Ήταν η Barbie τόσο φεμινίστρια όσο νομίζαμε πέρσι; Έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία της ταινίας σε σκηνοθεσία Greta Gerwig, η οποία έγινε η παραγωγή με τα περισσότερα έσοδα στην ιστορία των στούντιο της Warner και η μεγαλύτερη παγκόσμια πρεμιέρα του 2023, μια νέα έκθεση στο Λονδίνο αμφισβητεί την πρόσφατη επανερμηνεία της κούκλας. Αυτή η νέα έκθεση που ξεκίνησε με την ευκαιρία της 65ης επετείου της Barbie, στο Design Museum, την οποία μπορείτε να επισκεφτείτε μέχρι τον Φεβρουάριο του 2025, προσφέρει ένα ιστορικό ταξίδι μέσα από 250 αντικείμενα και 180 εκδοχές της κούκλας, αποκαλύπτοντας μια πολύ πιο αμφίθυμη φύση: ένα μείγμα απελευθερωμένων αλλά και συντηρητικών ιδιοτήτων της.
«Η σχέση μεταξύ της Barbie και του φεμινισμού είναι γεμάτη διαφορετικές αποχρώσεις», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, Danielle Thom. «Από την αρχή υπήρχαν στοιχεία φεμινισμού στην ιστορία της. Για παράδειγμα, η Barbie έκανε πάντα καριέρα και ξεκαθάρισε, μέσα από τα σπίτια και τα αυτοκίνητά της, ότι ήταν μια ανεξάρτητη γυναίκα. Αλλά, από την άλλη πλευρά, η εταιρεία της πάντα μονοπωλούσε μια συγκεκριμένη εικόνα σώματος και μια συγκεκριμένη φυλετική ταυτότητα πάνω από όλες τις άλλες». Η έκθεση διοργανώθηκε με τη συνεργασία του κατασκευαστή, κάτι που δεν εμπόδισε τον επιμελητή να εισάγει «μια κριτική ματιά» στην έκθεση. «Η Mattel έχει μάθει πολλά από τα λάθη του παρελθόντος, γεγονός που εξηγεί πού βρίσκεται σήμερα», λέει η Thom.
Η πρώτη Barbie είχε κακό πρόσωπο. Η έκθεση ανοίγει με το πρωτότυπο μοντέλο από το 1959, μια νεαρή γυναίκα με ένα ύπουλο βλέμμα που ήδη αντικατόπτριζε όλες τις αντιφάσεις του χαρακτήρα. Ντυμένη με ζέβρα μαγιό, η σιλουέτα της μοιάζει αδύνατη, ένα σεξιστικό πρωτότυπο με υπερβολικό μακιγιάζ και κοινωνικό τρόπο ζωής. Νεανική αλλά ώριμη, με εφηβική αλογοουρά και ενήλικο στήθος, η Barbie ήταν μια διφορούμενη φιγούρα. Απλή και σοφιστικέ, υπαινικτική και σεμνή, περιείχε μια πληθώρα ταυτοτήτων από την αρχή. Ακόμα κι έτσι, είναι αναμφισβήτητο ότι σχεδιάστηκε ως αντικείμενο πόθου. Εμπνεύστηκε από τη γερμανική κούκλα Bild Lilli, με στενή μέση, προεξέχον μπούστο και μακριά πόδια, σχεδιασμένη ως συλλεκτικό αντικείμενο για ενήλικες, και όχι ως παιχνίδι για παιδιά.