ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Rosalía- To Berghain με την Björk είναι ένα φωνητικό και αισθητικό έπος

Rosalía- To Berghain με την Björk είναι ένα φωνητικό και αισθητικό έπος 1

Η Rosalía φέρνει τον Θεό στα υπόγεια κλαμπ, με techno, φλαμένκο και όπερα.

ΑΠΟ GRACE TEAM

Το «Berghain» της Rosalía, το πρώτο single από το επερχόμενο άλμπουμ «Lux», είναι το τραγούδι που από τη Δευτέρα ακούγεται παντού και σε συνεπαίρνει ολοκληρωτικά, σαν μια μουσική εμπειρία που αποκαλύπτει νέες, βαθιές πτυχές της τέχνης και της ψυχής. Με έναν τίτλο που φέρει ήδη τεράστιο συμβολισμό, καθώς το Berghain είναι το θρυλικό κλαμπ του Βερολίνου, ένας τόπος όπου ο χρόνος μοιάζει να εξαφανίζεται και το σώμα λύνεται μέσα στα φώτα και τους παλμούς της techno.

Το κομμάτι επιτυγχάνει να παντρέψει μοναδικά το techno με την όπερα και το φλαμένκο, δημιουργώντας ένα ηχητικό τοπίο που τίθεται πέρα από τα όρια των ειδών. Στην ερμηνεία της την πλαισιώνουν δύο μεγάλες μορφές της σύγχρονης μουσικής, η Björk -η οποία εμφανίζεται στο video με την μορφή πουλιού- και ο Yves Tumor, χαρίζοντας στο έργο ένα πολυδιάστατο χαρακτήρα, γεμάτο σύμβολα και νοήματα, που το μετατρέπει σε μια σχεδόν ιερή τελετή για τον ακροατή.

Το βίντεο, σκηνοθετημένο από τον Νικολάς Μέντες, ξεκινά με την Rosalía μέσα σε ένα διαμέρισμα γεμάτο αντικείμενα έντονο το θρησκευτικό χαρακτήρα, με μαντόνες σε μπιμπελό και καρδιές δεμένες σε σταυρούς. Ανοίγοντας τις κουρτίνες αποκαλύπτεται η ορχήστρα, όχι σε κάποια σκηνή, αλλά τριγύρω της, να την περιβάλλει σαν πνεύματα ή ψυχές που τη συνοδεύουν. Μαυροντυμένοι μουσικοί από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου παίζουν ανεμπόδιστοι την ώρα που εκείνη εκτελεί απλές καθημερινές δραστηριότητες -σιδερώνει, στρώνει το κρεβάτι, πίνει τον καφέ της.

Οι φωνητικές ικανότητες της Rosalía κυριολεκτικά σοκάρουν, καθώς μετακινείται με άνεση ανάμεσα σε μελωδίες φλαμένκο, βιομηχανικό techno και εκρήξεις όπερας, αποδεικνύοντας ότι το ταλέντο της αγγίζει τις κορυφές της κλασικής μουσικής. Οι στίχοι της εναλλάσσονται σε ισπανικά, αγγλικά και γερμανικά, με φράσεις όπως «Seine Angst ist meine Angst, seine Wut ist meine Wut» (Ο φόβος του είναι ο φόβος μου, η οργή του η οργή μου) που ψιθυρίζονται σαν ιερή εξομολόγηση πάνω σε πολυτελή έγχορδα.

Η στιγμή όπου ο Yves Tumor τραγουδά «I’ll fuck you till you love me» συνοδεύεται από την εμφάνιση ενός ελαφιού με μάτια που κλαίνε με μαύρα δάκρυα -ένα σύμβολο αγνότητας που μεταμορφώνεται σε ένα αλλόκοτο και μυστηριώδες πλάσμα, αμφίθυμο ανάμεσα στο ιερό και το τέρας.

Ένας από τους πιο δυνατούς στίχους, «Yo no bailo por placer, bailo por perdón» (Δεν χορεύω για απόλαυση, χορεύω για συγχώρεση), εκφράζει το σώμα ως μέσο λύτρωσης, στο σκοτεινό κλαμπ που γίνεται σαν μυστηριακή μονή.

Ένα ακόμη δυνατό στοιχείο είναι το φως και η σκιά που διατρέχουν το βίντεο -αντίθεση που θυμίζει τους δρόμους της μπαρόκ τέχνης του Caravaggio.

Κλείνοντας, ο στίχος «No hay cielo sin ruido, ni club sin fe» (Δεν υπάρχει ουρανός χωρίς θόρυβο, ούτε club χωρίς πίστη) συνοψίζει την ιδέα ότι το Berghain δεν είναι ένας ναός ακολασίας, αλλά ένα ιερό όπου η μουσική γίνεται η ίδια θρησκεία και πίστη. Η Rosalía, σαν περιστέρι, ανυψώνεται πάνω από τον θόρυβο, αναζητώντας το ιερό πέρα από τους παραδοσιακούς ναούς.

H μόδα στο βίντεο του Berghain

Η μόδα στο βίντεο του «Berghain» της Rosalía αποτελεί υπενθύμιση της σχέσης της με την ιστορία και την κληρονομιά της υψηλής ραπτικής, μέσα από μια προσεκτική επιλογή αρχειακών κομματιών που μοιάζουν σαν ταξίδι πίσω στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Η Rosalía και ο stylist της, Χοσέ Καραγιόλ, μετατρέπουν το βίντεο σε ένα μουσείο vintage μόδας, με κομμάτια που αντλούν από την περίοδο που ο Nicolas Ghesquière ήταν στο τιμόνι της Balenciaga, αλλά και από δημιουργίες του Alexander McQueen.

Στο ξεκίνημα, η Rosalía εμφανίζεται με ένα-tank top με μικρά κουμπιά, που ανήκει στην συλλογή του McQueen για την Άνοιξη 2003, ενώ στα πόδια φορά τα φημισμένα πέδιλα με ροζάριο -κομμάτι-σύμβολο που συνδυάζει θρησκευτικά μοτίβα με τον avant-garde σχεδιασμό. Καθ’ όλη τη διάρκεια του βίντεο εναλλάσσει κομμάτια από τις εποχές του McQueen στο Givenchy και του Ghesquière στη Balenciaga, όπως το mini φόρεμα με τις micropleated λεπτομέρειες και τα cutouts από τη συλλογή της Balenciaga για την άνοιξη του 2004.

Το Berghain, το παγκόσμιο σύμβολο της υποκουλτούρας και της ελευθερίας, συναντιέται εδώ με τη βαθύτερη επιθυμία για πνευματική εμπειρία. Η Rosalía φέρνει τον Θεό στα υπόγεια κλαμπ, αποδεικνύοντας ότι η πραγματική πίστη μπορεί να βρεθεί και στη στιγμή της απόλυτης μουσικής έκστασης.


Το επεισόδιο που πρέπει να ακούσεις οπωσδήποτε πριν τις γιορτές

Λίγο πριν τις γιορτές, η Ειρήνη και η Έλενα μιλούν ειλικρινά για την άτυπη (και τελικά αόρατη) πίεση της τέλειας χριστουγεννιάτικης εικόνας.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ