«Κατά κάποιο τρόπο ήταν σαν την πατρίδα του: Όλα του έρχονταν πολύ εύκολα». Είναι οι πρώτες γραμμές του διηγήματος που γράφει ο Hubbell Gardiner, το χρυσό, χαρισματικό αγόρι που ενσάρκωσε ο Robert Redford στο "The Way We Were", την εμβληματική ταινία του Sydney Pollack από το 1973.
Η ταινία που προβλήθηκε στην Ελλάδα ως "Τα καλύτερα μας χρόνια" διηγείται έναν έρωτα γεμάτο αντιθέσεις, συγκρούσεις, με άδοξη κατάληξη και παραμένει ένα από τα πιο διαχρονικά love stories της μεγάλης οθόνης.
Είναι μία από τις πρώτες ταινίες του αξέχαστου πρωταγωνιστή που έρχονται στο μυαλό, συνδεδεμένη όσο λίγες με τον μύθο του.
"The Way We Were", μια δραματική ερωτική ιστορία με πολιτικό υπόβαθρο έδινε στον Redford μια ευκαιρία να δείξει και άλλες πλευρές του ταλέντου του, αλλά και την παντοδυναμία του ως ερωτικό σύμβολο και είδωλο.
Ο αξέχαστος σταρ και η Barbra Streisand υποδύονται δύο χαρακτήρες από διαφορετικούς κόσμους που συναντιούνται σε ένα κολέγιο της Ανατολικής Ακτής τη δεκαετία του '30. Η Katie Morosky είναι Εβραία, κομμουνίστρια, χαμηλού εισοδήματος, σκληρά εργαζόμενη, όχι συμβατικά όμορφη, πειθήνια ή χαριτωμένη, με πάθος για την πολιτική και τις ιδέες της.
Ο Hubbell Gardiner είναι ακριβώς το αντίθετο. Ξανθός, Προτεστάντης, από καλή οικογένεια της Ανατολικής Ακτής, άνετος, πρωταθλητής στα σχολικά αγωνίσματα, αστέρας στην αδελφότητα του κολεγίου μοιάζει να τα έχει όλα λυμένα στη ζωή του και αδιαφορεί για την πολιτική και την επικαιρότητα.
Όλα του έρχονται εύκολα, αρκεί να χαμογελάσει... Ο ρόλος είναι ένας από τους πιο εμβληματικούς για τον Redford που φέρει εκ του φυσικού την ανεμελιά, τη σιγουριά και την ακαταμάχητη όσο και ανεπιτήδευτη γοητεία του χαρακτήρα, όχι μόνο στη ταινία αλλά και διαχρονικά στην καριέρα του.
Κανείς δεν μπορούσε να αντισταθεί στη σαγήνη του Redford καθώς το άστρο άρχισε την άνοδό του τη δεκαετία του '60 με επιτυχίες σε κωμωδίες όπως το "Ξυπόλητη στο Πάρκο" με τη Jane Fonda.

Το "The Way We Were", μια δραματική ερωτική ιστορία με πολιτικό υπόβαθρο έδινε στον Redford μια ευκαιρία να δείξει και άλλες πλευρές του ταλέντου του, αλλά και την παντοδυναμία του ως ερωτικό σύμβολο και είδωλο.
Η πρώτη συνάντηση με τη Streisand στην οθόνη είναι μοιραία
Είναι εκείνη που τον εντοπίζει να έχει αποκοιμηθεί όρθιος σε ένα πολύβουο μπαρ στα χρόνια του Β' παγκοσμίου πολέμου. Σε ένα από τα πιο κλασικά γκρο πλαν του κινηματογράφου, το χέρι της χαϊδεύει απαλά τα ξανθά μαλλιά του Redford και δίνει το έναυσμα για να ξεκινήσουν οι αναμνήσεις από την πρώτη τους γνωριμία στα χρόνια του κολεγίου υπό τους ήχους του νοσταλγικού "The way we were" με την φωνή της Barbra, όλο συγκίνηση...
Η έλξη ανάμεσα τους είναι τόσο απροσδόκητη όσο και έντονη και μοιραία οδηγεί σε σύγκρουση. Όταν το ζευγάρι μετακομίζει στο Χόλιγουντ για να ξεκινήσει την καριέρα του ως σεναριογράφος ο Hubbell, οι ακτιβιστικές ενέργειες της Katie και η ταυτότητα της ως μέλος του κομμουνιστικού κόμματος οδηγούν τον γάμο τους σε ένα ξαφνικό τέλος.
«Οι άνθρωποι είναι οι αρχές τους»
Η Katie βάζει πάνω από όλα την ιδεολογία της, ο Redford τους δικούς του ανθρώπους και την ευημερία τους. Αν και η Katie φέρνει στον κόσμο την κόρη τους, το ζευγάρι δεν μπορεί να παραμείνει μαζί.
Οι σκηνές που ο Redford εξηγεί με βαριά καρδιά πως η σχέση τους πρέπει να τελειώσει είναι από τις καλύτερες της ερμηνείας του. Γνωρίζει πως δεν θα βρει άλλη σύντροφο που να τον πιστεύει και να τον υποστηρίζει ή να τον αγαπά τόσο, ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται πως η πίστη στις ιδέες της και η ανάγκη της για δράση είναι ασυμβίβαστες με τη ζωή που θέλει ο ίδιος και με τις συναισθηματικές του ικανότητες.
Λέγεται πως κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η Streisand είχε αναπτύξει εμμονή για τον πανέμορφο συμπρωταγωνιστή της που ζήτησε να φορέσει διπλά ενισχυμένα εσώρουχα για τις ερωτικές σκηνές.
Η επίγνωση πως τελικά δεν είναι το χρυσό ανέμελο αγόρι των νεανικών του χρόνων που όλα του έρχονται έυκολα και όλα όσα κάνει είναι καλά, αποτυπώνεται στην ερμηνεία του μοναδικά.
Λέγεται πως κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η Streisand είχε αναπτύξει εμμονή για τον πανέμορφο συμπρωταγωνιστή της που ζήτησε να φορέσει διπλά ενισχυμένα εσώρουχα για τις ερωτικές σκηνές.
Η Barbra αφηγείται στην αυτοβιογραφία της πως προς μεγάλη της ενόχληση ο Redford απέφευγε τα τηλεφωνήματα της πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας. Όπως κατάλαβε αργότερα, ο ηθοποιός ήθελε στην πραγματικότητα να συναντηθούν για πρώτη φορά στο πλατό ώστε η φυσική αμηχανία τους να αποτυπωθεί στην κάμερα.
Ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές αναπτύχθηκε τελικά αμοιβαία εκτίμηση και μια φιλία που κράτησε δεκαετίες μέχρι το τέλος της ζωής του Redford. Ο ηθοποιός δεν συμφώνησε ποτέ να γυριστεί sequel για το "The Way We Were" παρά τις προτάσεις του Sydney Pollack και της Streisand.
Για δεκαετίες το μοντάζ της ταινίας άφηνε να εννοηθεί πως το ζευγάρι χώρισε εξαιτίας μιας εξωσυζυγικής περιπέτειας του Redford. Η ολοκληρωμένη έκδοση της ταινίας το 2023 αποκάλυψε πως ο χωρισμός επήλθε λόγω της ακτιβιστικής δράσης της Streisand που έθετε σε κίνδυνο την καριέρα και την ευημερία του συντρόφου της...

Η τελευταία σκηνή του έργου έχει γράψει ιστορία
Χρόνια μετά τον χωρισμό, η Streisand ενώ συμμετέχει σε διαμαρτυρία κατά της χρήσης πυρηνικών όπλων, εντοπίζει τον Redford με τη νέα του σύντροφο έξω από το ξενοδοχείο Plaza στη Νέα Υόρκη.
"Το κορίτσι σου είναι υπέροχο, Hubbell" του λέει, ενώ θα ήθελε να πει πολύ περισσότερα. Του χαϊδεύει ξανά τα μαλλιά, όπως στην αρχή της ταινίας.
Χωρίς εκείνη μοιάζει να είναι ξανά ο παλιός ξένοιαστος εαυτός του...
Όταν ο Redford, βαθιά θλιμμένος όσο και αποφασισμένος, αρνείται την πρόσκλησή της να συναντήσει την κόρη τους, η Streisand επιστρέφει στη διαμαρτυρία γνωρίζοντας πως τον έχει χάσει για πάντα. Δεν σταματά να μοιράζει τα φυλλάδια της στους περαστικούς...
Η ταινία έσπασε ρεκόρ εισπράξεων εκείνη την χρονιά και μαζί με τον "The Sting" έκανε τον Redford τον μεγαλύτερο αστέρα του Χόλιγουντ, πρότυπο και αντικείμενο του πόθου για το κοινό.
Η λάμψη του ήταν παγκόσμια. Στην Ελλάδα εκτός από τις εκατοντάδες χιλιάδες εισιτήρια που έκοβαν κάθε χρόνο οι ταινίες του, μια ανδρική μπουτίκ που έφερε το επώνυμό του στην οδό Ακαδημίας, ήταν ένα μόνο δείγμα της διασημότητάς και της φήμης του.
Η ταινία έσπασε ρεκόρ εισπράξεων εκείνη την χρονιά και μαζί με τον "The Sting" έκανε τον Redford τον μεγαλύτερο αστέρα του Χόλιγουντ, πρότυπο και αντικείμενο του πόθου για το κοινό.
«Είναι πάντα ενδιαφέρων γιατί πάντοτε θέλει να ενδιαφέρεται για κάτι», θα έλεγε η Streisand για τον συμπρωταγωνιστή της, που εκτός από ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός, δημιούργησε και το κινηματογραφικό φεστιβάλ του Sundance, ανοίγοντας τον δρόμο σε γενιές νέων κινηματογραφιστών.
Πολλές φορές θα θυμόμαστε τον Robert Redford, όμως μάλλον θα είναι για τα «Καλύτερα μας Χρόνια»...
