Η Γκαλά Νταλί, ή αλλιώς Έλενα Ιβάνοβνα Διακόνοβα, είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και μυστηριώδεις προσωπικότητες της τέχνης του 20ού αιώνα. Πιο γνωστή ως η σύζυγος του Σαλβαδόρ Νταλί, η Γκαλά είχε καταλυτικό ρόλο στη ζωή του και στο έργο του, συμβάλλοντας καθοριστικά στην καλλιτεχνική του πορεία και στον θρύλο που δημιούργησε γύρω από το όνομά του.
Στο νέο βιβλίο «Surreal: The Extraordinary Life of Gala Dalí», η συγγραφέας Michèle Gerber Klein διερευνά τη συμμετοχή της στη ζωή, την καριέρα και τις περιπέτειες του Νταλί, ενώ αποκαλύπτει την ισχυρή επιρροή που άσκησε στην πολιτιστική ιστορία με τον μοναδικό της τρόπο. Η Klein αναλύει πώς η Γκαλά, παρόλο που επέζησε από δύο Παγκόσμιους Πολέμους, τη Ρωσική Επανάσταση και τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, ήταν κάτι περισσότερο από μούσα και επηρέασε την τέχνη και τη μόδα με τρόπο ανατρεπτικό και πρωτοπόρο.
Η Γκαλά, πριν συνδεθεί με τον Νταλί, είχε ήδη ζήσει μια πολυτάραχη ζωή γεμάτη επαναστάσεις και καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Παντρεμένη με τον Γάλλο ποιητή Πολ Ελουάρ και με άλλες ερωτικές σχέσεις με καλλιτέχνες όπως ο Μαξ Έρνστ, η Γκαλά συνάντησε τον Νταλί το 1929, αλλάζοντας δραματικά τη ζωή την δική της (πήρε διαζύγιο από τον Ελουάρ με τον οποίο ήταν 12 χρόνια παντρεμένη την ίδια κιόλας χρονιά) και του μεγάλου σουρεαλιστή. Από την πρώτη στιγμή, η Γκαλά έγινε το κέντρο του καλλιτεχνικού κόσμου του Νταλί, ενσαρκώνοντας την απόλυτη μούσα του και συμμετέχοντας ενεργά στην καλλιτεχνική και επιχειρηματική του πορεία.
Δεν ήταν απλώς η μούσα του. Η συνεισφορά της στη ζωή του Νταλί ήταν ανεκτίμητη και ξεπερνούσε τα όρια αυτού του ρόλου. Υπήρξε στενή συνεργάτης του, καθοδηγώντας και υποστηρίζοντας τον καλλιτέχνη σε κάθε βήμα της καριέρας του, αφού διαπραγματευόταν η ίδια τα συμβόλαια και προωθούσε το έργο του σε γκαλερί και συλλέκτες. Οι δημιουργίες τους ήταν συχνά το αποτέλεσμα μιας συνδυαστικής προσπάθειας, με τον Νταλί να υπογράφει έργα με τα ονόματα και των δύο, δείχνοντας την αφοσίωση και την εμμονική λατρεία του στο πρόσωπό της και δηλώνοντας: «Με το αίμα σου, Γκαλά, βάφω τους πίνακές μου».
Getty/Ideal Images
