Πώς θα αξιοποιηθούν τα μικρά αεροδρόμια

Σενάρια με επιδότηση λειτουργίας για να ενισχυθεί η ελκυστικότητα της μακροχρόνιας συμφωνίας παραχώρησης.

Οι κορυφαίες επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού ανεβάζουν και πάλι στροφές στην αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων. Εχοντας δρομολογήσει την αξιοποίηση του αερολιμένα Καλαμάτας, που αποτελεί το διαμάντι της λίστας με τις μικρές πύλες της χώρας, το Υπερταμείο ανοίγει τον δρόμο για την αξιοποίηση και των υπόλοιπων 22 αερολιμένων. Εξετάζοντας σενάρια με επιδότηση λειτουργίας στοχεύει να ενισχύσει την ελκυστικότητα της μακροχρόνιας συμφωνίας παραχώρησης.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των μικρότερων αεροδρομίων της χώρας είναι οι «χαμηλές πτήσεις» σε όρους επιβατικής κίνησης, καθώς και η ανάγκη επενδύσεων για την αναβάθμιση των συχνά απαρχαιωμένων υποδομών. Ειδικότερα, το έτος-ρεκόρ προ πανδημίας, το 2019, στους 23 αερολιμένες που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) διακινήθηκαν μόλις 1,8 εκατ. ταξιδιώτες, όταν στα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece ταξίδεψαν 30,16 εκατ. ταξιδιώτες. Η ανάκαμψη του 2022 ανέβασε τα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας πάνω από τα 2,1 εκατ. επιβάτες.

Το Υπερταμείο, έχοντας ξεκινήσει την επικαιροποίηση της μελέτης αξιοποίησης των 22 αεροδρομίων, που θα γίνει μέσω μακροχρόνιας παραχώρησης ή ΣΔΙΤ, στοχεύει να προχωρήσει με ένα ενιαίο cluster ώστε να μην έχουμε αεροδρόμια πολλών ταχυτήτων. Συγχρόνως, επιδιώκει να συνθέσει ένα μείγμα που θα προσφέρει καλό συντελεστή απόδοσης στον επενδυτή, ώστε να επιτύχει ισόρροπη ανάδειξη των δυνατοτήτων όλων των περιοχών. Από άλλες πλευρές, έχει πέσει στο τραπέζι πρόταση για ιδιωτικό μάνατζμεντ των εγκαταστάσεων, εφόσον δεν υπάρξει ικανό ενδιαφέρον. Για την προετοιμασία της διαγωνιστικής διαδικασίας, το Υπερταμείο κινείται στα πρότυπα αυτής που ακολούθησε για την Καλαμάτα, με αφετηρία την πρόσληψη συμβούλων που θα «ακτινογραφήσουν» την υφιστάμενη κατάσταση, τις υποδομές και προοπτικές. Ο διαγωνισμός αναζήτησης νομικού, τεχνικού και οικονομικού συμβούλου βγήκε στον αέρα τον περασμένο Δεκέμβριο και η σύμβαση θα έχει διάρκεια 30 μηνών.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των μελετητών, η αναβάθμιση και παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων θα επαυξήσει την επιβατική κίνηση κατά 43% μέχρι το 2030 και την τουριστική κίνηση, ιδιαιτέρως στις νησιωτικές περιοχές, κατά 40% σε βάθος χρόνου. Οι επιδόσεις του αεροδρομίου Καλαμάτας το εντάσσουν απευθείας σε άλλη κατηγορία από τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Το 2019 κατέγραψε 317.000 διεθνείς επιβάτες, ενώ την περασμένη τουριστική σεζόν κατέγραψε ρεκόρ στην κίνηση εξωτερικού με σχεδόν 325.000 επιβάτες.

Καλαμάτα

Το ενδιαφέρον στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο Καλαμάτας που προκηρύχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022 ξεπέρασε κάθε προσδοκία με τέσσερις ισχυρές συμμετοχές που συνδυάζουν εγχώρια και διεθνή παρουσία.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.