ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Vivienne Westwood και Malcolm McLaren- Μόδα, πανκ, αντίδραση και ζήλια 1

Στο μυαλό όλων θα είναι πάντα το επαναστατικό δίδυμο που ενέπνευσε το punk look των 70s. Η Westwood με το ανεμπόδιστο στυλ της ήταν το τέλειο ταίρι για τα ατίθασα σχέδια του MacLaren. Και οι δύο μαζί είχαν ως στόχο να αμφισβητήσουν το status quo. Ωστόσο, υπάρχει μια σκοτεινή πλευρά της σχέσης τους.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

Η Dame Vivienne Westwood βγαίνει από το ιδιωτικό ασανσέρ που οδηγεί στο γραφείο της και στο εσωτερικό της ιερό, με βρεγμένο και αναψοκοκκινισμένο πρόσωπο. Έχει διανύσει τρία μίλια με το ποδήλατο μέσα στη βροχή από το σπίτι της μέχρι την έδρα της αυτοκρατορίας της στη μόδα, ένα ανώνυμο κτίριο στο Νότιο Λονδίνο.

Είναι μια μικροσκοπική φιγούρα, τυλιγμένη σε ένα υπερμεγέθες φωτεινό πορτοκαλί μπουφάν σε πατρόν κιμονό, ένα ογκώδες παντελόνι και μποτάκια με αγκράφες. Το ενδυματολογικό στυλ της αντανακλά το κόντρα-στη-μόδα ήθος της σχεδιάστριας που κάποτε είπε για τη δουλειά της: «Απλώς χρησιμοποιώ τη μόδα ως δικαιολογία για να μιλήσω για πολιτική. Επειδή είμαι σχεδιάστρια μόδας, μου δίνει φωνή, πράγμα που είναι πολύ καλό».

Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται απεγνωσμένα είναι ένα φλιτζάνι ζεστό τσάι, το οποίο η υπεύθυνη Τύπου, Laura, της ετοιμάζει γρήγορα σε ένα λεπτό πορσελάνινο φλιτζάνι. Στη συνέχεια, η Westwood ξεσπάει.

Είναι χειμώνας του 2012 και η 71χρονη τότε σχεδιάστρια, η οποία, μαζί με τον πρώην σύζυγό της Malcolm McLaren, διαμόρφωσαν την ανατρεπτική εικόνα της γενιάς του πανκ τη δεκαετία του '70, συνεχίζει να πράττει κατά τον δαίμονα εαυτού.

Αν ο McLaren ήταν ο νονός του πανκ, η φλογερή Westwood ήταν η νονά του- μια αυτοδίδακτη σχεδιάστρια μόδας που πρωτοστάτησε στον χορό των bondage gear, των παραμανών, των ξυραφιών, των ταρτάν και των αγκαθωτών γιακάδων.

Ενδυνάμωση των μαζών

Σχεδιάζει με το ίδιο πρωτόγνωρο πάθος ρούχα -αν και τώρα είναι υψηλή μόδα που φοριέται από τους connoisseur της στιλάτης διανόησης - και εξακολουθεί να υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά όπως η υπερθέρμανση του πλανήτη, τα ανθρώπινα δικαιώματα και η πολιτική ενδυνάμωση των μαζών.

Αν ο McLaren ήταν ο νονός του πανκ, η φλογερή Westwood ήταν η νονά του- μια αυτοδίδακτη σχεδιάστρια μόδας που πρωτοστάτησε στον χορό των bondage gear, των παραμανών, των ξυραφιών, των ταρτάν και των αγκαθωτών γιακάδων.

Όταν ο μάνατζερ των Sex Pistols, Malcolm McLaren, πέθανε το 2010 από μια σπάνια μορφή καρκίνου που προκλήθηκε από αμίαντο, η Westwood ήταν εκείνη που ηγήθηκε της κατάστασης μαζί με τον γιο τους Joe Corre -τον πολυεκατομμυριούχο ιδρυτή της δημοφιλούς αλυσίδας εσωρούχων Agent Provocateur που χρηματοδότησε την πολυτελή κηδεία του πατέρα του. (Οι κοινοί επαγγελματικοί δρόμοι της Westwood και του McLaren είχαν χωρίσει πολλά χρόνια πριν).

«Πραγματικά σάπιος μαζί του»

Η Westwood προσπαθούσε, για καιρό μετά, να κατανοήσει το γεγονός ότι καθώς πέθαινε σε μια ελβετική κλινική ο McLaren υπέγραψε μια διαθήκη, στην οποία δεν άφηνε τίποτα στον γιο του. Αρχές του 2012 αποκαλύφθηκε ότι ο McLaren είχε αφήσει ολόκληρη την περιουσία του στην επί δέκα χρόνια σύντροφό του, Young Kim. Ο γιος του, Joe αμφισβήτησε την εγκυρότητα της διαθήκης -με βάση τη διανοητική ικανότητα του πατέρα του εκείνη τη στιγμή- για λόγους αρχής. Αλλά η νομική προσέγγιση έπεσε στο κενό.

Ο McLaren είχε πάντα τη φήμη χειριστικού και μαχητικού - αλλά ακόμη και οι πιο σκληροί επικριτές του σοκαρίστηκαν από αυτή την τελική, απροσδόκητη απόρριψη στην οικογένειά του.

«Ο Malcolm ζήλευε πολύ την επιχείρησή μου και κινήθηκε απότομα και άκομψα για να μου κάνει τρομερά πράγματα. Ήταν πολύ κακός και με τον γιο μας, τον Joe - πραγματικά σάπιος μαζί του».

Για τη Westwood, ήταν απλώς μια τελευταία πράξη σκληρότητας από έναν άνθρωπο που ήταν κακός μαζί της και με τον Joe για χρόνια. Ωστόσο, ακόμη και τότε, μίλησε απρόθυμα για τη σκοτεινή πλευρά του McLaren. «Προσπάθησε να καταστρέψει ό,τι είχα» ψιθύρισε με την απαλή προφορά του Derbyshire.

«Ο Malcolm ζήλευε πολύ την επιχείρησή μου και κινήθηκε απότομα και άκομψα για να μου κάνει τρομερά πράγματα. Ήταν πολύ κακός και με τον γιο μας, τον Joe - πραγματικά σάπιος μαζί του».

Ο δυσλειτουργικός McLaren

«Δεν παραμείναμε φίλοι. Είχα να του μιλήσω πολύ καιρό πριν πεθάνει. Άκουσα ότι ήταν άρρωστος από έναν φίλο που ήταν πελάτης σε ένα ταξί που οδηγούσε ο αδελφός του Malcolm, ο Stuart. Μίλησαν και προέκυψε ότι ο Malcolm ήταν άρρωστος.

Η Westwood λέει ότι ο McLaren ήταν ένας άνθρωπος σημαδεμένος από τη δική του δυσλειτουργική παιδική ηλικία - ο πατέρας του έφυγε όταν ήταν δύο ετών και τον μεγάλωσε η γιαγιά του, η οποία τον έστρεψε εναντίον των γονιών και των αδελφών του.

»Παρόλο που ο Malcolm είχε απαίσια συμπεριφορά και δεν είχε μείνει τίποτα πια για να αγαπώ σε αυτόν, αναστατώθηκα πολύ από τα νέα. Ένιωθα ακόμα κάποιο είδος αφοσίωσης προς αυτόν. Δεν θα έπρεπε, αλλά το έκανα».

Η Westwood λέει ότι ο McLaren ήταν ένας άνθρωπος σημαδεμένος από τη δική του δυσλειτουργική παιδική ηλικία - ο πατέρας του έφυγε όταν ήταν δύο ετών και τον μεγάλωσε η γιαγιά του, η οποία τον έστρεψε εναντίον των γονιών και των αδελφών του.

Θυμάται ότι ήταν δύσκολη η καθημερινότητα μαζί του και ότι συχνά ανταγωνιζόταν ακόμη και τον ίδιο του τον γιο -προσπάθησε μέχρι και να μηνύσει τον Joe για μια επιχείρηση με μπλουζάκια. «Δεν ήταν πολύ γενναιόδωρος άνθρωπος», εξηγεί η Westwood. «Δεν τον ενδιέφεραν οι ιδέες, παρά μόνο ο ανταγωνισμός. Χρειαζόταν την επιτυχία για να κερδίσει κύρος και ανθρώπους γύρω του… Συνήθιζε να λέει: "Μας παίρνουν το ψωμί από το στόμα"». 

Η Westwood σταματάει και τα φρύδια της, το σήμα κατατεθέν της με την πορτοκαλί γραμμή, αψιδώνονται. «Δεν έχω μιλήσει για αυτά τα πράγματα στο παρελθόν και δεν θέλω να μπω σε πολλές λεπτομέρειες. Ας πούμε απλώς ότι δεν ήταν πολύ καλός άνθρωπος... Δεν ήταν γλυκός μαζί μου, αλλά, παρ' όλα αυτά, αναστατώθηκα τρομερά όταν πέθανε, γιατί... δεν έπαυε να είναι ένας έντονος άνθρωπος… για καλό και για κακό».

Vivienne Westwood και Malcolm McLaren- Μόδα, πανκ, αντίδραση και ζήλια 2
Photo: YouTube

Ο νέος έρωτας και ο μυστικός γάμος

Η Westwood είχε ήδη βρει την ευτυχία με τον τρίτο σύζυγό της Andreas Kronthaler, έναν Αυστριακό, είκοσι πέντε χρόνια νεότερό της. Πάνω από 1,80 μ. ύψος, με απαλό λόγο και με τα πιο εντυπωσιακά μπλε μάτια, ήταν ξεκάθαρα αφοσιωμένος σε εκείνη.

Γνωρίστηκαν το 1991, σχεδόν μια δεκαετία μετά τον πικρό χωρισμό της από τον McLaren, όταν εκείνη δίδασκε μόδα στη Βιέννη. Ο Kronthaler ήταν ένας από τους μαθητές της και, όπως επιμένει, έκανε όλη την προσπάθεια.

«Δεν έψαχνα καθόλου για άντρα», λέει η Westwood. «Αλλά μου αρέσει να είμαι σε σχέση μαζί του. Ο Andreas με στηρίζει πολύ σε όλα. Συμπληρώνουμε πολύ καλά ο ένας τον άλλον».

Παντρεύτηκαν κρυφά όταν εκείνος ήταν 25 ετών και εκείνη 50. «Δεν το είπαμε σε κανέναν για τέσσερα χρόνια» λέει. «Το κρατήσαμε μυστικό επειδή είμαι μεγαλύτερη και, παρόλο που δεν ήμουν εγώ που τον κυνηγούσα, δεν ήθελα να σχολιάσει ο κόσμος».

Σε αποσπάσματα από τα απομνημονεύματά της, η Westwood έγραψε: «Ο Malcolm με κυνήγησε…. Το θέμα είναι ότι στην αρχή δεν ήθελα... αλλά τελικά έμεινα έγκυος… Ήμασταν, όμως, νέοι και ερωτεύτηκα τον Malcolm, τον θεωρούσα όμορφο και εξακολουθώ να τον θεωρώ…».

«Ταξιδεύαμε πολύ και εκείνος δεν είχε βρετανικό διαβατήριο» συνεχίζει η Westwood. «Τότε, ήταν δύσκολο να μπεις στη Βρετανία, οπότε είπα: "Πρέπει να βρούμε κάποια για να παντρευτείς". Με κοίταξε και μου είπε: "Πρέπει να παντρευτώ εσένα". Έτσι, κινηθήκαμε γρήγορα, γιατί δεν ήθελα να γίνει μεγάλη φασαρία. Ο άλλος μου γιος Ben [από τον πρώτο της γάμο με τον Derek Westwood στις αρχές της δεκαετίας του '60] και η φίλη του ήταν μάρτυρες. Το είπα και στον Joe, αλλά αυτό ήταν όλο. Η μητέρα μου το διάβασε σε μια εφημερίδα χρόνια αργότερα».

Καινοτομία και τρέλα

Ήταν άνοιξη του 1972, όταν ο Malcolm McLaren έπεισε τη δασκάλα φίλη του Vivienne Westwood να εγκαταλείψει την καθημερινή της δουλειά στο σχολείο και να τον ακολουθήσει για να διευθύνει τη νέα του μπουτίκ στον αριθμό 430 του King’s Road στο Τσέλσι. Όλα έδειχναν ότι έτσι έπρεπε να γίνουν τα πράγματα.

Η μπουτίκ άλλαξε πολλά ονόματα μέσα στα χρόνια, όπως Let it Rock και Too Fast to Live Too Young to Die αλλά καθιερώθηκε στις αδάμαστες συνειδήσεις με το όνομα SEX εστιάζοντας σε φετιχιστικά ρούχα που προμηθεύονταν από υπάρχουσες εξειδικευμένες ετικέτες όπως Atomage, She-And-Me και London Leatherman καθώς και σχέδια των McLaren και Westwood.

Η Jordan (Pamela Rooke) ήταν βοηθός πωλήσεων. Μεταξύ των πελατών του SEX ήταν και τα τέσσερα αρχικά μέλη των Sex Pistols (ο μπασίστας Glen Matlock ήταν πωλητής τα Σάββατα).

Η συλλογή τους Pirates του 1979 αποτέλεσε το πρότυπο για το κίνημα του Νέου Ρομαντισμού. Σταμάτησαν να συνεργάζονται μαζί το 1984 και στη συνέχεια η Westwood έδωσε στον κόσμο, τη δεκαετία του '90, τις φουσκωτές φούστες και τους αριστουργηματικούς κορσέδες, καθώς και τα ανυπέρβλητα παπούτσια πλατφόρμες που έκαναν τη Naomi Campbell να πέσει στην πασαρέλα.

Σε αποσπάσματα από τα απομνημονεύματά της, η Westwood έγραψε: «Ο Malcolm με κυνήγησε…. Το θέμα είναι ότι στην αρχή δεν ήθελα... αλλά τελικά έμεινα έγκυος… Ήμασταν, όμως, νέοι και ερωτεύτηκα τον Malcolm, τον θεωρούσα όμορφο και εξακολουθώ να τον θεωρώ…».

*Η Vivienne Westwood έφυγε από τη ζωή στις 29 Δεκεμβρίου του 2022 - η κληρονομιά της συνεχίζεται από τον Andreas Kronthaler.


Γυναικεία ζήλια: Όταν γίνεται τοξική + πώς να ζηλέψεις σωστά

Παρασκευή σημαίνει νέο επεισόδιο "Έχεις Δυο Λεπτά;" και αυτή τη φορά, η συζήτηση ξεκινά από τη ζήλια - όχι ως κατινιά, αλλά ως σύνθετο ανθρώπινο συναίσθημα.


ΑΠΟΡΡΗΤΟ