Πόσο βαθιά μπορεί να διεισδύσει η μόδα; Πέρα από τις πασαρέλες, τα εξώφυλλα και τις τάσεις, το ένδυμα είναι δυνατό να λειτουργήσει σαν ένα ψυχολογικό τοπίο – ένα είδος χάρτη του ασυνείδητου.
Αυτή η ιδέα είναι το σημείο αφετηρίας της νέας έκθεσης του Μουσείου του Fashion Institute of Technology (FIT) στη Νέα Υόρκη, με τίτλο «Dress, Dreams, and Desire: Fashion and Psychoanalysis». Από τις 10 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Ιανουαρίου, το μουσείο προσκαλεί το κοινό να περιηγηθεί σε μια έκθεση που συνδέει δύο πεδία που με την πρώτη ματιά μοιάζουν ξένα – αλλά στην ουσία συνομιλούν εδώ και αιώνες.
Οι λάτρεις της μόδας θα βρουν ένα ευρύ φάσμα δημιουργιών σχεδιαστών από τους Azzedine Alaia, Gabrielle «Coco» Chanel, Willy Chavarria, Bella Freud, John Galliano για τον Christian Dior, Jean Paul Gaultier, Rei Kawakubo του Comme des Garçons, Alexander McQueen, Thierry Mugler, Rick Owens, Olivier Rousteing για Balmain, Sonia Rykiel, Elsa Schiaparelli, Jeremy Scott για Moschino, Jun Takahashi για Undercover, Gianni και Donatella Versace, Viktor & Rolf, Grace Wales Bonner, Vivienne Westwood και Yohji Yamamoto.
Με κεντρική επιμελήτρια τη Valerie Steele – την οποία η κριτικό μόδας Suzy Menkes αποκάλεσε «η Φρόυντ της μόδας» – και υλικό που συγκεντρώθηκε από πέντε χρόνια έρευνας, η έκθεση επιχειρεί κάτι ριζοσπαστικό: να διαβάσει τη μόδα όχι μόνο ως έκφραση αισθητικής, αλλά ως ψυχική ανάγκη. Μέσα από περίπου 100 ενδύματα, από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα, εξετάζονται έννοιες όπως το σώμα, η σεξουαλικότητα, η επιθυμία, η ματαίωση και η ταυτότητα.
