Κάποτε, σε μία κουβέντα που είχα με μία φίλη που έχει αρκετά μειωμένη όραση, προσπαθούσα να την πείσω με το μυαλό ενός ανθρώπου που δεν το βιώνει, ότι η ελληνική κοινωνία αλλάζει, γίνεται πιο συμπεριληπτική, πιο ενσυναισθητική, πιο εκπαιδευμένη στο διαφορετικό. Η απάντησή της για να μου εκφράσει τη διαφωνία της, με σοκάρει ακόμα και τώρα: «Βάζεις στοίχημα ότι αν ρωτήσουμε ένα ουδόλως ευκαταφρόνητο ποσοστό Ελλήνων "τι είναι αναπηρία", αφού πάρουν ένα βλέμμα λύπησης, θα απαντήσουν με τον τρόπο αντίδρασής, συμπεριφοράς, ζωής τους ότι είναι αυτό που συμβαίνει σε κάποιους άλλους –τους οποίους λυπόμαστε- ενώ όμως εμείς κάνουμε σχέδια για τη ζωή μας;».
Ακόμα και τώρα με συγκλονίζει αυτή η απάντηση γιατί δηλώνει ξεκάθαρα ότι ένα ποσοστό μη ανάπηρων ανθρώπων στην Ελλάδα αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα ως «καημενοποίηση» (δική μου λέξη) των συνανθρώπων μας με κάποια αναπηρία, που σημαίνει ότι δεν τους βλέπουν ισότιμα και παράλληλα εκδηλώνουν την κανονικοποιημένη αδιαφορία τους γι’ αυτούς –τύπου «και εγώ τι θες να κάνω τώρα; ή ώχου, έχουμε και δουλειές».
«Εγώ τι θα κάνω αν ο σκύλος κατουρήσει μέσα στο αμάξι;», με την Πελενδρίτου να απαντά: «Ξέρετε τι σημαίνει σκύλος οδηγός; Δεν έχετε δικαίωμα να μην πάρετε το σκυλί κι αν καλέσω την αστυνομία, θα πάτε αυτόφωρο».
Αυτή η απάντηση της φίλης αναβόσβηνε στο μυαλό μου την ώρα που έβλεπα στο TikTok το βιντεάκι της Κύπριας χρυσής Παρολυμπιονίκη Καρολίνας Πελενδρίτου που είναι τυφλή, με τον «Ελληνάρα» οδηγό ταξί που αρνήθηκε να την μεταφέρει εξαιτίας του σκύλου-οδηγού που τη συνοδεύει πάντα. Οι διάλογοι είναι εξοργιστικοί. Ο οδηγός εκτός από την κοινωνική απαιδευσιά που δείχνει η συμπεριφορά του, είναι ένα σπουδαίο δείγμα εγωκεντρικού Ελληναρά χωρίς ίχνος ενσυναίσθησης που αποδεικνύει περίτρανα αυτό που μου απάντησε η φίλη μου.
«Εγώ τι θα κάνω αν ο σκύλος κατουρήσει μέσα στο αμάξι;», με την Πελενδρίτου να απαντά: «Ξέρετε τι σημαίνει σκύλος οδηγός; Δεν έχετε δικαίωμα να μην πάρετε το σκυλί κι αν καλέσω την αστυνομία, θα πάτε αυτόφωρο».
