ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Η προπαγάνδα υπέρ του Jonathan Anderson στον Dior τελείωσε σήμερα… και αυτό είναι μάλλον καλό

Η προπαγάνδα υπέρ του Jonathan Anderson στον Dior τελείωσε σήμερα… και αυτό είναι μάλλον καλό 1

Από την αναμονή της συλλογής, η οποία χτίστηκε μήνες τώρα, η πολυαναμενόμενη παρουσίαση επιτέλους έλαβε χώρα. Μαζί της, όμως, έλαβε τέλος και η μαγεία των ψηλών προσδοκιών.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Το ντεμπούτο του Jonathan Anderson στη γυναικεία συλλογή του Dior για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026 ήταν αναμφίβολα από τα πιο πολυαναμενόμενα γεγονότα της εβδομάδας μόδας στο Παρίσι. Η ιστορική απόφαση του οίκου να του αναθέσει ενιαία καλλιτεχνική διεύθυνση σε ανδρικά, γυναικεία και υψηλή ραπτική παρουσιάστηκε εξαρχής σαν ένα «τολμηρό όραμα» που θα σήμαινε μια νέα εποχή. Ωστόσο, η πρώτη αυτή επίδειξη αφήνει ανοιχτά ερωτήματα: πόση ουσία υπήρχε πίσω από την υπερβολική λάμψη της προετοιμασίας;

Δεν υπάρχει αμφιβολία: το ταλέντο του Jonathan Anderson είναι αδιαμφισβήτητο. Το ίδιο και η ακεραιότητα και η αυθεντικότητα που αποπνέει ως δημιουργός και ως προσωπικότητα. Αυτές οι αρετές είναι ξεκάθαρα παρούσες και στη δουλειά του. Η ανδρική συλλογή που παρουσίασε λίγο νωρίτερα φέτος το απέδειξε περίτρανα: είχε αληθινό ενδιαφέρον, πρωτοτυπία και ενέργεια. Σε σύγκριση με εκείνη, η γυναικεία συλλογή της σημερινής πασαρέλας φάνηκε περισσότερο σαν άσκηση πειραματισμού, αλλά χωρίς την ίδια πειστικότητα.

Κι εδώ θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Χωρίς να θέλω να παρεξηγηθώ, δεν είναι ότι δεν θαυμάζω το ταλέντο και την πορεία του Jonathan Anderson -το αντίθετο. Όμως είμαι εδώ για να μεταδίδω και να αποτυπώνω σε ένα κείμενο την πραγματικότητα όπως είναι, και όχι όπως θα θέλαμε, όπως φανταζόμαστε ή όπως κάποιοι άλλοι στο fashion industry επιδιώκουν να τη παρουσιάσουν. Κάποιοι από αυτούς έχουν, προφανώς, τα δικά τους οικονομικά συμφέροντα: μιλάμε για πωλήσεις, επενδύσεις και μια τεράστια βιομηχανία που δεν διστάζει να διαμορφώσει αφηγήσεις προς όφελός της. Η κριτική όμως οφείλει να παραμένει ανεξάρτητη.

Σαν κάποιο ξόρκι των media που μόλις λύθηκε, ίσως τώρα να μπορούμε να δούμε τον Anderson πιο καθαρά, χωρίς τον επικοινωνιακό μανδύα που τον περιέβαλε. Και ίσως στην επόμενη συλλογή του, εκείνος να είναι πιο χαλαρός, πιο ελεύθερος, και να βρει πράγματι τον ρυθμό του στον Dior.

Στο catwalk είδαμε όγκους και εντυπωσιασμούς – oversized origami καπέλα, cocoon-like πανωφόρια, πούλιες και γιρλάντες φιόγκων – συνδυασμένα με αυστηρά ταγέρ και φορέματα από διάφανο σιφόν. Το κόνσεπτ «μελετά το παρελθόν του οίκου με αρχιτεκτονική ματιά» ακούγεται ενδιαφέρον στη θεωρία, όμως στο αποτέλεσμα πολλά look έμοιαζαν περισσότερο με σπουδαστική άσκηση παρά με ώριμη πρόταση για τον Dior.

Η παλέτα με τα μαύρα, γκρι και λευκά, διανθισμένα από παστέλ και λουλουδάκια, φλέρταρε με το ρομαντικό ύφος του Dior, αλλά δίχως τη συγκρατημένη κομψότητα που τον χαρακτήριζε. Αντί για νέο λεξιλόγιο, αυτό που προέκυψε ήταν ένα συνονθύλευμα αναφορών: λίγο θέατρο, λίγη γεωμετρία, λίγη ειρωνεία – όλα μαζί, χωρίς να δίνουν την αίσθηση μιας συνεκτικής αφήγησης.

Κι εκεί βρίσκεται το πρόβλημα. Ενώ η παρουσίαση πλασαρίστηκε ως «συνομιλία εποχών» και «αγάπη για τον οίκο», η συλλογή συχνά έδειχνε να μιλάει περισσότερο για τον ίδιο τον Jonathan Anderson και λιγότερο για τον Dior. Το χιούμορ του, η αίσθηση παιχνιδιού, το ακραίο styling μπορεί να έχουν ενδιαφέρον σε άλλες συνεργασίες του, όμως εδώ φαίνεται να μπλοκάρουν την ίδια τη γλώσσα που υποτίθεται πως επανερμηνεύει.

Ίσως, μάλιστα, ο ίδιος να έπεσε στην παγίδα που τα ίδια τα μίντια δημιούργησαν γύρω του: η τεράστια προσμονή, η προπαγάνδα που προηγήθηκε, μπορεί να τον κόμπλαραν και να τον οδήγησαν σε ένα αποτέλεσμα πολύ μπερδεμένο, κάπως άβολο.

Από την αναμονή της συλλογής, η οποία χτίστηκε μήνες τώρα, η πολυαναμενόμενη παρουσίαση επιτέλους έλαβε χώρα. Μαζί της, όμως, έλαβε τέλος και η μαγεία των ψηλών προσδοκιών. Σαν κάποιο ξόρκι των media που μόλις λύθηκε, ίσως τώρα να μπορούμε να δούμε τον Άντερσον πιο καθαρά, χωρίς τον επικοινωνιακό μανδύα που τον περιέβαλε. Και ίσως στην επόμενη συλλογή του, εκείνος να είναι πιο χαλαρός, πιο ελεύθερος, και να βρει πράγματι τον ρυθμό του στον Dior. Θα είμαστε εκεί για να τον χειροκροτήσουμε.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ