ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Τα σκοτεινά μυστικά της πριγκίπισσας Μαργαρίτας και του Tony Armstrong-Jones

Τα σκοτεινά μυστικά της πριγκίπισσας Μαργαρίτας και του Tony Armstrong-Jones 1
Getty Images

Ερωτεύτηκαν έντονα, όμως ο γάμος τους εξελίχθηκε σε πεδίο μάχης. Με κάθε απιστία προσπαθούσαν να πληγώσουν ο ένας τον άλλον όλο και πιο πολύ. «Μια φορά, η Μαργαρίτα πήγε με έναν φίλο του Tony κι εκείνος της το ανταπέδωσε, πηγαίνοντας με τον ίδιο άντρα».

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Στις 6 Μαΐου 1960, η πριγκίπισσα Μαργαρίτα, αδερφή της βασίλισσας Ελισάβετ Β’, παντρεύτηκε τον Tony Armstrong-Jones, τον πιο περιζήτητο φωτογράφο του Λονδίνου, σε έναν γάμο που έγραψε ιστορία ως η πρώτη πριγκιπική τελετή που μεταδόθηκε ζωντανά στην τηλεόραση. Την εποχή των Swinging Sixties, το ζευγάρι έμοιαζε να είναι το απόλυτο σύμβολο της δεκαετίας τους: λαμπερό, αντισυμβατικό, με έναν αέρα που συνδύαζε τη βασιλική παράδοση με τον μποέμικο κόσμο της τέχνης.

Όμως, πίσω από τη λάμψη, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Σύντομα άρχισαν να εμφανίζονται ρωγμές στην παραμυθένια εικόνα, και η σχέση τους πήρε μια σκοτεινή τροπή, γεμάτη πάθη, ένταση και σκάνδαλα που συζητιούνται μέχρι σήμερα.

Τα σκοτεινά μυστικά της πριγκίπισσας Μαργαρίτας και του Tony Armstrong-Jones 2
Keystone/ Getty Images

Πριν τον Tony ήταν ο Peter Townsend

Η πριγκίπισσα Μαργαρίτα είχε ζήσει έναν μεγάλο έρωτα πριν παντρευτεί τον Tony Armstrong-Jones. Στα τέλη της δεκαετίας του 1940, γνώρισε τον Peter Townsend, έναν πιλότο της RAF και ήρωα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος ήταν τότε μέλος του προσωπικού της βασιλικής αυλής. Ο Townsend ήταν μεγαλύτερός της κατά 16 χρόνια και ήδη παντρεμένος με δύο παιδιά όταν ξεκίνησε η σχέση τους. Όταν εκείνος χώρισε τη σύζυγό του, το ζευγάρι ήλπιζε να παντρευτεί, αλλά το σχέδιό τους συνάντησε σοβαρά εμπόδια.

Ο ρόλος της Μαργαρίτας ως αδερφής της βασίλισσας και μέλους της Εκκλησίας της Αγγλίας καθιστούσε τον γάμο με έναν διαζευγμένο άντρα πολιτικά και θρησκευτικά αδύνατο. Παρόλο που η βασίλισσα Ελισάβετ Β’ φέρεται να έδειξε κατανόηση για τα συναισθήματα της αδερφής της, οι περιορισμοί του θρόνου και οι πιέσεις από την κυβέρνηση και την Εκκλησία την εμπόδισαν να δώσει τη συγκατάθεσή της.

Το 1955, η Μαργαρίτα ανακοίνωσε δημοσίως ότι δεν μπορούσε να προχωρήσει με τον γάμο της με τον Townsend, λέγοντας: «Θα ήθελα να γνωρίζετε ότι αποφάσισα να μην παντρευτώ τον Peter Townsend. Έχω καταλήξει σε αυτή την απόφαση μόνη μου, με πλήρη επίγνωση του καθήκοντός μου προς την Κοινοπολιτεία».

Αυτή η απόφαση ράγισε την καρδιά της και άφησε μια πληγή που δεν επουλώθηκε ποτέ πλήρως. Ο Townsend παντρεύτηκε αργότερα μια νεότερη γυναίκα, ενώ η Μαργαρίτα έστρεψε την προσοχή της στον Tony Armstrong-Jones, ο οποίος φαινόταν να προσφέρει την ελευθερία και την ανεξαρτησία που της έλειπαν.

Η αρχή του έρωτα

Η Μαργαρίτα, ήδη πληγωμένη από την αδυναμία της να παντρευτεί τον Peter Townsend, βρήκε παρηγοριά και έμπνευση στον Tony Armstrong-Jones. Ο Tony ήταν ένας καλλιτέχνης με αντισυμβατικό πνεύμα, γοητευτικός και φιλόδοξος. Η ανατρεπτική του προσωπικότητα εντυπωσίασε την πριγκίπισσα, που συχνά ένιωθε περιορισμένη από τα πρωτόκολλα της βασιλικής οικογένειας.

Ο Tony Armstrong-Jones, αργότερα γνωστός ως Λόρδος Snowdon, ήταν ένας χαρισματικός και πρωτοποριακός φωτογράφος που έγραψε τη δική του ιστορία στον κόσμο της τέχνης και της μόδας πριν και μετά τον γάμο του με την πριγκίπισσα Μαργαρίτα.

Γεννημένος στις 7 Μαρτίου 1930, ο Antony Charles Robert Armstrong-Jones ήταν ο μοναχογιός του δικηγόρου Ronald Armstrong-Jones και της Anne Messel, η οποία αργότερα παντρεύτηκε τον Robert Hudson, 2ο Κόμη του Willingdon. Η οικογένειά του είχε ρίζες τόσο στη βρετανική αριστοκρατία όσο και στην καλλιτεχνική σκηνή, καθώς η μητέρα του ήταν αδελφή του διάσημου θεατρικού σκηνοθέτη Oliver Messel.

Τη δεκαετία του 1950, ο Tony Armstrong-Jones ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος πορτραίτων και μόδας. Γρήγορα ξεχώρισε για τον αντισυμβατικό του τρόπο προσέγγισης, την έντονη αίσθηση του στυλ και την ικανότητά του να συλλαμβάνει την ουσία των ανθρώπων που φωτογράφιζε. Οι δουλειές του εμφανίζονταν σε διάσημα περιοδικά όπως το Vogue και το Tatler, ενώ συνεργαζόταν επίσης με celebrities της εποχής.

Εκτός από μόδα, ο Armstrong- Jones ξεκίνησε να φωτογραφίζει και μέλη της βρετανικής αριστοκρατίας, αν και συχνά προσέγγιζε τα θέματά του με έναν πιο χαλαρό και λιγότερο παραδοσιακό τρόπο. Οι φωτογραφίες του θεωρούνταν καινοτόμες, γιατί έδιναν έμφαση στην προσωπικότητα του φωτογραφιζομένου, και όχι μόνο στην εμφάνισή του. Ο Tony και η Μαργαρίτα γνωρίστηκαν το 1958, όταν του ανατέθηκε να τραβήξει πορτρέτα της βασιλικής οικογένειας. Στην αρχή, κράτησαν τη σχέση τους κρυφή από το παλάτι. Ο Tony ήταν γνωστός γυναικάς. Όμορφος, κομψός, πνευματώδης και με χιούμορ αλλά κοντός, όπως και η πριγκίπισσα Μαργαρίτα - εκείνος ήταν 1,65 κι εκείνη 1,55.

Στα 29α γενέθλια της Μαργαρίτας, ο Tony τράβηξε το πιο σκανδαλώδες πορτρέτο για την εποχή, αν και σήμερα η φωτογραφία δε θα σόκαρε κανέναν. Ο λόγος που η λήψη αυτή συζητήθηκε έντονα τόσο στα μίντια όσο και στο Παλάτι, ήταν γιατί η πριγκίπισσα έμοιαζε γυμνή.

Τα σκοτεινά μυστικά της πριγκίπισσας Μαργαρίτας και του Tony Armstrong-Jones 3
© CAMERA PRESS/SNOWDON

Ο γάμος και η αρχή των προβλημάτων

Ο γάμος τους το 1960 έγραψε ιστορία για δύο λόγους. Πρώτον, ήταν ο πρώτος βασιλικός γάμος που προβλήθηκε τηλεοπτικά, με 300 εκατομμύρια τηλεθεατές από όλο τον κόσμο να συντονίζονται για να τους δουν να ανεβαίνουν τα σκαλιά της εκκλησίας (o γάμος της βασίλισσας Ελισάβετ ήταν ο πρώτος που μεταδόθηκε στο ραδιόφωνο). Αλλά εκτός αυτού, η τελευταία φορά που ένας κοινός θνητός παντρεύτηκε κόρη βασιλιά ήταν πριν από τέσσερις αιώνες! Ο Tony έγινε κόμης Snowdon, αποκτώντας επίσημα τίτλο, κάτι που ωστόσο δεν τον έσωσε από την περιφρόνηση ορισμένων κύκλων της αριστοκρατίας, οι οποίοι τον έβλεπαν ως «παρείσακτο».

Παρά την αρχική ευτυχία, η σχέση τους είχε δυσκολίες από την αρχή. Ο αντισυμβατικός χαρακτήρας του Tony και η συνεχής αναζήτησή του για ελευθερία δεν ταίριαζαν πάντα με τον βασιλικό τρόπο ζωής της Μαργαρίτας. Επίσης, ο Tony περιφρονούσε συνεχώς την αριστοκρατία, στην οποία πλέον είχε εισέλθει κι ο ίδιος. Η Μαργαρίτα, από την άλλη, πάλευε να ισορροπήσει ανάμεσα στις υποχρεώσεις της ως μέλος της βασιλικής οικογένειας και στην ανάγκη της για ελευθερία.

Και οι δύο ήταν πεισματάρηδες και συνήθιζαν να επιβάλλουν τη θέλησή τους. Εκείνη απαιτούσε από τον σύζυγό της να τη φωνάζει «κυρία» και «Πριγκίπισσα Μαργαρίτα» δημόσια. Εκείνος την περιγελούσε, αλλά υπάκουε.

Μίσος, απιστίες και καβγάδες

Η σχέση τους σύντομα έγινε πεδίο σκανδάλων και δράματος. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οι καβγάδες τους ήταν έντονοι, ενώ και οι δύο υπήρξαν άπιστοι. Ο Tony συνέχισε την καριέρα του ως φωτογράφος και συχνά ταξίδευε με νεαρές γυναίκες, ενώ η Μαργαρίτα επίσης είχε σχέσεις με άλλους άνδρες. Ένας υπηρέτης, ο Rob Wilson, αποκάλυψε στον συγγραφέα, Tom Quinn: «Όταν η Μαργαρίτα είχε παράλληλη σχέση με κάποιον, του το έλεγε. Αλλά κι ο Tony έκανε το ίδιο. Μια φορά, η Μαργαρίτα πήγε με έναν φίλο του Tony κι εκείνος της το ανταπέδωσε, πηγαίνοντας κι αυτός με τον ίδιο άντρα».

Η αμφιφυλοφιλία του Tony Armstrong-Jones ήταν κοινό μυστικό, και ο ίδιος είχε δηλώσει αινιγματικά στη συγγραφέα Anne de Courcy: «Δεν ερωτεύτηκα ποτέ κανέναν άνδρα, αλλά μερικοί άνδρες με ερωτεύτηκαν». Η στάση του αυτή, σε συνδυασμό με τις δικές του απιστίες, πυροδοτούσε συνεχώς εντάσεις. Μάλιστα, σύμφωνα με πηγή του Tom Quinn, ο Tony έφτασε στο σημείο να αφήνει στο κομοδίνο της πριγκίπισσας μικρά πακετάκια με ναρκωτικά και σαρκαστικά σημειώματα που έγραφαν: «Κάνε μας τη χάρη και πάρε λίγο από αυτό». Φήμες ήθελαν τον κόμη να έχει αποκτήσει δύο παιδιά εκτός γάμου, συμπεριλαμβανομένου ενός, ενώ ήταν παντρεμένος με την πριγκίπισσα Μαργαρίτα.

Η στάση και των δύο απέναντι στις εξωσυζυγικές τους σχέσεις φαίνεται να ήταν σχεδόν «ανεκτική», ενώ κάποιοι μαρτυρούν ότι η σχέση τους είχε φτάσει σε ένα σημείο όπου οι απιστίες ήταν μέρος του «παιχνιδιού» και της συζυγικής τους πραγματικότητας.

Η σχέση της Μαργαρίτας με τον Roddy Llewellyn

Παρ' όλα αυτά, μία ήταν η απιστία που έδωσε τη χαριστική βολή στον γάμο τους. Το 1973, η Μαργαρίτα γνώρισε τον Roddy Llewellyn, έναν κηπουρό, 17 χρόνια νεότερό της. Η σχέση τους ήταν αρχικά κρυφή, όμως σύντομα έγινε γνωστή στα βασιλικά και κοινωνικά κυκλώματα, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις και σχόλια. Το 1976, η σχέση τους έγινε δημοσίως γνωστή όταν φωτογραφίες της πριγκίπισσας και του Roddy σε μια χαλαρή στιγμή τους στην παραλία, έκαναν τον γύρο των μίντια. Όπως αποδείχτηκε, είχαν περάσει αρκετό χρόνο μαζί στο εξοχικό της πριγκίπισσας και η σχέση τους ήταν αρκετά σοβαρή.

Αν και η βασίλισσα Ελισάβετ Β' δεν έδειξε δημόσια τη δυσαρέσκειά της για τη σχέση της αδελφής της με τον Roddy, υπάρχουν αναφορές που υποδεικνύουν ότι η Μαργαρίτα είχε λάβει αποδοκιμασία από τη βασιλική οικογένεια.

Η σχέση της Μαργαρίτας με τον Roddy Llewellyn τελείωσε περίπου το 1981, όταν η πριγκίπισσα αποφάσισε να επικεντρωθεί στα βασιλικά της καθήκοντα και στις σχέσεις της με τα μέλη της οικογένειάς της. Παρά τον χωρισμό τους, η φιλία τους συνεχίστηκε και ο Roddy παρέμεινε κοντά στην πριγκίπισσα, ακόμα και όταν εκείνη είχε ήδη πάρει διαζύγιο από τον Tony και ξεκινούσε μια νέα φάση στη ζωή της.

Μετά το διαζύγιο

Το διαζύγιο της πριγκίπισσας Μαργαρίτας και του Tony Armstrong-Jones ήρθε το 1978, μετά από 18 χρόνια γάμου. Παραδόξως, παρά την απογοήτευση και τις απιστίες, η Μαργαρίτα και ο Tony παρέμειναν σε επαφή και διατήρησαν μια κάποια φιλική σχέση μετά το διαζύγιο τους. Η Μαργαρίτα συνέχισε να στηρίζει τον πρώην σύζυγό της και εκείνος φωτογράφιζε συχνά τα μέλη της βασιλικής οικογένειας, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών τους, David και Sarah.

Όταν η Μαργαρίτα πέθανε το 2002, ο Tony δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τα δάκρυά του. Παρά τη θυελλώδη σχέση τους, υπήρχε ένας βαθύς δεσμός που δεν χάθηκε ποτέ. Ο ίδιος έφυγε από τη ζωή το 2017, αφήνοντας πίσω του έναν θρύλο γεμάτο πάθη, σκάνδαλα και μυστικά.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ