ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Nicolas Cage & Francis Ford Coppola: Η άγνωστη συγγένεια και το χρονικό της αντιζηλίας

Nicolas Cage & Francis Ford Coppola: Η άγνωστη συγγένεια και το χρονικό της αντιζηλίας 1
Getty Images/ Ideal Image

Όταν κυκλοφόρησε το Valley Girl, ο Coppola έστειλε στον Cage τηλεγράφημα, το οποίο υπέγραψε ειρωνικά: «από τους Francis Cage, Eleanor Cage και όλους τους άλλους Cage». Λίγο αργότερα ο ηθοποιός είπε στον θείο του «Ήσουν σπουδαίος, Francis, αλλά τώρα εγώ κρατώ τα σκήπτρα».

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Η οικογένεια Coppola έχει γράψει ανεξίτηλη ιστορία στο αμερικανικό σινεμά και οι δεσμοί της με τη γενιά των ηθοποιών και σκηνοθετών που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη κινηματογραφική κουλτούρα είναι αδιαμφισβήτητοι. Ανάμεσα σε αυτά τα ονόματα ξεχωρίζει το φαινόμενο Nicolas Cage, ο οποίος, παρά τη συγγένειά του με τον Francis Ford Coppola, επέλεξε να χαράξει τον δικό του δρόμο στην Έβδομη Τέχνη.

Ο August Coppola, ο μεγαλύτερος αδελφός του Francis, κινήθηκε σε έναν διαφορετικό χώρο δημιουργικότητας. Καθηγητής λογοτεχνίας και ένθερμος υποστηρικτής των τεχνών, ο August αφιέρωσε τη ζωή του στην εκπαίδευση, ενισχύοντας την καλλιτεχνική φλέβα των μαθητών του και προωθώντας πολιτιστικές πρωτοβουλίες. Η φιλοσοφία του ήταν ότι η δημιουργικότητα και η τέχνη δεν πρέπει να περιορίζονται στα πλαίσια ενός οικογενειακού ονόματος. Aντίθετα, πρέπει να καλλιεργούνται με υπομονή και πάθος, ανεξαρτήτως κληρονομιάς.

Ο Nicolas Cage, παρότι φέρει σήμερα ένα διαφορετικό επίθετο, είναι μέρος μιας σπουδαίας δημιουργικής παράδοσης: γεννήθηκε ως Nicolas Kim Coppola, γιος του August Coppola, ο οποίος του δίδαξε από μικρή ηλικία ότι η τέχνη και η φαντασία είναι τρόποι ζωής.

Ο Nicolas Cage εισήλθε στον κόσμο της υποκριτικής τη δεκαετία του ’80, με εμφανίσεις σε ταινίες όπως το Raising Arizona (1987) και το Moonstruck (1987). Ωστόσο, συνειδητοποίησε νωρίς ότι η οικογενειακή του καταγωγή θα μπορούσε να γίνει τόσο προνόμιο όσο και βάρος. Αν και το όνομα Coppola άνοιγε πόρτες στη βιομηχανία του Χόλιγουντ, φοβόταν τις κατηγορίες για νεποτισμό και την παγίδα να κριθεί αποκλειστικά με βάση τη συγγένειά του με τον σπουδαίο σκηνοθέτη. Η απόφαση να υιοθετήσει το επώνυμο Cage προήλθε από την επιθυμία να δημιουργήσει μια καριέρα που θα ήταν πλήρως προσωπική. Εμπνεύστηκε το όνομα από τον υπερήρωα Luke Cage των κόμικς. Με αυτόν τον τρόπο ο ηθοποιός ήθελε να καταφέρει όλα όσα επεδίωκε με δικά του μέσα, χωρίς το φως της οικογενειακής φήμης να τον υπερκαλύπτει.

Η επιλογή αυτή δεν ήταν μόνο συμβολική. Ήταν και πρακτική, αφού του επέτρεψε να εξερευνήσει διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, από δράματα μέχρι ταινίες δράσης, χωρίς να εγκλωβίζεται στην αντίληψη ότι το όνομά του καθορίζει την αξία του. Έχει παραδεχτεί πολλές φορές πως στόχος του ήταν να ξεφύγει από τη σκιά των Coppola, να απελευθερωθεί από το οικογενειακό βάρος και να οικοδομήσει μια καριέρα με δική του φωνή. Ο ίδιος το περιέγραψε σαν μια μορφή «αντεκδίκησης»: όχι για πλούτο ή φήμη, αλλά για να απελευθερωθεί από το όνομα που τον κρατούσε δέσμιο της οικογενειακής κληρονομιάς του θείου του.

Η λέξη «αντεκδίκηση» ακούγεται βαριά, όμως, ο ηθοποιός φαίνεται ότι από παιδί ήθελε να χτίσει ένα όνομα εξίσου σπουδαίο με αυτό του θείου του. Οι ιστορίες που έχει αφηγηθεί ο Cage είναι τόσο μεγαλόπνοες που θα μπορούσαν να είχαν απορριφθεί από σενάριο του Νονού. Για παράδειγμα, ο ηθοποιός υποστηρίζει ότι όταν ήταν γύρω στα 12 ή 13, βρισκόταν στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου του θείου του. Ο Coppola οδηγούσε πάνω από τη Γέφυρα Golden Gate, ακούγοντας το τραγούδι των Beatles “Baby, You’re a Rich Man”. «Σκεφτόμουν, ‘Ναι, πραγματικά του αξίζει να ακούει αυτούς τους στίχους, έτσι δεν είναι;’» είπε αργότερα ο Cage σε συνέντευξή του με τη σπουδαία Eve Babitz. «Ήταν στο απόγειο του Godfather II, και ορκίστηκα στον εαυτό μου ότι μια μέρα θα μπορούσα κι εγώ να ακούσω αυτό το τραγούδι, ως ανταμοιβή για μένα». (Όταν το Valley Girl έγινε επιτυχία, ο Cage εκπλήρωσε αυτή την επιθυμία παίρνοντας τη Triumph Spitfire του για μια βόλτα στη Sunset Boulevard και απολαμβάνοντας κάθε λέξη του τραγουδιού).

Σε μια άλλη βόλτα με το αυτοκίνητο του Coppola, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ο Cage είπε στον θείο του: «Αν θέλεις να δεις υποκριτική, κάνε μου ένα screen test και θα σου δείξω τι σημαίνει υποκριτική». Δεν έλαβε καμία απάντηση. Ο θείος του απλώς τον αγνόησε.

Σε ένα άλλο επεισόδιο που έχει αφηγηθεί, ο Cage κι ο πατέρας του βρίσκονταν στο σπίτι του θείου του. Ο August και ο Francis συζητούσαν για κάτι που φέρεται να είχε πει κάποτε ο James Joyce στον λογοτεχνικό του ίνδαλμα, Henrik Ibsen: «Ήσουν σπουδαίος, αλλά τώρα εγώ κρατώ τα σκήπτρα». Χρόνια αργότερα, μετά το Valley Girl, ο Cage βρέθηκε ξανά στο σπίτι του θείου του. «Εκείνη τη στιγμή, άναβε το πούρο του κι εγώ του είπα: ‘Ήσουν σπουδαίος, Francis, αλλά τώρα εγώ κρατώ τα σκήπτρα’. Θυμάμαι ότι θύμωσε και εκνευρίστηκε», ανακάλεσε ο Cage το 1996. Όπως ανέφερε στην ίδια συνέντευξη, υπηρξε «μια θεμελιώδης ανταγωνιστική διάθεση μεταξύ των ανδρών της οικογένειάς μου».

Οι ιστορίες αυτές μοιάζουν με μύθους καταγωγής, που ρίχνουν φως στην πληγωμένη ψυχή κάποιου που μεγάλωσε φιλόδοξος και πεινασμένος για τέχνη, στη σκιά ενός καλλιτέχνη του οποίου οι φιλοδοξίες είχαν εκπληρωθεί πέραν από κάθε φαντασία.

H άνοδος του Cage στην υποκριτική είναι αδιαμφισβήτητα δεμένη με την πτώση του θείου του από την κορυφή. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, οι πορείες τους σχεδόν αντιστρέφονταν: ενώ ο Coppola βρισκόταν σε οικονομική και επαγγελματική κρίση, ο Cage ξεκινούσε τη δική του πορεία, «ρουφώντας» ευκαιρίες από την ανάγκη του θείου του να δουλέψει. Ο Coppola έδωσε στον ανιψιό του τρεις σημαντικούς ρόλους στα πρώτα του βήματα: Rumble Fish, The Cotton Club και Peggy Sue Got Married, ταινίες που συχνά είχαν ως στόχο το νεανικό κοινό – αποτέλεσμα της ανάγκης του Coppola να εξασφαλίσει έσοδα μετά την οικονομική αποτυχία του One from the Heart το 1982.

«Ήμασταν οι Νότιοι Coppola, μερικές φορές αποκαλούμενοι και οι φτωχοί Coppola, γιατί δεν ήμασταν πλούσιοι», αναλογίζεται ο Christopher Coppola, αδερφός του Cage. «Γι'αυτό και [o Nicolas Cage] είχε πολλή οργή. Ήθελε να τα καταφέρει. Και το έκανε, γιατί είναι προσηλωμένος στους στόχους του».

Ο Cage δε μεγάλωσε μέσα στα πλούτη αλλά... κοντά σε αυτά. Εκεί έγκειται η διαφορά αλλά και η ζήλια. Όπως πολλοί ιταλοαμερικανοί πατριάρχες, ο Coppola ήταν γνωστός για τη φιλοξενία του, αφού του άρεσε να μαγειρεύει πολυτελή δείπνα και να διασκεδάζει τους καλεσμένους του. Ο Cage συχνά επωφελούνταν από αυτή τη φιλοξενία. Αλλά όταν πέρασε ένα χρόνο ζώντας στο σπίτι του θείου του, οδηγώντας τα πολυτελή αυτοκίνητά του και βλέποντας ταινίες με τα ξαδερφία του στον κινηματογράφο που διέθεταν στο υπόγειό τους (!), η σκέψη ότι η χλιδή αυτή δεν του ανήκε, έκανε κάτι μέσα του να βράζει. Ορκίστηκε ότι μια μέρα θα επιστρέψει και θα αγοράσει ένα παλάτι στο Σαν Φρανσίσκο, το οποίο θα ήταν ολόδικό του.

«Είπα, ‘Ξέρεις κάτι; Θα επιστρέψω. Θα τα φέρω όλα στα ίσα με κάποιον τρόπο.’ Και νομίζω ότι έγινα ο Heathcliff», θυμάται αργότερα ο Cage, αναφερόμενος στον πρωταγωνιστή από τα Ανεμοδαρμένα Ύψη, ένα ορφανό παιδί που υιοθετεί η αριστοκρατική οικογένεια Earnshaw, αλλά τον κακομεταχειρίζεται και τον υποτιμά. Μεγαλώνοντας, ο Heathcliff, πληγωμένος και γεμάτος δίψα για εκδίκηση, επιστρέφει πλούσιος στο παλιό του σπίτι κι αρχίζει να τα «παίρνει όλα πίσω» από όσους τον πλήγωσαν: κερδίζει την περιουσία της οικογένειας, καταπιέζει τα παιδιά των εχθρών του και γίνεται εμμονικός κι εκδικητικός.

Αλλά η πραγματική εκδίκηση του Cage δεν ήταν να αποκτήσει δικό του πλούτο. Ήταν να εγκαταλείψει το οικογενειακό όνομα, ένα περήφανο όνομα που εκτεινόταν για γενιές. Σίγουρα ο Coppola, από όλους τους ανθρώπους, καταλάβαινε ότι αυτό δεν ήταν προσωπικό αλλά καθαρά επαγγελματικό. Παρ’ όλα αυτά, δεν του άρεσε η απόφαση του ανιψιού του. Όταν κυκλοφόρησε το Valley Girl, ο Coppola έστειλε στον Cage τηλεγράφημα συγχαρητηρίων. Το υπέγραψε: «από τους Francis Cage, Eleanor Cage και όλους τους άλλους Cage».

Ακόμα και σήμερα, η σχέση του Cage με τους Coppola παραμένει πολύπλοκη. Ένα ιδιαίτερο κράμα αγάπης, ζήλιας και σεβασμού. Όπως έχει πει ο ίδιος, η οικογένεια ήταν «φορτωμένη με μνησικακίες και πάθη», μια δυναμική που δεν απέχει πολύ από τη μυθοπλαστική ένταση των Corleone.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ