Ο Alberto Ravagnani δεν είναι ένας τυπικός καθολικός ιερέας. Νεαρός, γοητευτικός και ιδιαίτερα δραστήριος στα social media, έχει κερδίσει ένα νεανικό κοινό που τον ακολουθεί πιστά.
Στόχος του όλα αυτά τα χρόνια ήταν να φέρει την εκκλησία κοντά στη νέα γενιά, αξιοποιώντας την εικόνα και το χιούμορ του. Ωστόσο, η πρόσφατη διαφήμιση για τα Bond Supplements, στην οποία μίλησε με φράσεις που παραπέμπουν περισσότερο σε lifestyle influencer παρά σε ιερωμένο, άνοιξε έναν νέο κύκλο συζητήσεων για τα όρια ανάμεσα στην πίστη και την αυτοπροβολή.
Στο βίντεο που ανέβασε στο Instagram, ο Ravagnani δηλώνει πως τα συμπληρώματα διατροφής «δεν τον κάνουν Σούπερμαν ή Ιησού Χριστό, αλλά τον βοηθούν να παραμείνει ο εαυτός του στην καλύτερη του κατάσταση». Στη λεζάντα μάλιστα, συμπλήρωσε πως «η φροντίδα του εαυτού είναι μορφή αγάπης και σεβασμού για την υγεία που μας έχει δοθεί».
Η ανάρτηση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Πολλοί πιστοί θεώρησαν πως ξεπέρασε τα όρια, με σχόλια όπως «ένας ιερέας δεν πρέπει να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην εικόνα του παρά στις ψυχές» ή «οδηγείς πολλούς σε λάθος δρόμο». Ορισμένοι έφτασαν στο σημείο να τον κατηγορήσουν για ναρκισσισμό, ενώ άλλοι προέβλεψαν ότι σύντομα θα εγκαταλείψει εντελώς το ράσο.
Απαντώντας στους επικριτές του, ο Ravagnani υποστήριξε πως πρόκειται για έναν εναλλακτικό τρόπο συγκέντρωσης πόρων για την ενορία του: «Ρωτήστε τον ιερέα σας πώς μαζεύει χρήματα – με φεστιβάλ, αγορές, συνεργασίες. Εγώ το κάνω διαδικτυακά». Απέκρουσε επίσης την πρόταση να ζητήσει δωρεές, λέγοντας πως αν το έκανε για εξοπλισμό podcast, «ο κόσμος θα τον κατηγορούσε ότι δεν δίνει τα χρήματα στους φτωχούς».
Παρά τις εξηγήσεις του, η υπόθεση έφτασε μέχρι τον επίσκοπο, ο οποίος τον προειδοποίησε επίσημα ότι τέτοιες καμπάνιες θεωρούνται «ακατάλληλες» και δεν μπορεί να τις επαναλάβει χωρίς άδεια.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο 32χρονος ιερέας τραβά τα φώτα της δημοσιότητας. Το 2020 έγινε viral όταν, εν μέσω lockdown, χρησιμοποίησε το YouTube για να κρατήσει επαφή με τη νεολαία της ενορίας του, αποσπώντας χιλιάδες views και κερδίζοντας τον τίτλο του «influencer priest». Η σημερινή του επιλογή, ωστόσο, φαίνεται να ισορροπεί σε μια λεπτή γραμμή που φέρνει σε δύσκολη θέση την ίδια την Καθολική Εκκλησία.
Η περίπτωση του Alberto Ravagnani ανοίγει ένα ευρύτερο ερώτημα: μέχρι πού μπορεί να φτάσει ένας ιερέας στην αξιοποίηση των social media χωρίς να υπονομεύσει τον ρόλο του;
Για κάποιους, αποτελεί παράδειγμα εκσυγχρονισμού και προσαρμογής στην εποχή των νέων τεχνολογιών. Για άλλους, είναι μια επικίνδυνη διολίσθηση στον κόσμο της αυτοπροβολής που απομακρύνει την Εκκλησία από τον πνευματικό της πυρήνα.
Σε κάθε περίπτωση, ο «σέξι ιερέας» από το Μιλάνο απέδειξε ότι η θρησκεία, η εικόνα και το μάρκετινγκ μπορούν να γίνουν εκρηκτικός συνδυασμός, προκαλώντας συζητήσεις που ξεπερνούν τα όρια της Ιταλίας.
