Κυνηγώντας το αληθινό πρόσωπο του Ιησού

ΕΙΝΑΙ το Αγιον Μανδήλιον, το ιερό κειμήλιο όπου, σύμφωνα με την παράδοση, έχουν αφήσει ανεξίτηλο σημάδι τα χαρακτηριστικά του προσώπου του Ιησού. Για τους χριστιανούς του Μεσαίωνα ήταν η πρώτη αχειροποίητη εικόνα, στην οποία επιπλέον αποδίδονταν θαυματουργές ιδιότητες. Το Μανδήλιον βρισκόταν αρχικά στην Εδεσσα, τη σημερινή πόλη Ούρφα της Τουρκίας, όπου παρέμεινε και μετά τη μουσουλμανική κατάκτηση, το 639. Στην Κωνσταντινούπολη μεταφέρθηκε στα μέσα του 10ου αιώνα. Τώρα φυλάσσεται στο Βατικανό και τον Ιούνιο θα εκτεθεί για πρώτη φορά στο Βρετανικό Μουσείο, στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης «Θησαυροί των Ουρανών».

Αυτή, η πρώτη εικόνα του Ιησού, σπανίως εκτίθεται δημοσίως- αν και οι γνώμες των ειδικών διίστανται για το αν το ύφασμα είναι αυθεντικό ή αντίγραφο που φτιάχθηκε 400 χρόνια μετά τη Σταύρωση του Χριστού. Ετσι το Βρετανικό Μουσείο ετοιμάζεται να υποδεχθεί πλήθος καθολικών, ορθοδόξων και κοπτών χριστιανών στην έκθεση του Μανδηλίου. «Είναι ένα από τα σημαντικότερα δάνεια στην πρόσφατη ιστορία μας. Στην έκθεση θέλουμε να αναπαραστήσουμε την παγκόσμια επιθυμία κάθε ανθρώπου να απλώσει το χέρι και να αγγίξει το Απόλυτο» λέει ο διευθυντής του ΒΜ Νιλ Μακ Γκρέγκορ.

Ο επιμελητής της έκθεσης Τζέιμς Ρόμπινσον συγκρίνει το προσκύνημα στο Μανδήλιον με σύγχρονη ειδωλολατρία. «Είναι ένα κοινό αντικείμενο που έγινε μοναδικό από το πρόσωπο που πιστεύεται ότι ήρθε σε επαφή μαζί του» λέει. Ο θρύλος λέει ότι ο βασιλιάς της Εδεσσας Αγκμπαρ έστειλε έναν ζωγράφο να φτιάξει μιαν εικόνα του Χριστού πιστεύοντας ότι με αυτήν θα γιατρευόταν από τη λέπρα. Αλλά ο ζωγράφος δεν μπόρεσε να αποτυπώσει με την τέχνη του το πρόσωπο του Χριστού, το οποίο έλαμπε και τον τύφλωνε.

Γνωρίζοντας την πίστη του Αγκμπαρ, ο Ιησούς ζήτησε ένα μαντίλι και, αφού ένιψε το πρόσωπό του, το σκούπισε στο ύφασμα στο οποίο αποτυπώθηκε η άχραντη όψη Του. Οταν ο Αγκμπαρ προσκύνησε και φίλησε το μαντίλι, γιατρεύτηκε από τη λέπρα.

Για εκατομμύρια πιστούς καθολικούς το θαυματουργό Μανδήλιον της Εδεσσας είναι ως σήμερα το δεύτερο πιο ιερό κειμήλιο μετά τη Σινδόνη του Τουρίνου, ένα κομμάτι ύφασμα επάνω στο οποίο έχει αποτυπωθεί η εικόνα ενός γενειοφόρου άνδρα. Η στάση επάνω στο ύφασμα μοιάζει να ταιριάζει σε σώμα που φέρει τραύματα από σταύρωση.

Η Σινδόνη φυλάσσεται στον καθεδρικό ναό του Τουρίνου από το 1578. Από τότε είναι πηγή διαμάχης μεταξύ της θρησκευτικής και της επιστημονικής κοινότητας: οι μεν πιστεύουν ότι πρόκειται για το σάβανο στο οποίο τυλίχθηκε το σώμα του Ιησού Χριστού μετά την αποκαθήλωση από τον Σταυρό, οι δε ότι είναι ανθρώπινο δημιούργημα. Επιστημονικές αναλύσεις και χρονολογήσεις άρχισαν στα τέλη του 19ου αιώνα. Το 1988 ανεξάρτητες έρευνες σε εργαστήρια του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης κατέληξαν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για δημιούργημα που χρονολογείται από τον 13ο14ο αιώνα.

Ιερουσαλήμ, Κωνσταντινούπολη, Βατικανό, οι τρεις πιο ιεροί τόποι των χριστιανών
Στον τόπο του μαρτυρίου

Τα κυριότερα προσκυνήματα συνδέονται με τη ζωή του Χριστού στους Αγίους Τόπους. Στη Βηθλεέμ το σπήλαιο της Γεννήσεως ήταν γνωστό από τους αποστολικούς χρόνους. Εκεί έχτισε η Αγία Ελένη βασιλική που ξαναχτίστηκε μεγαλοπρεπέστερη από τον Ιουστινιανό, όπως σώζεται ως σήμερα. Στη Ναζαρέτ υπάρχουν οι ναοί του Ευαγγελισμού για τους ορθόδοξους και τους καθολικούς.

Στα Ιεροσόλυμα κυριαρχούν ο Πανάγιος Τάφος και ο Γολγοθάς που συνδέονται με τον Ναό της Αναστάσεως. Στην παλιά πόλη η Οδός του Μαρτυρίου (Via Dolorosa) και άλλα σημεία σχετίζονται άμεσα με τα Πάθη του Κυρίου.

Από τις ημέρες του Ιουστινιανού

Η πάλαι ποτέ Βασιλεύουσα με την Αγία Σοφία και το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι τόπος ιερού προσκυνήματος για τους απανταχού ορθοδόξους. Φαίνεται ότι η πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας συγκαταλεγόταν ήδη από τον 9ο αιώνα στους πιο δημοφιλείς ιερούς τόπους και είλκυε πλήθος προσκυνητών, με επίκεντρο τον ναό της Αγίας Σοφίας,που ανεγέρθηκε από τον Ιουστινιανό τον 6ο αιώνα και έγινε αμέσως σύμβολο της χριστιανοσύνης.

Μετά το Σχίσμα του 1054 το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως έγινε παγκόσμιο κέντρο της Ορθόδοξης Εκκλησίας και ο προκαθήμενός του αναγνωρίστηκε ως «πρώτος μεταξύ ίσων».

Στα βήματα του Αγίου Πέτρου

Η καρδιά της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας χτυπάει στο Βατικανό,το μικροσκοπικό κρατίδιο με το μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου,τη μεγαλύτερη εκκλησία και το πιο εκπληκτικό έργο τέχνης που δημιουργήθηκε ποτέ,την οροφή της Καπέλα Σιστίνα του Μιχαήλ Αγγέλου.Στο Βατικανό εδρεύει η Αγία Εδρα,πνευματικό και διοικητικό κέντρο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας του ενός δισ.πιστών.Εκεί βρίσκεται η Βασιλική του Αγίου Πέτρου,χτισμένη επάνω από το σημείο ταφής του Αποστόλου.Μπορεί να χωρέσει 60.000 άτομα,ενώ με τη συνολική έκταση ολόκληρου του αρχιτεκτονικού συγκροτήματος είναι μία από τις μεγαλύτερες εκκλησίες του κόσμου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.