ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Τελικά πόσο «Versace» ήταν η πρώτη συλλογή του Dario Vitale για τον οίκο;

Τελικά πόσο «Versace» ήταν η πρώτη συλλογή του Dario Vitale για τον οίκο; 1

Ήταν όντως μια συλλογή που τίμησε την κληρονομιά του οίκου ή μια προσπάθεια να μιμηθεί το παρελθόν χωρίς πραγματική εξέλιξη;

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Το ντεμπούτο ενός νέου καλλιτεχνικού διευθυντή στον οίκο Versace δεν είναι σίγουρα μια απλή υπόθεση. Ιδίως όταν μιλάμε για τον Dario Vitale – τον πρώτο σχεδιαστή εκτός της οικογένειας που αναλαμβάνει το τιμόνι του οίκου Versace μετά την εξαγορά του brand από τον όμιλο Prada. Τι συγκυρία ε;! Η συλλογή του για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026, που παρουσιάστηκε την Παρασκευή στο Μιλάνο, ήταν ένα γεγονός που ήδη διχάζει το κοινό της μόδας στα social media: άλλοι τη «χαιρέτησαν» ως επιστροφή στο αυθεντικό πνεύμα του Gianni, ενώ άλλοι τη θεώρησαν εντελώς «ξένη» αισθητικά με την πολυτέλεια του οίκου. Κάποιοι μάλιστα είδαν σε αυτήν κάτι από Miu Miu και Prada, καθόλου παράξενο αν υπολογίσει κανείς το background του Vitale.

Ο ίδιος ο Vitale ξεκαθάρισε τις προθέσεις του: «Δεν είναι το ίδιο το σεξ, αλλά η εμπειρία του», είπε backstage. «Είναι το άγγιγμα, το αποτύπωμα που αφήνει η στιγμή την επόμενη μέρα. Περισσότερο η ιδέα, παρά η πράξη». Αυτό το σκεπτικό αποτυπώθηκε σε μια συλλογή γεμάτη υπονοούμενα: τζιν χωρίς ζώνη που άφηναν γυμνή τη μέση, φορέματα που συγκρατούνταν από ένα μόνο κουμπί, κεντημένα σουτιέν χωρίς πλάτη, γιλέκα κομμένα στα πλάγια.

Για έναν σχεδιαστή που κάνει το ντεμπούτο του, η τόλμη ήταν αναμφισβήτητη. Άλλωστε, ο Vitale, προερχόμενος από τη Miu Miu όπου υπήρξε design director, γνωρίζει καλά πώς να προκαλεί συζήτηση. Το γεγονός ότι άντλησε έμπνευση όχι από την εποχή Donatella αλλά από το αρχείο του ίδιου του Gianni Versace, ήταν μια δήλωση από μόνο του.

Όπως παραδέχτηκε, δεν τον ενδιέφεραν τόσο τα ρούχα όσο τα προσωπικά αντικείμενα του Gianni: τα γράμματα που έγραφε, τα έργα τέχνης που συνέλεγε, ακόμη και το χαρτί αλληλογραφίας του. Μέσα από αυτά, όπως είπε, «ένιωσα ότι γνώρισα περισσότερο τον ίδιο, παρά τα ρούχα του».

Η επίδειξη οργανώθηκε στην Pinacoteca Ambrosiana, όχι ως κλασικό runway αλλά μέσα από θεματικά δωμάτια: γραφεία με ακατάστατα έπιπλα, κρεβάτια μισοστρωμένα, boudoir, τραπεζαρίες που έμοιαζαν εγκαταλελειμμένες. Η αναφορά στον Pasolini και το Teorema (1969) έδωσε το στίγμα: μια ατμόσφαιρα όμορφης αταξίας, όπου οι θεοί κατεβαίνουν να αναμειχθούν με τους θνητούς.

Οι εικόνες ήταν έντονες: denim εμπνευσμένο από το Miami Beach, αμάνικα T-shirts που τόνιζαν τους μύες, φορέματα με παγιέτες, δερμάτινα bomber σε patchwork, power shoulders που έκλεψαν τις εντυπώσεις των VIP στην πρώτη σειρά – ανάμεσά τους η Bianca Jagger, ο Hyunjin και ο Jon Hamm. Ο τελευταίος μάλιστα δήλωσε: «Μεγαλώνοντας στα ’80s και ’90s δεν μπορούσες να αγνοήσεις το όνομα Versace. Είναι ωραίο που ο Dario επιστρέφει σε αυτό που έκανε ο Gianni». Και πράγματι, το τελικό αποτέλεσμα είχε έναν ισχυρό 80s αέρα, με χρώμα, παγιέτες και leather να επαναφέρουν την εποχή που ο οίκος διαμόρφωσε την έννοια της τoλμηρής μόδας.

Και εδώ ακριβώς βρίσκεται το ερώτημα: ήταν όντως μια συλλογή που τίμησε την κληρονομιά του οίκου ή μια προσπάθεια να μιμηθεί το παρελθόν χωρίς πραγματική εξέλιξη; Στα social media, οι γνώμες διχάστηκαν. Για πολλούς, η πρόκληση και η υπερβολή είναι η ουσία του Versace – άρα ο Vitale έκανε το σωστό. Για άλλους, όμως, η εμμονή με το «σεξ» μοιάζει σαν ανακύκλωση ενός ύφους που ίσως δεν έχει πια την ίδια δύναμη. Σίγουρα αισθητικά τουλάχιστον δεν ήταν αυτό στο οποίο ο οίκος μάς έχει συνηθίσει. Η πολυτέλεια, το glamour, τα επιβλητικά, «βαριά» μοτίβα και λογότυπα που περνούσαν στην υπερβολή.

Πέρα από το γεγονός ότι η ίδια η Donatella επέλεξε τον Vitale να αναλάβει τα ηνία, ας μην ξεχνάμε και κάτι ακόμη: οι περισσότεροι από εμάς που σήμερα κρίνουμε τόσο αυστηρά το ντεμπούτο του Vitale, γνωρίσαμε στην πραγματικότητα τον οίκο Versace από την εποχή της Donatella και μετά. Οι αναφορές στα σχέδια του Gianni είναι πολλές και εμφανείς, αλλά αφορούν κυρίως όσους γνωρίζουν καλά την ιστορία του οίκου ή έζησαν οι ίδιοι την εποχή που ο Gianni διαμόρφωνε τον θρύλο του. Για το ευρύτερο κοινό, το «Versace» έχει άλλο σημείο αναφοράς – και αυτό κάνει την κριτική ακόμα πιο περίπλοκη.

Όπως και να ’χει, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι ο Vitale άφησε το στίγμα του. Είτε αγαπήθηκε είτε αμφισβητήθηκε, η πρώτη του συλλογή έδειξε ότι σκοπεύει να γράψει το δικό του κεφάλαιο στον οίκο.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ