ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Lady Loelia Ponsonby – Η δημοσιογράφος που έγινε δούκισσα και ο «γάμος από την κόλαση»

Lady Loelia Ponsonby – Η δημοσιογράφος που έγινε δούκισσα και ο «γάμος από την κόλαση» 1
Η δούκισσα του Westminster, Loelia, με τον Hugh Richard Arthur Grosvenor το 1931. (Central Press/Hulton Archive/Getty Images)

H νεαρή, μποέμ, ταλαντούχα καλλιτέχνιδα και φημισμένη δημοσιογράφος, η Lady Loelia εγκατέλειψε τη ζωή της ως δούκισσα του Westminster και παντρεύτηκε έναν εξερευνητή της Αρκτικής ενώ ενέπνευσε έντονα πάθη στον Ian Fleming, τον θρυλικό συγγραφέα του James Bond.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

Σύζυγος ενός από τους πλουσιότερους άνδρες της Βρετανίας, κυρία του κτήματος Eaton Hall και ιδιοκτήτρια του 50% του Mayfair. Το να είσαι Δούκισσα του Westminster σημαίνει να είσαι μια από τις πιο προνομιούχες γυναίκες του πλανήτη. Αναμφίβολα, αυτή η σκέψη πέρασε από το μυαλό της Olivia Henson όταν ανέλαβε τον τίτλο, μετά τον γάμο της με τον Hugh Grosvenor, 7ο Δούκα του Westminster, με θεαματικό τρόπο πέρυσι. Ωστόσο, όπως ανακάλυψε μία από τις προκάτοχούς της, ακόμη και η ζωή μέσα στη χλιδή μπορεί να είναι ένα χρυσό κλουβί.

Η Loelia Ponsonby, που απεβίωσε πριν από 32 χρόνια, την 1η Νοεμβρίου, παντρεύτηκε τον 2ο Δούκα του Westminster, το 1930. Ο γάμος αυτός ήταν, όπως έγραψε ο Άγγλος μυθιστοριογράφος, James Lees-Milne, «η απόλυτη κόλαση».

Ωστόσο η Loelia Ponsonby, μετέπειτα Lady Lindsay, που αρνήθηκε να καθοριστεί από τον μισητό πρώτο γάμο της με έναν από τους πλουσιότερους ευγενείς του κόσμου, έζησε μια συναρπαστική ζωή.

Το αυτοβιογραφικό της έργο, Grace and Favour, θεωρείται ένα από τα καλύτερα χρονικά της αριστοκρατικής ζωής που έχει να προσφέρει η Βρετανία.

Υπήρξε ξέφρενο μέλος των Bright Young Things* που κυριάρχησε στην κοινωνική σκηνή του Λονδίνου μαζί με τον κοσμοπολίτη φωτογράφο Cecil Beaton και την συγγραφέα ταξιδιωτικών οδηγών Evelyn Waugh, ήταν δεξιοτέχνης στο κέντημα, μια φημισμένη οικοδέσποινα και μια ταλαντούχα δημοσιογράφος.

Το αυτοβιογραφικό της έργο, Grace and Favour, θεωρείται ένα από τα καλύτερα χρονικά της αριστοκρατικής ζωής που έχει να προσφέρει η Βρετανία.

(*Οι Bright Young Things, ή Bright Young People, ήταν μια ομάδα μποέμ νεαρών αριστοκρατών και σοσιαλιτέ στο Λονδίνο κατά τη δεκαετία του 1920. Το όνομα τους δόθηκε από τον ταμπλόιντ Τύπο).

Η σχέση με την Coco Chanel

Ο γάμος, φυσικά, ήταν μια μεγαλοπρεπής εκδήλωση. Ο Hugh «Bendor» Grosvenor, 2ος Δούκας του Westminster, είχε ήδη παντρευτεί δύο φορές, με την Constance Cornwallis-West και τη Violet Nelson και ήταν γνωστό ότι είχε σχέση με την παρισινή σχεδιάστρια μόδας Gabrielle «Coco» Chanel.

Η Loelia ήταν 22 χρόνια νεότερή του τότε. Ο πατέρας της, Sir Frederick Ponsonby, που αργότερα έγινε 1ος βαρόνος Sysonby, ήταν αυλικός, ο οποίος είχε υπηρετήσει στα παλάτια της βασίλισσας Βικτώριας, του βασιλιά Εδουάρδου VII και του βασιλιά Γεωργίου V. Ως εκ τούτου, η οικογένεια μεγάλωσε μεταξύ Sandringham, St James’ Palace και Birkhall, αν και η συχνή απουσία των γονιών της έκανε τη Loelia ένα ντροπαλό παιδί, παρά την όμορφη εμφάνισή της.

Ο μήνας του μέλιτος, όπως περιέγραφε στο εξώφυλλο του Tatler με τη νέα Δούκισσα, έγινε στο γιοτ του συζύγου της, μια απομίμηση του Cutty Sark.

Η μητέρα της (εντυπωσιακή κι αυταρχική) ήταν η Lady Sysonby. Γνωστή για τα βιβλία μαγειρικής της, η Lady Sysonby δίδαξε στην κόρη της τις δεξιότητες του κεντήματος, για τις οποίες έγινε τόσο φημισμένη.

Ένας γάμος πάθους, λοιπόν, που ανακοινώθηκε με μεγάλη δημοσιότητα. Σε απόδειξη της κοινωνικής και πολιτικής δύναμης που κατείχε ο 2ος Δούκας του Westminster, κουμπάρος τους δεν ήταν άλλος από τον Winston Churchill. Ο μήνας του μέλιτος, όπως περιέγραφε στο εξώφυλλο του Tatler με τη νέα Δούκισσα, έγινε στο γιοτ του συζύγου της, μια απομίμηση του Cutty Sark.

Υπήρχε ένα σοβαρό πρόβλημα

Ένα χρόνο αργότερα, ο φωτογράφος Cecil Beaton αποτύπωσε τη νεαρή Δούκισσα σε όλη της την αριστοκρατική λαμπρότητα για ένα επίσημο πορτρέτο.

Με φόντο λευκά κρίνα, φορούσε τη διάσημη τιάρα «halo» του Westminster. Κατασκευασμένη κατόπιν παραγγελίας του 2ου Δούκα του Westminster και ολοκληρωμένη σε επτά πάνελ από τους μάστερ κοσμηματοποιούς Lacloche Frères, το ανεκτίμητο κόσμημα λάμπει με συνολικά 1421 διαμάντια, συμπεριλαμβανομένων δύο διαμαντιών σε σχήμα αχλαδιού, που αρχικά ήταν δώρο του Nawab του Arcot στη Βασίλισσα Charlotte.

Αλλά μέσα σε όλη αυτή τη λαμπρότητα, υπήρχε ένα σοβαρό πρόβλημα: ο ίδιος ο Bendor. Η ζωή ως Δούκισσα του Westminster ήταν δύσκολη για τη Loelia. Ο Bendor Grosvenor ήταν γνωστός για τον εγωισμό και την αγένειά του. Συμπαθών των Ναζί, ήταν ξακουστός για τις αντισημιτικές του δηλώσεις και την ομοφοβία του.

Με φόντο λευκά κρίνα, φορούσε τη διάσημη τιάρα «halo» του Westminster. Κατασκευασμένη κατόπιν παραγγελίας του 2ου Δούκα του Westminster και ολοκληρωμένη σε επτά πάνελ από τους μάστερ κοσμηματοποιούς Lacloche Frères, το ανεκτίμητο κόσμημα λάμπει με συνολικά 1421 διαμάντια, συμπεριλαμβανομένων δύο διαμαντιών σε σχήμα αχλαδιού.

Ο Bendor προσπάθησε να καταστρέψει το Φιλελεύθερο Κόμμα το 1931, αποκαλύπτοντας στον Βασιλιά και τη Βασίλισσα ότι ο κουνιάδος του, William Lygon, 7ος Κόμης Beauchamp ήταν ομοφυλόφιλος. Ο Lygon, ντροπιασμένος, αποσύρθηκε στην ηπειρωτική Ευρώπη και παραιτήθηκε από τα δημόσια αξιώματά του. Ο Δούκας έγραψε στον πρώην Κόμη ένα σημείωμα κατά την εξορία του: «Αγαπητέ πήρες αυτό που σου άξιζε. Δικός σου, Westminster».

Lady Loelia Ponsonby – Η δημοσιογράφος που έγινε δούκισσα και ο «γάμος από την κόλαση» 2
Photo: Wikimedia Commons

Οι κόλακες του Bendor

Επιφανειακά, η Δούκισσα του Westminster δεν είχε καμία ανάγκη ενώ ζούσε στην έπαυλη της οικογένειας Grosvenor, το Ίτον Χολ. Αν απλώς ανέφερε ότι της άρεσε ένα συγκεκριμένο λουλούδι, της έφερναν καρότσια γεμάτα με αυτά τα λουλούδια, ενώ Rolls Royce την μετέφεραν στην πόλη.

Αλλά πίσω από τις κλειστές πόρτες του Ίτον Χολ, η Loelia ήταν απελπιστικά δυστυχισμένη. Από τη μία ήταν ο αντιπαθητικός Bendor, από την άλλη το ζευγάρι δεν μπορούσε να αποκτήσει παιδιά. Αναφέρεται ότι, κατά τη διάρκεια της εξαετούς σχέσης τους, οι Grosvenor σπάνια περνούσαν περισσότερες από δύο νύχτες κάτω από την ίδια στέγη, πόσο μάλλον στο ίδιο κρεβάτι. (Φυσικά, αυτή η συνθήκη ενισχυόταν από το γεγονός ότι η περιουσία των Grosvenor περιλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του Λονδίνου, γη στο Τόκιο και ένα ολόκληρο νησί κοντά στο Βανκούβερ).

Κατά τη διάρκεια των αμέτρητων δείπνων κυνηγιού που διοργανώνονταν στο κτήμα του Cheshire, η Loelia αναγκάστηκε να συναναστρέφεται τους διάφορους κόλακες του Bendor. (Στο πρώτο πάρτι που διοργάνωσε στο Eaton Hall, όπως θυμάται η Independent, την έβλεπαν να περιβάλλεται από ανθρώπους για τους οποίους δεν είχε κανένα ενδιαφέρον ούτε προσωπική σχέση).

Τα μέλη της ομάδας Bright Young Things

Ήταν ολοφάνερο ότι η Loelia λαχταρούσε τον μποέμικο τρόπο ζωής της νεολαίας της, να περιφέρεται στην κοινωνική σκηνή με τους συναδέλφους της Bright Young Things.

Ευτυχώς, μπορούσε πάντα να αναπολήσει τις ευτυχισμένες στιγμές με τον Cecil Beaton. Οι δύο είχαν γνωριστεί πριν από τη φωτογράφιση του 1931, ενώ από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 είχαν και οι δύο γοητεύσει την κοινωνία του Λονδίνου και τον κίτρινο Τύπο της χώρας.

Μεταξύ των ταραχοποιών φίλων τους, καλλιτεχνών, αριστοκρατών και καλοζωιστών, ήταν ο συγγραφέας ταξιδιωτικών οδηγών Evelyn Waugh, ο ζωγράφος Rex Whistler, η ποιήτρια Edith Sitwell και η σταρ του βωβού κινηματογράφου Brenda Dean Paul.

Η ξαδέλφη της Loelia, η περιβόητη Elizabeth Ponsonby, ήταν από τις ηγέτιδες της ομάδας και συμμετείχε στα πάρτι με φανταχτερά κοστούμια – τα αξιοσημείωτα κοστούμια της ομάδας κυμαίνονταν από ζώα της φάρμας έως μυθικά πλάσματα και ρομαντικές βοσκοπούλες σαν πορσελάνες του Meissen – και σε ολονύκτια κυνήγια θησαυρού που έδιναν ζωή στους έρημους δρόμους του νυχτερινού Λονδίνου.

Το τελευταίο αυτό χόμπι ήταν εφεύρεση της Loelia, μαζί με τη συγγραφέα Lady Eleanor Smith και τις κοσμικές αδελφές Jungman, Teresa (ή «Baby») και Zita.

Σκληρό, καυστικό χιούμορ

Τελικά, το 1947, η Δούκισσα του Westminster έφυγε από το Eaton Hall με τον γάμο της να έχει διαλυθεί. Από κάθε άποψη, η ζωή της ήταν έτοιμη να ξεκινήσει από την αρχή. Μετακόμισε στο Send Grove, λίγο έξω από το Woking – «ένα γοητευτικό ροζ σπίτι, που θύμιζε τα έργα της Jane Austen», όπου μπορούσε και πάλι να φιλοξενεί τους καρδιακούς της φίλους για δείπνα και πάρτι.

Ως συντάκτρια του περιοδικού House & Garden, μετέτρεψε τις δικές της εμπειρίες από τον κόσμο των προνομίων σε ρεπορτάζ, καλύπτοντας τον γάμο του Πρίγκιπα Rainier του Μονακό και της Grace Kelly.

Το χιούμορ της ήταν καυστικό και σκληρό -η Loelia φέρεται να έχει πει τη διάσημη ατάκα: «Όποιος κινείται με λεωφορείο και είναι άνω των 30 ετών, έχει αποτύχει στη ζωή του». Δεν είναι λοιπόν περίεργο που στα τελευταία χρόνια της ζωής της έγινε γνωστή δημοσιογράφος.

Ως συντάκτρια του περιοδικού House & Garden, μετέτρεψε τις δικές της εμπειρίες από τον κόσμο των προνομίων σε ρεπορτάζ, καλύπτοντας τον γάμο του Πρίγκιπα Rainier του Μονακό και της Grace Kelly.

«Η αίσθηση του γελοίου»

Το 1969, παντρεύτηκε τον Sir Martin Lindsay, αξιωματικό του βρετανικού στρατού, εξερευνητή των πόλων και πολιτικό. Έγραψε την ιστορία της ζωής της στο Grace and Favour: The Memoirs of Loelia, Duchess of Westminster, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο διορατικά έργα για τη ζωή των μεγάλων και πλούσιων της Βρετανίας μεταξύ των δύο παγκοσμίων πολέμων.

Μετά το θάνατό της το 1993, ο συγγραφέας James Lees-Milne αναμφίβολα βρήκε μεγάλη παρηγοριά στο να αφηγείται πώς πέρασε τη ζωή της μετά από έναν γάμο που ήταν «φρικτή κόλαση».

«Η αίσθηση του γελοίου που είχε ήταν μεταδοτική», έγραψε στην νεκρολογία της. «Το να είσαι μαζί της ήταν σαν να βιώνεις μια μαγεία, που μεταφράζονταν σε μια ατμόσφαιρα όπου το πνεύμα και το χιούμορ άπλωναν τα φτερά τους και οι ζωηρές συζητήσεις έλαμπαν και κυμάτιζαν».

Lady Loelia Ponsonby – Η δημοσιογράφος που έγινε δούκισσα και ο «γάμος από την κόλαση» 3

Η έμπνευση του Ian Fleming

Το 2020, ο οίκος Christie's δημοπράτησε το πολύτιμο ρολόι Cartier της Loelia. Το Art Deco ρολόι θεωρείται ότι ήταν γαμήλιο δώρο και είναι κατασκευασμένο από μαύρο όνυχα με λεπτομέρειες από γαλάζιο σμάλτο, διαμάντια σε κοπή ροζέ και τέσσερα ρουμπίνια σε κοπή καμποσόν. Η συλλογή της πρώην δούκισσας περιλαμβάνει ένα ζευγάρι κλιπ με λουλούδια και διαμάντια από τον Chaumet, ένα μοναδικό στριφτό δαχτυλίδι με σμαράγδια και διαμάντια που παραγγέλθηκε από τον σημαντικό Γάλλο σχεδιαστή Jean Schlumberger και ένα σουρεαλιστικό πορτρέτο ζωγραφισμένο από τον William Acton, τον μικρότερο αδελφό του μέλους των Bright Young Thing, τον Sir Harold Acton.

Στη συνέχεια, υπάρχουν τα τέσσερα γράμματα που ο συγγραφέας του James Bond, ο θρυλικός Ian Fleming, έγραψε στην Ponsonby πριν και κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τα οποία η Christie's πούλησε το 2008.

Σε ένα σημείωμα, ο συγγραφέας του James Bond προσκαλεί τη Δούκισσα στο Blenheim Ball, καθιστώντας σαφή την λατρευτική του πρόθεση: «Θα έρθω να σε ξυπνήσω με ένα φιλί, θα κοιμηθώ έξω (είπα έξω) από την πόρτα σου και θα ζήσω με Luft και Liebe - που σημαίνει αέρα και αγάπη...».

Τα γράμματά τους προσφέρουν μια εικόνα για το πόσο αγαπητή ήταν πραγματικά η Loelia. Μετά το χωρισμό της από τον Grosvenor, ο Fleming της έγραφε ρομαντικά γράμματα -ένα από αυτά είναι «S.W.A.K» (σφραγισμένο με ένα φιλί) και ένα άλλο τελειώνει με την υπογραφή «ΥΓ: Αυτό είναι ένα ερωτικό γράμμα».

Σε ένα σημείωμα, ο συγγραφέας του James Bond προσκαλεί τη Δούκισσα στο Blenheim Ball, καθιστώντας σαφή την λατρευτική του πρόθεση: «Θα έρθω να σε ξυπνήσω με ένα φιλί, θα κοιμηθώ έξω (είπα έξω) από την πόρτα σου και θα ζήσω με Luft και Liebe - που σημαίνει αέρα και αγάπη...».

Δεν είναι λοιπόν περίεργο που η Loelia λέγεται ότι ενέπνευσε την προσωπική γραμματέα του Bond, την Miss Moneypenny.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ