ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Travel Dysmorphia: Το νέο άγχος της γενιάς των social media και η ανάγκη να “ταξιδεύουμε περισσότερο”

Travel Dysmorphia: Το νέο άγχος της γενιάς των social media και η ανάγκη να “ταξιδεύουμε περισσότερο” 1
@iStock

Στην εποχή του ατελείωτου scroll και των εξωτικών προορισμών που γεμίζουν τις οθόνες μας, μια νέα μορφή άγχους κάνει την εμφάνισή της. Η αίσθηση πως δεν έχεις δει αρκετά, δεν έχεις ζήσει αρκετά, δεν έχεις “ταξιδέψει όσο θα έπρεπε”. Μια εσωτερική πίεση που μετατρέπει το ταξίδι από εμπειρία, σε μέτρο αυτοεκτίμησης.

ΑΠΟ ΤΟΝΙΑ ΤΖΑΦΕΡΗ

Αρκούν λίγα λεπτά σε ένα ανούσιο scroll στο Instagram για να νιώσεις πως ο κόσμος ολόκληρος κινείται — εκτός από εσένα. Άνθρωποι σε παραλίες, σε μεγάλες μητροπόλεις, σε σαφάρι στην Αφρική, σε ρομαντικές ταράτσες της Ιταλίας ή κάτω από τους ουρανοξύστες της Ασίας. Aπό την άλλη, η ζωή ανάμεσα σε deadlines και ρουτίνα, αφήνει την αίσθηση πως κάτι μένει πίσω. Σαν να ζεις λιγότερο, απ' όσο θα έπρεπε.

Αν έστω και λίγο τα παραπάνω σε αγγίζουν, τότε καλώς ήρθες στη νέα ψυχολογική τάση που οι ειδικοί ονομάζουν ως «Travel Dysmorphia», δεν αφορά απλώς την επιθυμία να δεις τον κόσμο — κυρίως αφορά τον φόβο ότι δεν ζεις “αρκετά συναρπαστικά”.

Travel Dysmorphia: Το νέο άγχος της γενιάς των social media και η ανάγκη να “ταξιδεύουμε περισσότερο” 2
iStock
Το «Travel Dysmorphia» μπορεί να μην είναι ιατρικός όρος, αλλά είναι μια αναγνωρίσιμη ψυχολογική κατάσταση.

Πρόκειται για την αίσθηση ότι δεν έχεις ταξιδέψει αρκετά, ότι μένεις στάσιμος, ότι η ζωή των άλλων είναι πιο γεμάτη εμπειρίες, φωτογραφίες και προορισμούς.

Τη στιγμή όμως που νιώθεις όλα αυτά, ξεχνάς ίσως πως βρίσκεσαι σε σύγκρουση με τη δική σου ιστορία, τα οικονομικά σου, τον χρόνο και το όνειρο που έχεις για τον κόσμο και τη ζωή.

Η σύγκριση, τροφοδοτούμενη από τα social media, γίνεται ύπουλα. Ένα «κλικ» κάτω από ένα ηλιοβασίλεμα στη Καλιφόρνια ή μια selfie στους δρόμους του Παρισιού μπορεί να ξυπνήσει την αίσθηση πως «κάπου δεν τα κατάφερες». Πως κάτι δεν κάνεις καλά. Ξεχνώντας πως η πραγματικότητα και η αληθινή ζωή, είναι διαφορετική από την ψηφιακή.

Travel Dysmorphia: Το νέο άγχος της γενιάς των social media και η ανάγκη να “ταξιδεύουμε περισσότερο” 3
iStock

Σύμφωνα με πρόσφατες ψυχολογικές μελέτες, η υπερβολική έκθεση σε “κατασκευασμένες” εμπειρίες ευτυχίας οδηγεί σε μειωμένη ικανοποίηση από την καθημερινότητα. Το αποτέλεσμα; Μια γενιά που κυνηγά εμπειρίες όχι για να ζήσει, αλλά για να αποδείξει ότι ζει.

Όταν το ταξίδι γίνεται δείκτης αξίας

Η κουλτούρα του “wanderlust” —η λατρεία για αέναα ταξίδια— έχει romantic αφετηρία και σίγουρα μοιάζει ιδανική -αλλά κατέληξε να λειτουργεί σαν μια νέα μορφή κοινωνικής πίεσης.

Στο μυαλό πολλών νέων, το διαβατήριο γεμάτο σφραγίδες ισοδυναμεί με επιτυχία, και η παραμονή στο ίδιο μέρος μεταφράζεται ως αποτυχία.

Ωστόσο, αυτή η λογική διαστρεβλώνει μέχρι και τον σκοπό των ταξιδιών: από τρόπο εξερεύνησης του κόσμου, σε μέσο επιβεβαίωσης.

Η ψευδαίσθηση της διαρκούς φυγής.

Το «Travel Dysmorphia» συχνά κρύβει κάτι βαθύτερο: την επιβεβλημένη αδυναμία να ζούμε ουσιαστικά τη δική μας ζωή. Όταν το βλέμμα είναι διαρκώς στραμμένο στο “επόμενο ταξίδι”, το παρόν μοιάζει φτωχό, το τώρα ανεπαρκές.

Από το FOMO στη σύνδεση

Η αντιμετώπιση του Travel Dysmorphia ξεκινά από τη συνειδητοποίηση ότι δεν χρειάζεται να δεις όλον τον κόσμο για να νιώσεις πλήρης. Ούτε να ακολουθήσεις τις τάσεις των social, για να είσαι αποδεκτός και «επιτυχημένος».

Travel Dysmorphia: Το νέο άγχος της γενιάς των social media και η ανάγκη να “ταξιδεύουμε περισσότερο” 4
iStock

Μια μικρή εκδρομή, ένα μικρό χωριό που δεν έχεις ξαναδεί, ένας περίπατος δίπλα στη θάλασσα — μπορούν να έχουν την ίδια αξία με ένα ταξίδι, αρκεί να τα ζεις στο τώρα.

Είναι ώρα να συνειδητοποιήσουμε, πως τα ταξίδια δεν είναι διαγωνισμός εμπειριών, αλλά πράξη σύνδεσης: με τον τόπο, τους ανθρώπους, τον εαυτό σου.

Το Travel Dysmorphia είναι το σύμπτωμα μιας εποχής που μετράει την ευτυχία σε stories των 15 δευτερολέπτων. Μια κοινωνία που μπερδεύει τη γεμάτη ζωή με τη γεμάτη ατζέντα.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ