγαίνουν στη Σάμο και όσοι επιβάτες επιθυμούν περνούν στην Τουρκία και επιστρέφουν αυθημερόν.
Σε καλύτερη θέση σε σχέση με το 2015 είναι τα Ιόνια νησιά, με εξαίρεση την Κεφαλλονιά. Ο λόγος για την τελευταία αποδίδεται στα μεγάλα πλοία που προσέγγιζαν το νησί και τώρα έχουν μεταφερθεί σε Ασία και Αυστραλία, εξηγεί ο κ. Κόντες.
Οι αριθμοί


Με βάση τις αναθεωρημένες προβλέψεις της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας, ο Πειραιάς εφέτος αναμένει 615 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων από 621 το 2015, η Μύκονος 393 από 600, η Σαντορίνη 580 από 636, η Κέρκυρα 445 από 407, η Κεφαλλονιά 68 από 112, η Ζάκυνθος 36 από 8, το Ηράκλειο 162 από 170, η Ρόδος 284 από 340, η Χίος 12 από 42, η Λήμνος 20 από 41, η Σύμη 20 από 36, η Μυτιλήνη 12 από 53, η Κως 30 από 41 και η Πάτμος 73 από 192.

«Η Σαντορίνη και η Μύκονος δεν χάνουν»
τονίζει ο κ. Κόντες, αφού οι δύο προορισμοί παρουσιάζουν σταθερά μεγάλη ζήτηση. Στη Σαντορίνη η σεζόν θα ξεκινήσει με 11 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων τον Μάρτιο. Εκεί πια τίθεται ζήτημα φέρουσας ικανότητας, με τον δήμο και το Λιμενικό Ταμείο Θήρας να επιχειρούν να εγκαταστήσουν σύστημα διαχείρισης της κίνησης της κρουαζιέρας ώστε το νησί να δέχεται έως 8.000 επισκέπτες ημερησίως. Το 2015 είχε 636 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων, με πάνω από 790.000 επιβάτες.
Παρότι ο Πειραιάς ανεβαίνει σημαντικά παίρνοντας αρκετές προσεγγίσεις από τις ακυρώσεις της Τουρκίας το «κέρδος» είναι προσωρινό, ενώ και το τελωνείο χρειάζεται να είναι ανοιχτό όλο το 24ωρο, υπογραμμίζει ο κ. Κόντες. «Δεν θα υπάρχει θεαματική αύξηση» τονίζει ο πρόεδρος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean International στην Ελλάδα και μέλος ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «δεν πρέπει να σταλούν τα λάθος μηνύματα» για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το οποίο εξυπηρετεί προσωρινά την παραμονή προσφύγων και μεταναστών που φθάνουν από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

«Το ζήτημα είναι πώς θα εξελιχθούν τα προγράμματα των εταιρειών»
υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας. «Η Τουρκία αποτελεί γενικά πρόβλημα, γιατί και οι εταιρείες μακροπρόθεσμα φεύγουν από την περιοχή», με την Αίγυπτο και την Τυνησία να είναι ακόμη εκτός προγραμματισμού. «Εχουν ωριμάσει τώρα οι αποφάσεις των μεγάλων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων και των tour operators» προσθέτει. Ενώ, αν η κρουαζιέρα «γίνει ενδοκοινοτική, αυξάνεται σε 23% ο ΦΠΑ», εκτός αν γίνει προσέγγιση π.χ. στην Κροατία.
Στην Ανατολική Μεσόγειο «χάνουμε αξία λόγω του γεωπολιτικού προβλήματος στην περιοχή. Αυτό θα επηρεάσει τον προγραμματισμό και τις αποφάσεις για τη διετία 2017-2018» τονίζει ο κ. Στυλιανόπουλος. «Ηδη κάποιες από αυτές έχουν στρέψει τα πλοία στη Βόρεια Θάλασσα και στη Δυτική Μεσόγειο, αποφεύγοντας την ανατολική λεκάνη». Οπως εξηγεί, λόγω και του Προσφυγικού «υπάρχουν πρόσκαιρες προσεγγίσεις στην Ελλάδα, αλλά βραχυπρόθεσμα υπάρχει προβληματισμός. Εχουν ακυρωθεί προσεγγίσεις στην Τουρκία, αλλά η Ελλάδα δεν έχει χώρο και υποδομές για να απορροφήσει όλες αυτές τις ακυρώσεις».


Αβεβαιότητα
Χρονιά τελευταίας στιγμής για κρατήσεις και διακοπές

«Η εφετινή τουριστική χρονιά χαρακτηρίζεται αναμφισβήτητα από αβεβαιότητα και τείνει να εξελιχθεί σε τελευταίας στιγμής διακοπές και κρατήσεις. Ο ρυθμός των κρατήσεων της περιόδου που διανύουμε είναι 15%-20% μειωμένος σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό, ιδιαίτερα από τις λεγόμενες μακρινές αγορές, όπως Βόρεια και Νότια Αμερική, Αυστραλία, Απω Ανατολή»
δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises, η οποία εδρεύει στην Ελλάδα, κ. Κυριάκος Αναστασιάδης.

«Η ανάσχεση των κρατήσεων είναι φυσικό επακόλουθο των τρομοκρατικών επιθέσεων τόσο στη Γαλλία όσο και στην Κωνσταντινούπολη, ενώ σίγουρα επηρεάζουν και οι αρνητικές εικόνες που έχουν μεταδοθεί για τις μεταναστευτικές ροές προς τα ελληνικά νησιά. Εκτιμούμε ότι μόλις αποκατασταθεί η ηρεμία και γεωπολιτική σταθερότητα στην περιοχή, οι μακρινές αγορές θα επανακάμψουν και θα μειωθούν σημαντικά οι απώλειες. Οι βασικοί λόγοι που ευνοούν είναι από τη μία το δυνατό δολάριο και τα φθηνά αεροπορικά ναύλα, λόγω χαμηλού κόστους καυσίμων, ενώ από την άλλη η Ευρώπη και ιδιαιτέρως τα ελληνικά νησιά συνεχίζουν να αποτελούν έναν από τους πιο όμορφους και ασφαλείς τόπους για διακοπές, με απίστευτη ποικιλία προορισμών, υψηλές υπηρεσίες φιλοξενίας, ιστορία και μοναδικό πολιτισμό»
προσθέτει.
Η τάση για σεζόν τελευταίας στιγμής «παρατηρείται για όλες τις αγορές με προορισμό ευρωπαϊκές χώρες» εξηγεί, ενώ σημειώνει ότι «οι κρατήσεις για το 2017 δείχνουν ότι αν η ηρεμία επανακάμψει μπορούμε να μιλάμε για μια καλή χρονιά».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version