Η Μεγάλη Σύγκρουση του Μ. Καραγάτση

Η Μεγάλη Σύγκρουση του Μ. Καραγάτση 1

Είναι τελικά η "Μεγάλη Χίμαιρα" το σεξιστικό, μισητό έργο του Μ. Καραγάτση, που γράφτηκε πριν από 70 χρόνια και πρέπει να κάψουμε στην πυρά, ή η ελπίδα μας ότι κάτι θα αλλάξει σήμερα στην πατριαρχική κοινωνία του 2024;

ΑΠΟ ΜΙΚΑΕΛΑ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος εγώ το πέρασα στο σπίτι με πυρετό ως αποτέλεσμα της διαφοράς θερμοκρασίας από το air condition και το μόνον που μπορούσα να κάνω ήταν να σκρολάρω στα σόσιαλ για να δω τους άλλους να περνάνε καλά στα νησιά, στις παραλίες, στα ταβερνάκια κτλ.

 

Τα είδα και αυτά αλλά την Κυριακή η «φάση» ήταν Καραγάτσης. Αρχικά φαντάστηκα ένεκα της επετείου γέννησής του. Αλλά αυτό ήταν η αφορμή γιατί ξαφνικά μοιραστήκαμε σε Καραγατσομάχους και Χιμαιρολάγνους. Και αφού δεν είχα και πολλά να κάνω, έψαξα να ξετυλίξω το κουβάρι –και φυσικά δεν ήμουν η μόνη- για να βρω από πού ξεκίνησε όλο αυτό για να μετατραπεί σε «πόλεμο» στα σόσιαλ.

Όλα ξεκίνησαν, λοιπόν, από ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Διαδίκτυο με το οποίο γίνεται ευθεία επίθεση στη «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση, που την χαρακτηρίζει σεξιστική και άκρως πατριαρχική. Το άρθρο αυτό έφερε και άλλα άρθρα από συγγραφείς βλ. Χωμενίδη και Βίβιαν Στεργίου που αντιπαρέθεσαν τα ξίφη τους και όπως ήταν αναμενόμενο, υπήρξε έντονη σύγκρουση –μακάρι να ανεβαίνει πάντα τόσο το επίπεδο των αντιπαραθέσεων- για το αν πρέπει να κρίνουμε τον Καραγάτση ή να προσκυνάμε την αυθεντία του, αν πρέπει να προωθούμε μία woke ατζέντα (ο Καραγάτσης αν ζούσε θα έπρεπε να εξηγήσουμε τι είναι αυτό) μέσα από έργα που έχουν αντέξει στο χρόνο ή να τα αφήσουμε να υπάρχουν. Και άλλα πολλά…

 

Διαβάζοντας το άρθρο που τα ξεκίνησε όλα, έχω την αίσθηση ότι σε όλα αυτά παίζει ρόλο και το μένος με το οποίο γράφεται μία κριτική για να φέρει την παθιασμένη αντίκρουσή της: «Η Μεγάλη Χίμαιρα είναι μια σεξιστική παραφωνία, κατασκευασμένη από τσιτάτα μίσους και χριστιανική τιμωρία, δοσμένα στον υπερθετικό βαθμό», γράφει σε ένα σημείο η Ρένα Λούνα στο άρθρο. Και μπορεί να συμφωνούμε με κάποιον τρόπο όσοι διαβάσαμε τη Μεγάλη Χίμαιρα και με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στο 2024 και πολλά ακόμα από αυτά που διαβάζαμε για τότε, ισχύουν τηρουμένων των αναλογιών ακόμα και σήμερα, ωστόσο υπάρχει ένα «όμως».

Κάθε έργο κουβαλώντας τα πολιτισμικά βάρη της εποχής του, μας διηγείται πέρα από την κυρίως ιστορία και όλα αυτά που ζούσαν οι άνθρωποι εκείνη την εποχή. 

Και αυτό το «όμως» συνεχίζει με κάτι που φαίνεται κάπως αστείο: Δηλαδή το να εντοπίζεις σεξισμό σε ένα έργο που γράφτηκε πριν από 70 χρόνια από έναν συγγραφέα που γεννήθηκε το 1908 είναι σαν να μου λες ότι ο ουρανός είναι γαλάζιος. Αυταπόδεικτα είναι. Φυσικά και θα υπήρχε σεξισμός τότε. Φυσικά και θα αποτυπωνόταν στο έργο, όχι μόνον του Καραγάτση, αλλά και άλλων συγγραφέων της εποχής. Είναι μία παρατήρηση που είναι τόσο οφθαλμοφανής που αν δεν το παρατηρούσε κανείς το 2024, θα έπρεπε να τον καλωσορίσουμε στο σύμπαν μας, αλλά το θέμα είναι ότι δεν χρειάζεται να μισείς, να εξοβελίσεις, να κάψεις στην πυρά το έργο ενός συγγραφέα με διαχρονική αξία, κρίνοντάς τον με τις αξίες του έργου του στο σήμερα. Μπορείς να το δεις με θυμό μεν αν αυτό αισθάνεσαι, αλλά τοποθετημένο στο εκεί και στο τότε, σε εκείνη την εποχή. Κάθε έργο κουβαλώντας τα πολιτισμικά βάρη της εποχής του, μας διηγείται πέρα από την κυρίως ιστορία και όλα αυτά που ζούσαν οι άνθρωποι εκείνη την εποχή.

Το να εντοπίζεις σεξισμό σε ένα έργο που γράφτηκε πριν από 70 χρόνια από έναν συγγραφέα που γεννήθηκε το 1908 είναι σαν να μου λες ότι ο ουρανός είναι γαλάζιος. Αυταπόδεικτα είναι. Φυσικά και θα υπήρχε σεξισμός τότε.

Το ζητούμενο δεν είναι να τα καταγγείλουμε, αλλά και αν το κάνουμε, μη νομίζουμε ότι κάνουμε και κάτι τρομερά επαναστατικό. Δεν με απασχολεί καθόλου αν θα αποκαθηλώσουμε αυθεντίες και θα αμφισβητήσουμε στερεοτυπικές βεβαιότητες. Όλοι υπόκεινται σε κριτική. Απλά για να είναι πραγματικά εποικοδομητική, καλό είναι να βάλουμε και κάποιες παραμέτρους: όπως ας πούμε την χρονική απόσταση που μας χωρίζει από τις ιδέες, τις καταστάσεις, τις αξίες που περιγράφονται σ’ ένα έργο που μπορεί να μην το καθιστούν ανέγγιχτο στην κριτική όμως αιτιολογούν τις συνθήκες. Ίσως από ένα σημείο και μετά σε τέτοια έργα που έχουν αποδείξει την αντοχή τους στο χρόνο, αφού θεωρήσουμε δεδομένα απαρχαιωμένες και κατακριτέες τις αξίες που περιγράφουν, ίσως θα ήταν πιο χρήσιμο να αναζητήσουμε την αξία ή την έλλειψή της στο καλλιτεχνικό μέρος του έργου που ακόμα και γι’ αυτή έχουν περάσει από πάνω της 70 ολόκληρα χρόνια- δηλαδή κάτι λιγότερο από ένας αιώνας.

Ξέρετε και ο ελληνικός κινηματογράφος βρίθει σεξιστικών, κακοποιητικών συμπεριφορών και έμφυλων ανισοτήτων. Ποια θα έπρεπε να είναι η κριτική μας για παράδειγμα, όμως στην «Στέλλα» του Κακογιάννη; Τότε το «Στέλλα κρατάω μαχαίρι» και το μαχαίρωμα της στην αγκαλιά του Φούντα ήταν έγκλημα πάθους, σήμερα ξέρουμε πολύ καλά ότι είναι γυναικοκτονία. Μήπως πρέπει να κάψουμε την ταινία γι’ αυτόν τον λόγο  ή να αισθανθούμε καλά που μπορούμε να την αξιολογήσουμε με τα σημερινά δεδομένα γνωρίζοντας πώς ήταν τότε οι συνθήκες για τις γυναίκες;

 

Για να μην πολυλογώ, εκεί που θέλω να καταλήξω είναι σε ένα δίλημμα: δεν ξέρω αν το θέμα με τον Καραγάτση που με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος μάς τάραξε τόσο πολύ είναι γιατί τελικά αυτό που ελπίζουμε ότι θα αλλάξει σήμερα στον τρόπο με τον οποίο η πατριαρχική κοινωνία βλέπει τις γυναίκες είναι μια "Μεγάλη Χίμαιρα" ή  αν απλά μας βολεύει να παλεύουμε με τη Χίμαιρα του Καραγάτση αφού δεν μπορούμε να τα βάλουμε με την πραγματικότητα των γυναικών σήμερα.

61 συλλήψεις για ενδοοικογενειακή βία μόνο σήμερα.

Ευχαριστώ.

*Κεντρική φωτογραφία: IstockPhoto.com/ Wikipedia

SHARE THE STORY