Εξελίχθηκαν σε «σπάνιο είδος» το καλοκαίρι που πέρασε. Οι Ελληνες του Αυγούστου, οι πιο καλοί πελάτες των θερινών προορισμών, λιγοστεύουν κάθε χρόνο καθώς η αδύναμη οικονομική κατάσταση έχει περιορίσει και τη δυνατότητά τους για διακοπές. Την εφετινή χρονιά ο εσωτερικός τουρισμός εμφανίζει σημάδια κατάρρευσης, με τους Ελληνες να είναι σχεδόν άφαντοι από τους παραδοσιακά δημοφιλείς προορισμούς.
Οσοι μπόρεσαν να διαθέσουν κάποια χρήματα για θερινές αποδράσεις ανακάλυψαν άλλους προορισμούς εντός της επικράτειας που μέχρι πρότινος δεν ήταν στον χάρτη τους. Ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για νησιά τα οποία πρόσθεταν σημαντικά επιπλέον κόστη αποκλείστηκαν από τον προγραμματισμό και τη θέση τους πήρε η μετακίνηση με αυτοκίνητο και οι κοντινές αποστάσεις. Μαγνησία, Εύβοια και Αργοσαρωνικός γνώρισαν μια νέα εγχώρια πελατεία η οποία παλαιότερα επέλεγε με διαφορετικά κριτήρια.
Δελεαστικά πακέτα
«Εφέτος υπήρχαν πολλοί Ελληνες. Ισως να ήταν και το 80% των επισκεπτών στο Πήλιο, με το υπόλοιπο 20% μόνο να είναι οι ξένοι επισκέπτες» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας κ. Γιώργος Ζαφείρης. Η σεζόν ουσιαστικά ξεκίνησε από τα μέσα Ιουλίου και μετά λόγω των προβλημάτων που επέφεραν το δημοψήφισμα και τα capital controls και διήρκεσε ως τα τέλη Αυγούστου, ενώ και τον Σεπτέμβριο παρατηρείται κίνηση. «Το Πήλιο είναι ένας γνωστός προορισμός, βρίσκεται στη μέση της Ελλάδας και συνδυάζει βουνό και θάλασσα» σημειώνει ο κ. Ζαφείρης, ενώ επισημαίνει τις προκρατήσεις και τη διάθεση δελεαστικών προσφορών-πακέτων από τους ξενοδόχους. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού η μέση τιμή για ένα δίκλινο δωμάτιο ήταν 60 ευρώ.
Παράλληλα,έπειτα από δύο-τρία χρόνια «απέφερε καρπούς η προσπάθεια που έχουμε κάνει για δραστηριότητες στο Πήλιο» προσθέτει, αναφερόμενος στα θαλάσσια σπορ, canyoning, ιππασία κ.ά. «Πολλοί έρχονται για τις δραστηριότητες πλέον και συνδυάζουν τις διακοπές τους». Εφέτος η περιοχή φιλοξένησε πολλές οικογένειες, επιτυγχάνοντας ικανοποιητικά ποσοστά σε πληρότητες, με τη διαμονή να έχει περιοριστεί σε πέντε ως επτά ημέρες από το 15ήμερο που ίσχυε παλαιότερα. «Ηταν μια καλή ανάσα» τονίζει. Ωστόσο ο ίδιος υποστηρίζει ότι «δεν ανέκαμψε ο τουρισμός. Η σεζόν ήταν 35 ως 45 ημέρες. Και χάσαμε τους ξένους τουρίστες γιατί το αεροδρόμιο της Αγχιάλου δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, ενώ η αστάθεια στη χώρα την περίοδο των προκρατήσεών τους τούς οδήγησε να επιλέξουν άλλους προορισμούς». Παρ’ όλα αυτά, στο Πήλιο τον Σεπτέμβριο έχει «πιο πολλούς Ελληνες απ’ ό,τι φοβόμασταν, αλλά και Γερμανούς και Αυστριακούς», οι οποίοι το επισκέπτονται τέτοια εποχή, με τις πληρότητες να φθάνουν σε ποσοστό 70%.
Επίσης ξεκινά δοκιμαστικά εφέτος το «All Around Pelion», ένα πρόγραμμα «all inclusive» που περιλαμβάνει διαμονή, φαγητό και δραστηριότητες. Βασισμένο στον συνδυασμό των ποικίλων δραστηριοτήτων με τις διακοπές στην περιοχή, στόχος του είναι να παρουσιαστεί σε διεθνείς εκθέσεις και να προταθεί σε τουριστικά πρακτορεία.
«Φθηνότερα δεν υπάρχει»
«Οι Ελληνες ανακάλυψαν ξανά την Αίγινα» τονίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αίγινας κ. Σταύρος Καλαμάκης. «Η εφετινή σεζόν ήταν καλή για το νησί. Διευρύναμε την πελατεία μας. Και θα ήταν ακόμη καλύτερα αν δεν υπήρχαν τα προβλήματα της πολιτικής και οικονομικής αστάθειας» επισημαίνει αναφερόμενος στους αυξημένους εγχώριους επισκέπτες αλλά και τους ξένους οι οποίοι γνώρισαν τα νησιά του Αργοσαρωνικού μέσω της «συγκροτημένης προώθησης και των στοχευμένων ενεργειών» που γίνονται τα τελευταία χρόνια σε συνεργασία με την Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ). Αντίθετα, οι χρονιές 2012 και 2013 ήταν «τραγικές». Δεν υπήρχαν Ελληνες παρά μόνο όσοι είχαν σπίτια στο νησί και οι ξένοι ήταν λιγοστοί.
Εφέτος η ζήτηση από τους Ελληνες ήταν μεγάλη και από τις 20 Ιουλίου ως τα τέλη Αυγούστου οι πληρότητες κυμαίνονταν μεταξύ 80% και 100%. «Θέματα κόστους παίζουν τον ρόλο τους. Πελάτες που πήγαιναν σε πιο δημοφιλείς προορισμούς παλαιότερα τώρα μπήκαν στο δικό μας πελατολόγιο» εξηγεί. Εξάλλου, η μέση τιμή για ένα δίκλινο δωμάτιο τους θερινούς μήνες ήταν 40-50 ευρώ και σε ικανοποιητικά καταλύματα. Στα θετικά του προορισμού είναι η εύκολη και φθηνή πρόσβαση με πολύ συχνά ακτοπλοϊκά δρομολόγια και εισιτήρια που ξεκινούν από οκτώ ευρώ. «Φθηνότερος προορισμός δεν υπάρχει» υποστηρίζει.
Οι υποδομές
«Η Αίγινα μπορεί να δώσει μεγάλη διέξοδο στην Αθήνα» υποστηρίζει ο κ. Καλαμάκης. Το νησί διαθέτει 5.000 κλίνες (μαζί με τα ενοικιαζόμενα δωμάτια) «καλύπτοντας τη δυναμικότητα όλου του Αργοσαρωνικού, μέχρι και τα Κύθηρα». Ωστόσο, υπογραμμίζει τις ελλείψεις σε υποδομές, «για να μπορέσουμε να δώσουμε τα επιθυμητά επίπεδα ποιότητας στη ζήτηση που αναπτύσσεται. Ο Αργοσαρωνικός όμως ακόμα και στην Ολυμπιάδα ήταν εκτός αναπτυξιακών κινήτρων». Από την άλλη, τονίζει ότι η Αίγινα «διαθέτει Κέντρο Υγείας και νοσοκομείο, ενώ έχει 50 μόνιμους γιατρούς», εστιάζοντας σε απαραίτητες υπηρεσίες και παροχές, σε αντίθεση με άλλα νησιά που υπολείπονται, παρά τον όγκο των επισκεπτών τους θερινούς μήνες. Επίσης «έχουμε τη μοναδική γαλάζια σημαία στον Αργοσαρωνικό» αναφέρει και συμπληρώνει το ικανοποιητικό οδικό δίκτυο, τα περιπατητικά μονοπάτια και τα πολιτιστικού ενδιαφέροντος μνημεία.
Από την εισερχόμενη κίνηση ανοδικά κινείται και η σκανδιναβική αγορά, η οποία γνώριζε την Αίγινα και τον Αργοσαρωνικό και μέσω των απευθείας πτήσεων της Aegean σε Οσλο και Κοπεγχάγη επανήλθε. Με την προκήρυξη των εκλογών η ζήτηση παρουσιάζει κάμψη. «Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για κρατήσεις ούτε από Ελληνες ούτε από ξένους» καταλήγει.
Φθηνή πρόσβαση
Ο Αύγουστος καλύτερος και από πέρυσι
«Ο Ιούλιος δεν είχε κίνηση ως τα μέσα του μήνα, ο Αύγουστος όμως ήταν καλύτερος και από πέρυσι, χάρη σε περισσότερους Ελληνες και ξένους. Εφέτος είχαμε πολλούς Ελληνες στη Νότια Εύβοια, στην Κύμη και στη Χαλκίδα» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ευβοίας κ. Μιλτιάδης Χέλμης. Οι πληρότητες κυμάνθηκαν σε ποσοστά 55%-60% τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ξεπέρασαν το 85%. Ο ίδιος αποδίδει την ενισχυμένη προσέλευση των Ελλήνων και στην εύκολη και φθηνή πρόσβαση, ειδικά από την Αττική, καθώς και στις χαμηλές τιμές των καταλυμάτων.
Ο Αύγουστος καλύτερος και από πέρυσι
«Ο Ιούλιος δεν είχε κίνηση ως τα μέσα του μήνα, ο Αύγουστος όμως ήταν καλύτερος και από πέρυσι, χάρη σε περισσότερους Ελληνες και ξένους. Εφέτος είχαμε πολλούς Ελληνες στη Νότια Εύβοια, στην Κύμη και στη Χαλκίδα» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ευβοίας κ. Μιλτιάδης Χέλμης. Οι πληρότητες κυμάνθηκαν σε ποσοστά 55%-60% τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ξεπέρασαν το 85%. Ο ίδιος αποδίδει την ενισχυμένη προσέλευση των Ελλήνων και στην εύκολη και φθηνή πρόσβαση, ειδικά από την Αττική, καθώς και στις χαμηλές τιμές των καταλυμάτων.
Το καλοκαίρι ένα δίκλινο δωμάτιο κόστιζε από 40 ευρώ και η Εύβοια διαθέτει περίπου 15.000 ξενοδοχειακές κλίνες (250 μονάδες). Αυξημένοι ήταν και οι ξένοι τουρίστες στην Αιδηψό, όπου βρέθηκαν πολλοί Σέρβοι και Ρουμάνοι, ενώ παραδοσιακά περισσότερη ξένη πελατεία έχει η περιοχή της Ερέτριας, όπου λειτουργούν μεγαλύτερα ξενοδοχεία έχοντας συνεργασίες με tour operators. Αυξημένη και η προσέλευση των Ιταλών, με τους περισσότερους να νοικιάζουν σπίτια στην Εύβοια για τη διαμονή τους. Αντίθετα, απώλειες καταγράφηκαν από τη ρωσική αγορά εξαιτίας του εμπάργκο και της υποτίμησης του ρουβλίου.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
