Ηλεκτροκίνηση: Κερδίζει το στοίχημα των μπαταριών η Κίνα

Επενδύοντας στην έρευνα και στην ανάπτυξη παράγει προϊόντα με υψηλή απόδοση και προσιτή τιμή και εφοδιάζει ένα στα τρία αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια σε όλον τον κόσμο

Η στροφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση θεωρείται δεδομένη και μη αναστρέψιμη, δεδομένης της πολιτικής βούλησης που εξαρχής τη συνοδεύει. Το κρίσιμο ερώτημα, από το οποίο εξαρτάται και η επιτυχία του όλου εγχειρήματος, είναι διττό: πώς οι παραγόμενοι συσσωρευτές θα εξασφαλίζουν στα οχήματα «αποδεκτή» αυτονομία με «ανεκτό» κόστος.

Η ανάγκη μείωσης της τιμής των ηλεκτρικών οχημάτων, που θα απεξαρτήσουν τον κλάδο από τις κρατικές φοροαπαλλαγές και τα άλλα «κίνητρα» για την προσέλκυση αγοραστών, καθιστά επιτακτική την ανάγκη να φθηνύνουν οι μπαταρίες. Αλλά εδώ και χρόνια όταν μιλάμε για φθήνια, οι Κινέζοι απλώς «δεν παίζονται».

Ανταγωνιστικοί

Δεν είναι έκπληξη το ότι «κάθε μάνατζερ αυτοκινητοβιομηχανίας που προβληματίζεται για το πώς θα κατασκευάσει εμπορικώς ανταγωνιστικά ηλεκτρικά οχήματα επισκέπτεται το διοικητικό στρατηγείο της CATL στο Νίνγκτε της Ανατολικής Κίνας», γράφουν οι «Financial Times».

Πρόκειται για την εταιρεία κατασκευής συσσωρευτών χαμηλού κόστους και έχει καταφέρει να εφοδιάζει ένα στα τρία αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια σήμερα στον κόσμο. «Με ερευνητικό προσωπικό 18.000 υπαλλήλων και έχοντας διπλασιάσει στα 2 δισ. δολάρια τον προϋπολογισμό της για την έρευνα και την ανάπτυξη το 2022, η CATL δείχνει πόσο δύσκολο είναι για τους ανταγωνιστές της να την πλησιάσουν», σημειώνει η βρετανική οικονομική εφημερίδα.

Τους άφησαν πίσω

Εν προκειμένω η CATL και η εδρεύουσα στο Σέντσεν BYD (Build Your Dream), που ξεκίνησε και τις εξαγωγές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, έχουν αφήσει πίσω τους κορεάτες και ιάπωνες ανταγωνιστές τους στην κατασκευή συσσωρευτών, θέτοντας μείζονα διλήμματα στους αμερικανούς και ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, που έχουν αναλάβει την ηθική υποχρέωση έναντι των δημοκρατικών κυβερνήσεων (αλλά και των δημοκρατών πελατών τους) να εξηλεκτριστούν μεν, αλλά απεξαρτώμενοι από την Κίνα. Ωστόσο, όταν μιλάμε για περιθώρια κέρδους και για λογοδοσία ενώπιον των μετόχων οι γεωπολιτικές ανησυχίες και οι ηθικές δεσμεύσεις μοιραία χαλαρώνουν.

«Η παγκόσμια παραγωγή μπαταριών έδινε προτεραιότητα στην απόδοση των προϊόντων και όχι στην προσιτή τιμή. Στην Κίνα η ηλεκτροκίνηση και ο εκδημοκρατισμός του ηλεκτρικού αυτοκινήτου δίνουν προτεραιότητα στην οικονομία, στη δυνατότητα των καταναλωτών να αγοράσουν το προϊόν. Κάνοντας όμως φθηνότερο το προϊόν, η Κίνα κερδίζει» εξηγεί στους «FT» ο Μπιλ Ρούσο, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Automobility και πρώην επικεφαλής της Chrysler στην Κίνα.

Γόρδιοι δεσμοί

Η CATL ιδρύθηκε μόλις πριν από 12 χρόνια μπαίνοντας «σφήνα» σε μια βιομηχανία που μέχρι τότε ελεγχόταν από μια ομάδα αμερικανικών, ευρωπαϊκών, ιαπωνικών και κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Υπό τον ιδρυτή Ρόμπιν Ζενγκ κατέκτησε μερίδιο περίπου 37% στην παγκόσμια αγορά μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, προμηθεύοντας τους μεγαλύτερους κατασκευαστές (από την Tesla και την BMW έως τη Volkswagen και τη Ford).

«Οι ανταγωνιστές μας δεν είναι εύκολο να μας πλησιάσουν. Είμαστε πολύ μπροστά στην καινοτομία και έχουμε αποδείξει πόσο εύκολα μπορούμε να μεταφέρουμε στην παραγωγή τα επιτεύγματα της έρευνας» δήλωσε δίχως ίχνος ασιατικής συστολής εκπρόσωπος της κινεζικής εταιρείας. Πρόσφατα η αμερικανική Ford εξασφάλισε την άδεια για να εφαρμόσει την τεχνολογία και την τεχνογνωσία της CATL σε ένα νέο εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών που θα ανεγείρει στο Μίτσιγκαν – μιλάμε για επένδυση 3,5 δισ. δολαρίων.

Αναλόγως εντυπωσιακά τεχνολογικά επιτεύγματα (αλλά και αμερικανική διαπλοκή) έχει να επιδείξει και η BYD. Εχοντας εξασφαλίσει επενδύσεις (και) του εμβληματικού Γουόρεν Μπάφετ η εταιρεία κατέχει σήμερα μερίδιο αγοράς 15% στην παγκόσμια αγορά μπαταριών.

Ρίχνουν το κόστος

Σύμφωνα με αναλυτές της εταιρείας συμβούλων Bernstein, αμφότερες οι CATL και BYD έχουν καταφέρει να μειώσουν τα κεφαλαιακά κόστη τους χαμηλότερα από τα 60 εκατ. δολάρια ανά γιγαβατώρα για τις μπαταρίες που παράγουν, όταν το κόστος για τις δύο μεγαλύτερες κορεάτισσες ανταγωνίστριές τους, LG και SK, είναι 88 εκατ. δολάρια ανά γιγαβατώρα και το κόστος για την ιαπωνική Panasonic είναι 103 εκατ. δολάρια ανά γιγαβατώρα. Αλλά και τεχνολογικά οι Κινέζοι είναι άπιαστοι: η CATL εντός του έτους ετοιμάζεται να παράξει μαζικά την πρώτη γενιά μπαταριών ιόντων νατρίου.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.