ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Max Martin: Από τους Backstreet Boys στην Taylor Swift, αυτός είναι ο άνθρωπος πίσω από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της σύγχρονης ποπ

Max Martin: Από τους Backstreet Boys στην Taylor Swift, αυτός είναι ο άνθρωπος πίσω από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της σύγχρονης ποπ 1

Τα τραγούδια του έγιναν μουσικοί ύμνοι μιας ολόκληρης γενιάς.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Τις τελευταίες ώρες, τα social media έχουν πάρει «φωτιά» από ένα αναπάντεχο μουσικό mashup που κανείς δεν περίμενε — αλλά όλοι φαίνεται να αγαπούν. Από τη μία, το «Elizabeth Taylor» από το νέο άλμπουμ της Taylor Swift, The Life of a Showgirl, κι από την άλλη, το αξεπέραστο «Everybody» των Backstreet Boys. Το αποτέλεσμα; Ένα ρεμίξ που γεφυρώνει δεκαετίες, αναμνήσεις και εποχές της ποπ, αποδεικνύοντας ότι ο ήχος των ’90s μπορεί να γίνει ξανά viral. Οι πιο προσεκτικοί ακροατές αναγνώρισαν αμέσως το κοινό στοιχείο: και τα δύο τραγούδια φέρουν την υπογραφή του ίδιου ανθρώπου — του Max Martin.

Η viral στιγμή ξεκίνησε όταν ο AJ McLean, μέλος των Backstreet Boys, ανέβασε στο Instagram του το βίντεο με το remix γράφοντας:

“Έλα τώρα ξέρεις ότι ένας από εμάς έπρεπε να το κάνει @taylorswift!”

Το βίντεο συνδυάζει τη φωνή και τους στίχους της Swift πάνω στον χαρακτηριστικό ρυθμό του “Everybody”, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που «κολλάει» στο μυαλό από το πρώτο δευτερόλεπτο.

Η ίδια η Taylor Swift δεν άργησε να το δει — και φυσικά, να αντιδράσει με τον αυθορμητισμό που τη χαρακτηρίζει, σχολιάζοντας κάτω από το post:

“OH HI AJ OH MY GOD.”

Το σχόλιο της Taylor προκάλεσε φρενίτιδα στους θαυμαστές της, με τα σχόλια να γεμίζουν από παρακλήσεις για μια επίσημη συνεργασία μεταξύ της τραγουδίστριας και του εμβληματικού boy band. «Swifties» και «BSB fans» ένωσαν δυνάμεις στα σχόλια, δημιουργώντας ένα μικρό ψηφιακό πάρτι νοσταλγίας.

Το mashup ήρθε λίγες μόλις ημέρες μετά την κυκλοφορία του The Life of a Showgirl, του 12ου στούντιο άλμπουμ της Taylor Swift, που σηματοδοτεί την πολυαναμενόμενη επανένωσή της με τον Σουηδό παραγωγό και τον στενό του συνεργάτη, Shellback. Κι αν κάτι αποδεικνύει αυτή η viral σύμπτωση, είναι ότι ο ήχος του Max Martin δεν ανήκει σε καμία εποχή — είναι διαχρονικός, ευφυής και πάντα επίκαιρος.

Αν υπάρχει ένα όνομα που έχει αλλάξει για πάντα τον ήχο της ποπ μουσικής, αυτό είναι... Max Martin. Ο Σουηδός δημιουργός με το διακριτικό παρουσιαστικό αλλά την αδιαμφισβήτητη μουσική ιδιοφυΐα έχει γράψει ή συμπράξει σε περισσότερες από 25 Νο1 επιτυχίες στο Billboard Hot 100, έχει κερδίσει πέντε βραβεία GRAMMY, και έχει πουλήσει πάνω από 140 εκατομμύρια δίσκους. Παρ’ όλα αυτά, παραμένει ένας άνθρωπος που προτιμά να εργάζεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, αφήνοντας τη μουσική του να μιλήσει από μόνη της.

Από το ροκ της Σουηδίας στα στούντιο της παγκόσμιας ποπ

Γεννημένος το 1971 στη Στοκχόλμη ως Karl Martin Sandberg, ο Max Martin ξεκίνησε τη μουσική του πορεία ως τραγουδιστής ενός glam-metal συγκροτήματος με το όνομα It’s Alive. Αν και τότε η μουσική του έκλινε προς τον ήχο των Kiss και των Bon Jovi, η πραγματική του κλίση αποκαλύφθηκε όταν μπήκε στο στούντιο. Εκεί γνώρισε τον Denniz Pop, τον παραγωγό-θρύλο που τον πήρε υπό την προστασία του και του άνοιξε τις πόρτες του ιστορικού Cheiron Studios.

Από αυτό το μικρό στούντιο στη Σουηδία γεννήθηκαν οι ήχοι που άλλαξαν τη σύγχρονη ποπ. Ο Martin σύντομα έγινε ο εγκέφαλος πίσω από επιτυχίες όπως το “Beautiful Life” των Ace of Base, όμως το μεγάλο άλμα ήρθε όταν συνεργάστηκε με τους Backstreet Boys.

Η δεκαετία που όρισε την ποπ

Το 1997, ο Max Martin συνυπογράφει το “Quit Playing Games (With My Heart)” και αλλάζει τα δεδομένα της boy-band εποχής. Ακολουθούν τα “As Long As You Love Me”, “Everybody (Backstreet’s Back)” και φυσικά, το εμβληματικό “I Want It That Way”. Τα τραγούδια αυτά έγιναν μουσικοί ύμνοι μιας ολόκληρης γενιάς.

Λίγο αργότερα, μια νεαρή Britney Spears μπαίνει στο στούντιο μαζί του. Ο Martin γράφει εξ ολοκλήρου το “…Baby One More Time”, και μέσα σε λίγες εβδομάδες γεννιέται ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα τραγούδια όλων των εποχών. Ακολουθεί το “Oops!… I Did It Again”, και ο Max Martin εδραιώνεται ως ο απόλυτος δημιουργός της ποπ φόρμας: μεγάλα ρεφρέν, έντονα συναισθήματα, και μια μελωδική ισορροπία ανάμεσα στη χαρά και τη νοσταλγία.

Ο ήχος του διαμόρφωσε όχι μόνο τα boy bands και τις pop princesses της εποχής, αλλά και ολόκληρη την αισθητική της μουσικής βιομηχανίας στα τέλη των ’90s.

Aπό την Kelly Clarkson στην Katy Perry

Μετά τον θάνατο του Denniz Pop, ο Martin ιδρύει το Maratone Studio, που εξελίσσεται στα σημερινά MXM και Wolf Cousins — σύγχρονα εργαστήρια επιτυχιών. Από εκεί ξεκινούν νέα κεφάλαια: το “Since U Been Gone” της Kelly Clarkson φέρνει μια πιο ροκ-ποπ προσέγγιση, ενώ το “Who Knew” και το “U + Ur Hand” της Pink καθιερώνουν το σήμα κατατεθέν του — τραγούδια που είναι ταυτόχρονα δυναμικά, ευαίσθητα και απολύτως ραδιοφωνικά.

Και ύστερα ήρθε η Katy Perry. Το 2008, ο Martin συνυπογράφει το “I Kissed a Girl” και ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην καριέρα του. Το άλμπουμ Teenage Dream (2010) γίνεται μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες όλων των εποχών — με πέντε τραγούδια στο Νο1, μεταξύ των οποίων τα “California Gurls”, “Last Friday Night” και το ομώνυμο “Teenage Dream”. Ο Max Martin έχει πλέον γίνει ο άνθρωπος πίσω από το soundtrack της δεκαετίας.

Ο μέντορας της Taylor Swift και η νέα εποχή

Το 2012, η Taylor Swift αποφασίζει να εγκαταλείψει την country και να περάσει στην ποπ. Για να το κάνει, χρειάζεται έναν αρχιτέκτονα του ήχου — και στρέφεται στον Martin. Το αποτέλεσμα είναι το Red (2012) και αργότερα το εμβληματικό 1989, το άλμπουμ που της χάρισε το πρώτο της Grammy για Άλμπουμ της Χρονιάς. Τραγούδια όπως “Shake It Off”, “Blank Space”, “Style” και “Delicate” φέρουν τη σφραγίδα του Max Martin, που μεταμορφώνει τη Swift σε παγκόσμιο pop icon.

Μετά από οκτώ χρόνια, οι δυο τους επανενώνονται για το The Life of a Showgirl (2025), όπου ο Martin συνεργάζεται ξανά με την Swift και τον Shellback. Η Swift τον αποκαλεί «μέντορά της» και δηλώνει πως «μαζί γράφουμε μερικά από τα αγαπημένα μου τραγούδια που έχω κάνει ποτέ».

Η “επιστήμη” της επιτυχίας

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο Martin είπε:

«Αν 200 εκατομμύρια άνθρωποι αγαπούν ένα τραγούδι, θέλω να καταλάβω γιατί. Είναι σαν επιστήμη. Ακούς και προσπαθείς να σπάσεις τον κώδικα.»

Αυτός ο «κώδικας» είναι η καρδιά του έργου του. Ο Martin δεν γράφει απλώς τραγούδια· σχεδιάζει συναισθηματικές εμπειρίες. Αναλύει ρυθμούς, συλλαβές και μελωδικά μοτίβα με την ακρίβεια επιστήμονα, δημιουργώντας μουσική που μοιάζει πάντα οικεία αλλά ποτέ βαρετή.

Από τον The Weeknd στην Ariana Grande — ο ήχος της δεκαετίας

Στη δεκαετία του 2010, ο Max Martin συνέχισε να μεταμορφώνει καλλιτέχνες. Με τον The Weeknd, δημιούργησε το “Can’t Feel My Face” και το θρυλικό “Blinding Lights”, που έμεινε 90 εβδομάδες στο Billboard Hot 100, σπάζοντας κάθε ρεκόρ. Με την Ariana Grande, το “Problem”, το “Dangerous Woman” και το “Into You” καθόρισαν τον νέο ήχο της R&B-pop.

Ακόμη και ο Justin Timberlake στράφηκε σε αυτόν για το “Can’t Stop the Feeling”, που απέσπασε Grammy, ενώ οι Coldplay, η Adele, η Pink, η Celine Dion, και οι Bon Jovi συμπεριλαμβάνονται στη μακρά λίστα των συνεργατών του.

Το 2024, το “Yes, And?” της Ariana Grande του χάρισε το 24ο Νο1 του, ξεπερνώντας τον George Martin και φτάνοντας δεύτερος μόνο πίσω από τον Paul McCartney στην ιστορία των μεγαλύτερων δημιουργών όλων των εποχών.

Σήμερα, στα μέσα των πενήντα του, ο Max Martin εξακολουθεί να εργάζεται ακούραστα. Συνεργάζεται με καλλιτέχνες από τη BLACKPINK και τη Lizzo μέχρι τον Post Malone και τη Lady Gaga, ενώ ταυτόχρονα στηρίζει νέους δημιουργούς στη Σουηδία μέσα από τα δικά του στούντιο.

Η μουσική του δεν είναι απλώς επιτυχία. Κάθε εποχή της ποπ των τελευταίων 30 ετών φέρει κάτι από το DNA του. Από το πρώτο “Baby One More Time” μέχρι το “Blinding Lights” και τα μελλοντικά άλμπουμ της Taylor Swift, ο Martin έχει διαμορφώσει όχι απλώς τον ήχο μιας γενιάς, αλλά ολόκληρο τον τρόπο με τον οποίο ακούμε, χορεύουμε και νιώθουμε τη μουσική.


Το επεισόδιο που πρέπει να ακούσεις οπωσδήποτε πριν τις γιορτές

Λίγο πριν τις γιορτές, η Ειρήνη και η Έλενα μιλούν ειλικρινά για την άτυπη (και τελικά αόρατη) πίεση της τέλειας χριστουγεννιάτικης εικόνας.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ