ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Gala: Ένα νέο βιβλίο εξερευνά τη μυστηριώδη προσωπικότητα της συζύγου του Dalí – Τα σεξουαλικά όργια και η πολυτάραχη ζωή

Gala: Ένα νέο βιβλίο εξερευνά τη μυστηριώδη προσωπικότητα της συζύγου του Dalí – Τα σεξουαλικά όργια και η πολυτάραχη ζωή 1
Photo by New York Times Co./Getty Images

Η σχέση τους, παρά τις αντιφάσεις και τις περίπλοκες προσωπικές δυναμικές, υπήρξε θεμελιώδης για την καλλιτεχνική εξέλιξη του Νταλί.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Η Γκαλά Νταλί, ή αλλιώς Έλενα Ιβάνοβνα Διακόνοβα, είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και μυστηριώδεις προσωπικότητες της τέχνης του 20ού αιώνα. Πιο γνωστή ως η σύζυγος του Σαλβαδόρ Νταλί, η Γκαλά είχε καταλυτικό ρόλο στη ζωή του και στο έργο του, συμβάλλοντας καθοριστικά στην καλλιτεχνική του πορεία και στον θρύλο που δημιούργησε γύρω από το όνομά του.

Στο νέο βιβλίο «Surreal: The Extraordinary Life of Gala Dalí», η συγγραφέας Michèle Gerber Klein διερευνά τη συμμετοχή της στη ζωή, την καριέρα και τις περιπέτειες του Νταλί, ενώ αποκαλύπτει την ισχυρή επιρροή που άσκησε στην πολιτιστική ιστορία με τον μοναδικό της τρόπο. Η Klein αναλύει πώς η Γκαλά, παρόλο που επέζησε από δύο Παγκόσμιους Πολέμους, τη Ρωσική Επανάσταση και τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, ήταν κάτι περισσότερο από μούσα και επηρέασε την τέχνη και τη μόδα με τρόπο ανατρεπτικό και πρωτοπόρο.

Η Γκαλά, πριν συνδεθεί με τον Νταλί, είχε ήδη ζήσει μια πολυτάραχη ζωή γεμάτη επαναστάσεις και καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Παντρεμένη με τον Γάλλο ποιητή Πολ Ελουάρ και με άλλες ερωτικές σχέσεις με καλλιτέχνες όπως ο Μαξ Έρνστ, η Γκαλά συνάντησε τον Νταλί το 1929, αλλάζοντας δραματικά τη ζωή την δική της (πήρε διαζύγιο από τον Ελουάρ με τον οποίο ήταν 12 χρόνια παντρεμένη την ίδια κιόλας χρονιά) και του μεγάλου σουρεαλιστή. Από την πρώτη στιγμή, η Γκαλά έγινε το κέντρο του καλλιτεχνικού κόσμου του Νταλί, ενσαρκώνοντας την απόλυτη μούσα του και συμμετέχοντας ενεργά στην καλλιτεχνική και επιχειρηματική του πορεία.

Δεν ήταν απλώς η μούσα του. Η συνεισφορά της στη ζωή του Νταλί ήταν ανεκτίμητη και ξεπερνούσε τα όρια αυτού του ρόλου. Υπήρξε στενή συνεργάτης του, καθοδηγώντας και υποστηρίζοντας τον καλλιτέχνη σε κάθε βήμα της καριέρας του, αφού διαπραγματευόταν η ίδια τα συμβόλαια και προωθούσε το έργο του σε γκαλερί και συλλέκτες. Οι δημιουργίες τους ήταν συχνά το αποτέλεσμα μιας συνδυαστικής προσπάθειας, με τον Νταλί να υπογράφει έργα με τα ονόματα και των δύο, δείχνοντας την αφοσίωση και την εμμονική λατρεία του στο πρόσωπό της και δηλώνοντας: «Με το αίμα σου, Γκαλά, βάφω τους πίνακές μου».

Gala: Ένα νέο βιβλίο εξερευνά τη μυστηριώδη προσωπικότητα της συζύγου του Dalí – Τα σεξουαλικά όργια και η πολυτάραχη ζωή 2

Getty/Ideal Images

Η σχέση τους, παρά τις αντιφάσεις και τις περίπλοκες προσωπικές δυναμικές, υπήρξε θεμελιώδης για την καλλιτεχνική εξέλιξη του Νταλί. Παρά τις προσωπικές τους διαφορές, ο Νταλί ποτέ δεν αμφισβήτησε την καθοριστική επιρροή που είχε η Γκαλά στη δουλειά του. Για εκείνον, η ζωή και η καριέρα του ήταν αδιανόητες χωρίς αυτήν. Εκείνη, όμως, πέρα από το ρόλο της ως μούσα και σύζυγος, είχε σημαντική επαφή με την μόδα και στενή σχέση με σχεδιαστές όπως η Coco Chanel και η Elsa Schiaparelli. Η διασταύρωση μεταξύ τέχνης και μόδας είναι κάτι που ξεκίνησαν και στο οποίο συμμετείχαν ο Salvador και η Gala και επηρέασε, μεταξύ άλλων, τη Rei Kawakubo και τον Thierry Mugler.

Οι Dalís συνεργάστηκαν με την Schiaparelli, που ήταν ήδη γνωστή για τα πρωτότυπα και εφευρετικά σχέδια. Μαζί δημιούργησαν αντικείμενα όπως μια πούδρα σε θήκη με σμάλτο στο καπάκι που σχημάτιζε τηλεφωνικό καντράν και το Shoe Hat του 1937, το οποίο έμοιαζε με ένα ανάποδο παπούτσι. Ήταν εμπνευσμένο από μια φωτογραφία της συζύγου του Dalí, που φορούσε ένα γυναικείο παπούτσι ως καπέλο. Ήταν η εποχή από το 1935 και μετά, που υπό την απειλή της Γερμανίας, η Ισπανία οδηγούνταν σε εμφύλιο πόλεμο. Ήταν μια περίοδος που η φαντασία ήταν το διέξοδο και η μόδα πέρασε στην τέχνη.

Η Γκαλά Νταλί ήταν επίσης γνωστή για την εξαιρετικά ανήσυχη και ελεύθερη φύση της, που δεν περιοριζόταν στις αυστηρές κοινωνικές και ηθικές συμβάσεις της εποχής. Η σχέση της με τον Νταλί δεν ήταν μόνο πνευματική και καλλιτεχνική, αλλά και βαθιά προσωπική και συχνά γεμάτη από αντιφάσεις. Η Γκαλά είχε άλλες σεξουαλικές σχέσεις κατά τη διάρκεια του γάμου της με τον Νταλί, κάτι που εκείνος φαινόταν να αποδέχεται ή και να ενθαρρύνει, εκμεταλλευόμενος μάλιστα τον "ανοικτό" χαρακτήρα της σχέσης τους και ακόμα και να συμμετέχει σε κάποιες από αυτές.

Η Γκαλά Νταλί, μια γυναίκα με ισχυρή προσωπικότητα, παρότι ήταν έντονα συνδεδεμένη με την τέχνη και την προώθηση του έργου του Νταλί, υπήρξε και μία από τις πρώτες γυναίκες που επηρέασαν την πολιτιστική σκηνή του 20ού αιώνα μέσω της μόδας και του καλλιτεχνικού της στιλ. Ο θάνατός της το 1982 υπήρξε μία αδιαμφισβήτητη συνέχεια του σουρεαλιστικού της πνεύματος.

Ο συντετριμμένος από το θάνατό της, Νταλί ήθελε να εκπληρώσει το αίτημα της εκλιπούσας συζύγου του να ταφεί στο μεσαιωνικό κάστρο στο Πουμπόλ, μια μικρή πόλη της Καταλονίας στην Ισπανία, το οποίο είχε αγοράσει για εκείνη ως δώρο. Υπήρχε μόνο ένα πρόβλημα: Είχε πεθάνει στο σπίτι τους στο χωριό Portlligat και ο Νταλί δεν έπρεπε να τη μετακινήσει.

 Παραβίασε έναν νόμο που θεσπίστηκε τη δεκαετία του 1940 και απαγόρευε τη μετακίνηση των νεκρών χωρίς επίσημη άδεια εξαιτίας της πανώλης. Τύλιξε το σώμα της σε μια κουβέρτα και, με τη βοήθεια της νοσοκόμας του, το πτώμα της τοποθετήθηκε στο πίσω κάθισμα της Cadillac de Ville του 1969, όπου έκαναν μια σουρεαλιστική τελευταία βόλτα μαζί. Ευτυχώς, το σώμα της Γκαλά έφτασε στο κάστρο, όπου όπως λέγεται ταριχεύτηκε και αναπαύθηκε με το αγαπημένο της κόκκινο βραδινό φόρεμα Dior.

Η ιστορία της Γκαλά και του Νταλί είναι μια από τις πιο αξέχαστες και δυναμικές στον κόσμο της τέχνης, αποδεικνύοντας τη μοναδική επίδραση που είχε η Γκαλά στον καλλιτέχνη και τη σημαντική της συμβολή στην κατασκευή του θρύλου του Σαλβαδόρ Νταλί.


Το επεισόδιο που πρέπει να ακούσεις οπωσδήποτε πριν τις γιορτές

Λίγο πριν τις γιορτές, η Ειρήνη και η Έλενα μιλούν ειλικρινά για την άτυπη (και τελικά αόρατη) πίεση της τέλειας χριστουγεννιάτικης εικόνας.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ