ΤΟ ΒΗΜΑ logo

28η Οκτωβρίου: Οι καλύτερες ελληνικές ταινίες για το Έπος του ’40, την Κατοχή και την Αντίσταση

28η Οκτωβρίου: Οι καλύτερες ελληνικές ταινίες για το Έπος του ’40, την Κατοχή και την Αντίσταση 1

Αν και υπάρχουν αρκετές ελληνικές ταινίες που παίρνουν αφορμή από το Έπος του ’40, την Κατοχή και την Αντίσταση, μόνο λίγες κατάφεραν να ξεχωρίσουν πραγματικά και να αντέξουν στον χρόνο.

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Με αφορμή την 28η Οκτωβρίου, αξίζει να στρέψουμε την προσοχή μας στις ελληνικές ταινίες που ασχολούνται με το Έπος του ’40, την Κατοχή και την Αντίσταση. Ένα θέμα που, αν και ιστορικά κρίσιμο, έχει κινηματογραφηθεί συχνά με προβληματική χροιά ή «κιτσένια» αισθητική. Από την έρευνά μας προκύπτουν 13 ταινίες, οι περισσότερες από τις οποίες γυρίστηκαν στη «χρυσή» εποχή του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου, δηλαδή τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, ενώ η μόνη που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της Κατοχής ήταν ένα μικρό φιλμάκι κινουμένων σχεδίων του Σταμάτη Πολενάκη που σατιρίζει τον Μουσολίνι.

Οι περισσότερες ταινίες αυτής της θεματικής ενσωματώνουν έρωτες και πολεμικά γεγονότα, συχνά με εμπορικό ή πατριωτικό ύφος, όπως τα έργα του Ντίνου Δημόπουλου και του Τζέιμς Πάρις, τα οποία μεγάλωσαν γενιές Ελλήνων θεατών. Ωστόσο, πολλές από αυτές δεν έχουν γεράσει καλά…Η προσέγγιση ήταν συχνά συναισθηματικά φορτισμένη, με έντονη εστίαση στο μελόδραμα, τις τηλεοπτικές ή κινηματογραφικές σταρ της εποχής και λιγότερη προσοχή στην ιστορική ακρίβεια και την ψύχραιμη αφήγηση. Η κοινωνία τότε, παρά τις πληγές και τις μνήμες της, δεν ήταν έτοιμη για ένα αντικειμενικό κινηματογραφικό μάθημα ιστορίας, ενώ οι παραγωγές της επταετίας σπρώχτηκαν από κρατικές ή ιδιωτικές πιέσεις σε πιο κραυγαλέες, συχνά ψυχροπολεμικές ή φιλοχουντικές υπερπαραγωγές.

Παρά ταύτα, υπάρχουν εξαιρετικά δείγματα που ξεχωρίζουν για την ποιότητα και την ιστορική τους αξία, όπως ο «Ουρανός» του Τάκη Κανελλόπουλου, το «Μπλόκο», ο «Γοργοπόταμος» και το «Ξυπόλυτο Τάγμα». Η πιο εμπορική τους πλευρά αντιπροσωπεύεται από ταινίες όπως η «Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά» και η «Υπολοχαγός Νατάσα», οι οποίες κυρίως ψυχαγωγούσαν, όχι πάντα διδάσκοντας ιστορία (να σημειωθεί ότι η Υπολοχαγός Νατάσα ήταν η πιο επιτυχημένη ταινία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, για δεκαετίες και συγκεκριμένα μέχρι της κλέψει τη θέση το τo «Safe Sex» των Ρέππα-Παπαθανασίου).

Αυτές είναι μερικές από τις καλύτερες ταινίες για την Κατοχή και το Έπος του ’40 μέσα από ένα ποιοτικό οπτικοαφηγηματικό φακό.

«Οι Γερμανοί ξανάρχονται» (1948) – Αλέκος Σακελλάριος

Εδώ δεν πρόκειται ακριβώς για ταινία για την Κατοχή ή τον Εμφύλιο, αλλά για ένα αλλόκοτο υβρίδιο, όπου η σάτιρα κι η τραγωδία χορεύουν έναν βαλς πάνω στα αποκαΐδια της ελληνικής ψυχής. Ο Μίμης Φωτόπουλος, ως γλαφυρός καθοδηγητής, εκτελεί μια από τις πιο απολαυστικές αυτοκαταργήσεις του πατριωτικού δόγματος και η κόρη του θα το θυμάται δεκαετίες μετά σαν το σημείο όπου η πολιτική και η κωμωδία συναντήθηκαν στο ίδιο πλάνο.

Ουσιαστικά, η ταινία επικεντρώνεται στον Θόδωρο, έναν φιλήσυχο οικογενειάρχη, που μετά τον πόλεμο και την Κατοχή στην Αθήνα βλέπει γύρω του να ξεσπούν οι εντάσεις του εμφυλίου και όλοι να έχουν ξεχάσει τα δεινά της Κατοχής. Κάποια νύχτα, στον ύπνο του, ο Θόδωρος ονειρεύεται ότι οι Γερμανοί επιστρέφουν κι έτσι ξαναζεί με τρόμο την αγριότητα που είχε βιώσει πριν λίγα χρόνια.

«Ξυπόλυτο Τάγμα» (1953) – Γκρεγκ Τάλας

Νεορεαλισμός στην Αθήνα της Κατοχής: πιτσιρικάδες με ανοιχτές πληγές και ανοιχτές ψυχές, μπλέκονται σε μια ιστορία που μυρίζει σκόνη δρόμου και ατελείωτο φόβο. Η ταινία, με ερασιτέχνες πρωταγωνιστές, δεν ζητά άδεια από κανέναν και συγκρίνεται απευθείας με τη «Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη». Είναι η παιδική αθωότητα που τραντάζεται από τη βία της Ιστορίας.

Η ταινία μιλά για την πραγματική ιστορία των 160 παιδιών που διώχτηκαν από τα ορφανοτροφεία της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί στα χρόνια της κατοχής του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα παιδιά, στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, δημιουργούν μια συμμορία, αποκαλούμενη «ξυπόλητο τάγμα». Το ξυπόλητο τάγμα αρχίζει να κλέβει τρόφιμα από τα γερμανικά καμιόνια, όπου στην συνέχεια τα διανέμει στα μέλη του κι όσους τα έχουν ανάγκη, σταδιακά βοηθώντας ενεργά την Αντίσταση.

«Ο Άνθρωπος του Τραίνου» (1958) – Ντίνος Δημόπουλος

Ελληνικό νουάρ, όπου το παρελθόν της Κατοχής στοιχειώνει τα σαλόνια της Αθήνας, η φωτογραφία αγκαλιάζει τη χλιδή τη μνήμη της απώλειας. Η Μαντώ, παντρεμένη με έναν πολύ μεγαλύτερο άντρα, ταξιδεύει με φίλους από την Αθήνα στο Ναύπλιο. Στο δρόμο, βλέπει μέσα από το παράθυρο ενός διερχόμενου τρένου έναν άντρα που μοιάζει εκπληκτικά με τον Γιώργο Παυλίδη, τον πρώτο της έρωτα από τα χρόνια της Κατοχής, που πίστευε ότι οι Ναζί είχαν σκοτώσει.

Στη συνέχεια, τον ξανασυναντά στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, κατά τη διάρκεια της παράστασης της «Μήδειας», και αργότερα στο ξενοδοχείο Μπούρτζι, όπου εκείνος μένει. Η Μαντώ αρχίζει να σκέφτεται αν θα αφήσει πίσω την οικογένεια και τη σταθερή της ζωή για έναν έρωτα που μοιάζει να έχει επιστρέψει από τα φαντάσματα του παρελθόντος.

«Ουρανός» (1962) – Τάκης Κανελλόπουλος

Ένα περιδέραιο επεισοδίων από τον πόλεμο του ’40, όπου η σιωπή μιλάει πιο δυνατά από τις εκρήξεις. Ένα παιδί δανείζεται τα άρβυλα ενός νεκρού, κλαίει κρυφά και ο κόσμος συνεχίζει να κινείται γύρω του, αδιάφορος, όπως η Ιστορία που δεν περιμένει κανέναν. Δικαίως, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις καλύτερες αντιπολεμικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, ενώ βασίστηκε σε πραγματικές ιστορίες ανθρώπων που επιβίωσαν του Β’Παγκοσμίου Πολέμου. 

Η ασπρόμαυρη φωτογραφία, η μουσική του Αργύρη Κουνάδη και οι δυνατές ερμηνείες ενισχύουν την αίσθηση ρεαλισμού, ενώ η μη γραμμική αφήγηση και η χρήση δελτίων ειδήσεων σχολιάζουν κριτικά την εθνική προπαγάνδα και τις καταστροφικές συνέπειες του πολέμου. Ο «Ουρανός» διακρίθηκε σε διεθνή φεστιβάλ και θεωρείται από τα λίγα ελληνικά φιλμ που αντιμετωπίζουν με τόση ειλικρίνεια το έπος του 1940, φέρνοντας στην Ελλάδα στοιχεία νεορεαλισμού και αφήνοντας ισχυρή επιρροή σε μεταγενέστερους σκηνοθέτες.

«Ψηλά τα χέρια Χίτλερ» (1962) – Ροβήρος Μανθούλης

Η κωμική τραγωδία της Κατοχής στα πρόσωπα των Βέγγου και Διαμαντόπουλου: συμπονετικοί και μόνιμα αμήχανοι, όπως εμείς όταν κοιτάζουμε πίσω σε μια εποχή που τίποτα δεν ήταν εύκολο και η φρίκη ήταν συνυφασμένη με την καθημερινότητα.

Η ταινία αποτελεί αφήγηση δύο φίλων, που συναντιούνται ύστερα από το τέλος της Κατοχής, σε μία εκδρομή. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, οι δυο τους συγκατοικούν και προσπαθούν, υπό τις τρομακτικές συνθήκες της περιόδου να επιβιώσουν και να δραπετεύσουν στην Αίγυπτο.

«Προδοσία» (1964) – Κώστας Μανουσάκης

Ένα από τα πιο σημαντικά ελληνικά φιλμ της δεκαετίας του ’60, που συνδυάζει εμπορική ελκυστικότητα με καλλιτεχνική επάρκεια και στιλιστική σιγουριά. Η ταινία αφηγείται την τραγική ιστορία ενός έρωτα ανάμεσα σε έναν γερμανό αξιωματικό και την ανιψιά ενός Έλληνα καθηγητή, που κρύβεται λόγω της εβραϊκής της καταγωγής, θέτοντας σε αντιπαράθεση το προσωπικό πάθος με την ιστορική και κοινωνική βία της Κατοχής. Ο Μανουσάκης, με τη βοήθεια του βραβευμένου διευθυντή φωτογραφίας Νίκου Γαρδέλη και των ηθοποιών Πέτρου Φυσσούν, Έλλης Φωτίου και Μάνου Κατράκη, δημιουργεί μια ταινία ολιγόλογη αλλά γεμάτη ένταση, όπου η σιωπή και η εικόνα μεταφέρουν τα πιο δυνατά συναισθήματα. 

Το έργο κέρδισε βραβεία για σενάριο, φωτογραφία και ερμηνείες στη Θεσσαλονίκη, τιμήθηκε με Ειδικό Βραβείο «Ειρήνης» στη Μόσχα και διαγωνίστηκε στις Κάννες, αποδεικνύοντας ότι ακόμα και δύσκολα θέματα, όπως ο «μικτός» έρωτας στην Κατοχή, μπορούν να αποδοθούν με ανθρώπινη ευαισθησία και κινηματογραφική δεινότητα. 

«Εγκατάλειψη» (1965) – Κώστας Ασημακόπουλος

Ρομαντικό μελόδραμα με φόντο την Καστοριά, όπου η μνήμη είναι θολή και οι άνθρωποι παλεύουν να την ξαναφτιάξουν. Ο πόλεμος γίνεται φόντο σε μια ιστορία ερωτική, αλλά ο έρωτας, όπως πάντα, κρύβει μέσα του τη βία της απώλειας.

Μετά την κατάρρευση του αλβανικού μετώπου, η νοσοκόμα Ελένη επιστρέφει στην Καστοριά συνοδεύοντας έναν τραυματισμένο στρατιώτη, τον Αλέξη, ο οποίος έχει χάσει τη μνήμη του. Στα χρόνια που ακολουθούν αναπτύσσεται ανάμεσά τους ένας έντονος έρωτας· η Ελένη τον φροντίζει και τον στηρίζει, ενώ παράλληλα προσπαθεί να ξεκλειδώσει τα μυστικά του παρελθόντος του. Στην πορεία ανακαλύπτει πως είναι παντρεμένος, γεγονός που τη φέρνει μπροστά σε ένα ηθικό δίλημμα: να του αποκαλύψει την αλήθεια και να τον χάσει ή να τον κρατήσει κοντά της, γνωρίζοντας πως του «έκλεψε» τη ζωή.

«Οι Ένοχοι» (1966) – Κώστας Ασημακόπουλος

28η Οκτωβρίου: Οι καλύτερες ελληνικές ταινίες για το Έπος του ’40, την Κατοχή και την Αντίσταση 2

Έγκλημα, αθώοι και ενοχές: μια ανατομία της αδικίας. Κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου, η νεαρή Χριστίνα αποκαλύπτει στον πατέρα Γρηγόρη, έναν στρατιωτικό ιερέα, ότι διέπραξε ένα έγκλημα για να σώσει τη ζωή της, ενώ ένας λοχίας κατηγορείται για αυτό. Ο ιερέας την παροτρύνει να παραδοθεί στη δικαιοσύνη για να σωθεί ένας αθώος, αλλά σύντομα, κυριευμένος από έντονο πάθος γι’ αυτήν, πείθει έναν φυγά, τον Σωτήρη Ντάβο, να αναλάβει την ευθύνη για το έγκλημα.

Ο Ντάβος, ήδη καταδικασμένος δύο φορές σε θάνατο, βλέπει αυτή την πράξη ως τη μοναδική καλή πράξη της ζωής του: ομολογεί ένα έγκλημα που δεν διέπραξε και καταδικάζεται ξανά σε θάνατο. Έτσι, η Χριστίνα απαλλάσσεται από το βάρος του εγκλήματος και αποκτά την ελευθερία να ζήσει τον έρωτά της.

«Κοντσέρτο για πολυβόλα» (1967) – Ντίνος Δημόπουλος

Πολεμική ταινία με ένταση και μουσική, όπου η Αθήνα πριν την εισβολή γίνεται σκηνικό κατασκοπείας, προδοσίας και ψευδών ηρώων. Όλα κινούνται σαν νότες σε ένα ασταθές κοντσέρτο. Είναι, επίσης, η ταινία όπου γεννήθηκε ο έρωτας της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Καζάκου. 

Η Νίκη, υπάλληλος στο Γενικό Επιτελείο Στρατού, λίγο πριν τον πόλεμο του ’40 αναγκάζεται να παραδώσει στρατιωτικά έγγραφα στους Ιταλούς, επειδή εκείνοι την εκβιάζουν με τη ζωή του αδελφού της. Όταν η προδοσία της αποκαλύπτεται, κινδυνεύει με θάνατο, αλλά ένας στρατηγός με το ψευδώνυμο Δαρείος της προτείνει να συνεχίσει να τροφοδοτεί τους Ιταλούς, πλαστά όμως έγγραφα. Στη συνέχεια, η Νίκη μπλέκεται και με έναν νεαρό λοχαγό που την αγαπά, προσθέτοντας έναν ερωτικό δεσμό στην επικίνδυνη κατάσταση.

«Η Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά» (1969) – Ντίνος Δημόπουλος

Θα ήταν εγκληματικό η λίστα αυτή να μην έχει ούτε λίγη Βουγιουκλάκη. Fun fact: είναι η ταινία στην οποία έμεινε έγκυος. «Η Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά» ήταν μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, φτάνοντας στην πρώτη θέση σε εισπράξεις για τη σεζόν 1969-70 με πάνω από 739.000 εισιτήρια. Το σενάριο βασίστηκε σε ιδέα της Αλίκης Βουγιουκλάκη 

Η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας δασκάλας που φτάνει σε ένα μικρό χωριό του Πηλίου για να διδάξει με τις πρωτοπόρες μεθόδους της και να φέρει μια νότα αισιοδοξίας και ζωντάνιας στα παιδιά και τους κατοίκους του. Το χωριό εναντιώνεται όταν η δασκάλα συνάπτει σχέση με τον Στέφανο (Δημήτρης Παπαμιχαήλ), γεωπόνο και γιο του προέδρου (Παντελής Ζερβός). Το ζευγάρι αποφασίζει να παντρευτεί στις 27 Οκτωβρίου 1940. Όμως, στο τέλος του γλεντιού, τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου ξεσπά ο πόλεμος και ο Στέφανος φεύγει για το μέτωπο.

«Αυτοί που μίλησαν με τον θάνατο» (1970) – Γιάννης Δαλιανίδης

Πολεμική εμπειρία μέσα από το βλέμμα των νέων, των γυναικών, των ανθρώπων που κρατούν τον πόνο τους κρυφό. Ο Δαλιανίδης αφήνει πίσω του τα μιούζικαλ, για να γυρίσει μια πολύ δυνατή ταινία ιστορικού δράματος, εστιάζοντας σε μια παρέα νέων της Κατοχικής Αθήνας. Οι ήρωες του δεν είναι μαχητές στο μέτωπο, η προσοχή δίνεται στον αγώνα για επιβίωση μέσα σε μια πόλη γεμάτη πείνα, φόβο και θάνατο. Το απαραίτητο ρομάντσο φέρνουν οι εξαιρετικοί Φέρτης και Λάσκαρη, αλλά ξεχωρίζουν και δύο ερμηνείες που μένουν χαραγμένες: του Χρόνη Εξαρχάκου και του Μάνου Κατράκη.

Ο Εξαρχάκος είναι ο πλακατζής της παρέας, αλλά στα μάτια του κρύβεται η αγωνία όταν πέφτει σε γερμανικό μπλόκο και η ζωή του εξαρτάται από το αν θα προδώσει ή όχι τους συντρόφους του. Από την άλλη, ο Κατράκης ερμηνεύει τον συνεργάτη των Γερμανών με βάθος και ιδεολογική πίστη - την πεμπτουσία του φασίστα παντός καιρού. Δεν συνεργάζεται απλώς για το συφέρον του, αλλά, πιστεύει ακράδαντα στην ανωτερότητα της λευκής φυλής και τον πολιτισμό της Γερμανίας, υποστηρίζοντας τους κατακτητές ως φερόμενους νικητές

«28η Οκτωβρίου ώρα 5:30» (1971) – Κώστας Καραγιάννης

Το ξημέρωμα πριν τον πόλεμο, οι χοροί σταματούν, οι άνθρωποι σηκώνονται και φεύγουν· η αντίσταση ανθίζει σε ένα χωριό, και η καθημερινότητα μετατρέπεται σε σκληρό σενάριο ηρώων. Η έναρξη του πολέμου βρίσκει τους κατοίκους της Μικρής Λεύκας, ενός μικρού μακεδονικού χωριού, να γλεντούν, αλλά οι νεαροί άντρες σταματούν αμέσως και αναχωρούν για το μέτωπο.

Όταν το μέτωπο καταρρέει, οι Γερμανοί εισβάλλουν και ο διοικητής τους μετατρέπει το τοπικό εργοστάσιο ξυλείας σε εργοστάσιο πολεμοφοδίων, εξαναγκάζοντας τους κατοίκους να δουλέψουν υπό καθεστώς βίας και φόβου. Παρ’ όλα αυτά, το πνεύμα της αντίστασης δεν σβήνει: οι κάτοικοι οργανώνονται και πολεμούν για την ελευθερία τους, ώσπου έρχεται η στιγμή της απελευθέρωσης και η ελπίδα για μια νέα ζωή ανατέλλει. Κεντρικές μορφές της αντίστασης είναι ο Τρύφωνας Πλατανιάς, ο «τρελόγερος» που κρύβει σοφία και πατριωτισμό, και ο γιος του Κυριάκος, που, παρ’ ότι έχασε τα δύο του πόδια στο αλβανικό μέτωπο, συνεχίζει να μάχεται για την πατρίδα.

«Το Τελευταίο Σημείωμα» (2017)  – Παντελής Βούλγαρης

«Άραγε θα μας ξεχάσουν;», γράφει μια αφίση της ταινίας. Το «Τελευταίο Σημείωμα» μιλά την εκτέλεση του Ναπολέοντα Σουκατζίδη και των 200 κρατουμένων στην Καισαριανή, μέσα από μια βαθιά ανθρώπινη αφήγηση που φέρνει στο φως τις μικρές ιστορίες θάρρους, αφοσίωσης και ιδεαλισμού μέσα σε μια πολύπαθη εποχή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Μέσα από τα μάτια του Σουκατζίδη και των συγκρατουμένων του, η ταινία αναδεικνύει τη δύναμη των πιστεύω, τη σημασία της συντροφικότητας και την αντίθεση ανάμεσα στην αδικία της Ιστορίας και την καθημερινή ηρωική αντοχή των ανθρώπων. Ο Παντελής Βούλγαρης, με τη λεπτομερή και ειλικρινή ματιά του, κατορθώνει να μετατρέψει την ιστορική πραγματικότητα σε ζωντανό κοινωνικό ψηφιδωτό, όπου κάθε μικρή στιγμή μέσα στη φυλακή έχει βαρύτητα και αφήνει αποτύπωμα.

Η ουσία της ταινίας δεν βρίσκεται στις μεγάλες δραματικές κορυφώσεις αλλά στις ήσυχες, ανθρώπινες λεπτομέρειες. Στα βλέμματα, στις χειρονομίες, στους μικρούς χορούς και τις στιγμές αλληλεγγύης των κρατουμένων. Μέσα από αυτές τις λεπτομέρειες, ο θεατής κατανοεί την πραγματική σημασία της θυσίας και του προσωπικού αγώνα για την πίστη και τα ιδανικά. Το «Τελευταίο Σημείωμα» αξίζει για την αμεσότητα και την ειλικρίνειά του· για τον τρόπο που συνδέει την Ιστορία με τις ζωές των ανθρώπων, κάνοντάς την όχι απλώς μνημειακή αλλά ζωντανή, συγκινητική και διαχρονικά επίκαιρη.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ