Τις προάλλες λίγο πριν με πάρει ο ύπνος, εμφανίστηκε μπροστά μου ένα reel με τον Gabor Maté. Μιλούσε για το παιχνίδι, τη σημασία του και για τα σημερινά παιδιά που δεν ξέρουν πώς είναι η μαγεία του να παίζεις έξω στη φύση και στην εξοχή. Ο Ουγγροκαναδός γιατρός, ομιλητής και συγγραφέας, έλεγε χαρακτηριστικά πως ο εγκέφαλός μας κρατά μια πολύ σημαντική θέση για το παιχνίδι, και είναι έτσι κατασκευασμένος που στο τέλος το να αφήνεις τον εαυτό σου ελεύθερο να παίξει, καταλήγει να γίνεται απαραίτητη αναπτυξιακή ανάγκη.
Το παιχνίδι έχει εκτοπιστεί από τη ζωή των παιδιών και θεωρείται χάσιμο χρόνου και άσκοπο ενώ είναι απαραίτητη δραστηριότητα για τη δόμηση του εγκεφάλου των βρεφών και των νηπίων. Βάσει ερευνών, η ανάπτυξη της νευροφυσιολογίας και της συναισθηματικής ωριμότητας των παιδιών βασίζεται σε συγκεκριμένες διεργασίες που καλλιεργούν διαδοχικά τις κοινωνικές, συναισθηματικές, πνευματικές και ηθικές ικανότητες και την αντίληψή τους.
Βάλτε ένα παιδί να σας περιγράψει σήμερα, τι σημαίνει παιχνίδι και μετά επιχειρήστε να απαντήσετε οι ίδιοι στην ερώτηση. Το παιχνίδι για εκείνο, τις περισσότερες φορές σημαίνει οθόνη, την οποία επεξεργάζεται κάνοντας μηχανικές κινήσεις με τα δάχτυλά του -προς τα πάνω και προς τα κάτω- σε μια συσκευή που «έχει κατασκευαστεί για να είναι εθιστική». Αλλά το παιδί έχει ανάγκη και από το «να παίζει ελεύθερα, αυθόρμητα στη φύση». Και η αλήθεια είναι πως το παιχνίδι κάποτε σήμαινε μόνο αυτό. Να ξεχνιέσαι να γυρίσεις σπίτι από μια εντελώς αυθόρμητη και ελεύθερη πράξη που σου έπαιρνε τα μυαλά, εκτόξευε τις καλές ορμόνες στο σώμα σου και σε έκανε να βιώνεις με όλες σου τις αισθήσεις το «εδώ και τώρα» της κάθε στιγμής.
Πώς να μεταφέρεις σήμερα σε ένα παιδί που δεν βγάζει ούτε τα ακουστικά για να σε ακούσει, την αίσθηση του να πετάς τα παπούτσια σου στον αέρα για να τρέξεις κυριολεκτικά μες στην «ξυπολησία» να προλάβεις το επόμενο παιχνίδι σε κάποια κρυφή αλάνα του χωριού;






