Η αλήθεια είναι ότι όσες φορές και να διαβάσω για τις νέες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κατάργηση της αλλαγής της ώρας, από θερινή και καλοκαιρινή και τούμπαλιν, άλλες τόσες θα μπερδευτώ στις επιμέρους λεπτομέρειες.
Δεν καταλαβαίνω γιατί, ας πούμε, η Ισλανδία δεν υιοθέτησε ποτέ το μέτρο της αλλαγής της ώρας, οι ασιατικές και αφρικανικές δε συμμετέχουν καν σε αυτό το ανοιγοκλείσιμο του επουράνιου διακόπτη ή γιατί η Λευκορωσία αποτραβήχτηκε από την εναλλαγή αυτή, το 2011, και υιοθέτησε μόνιμα τη θερινή ώρα.
Έτσι για την ιστορία, να πούμε ότι το μέτρο της αλλαγής της ώρας, ξεκίνησε καθώς θεωρείτο ότι οι άνθρωποι αξιοποιούν καλύτερα το φως της ημέρας κατά τους μήνες του καλοκαιριού εξοικονομώντας ενέργεια. Στη δεκαετία του ’70, μόλις δύο χρόνια μετά την ενεργειακή κρίση που ξέσπασε στην Ευρώπη το 1973, αποφασίστηκε η υιοθέτηση του μέτρου της θερινής ώρας από μεγάλο μέρος των κρατών της, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Σίγουρα θα υπάρχει ένας καλός λόγος πίσω από όλα αυτά -ή μήπως όχι; Μήπως, τελικά, όλα αυτά είναι ένα ψυχολογικό τρικ, μια πειραματική παραλλαγή του μύθου με τον εργατικό μέρμηγκα και του τεμπέλη τζίτζικα; Μήπως το μόνο που χρειαζόμαστε πραγματικά είναι φως, περισσότερο φως -με την υπερβατική, την ποιητική έννοια της λέξης αλλά και με την πιο πεζή, αυτή που ορίζει η ίδια η λυρικότητα της φύσης;
Μήπως, τελικά, όλα αυτά είναι ένα ψυχολογικό τρικ, μια πειραματική παραλλαγή του μύθου με τον εργατικό μέρμηγκα και του τεμπέλη τζίτζικα;
Να φωτοσυνθέσουμε, να τιγκάρουμε στη σεροτονίνη και να κατακλυστούμε από βιταμίνη D; Να βρούμε την ουτοπική Αρκαδία των αρχαίων και του Δάντη στη Θεία Κωμωδία, να ανακαλύψουμε τον επίγειο παράδεισο της αθανασίας, να αφεθούμε σε μια χαμένη, Εδεμική μορφή ζωής, παρέα με τον Πάνα και τις νύμφες, την Κούδρα και τον Αλαμπάρ του Τομ Ρόμπινς και να διατυμπανίσουμε, σαν κι αυτόν, «η ύπαρξη μπορεί να επαναπροσδιοριστεί».
«Ήθελα να δώσω φως και συγκίνηση σε όσους είναι σαν κι εμένα καμωμένοι» θα γράψει ο Κωνσταντίνος Καβάφης συνδέοντας την αίσθηση του ανήκειν με το φέγγος. «Γρηγορότερα από μια ακτίνα φωτός / Πετάει / Γρηγορότερα από μια ακτίνα φωτός / Πετάω» τραγουδάει η Μαντόνα στο Ray of Light το 1998, ενώ ο Γιάννης Ρίτσος σχολιάζει έμμετρα «εδώ το φως / εδώ ο γιαλός / χρυσές γαλάζιες γλώσσες / στα βράχια ελάφια πελεκάν τα σίδερα μασάνε» στα Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας.