ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Η Bianca Censori στο σαλόνι του πατριαρχικού design

Η Bianca Censori στο σαλόνι του πατριαρχικού design 1

Η Μπιάνκα Σενσόρι, με την έκθεση Bio Pop στη Νότια Κορέα, μας προσκαλεί σε ένα γνώριμο, σχεδόν οικείο παιχνίδι: να καθίσουμε αναπαυτικά πάνω σε ανθρώπους. Ή, για να είμαστε ακριβείς, να παρατηρήσουμε ανθρώπους που έχουν αναλάβει με χαρά –ή με concept– τον ρόλο του καναπέ, του τραπεζιού, του χρηστικού αντικειμένου. Καλώς ήρθατε στο σπίτι όπου το design είναι ζωντανό, αναπνέει, σπαρταράει.

ΑΠΟ ΜΙΚΑΕΛΑ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Η έκθεση Bio Pop της Bianca Censori στη Νότια Κορέα μάς καλεί, λέει, να επανεξετάσουμε το ανθρώπινο σώμα μέσα από την αισθητική του design: σώματα ως έπιπλα, κορμιά ως αντικείμενα χρήσης, σάρκα ως καναπές. Μια πρόταση τόσο «προκλητική» όσο και παλιά. Γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς, η ιδέα της αντικειμενοποίησης του σώματος δεν είναι κάποιο μεταμοντέρνο εύρημα: είναι ένα από τα πιο καλοδουλεμένα προϊόντα της πατριαρχίας, με ιστορία αιώνων και αναρίθμητες αναπαραγωγές. Το μόνο καινούργιο εδώ είναι το packaging.

Με χιούμορ –γιατί αλλιώς δεν αντέχεται– θα μπορούσε κανείς να πει ότι το Bio Pop απλώς εκσυγχρονίζει τον κατάλογο γνωστής σουηδικής εταιρείας design: «Άνθρωπος, μοντέλο 2025, πολυχρηστικός, εργονομικός, κατάλληλος για καθιστικό και υπνοδωμάτιο». Συναρμολόγηση εύκολη, συνείδηση προαιρετική. Το πρόβλημα, βέβαια, δεν είναι η ειρωνεία μας, αλλά το γεγονός ότι μια τέτοια έκθεση παρουσιάζεται ως καλλιτεχνική τομή και όχι ως αυτό που πραγματικά είναι: μια επιμελώς αισθητικοποιημένη άρνηση του σεβασμού προς το ανθρώπινο σώμα.

Όταν άνθρωποι μετατρέπονται σε έπιπλα, το φύλο δεν είναι ουδέτερο. Η ιστορία της τέχνης –και της διακόσμησης– έχει μια παράδοση στο να ακουμπά πάνω στα γυναικεία σώματα.

Ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχει μια διαφορά ανάμεσα στο «ανατρέπω» και στο «αναπαράγω με διαφορετικό φωτισμό». Όταν το σώμα παρουσιάζεται ως αντικείμενο κατανάλωσης, μπορούμε και εμείς γράφοντας τώρα αυτό το κείμενο να κάνουμε χιούμορ που μπορεί να λειτουργήσει σαν μαξιλάρι. Το χιούμορ θα απαλύνει την πρόσκρουση, αλλά δεν αλλάζει το πάτωμα. Ουπς! Πόνεσε. Γελάμε, βγάζουμε φωτογραφία μπροστά στα ανθρώπινα έπιπλα, γράφουμε caption. Και κάπου εκεί, το ερώτημα στέκεται μετέωρο: ποιος κάθεται τελικά πάνω σε ποιον; Ή μήπως επάνω σε ποια;

Γιατί για να είμαστε πιο ακριβείς: όταν άνθρωποι μετατρέπονται σε έπιπλα, το φύλο δεν είναι ουδέτερο. Η ιστορία της τέχνης –και της διακόσμησης– έχει μια παράδοση στο να ακουμπά πάνω στα γυναικεία σώματα. Από τις νωχελικές οδαλίσκες μέχρι τα coffee tables με καμπύλες, το βλέμμα ξέρει πού να κάθεται. Το Bio Pop παίζει με αυτή την κληρονομιά, την ανακατεύει με ποπ ειρωνεία και μας ρωτά: «Σοκάρει ακόμα;» Η απάντηση είναι λιγότερο απλή απ’ όσο θα ήθελε το press release.

Από φεμινιστική σκοπιά, λοιπόν, η υπόθεση γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα. Γιατί το σώμα που μετατρέπεται σε έπιπλο είναι ιστορικά, κυρίως γυναικείο… και διαθέσιμο. Το σώμα που «στηρίζει», που «φιλοξενεί», που «υποδέχεται» άλλους πάνω του. Η μεταφορά του σώματος ως αντικειμένου χρήσης δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή· είναι πολιτική δήλωση, ακόμη κι αν παρουσιάζεται ως παιχνιδιάρικο concept. Και εδώ το παιχνίδι παίζεται με παλιούς κανόνες.
Η ειρωνεία κορυφώνεται όταν σκεφτούμε το πλαίσιο της δημιουργού. Η Bianca Censori δεν εμφανίζεται ποτέ ως καλλιτέχνιδα. Συγγνώμη, εμένα μου έχει περάσει απαρατήρητη η ιδιότητά της μέχρι τώρα που έκανε αυτήν την –πωπω πρωτότυπη- έκθεση.

Ο φεμινισμός- τουλάχιστον αυτός του 2025- δεν έχει πρόβλημα με το σώμα. Το αντίθετο μάλιστα… Το θέλει ελεύθερο και σε απόλυτη αυτοδιάθεση. Έχει πρόβλημα με το σώμα χωρίς υποκείμενο.

Η Censori στο μυαλό μου και στις παπαρατσικές φωτογραφίες στο κόκκινο χαλί συνοδεύεται σχεδόν πάντα από τον προσδιορισμό «ημίγυμνη σύζυγος του Ye (πρώην Kanye West)», σαν να πρόκειται για πιστοποιητικό αυθεντικότητας. Σαν να είναι σφραγίδα στα καμπυλωτά οπίσθιά της. Κι εδώ γεννιέται ένα άβολο ερώτημα: αν την ίδια έκθεση την είχε παρουσιάσει μια άγνωστη καλλιτέχνιδα, χωρίς το φωτοστέφανο της διασημότητας και της ανδρικής σκιάς, θα την αντιμετωπίζαμε άραγε ως τολμηρό σχόλιο ή ως μια άστοχη αναπαραγωγή της πιο τετριμμένης αντικειμενοποίησης; Η απάντηση μάλλον δεν είναι κολακευτική.

Ο φεμινισμός- τουλάχιστον αυτός του 2025- δεν έχει πρόβλημα με το σώμα. Το αντίθετο μάλιστα… Το θέλει ελεύθερο και σε απόλυτη αυτοδιάθεση. Έχει πρόβλημα με το σώμα χωρίς υποκείμενο. Ή μάλλον με το σώμα ως αντικείμενο. Με το σώμα που αποσπάται από τη βούληση, τη φωνή, την εμπειρία του ανθρώπου που το κατοικεί. Όταν το σώμα γίνεται έπιπλο, παύει να είναι φορέας ζωής και γίνεται επιφάνεια προβολής. Και όσο «pop» κι αν βαφτιστεί αυτή η μετατροπή, παραμένει μια πράξη απογύμνωσης από αξιοπρέπεια, όχι από ρούχα. Υπάρχει, βέβαια, και η ειρωνεία του τόπου της έκθεσης. Νότια Κορέα: μια χώρα όπου η τεχνολογία, η αισθητική τελειότητα και η πειθαρχία του σώματος συνυπάρχουν σε υψηλή ανάλυση. Το να παρουσιάζεις ανθρώπους ως λειτουργικά αντικείμενα εκεί μοιάζει σχεδόν συνεπές. Σαν να λέμε: στο μέλλον, όλα είναι smart. Ακόμα κι εσύ.  

Στριφογυρνάει συνέχεια στο μυαλό μου ότι η έκθεση της Censori είναι βαρετή, παλιακή. Κάτι παλιά αντρικά περιοδικά της δεκαετίας του 90 είχαν κάποια τέτοια κόνσεπτ. Ήταν το πατριαρχικό μομέντουμ εκείνης της εποχής που δεν είχες καν το μυαλό να το αποκωδικοποιήσεις. Ο πραγματικός ριζοσπαστισμός σήμερα θα ήταν να δούμε το σώμα ως υποκείμενο, όχι ως έπιπλο. Ως φωνή, όχι ως βάση τραπεζιού. Και αυτό, όσο κι αν δεν είναι «instagrammable», θα ήταν μια έκθεση που πράγματι αξίζει τον τίτλο της τέχνης. 

Η Censori στο μυαλό μου και στις παπαρατσικές φωτογραφίες στο κόκκινο χαλί συνοδεύεται σχεδόν πάντα από τον προσδιορισμό «ημίγυμνη σύζυγος του Ye (πρώην Kanye West)», σαν να πρόκειται για πιστοποιητικό αυθεντικότητας.

Και επειδή μπορεί να βρεθούν και κάποιοι που θα πουν: «Η τέχνη έχει δικαίωμα να ενοχλεί. Και το Bio Pop ενοχλεί. Μας αναγκάζει να κοιτάξουμε τη σχέση μας με τα σώματα που καταναλώνουμε καθημερινά – στη μόδα, στα media, στις οθόνες μας». Βεβαίως! Μόνο που η ενόχληση γίνεται ουσιαστική όταν οδηγεί κάπου. Όταν ανοίγει ρωγμές αντί να τις καλύπτει με βερνίκι.

Από την άλλη ίσως είναι αρκετά δειλό να κρύβεται κάποιος πίσω από την τέχνη για να αποφύγει την κριτική. Η τέχνη, αν θέλει να είναι ζωντανή, αντέχει την καταδίκη, το γέλιο, την ειρωνεία. Και εδώ η ειρωνεία είναι αναπόφευκτη: μια έκθεση που υποτίθεται ότι σοκάρει, καταλήγει να επιβεβαιώνει ό,τι ήδη ξέρουμε. Ότι το ανθρώπινο σώμα –και ιδιαίτερα το γυναικείο– εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως πράγμα. Ότι η «πρόκληση» συχνά δεν είναι τίποτα άλλο από μια ασφαλή επανάληψη, ντυμένη με high-fashion σιωπή.

Στο τέλος της ημέρας, η Censori και η έκθεσή της που μέχρι και το Wallpaper της, έκανε συνέντευξη, μας αφήνει με μια επιλογή. Να καθίσουμε αναπαυτικά στην ιδέα ότι όλα είναι performance, άρα όλα επιτρέπονται. Ή να σηκωθούμε λίγο από τον καναπέ –συγγνώμη, από τον άνθρωπο– και να ρωτήσουμε: τι είδους τέχνη θέλουμε να στηρίζει το βάρος μας; Ή ίσως να αναρωτηθούμε αν η Censori με αυτήν την έκθεση θέλει να κανονικοποιήσει την θέση της ως… αντικειμένου (πόθου) στο μυαλό του ακροδεξιού συζύγου της.

Μέχρι να απαντηθούν αυτά, κρατήστε μικρό καλάθι. Και αν σας προσφέρουν κάθισμα, ρωτήστε πρώτα αν αναπνέει.


The AURA effect: Τα μυστικά των γυναικών που μαγνητίζουν και η ήσυχη δύναμη της αληθινής κομψότητας

Σε μια χαλαρή κουβέντα μπροστά στην κάμερα, η Ειρήνη Ζουρνατζή και η Έλενα Πάκου μιλούν για τη σιωπηλή δύναμη εκείνων των γυναικών που αποπνέουν φινέτσα χωρίς προσπάθεια.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ