ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Γιατί τα πάντα είναι sold out πλέον; Ιδού η απορία 1

Μάθαμε να κανονίζουμε τις διακοπές του καλοκαιριού από τον Απρίλιο, οκέι, αλλά το να μη μπορούμε να δούμε αυθόρμητα μια απογευματινή παράσταση, μια κάποια τυχαία Κυριακή, επειδή έτσι μας την έδωσε, βρε αδερφέ, παραπάει, δε νομίζετε;

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

«Ξέρετε, υπήρχε μια διαφορά μεταξύ της αυθεντικής μουσικής και της sold out μουσικής. Μιλάω για τότε που ήμουν νέος, στη δεκαετία του '60. Τότε ξέραμε ότι υπήρχε μια αψυχότητα στα sold out και θέλαμε να είμαστε στο πλευρό των καλλιτεχνών. Αλλά τώρα; Το να είσαι sold out είναι το αυθεντικό πράγμα. Όταν η Μόλι Μίλερ λέει "είμαι απλά αληθινή", αυτό που εννοεί είναι ότι όλοι θέλουν χρήματα και δόξα και όποιος καλλιτέχνης ισχυρίζεται το αντίθετο, λέει ψέματα. η μόνη θεμελιώδης αλήθεια είναι η απληστία και το μόνο ερώτημα είναι ποιος είναι ειλικρινής γι' αυτό. Αυτή είναι η νέα αυθεντικότητα. Η Μόλι Μίλερ δεν μπορεί ποτέ να κατηγορηθεί για ξεπούλημα, γιατί το sold out ήταν ο στόχος της από την αρχή» γράφει ο Αμερικανός συγγραφέας Νέιθαν Χιλ στο ντεμπούτο μυθιστόρημά του The Nix, του 2016 -που να έβλεπε τι θα γινόταν εννέα χρόνια μετά, το 2025, όπου το sold out, σαν παροξυσμική κατάσταση πλέον, αναβοσβήνει πάνω από τα κεφάλια μας στιλάτα και κομψά αλλά κυριαρχικά, όπως η καλοφωτισμένη επιγραφή VIN έξω από το Wine is Fine της οδού Βύσσης.

Sold out, αυτό είναι το μήνυμα. Φαινόμενο των καιρών, κολπάκι του μάρκετινγκ ή μαζική παράκρουση του κοινού να προλάβει όλες τις θέσεις στα θέατρα, άπασες τις προσφορές στις online αγορές και όλα τα εισιτήρια στις avant premiere;

«Σήμερα δεν λένε αν ήταν ωραία η παράσταση, λένε “ήταν sold-out”, σαν να είναι το μόνο κριτήριο» επισημαίνει ο ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός στη Μυρτώ Λοβέρδου, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Βήμα, και μέσα σε μια φράση δεκαοχτώ λέξεων σπάει, με μια έννοια, τον σύγχρονο «αλγόριθμο κρυπτογράφησης Vigenère», ο οποίος ως γνωστόν βασίζεται σε μια φράση-κλειδί που ορίζει το μήνυμα.

Sold out, αυτό είναι το μήνυμα. Φαινόμενο των καιρών, κολπάκι του μάρκετινγκ ή μαζική παράκρουση του κοινού να προλάβει όλες τις θέσεις στα θέατρα, άπασες τις προσφορές στις online αγορές και όλα τα εισιτήρια στις avant premiere;

Η Amanda Mull στο The Atlantic προσδιορίζει το sold out ως μεταπανδημική νεύρωση και πειραγμένα αντανακλαστικά από τον αιφνίδιο εγκλεισμό και την εκτεταμένη σχέση με το πληκτρολόγιο ως μοναδική διέξοδο.

«Όλο το καλοκαίρι, προσπαθούσα να αγοράσω πράγματα και κυρίως αποτύγχανα» γράφει σε άρθρο της το 2020 συνεχίζοντας: «Υπέγραψα σε δύο ξεχωριστές λίστες αναμονής για μαύρα σορτς ποδηλάτου από spandex που δεν είχαν αποθέματα, τα οποία χρειαζόμουν για το Peloton που είχα αγοράσει, το οποίο είχα παραγγείλει δύο μήνες πριν. Πρόσθεσα επίσης τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μου σε μια λίστα αναμονής για ράβδους κουρτινών, θυμούμενη πώς ο μεταβαλλόμενος φθινοπωρινός ήλιος καίει το τραπέζι της κουζίνας που τώρα είναι το γραφείο μου. Όταν μετά από εβδομάδες ήρθε η ειδοποίηση από το Bed Bath & Beyond για να με ενημερώσει ότι ήταν και πάλι σε πώληση, άργησα λίγο να το κάνω - εξαντλήθηκαν τόσο γρήγορα όσο και το απολυμαντικό χεριών τον Μάρτιο. Κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, πίστεψα ότι είχα αποκτήσει αντικαταστάτες για τα φθαρμένα μου κλινοσκεπάσματα, αλλά η απόδειξη ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μου περιείχε μια εξομολόγηση: Τα σεντόνια θα έφταναν, στην καλύτερη περίπτωση, γύρω στις Απόκριες».

Όπως λέει και ο συμπαθέστατος, Αμερικανός κωμικός Χένρι Γουίνκλερ θέλοντας να ορίσει το προσωπικό του σουξέ «το θέατρο του μυαλού μου έχει χωρητικότητα μόλις ενός καθίσματος και είναι sold out για όλες τις παραστάσεις».

Στην κοινωνία της υστερικής αφθονίας του fast fashion, του κινέζικου λυχναριού του Αλαντίν και της άμεσης εκπλήρωσης των επιθυμιών με το πάτημα ενός κουμπιού, ο βαθμός δυσκολίας, πλέον, ορίζεται από το μέγα μυστήριο του sold out, μιας έννοιας που είναι συνώνυμο της απογοήτευσης και του αποκλεισμού εάν είσαι θεατής και ταυτόσημη της επιτυχίας εάν είσαι από την άλλη πλευρά -όποια κι αν είναι αυτή.

Ωστόσο, όπως λέει και ο συμπαθέστατος, Αμερικανός κωμικός Χένρι Γουίνκλερ θέλοντας να ορίσει το προσωπικό του σουξέ «το θέατρο του μυαλού μου έχει χωρητικότητα μόλις ενός καθίσματος και είναι sold out για όλες τις παραστάσεις».

Επιμύθιο: Στο δικό μου μυαλό, από την άλλη, η καραμέλα της επισήμανσης sold out έχει την ίδια αδιάφορη ελαφρότητα με το viral. Μας αξίζει περισσότερο συναίσθημα στις λέξεις και μεγαλύτερη φαντασία στην έκφραση.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ