Είναι σαφές πως, όταν μιλάμε για τη Eurovision, μιλάμε για κάτι περισσότερο από έναν μουσικό διαγωνισμό. Περισσότερο από όσο θα θέλαμε να παραδεχτούμε, είναι ένας καθρέφτης της πολιτικής και πολιτιστικής κατεύθυνσης της γηραιάς ηπείρου, μια σκηνή όπου η καλλιτεχνική έκφραση μπλέκεται με τους προβολείς της δημόσιας προσοχής κι ένας ασφαλής χώρος για τους περιθωριοποιημένους. Είναι ένας τόπος όπου κάθε κίνηση, κάθε συμβολισμός, κάθε δήλωση περνά από το κόσκινο των ηθικών και πολιτικών κρίσεων. Και είναι ακριβώς εκεί που το πρόβλημα του περιορισμού της έκφρασης, της πολιτικής ουδετερότητας, της απαγόρευσης μιας σημαίας, γίνεται πιο εκκωφαντικό από ποτέ.
Η είδηση από την Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (EBU) που ανακοίνωσε την απαγόρευση όλων των σημαιών, εκτός από τις εθνικές, στην Eurovision, είναι η επιτομή αυτής της σύγχυσης: η απόφαση να μη χρησιμοποιούνται σύμβολα εκτός από τις εθνικές σημαίες των χωρών συμμετοχής—και μόνο εκείνες, «στην επίσημη σκηνή»—γίνεται απόπειρα να εξαλείψει την πολιτική από έναν διαγωνισμό που εδώ και χρόνια έχει διαπραγματευτεί την έννοια του «πολιτιστικού καλλιτεχνικού χώρου». Κι αν αυτή η κίνηση ερμηνευτεί ως «αποφυγή της πολιτικής»—ας το παραδεχτούμε, πρόκειται για μια θεσμική επιχείρηση να εξαλείψει τη διαφωνία. Να εξαλείψει τον διάλογο και την αντίσταση.
Η αποδοχή της «ουδετερότητας» δεν είναι παρά η αποδοχή της κυρίαρχης τάξης, εκείνης που, επιλέγοντας τι είναι και τι δεν είναι πολιτική, ελέγχει την αφήγηση. Είναι η αποδοχή ενός κόσμου που διαχωρίζει την «τέχνη» από την «πολιτική», χωρίς να αναγνωρίζει ότι η τέχνη είναι πάντα πολιτική—ειδικά όταν ο κόσμος γύρω της είναι σε διαρκή πολιτική σύγκρουση.
Αν η σημαία του ουράνιου τόξου δεν είναι «πολιτική δήλωση», όπως λέει η AVROTROS (ο φορέας που διοργανώνει την συμμετοχή της Ολλανδίας), τότε τι είναι; Μια σημαία που αναφέρεται στη μεγαλύτερη κοινότητα θυματοποιημένων ανθρώπων στον κόσμο σήμερα—εκείνη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας—δεν μπορεί να θεωρηθεί τίποτε λιγότερο από πολιτική δήλωση. Και η πολιτική, εδώ, είναι ανησυχητική. Είναι η πολιτική του να ζητάς από τους ανθρώπους να διαχειριστούν την ύπαρξή τους χωρίς το θάρρος και την ελευθερία να είναι αυτοί που είναι, χωρίς το δικαίωμα να διαμαρτυρηθούν, να φωνάξουν για τα δικαιώματά τους, να απαιτήσουν να αναγνωριστούν.
