ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3,2% αυξήθηκε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο – Ανοδος και στα τρόφιμα

Αύξηση στον πληθωρισμό αλλά και τον πληθωρισμό τροφίμων τον Μάρτιο παρά την εφαρμογή των κυβερνητικών μέτρων που ετέθησαν σε εφαρμογή από την αρχή του περασμένου μήνα

Στο 3,2% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, από 2,9% τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Παράλληλα, ο πληθωρισμός τροφίμων «έτρεξε» με ρυθμό 5,3% από 6,7% κατά τον προηγούμενο μήνα.

Σε επίπεδο μηνιαίας σύγκρισης πάντως, ο πληθωρισμός τροφίμων σημειώνει μια ελαφρά πτώση της τάξης του 1,1% από τον Φεβρουάριο στον Μάρτιο.


Με βάση το γεγονός ότι ο Μάρτιος ήταν ο πρώτος μήνας που ίσχυσαν τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας, έχει ενδιαφέρον η πορεία των τιμών σε σχέση με τον Φεβρουάριο.

Σε ένα μήνα καταγράφεται αύξηση 17,5% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, και κατά 14,6% στα ξενοδοχεία.

Στον τομέα των τροφίμων χαμηλότερες κατά 6,3% ήταν οι τιμές στα νωπά λαχανικά, 5,4% στα ψάρια, 2,7% στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, 2,1% στο χοιρινό. Μικρότερες κατά 2% ήταν οι τιμές στα προϊόντα αρτοποιίας και 3% στα διατηρημένα λαχανικά.

Την ίδια στιγμή, σε ετήσια βάση, το ελαιόλαδο κάνει ράλι με αυξήσεις 67,2%, ενώ στα φρούτα οι τιμές είναι 12,7% υψηλότερες. Αναψυκτικά και χυμοί κοστίζουν 11,4% ακριβότερα, ενώ ανατιμήσεις της τάξης του 5,7% καταγράφονται στα ψάρια.

Ακόμη, σημειώθηκε αύξηση 14% στα ασφάλιστρα υγείας, 12,4% στο πετρέλαιο θέρμανσης  και 8,6% στο πακέτο διακοπών.

Υπενθυμίζεται ότι ο εναρμονισμένος δείκτης σημείωσε νέα άνοδο στο 3,4% τον Μάρτιο από 3,1% τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.

Την ίδια στιγμή, ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 2,4% τον Μάρτιο από 2,6% τον Φεβρουάριο, κινούμενος σε αντίθετο κατεύθυνση με τον ελληνικό, ο οποίος παραμένει για 6ο συνεχόμενο μήνα απάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης.

Ακόμη, η Ελλάδα σημείωσε την 5η μεγαλύτερη άνοδο τιμών, με χειρότερες επιδόσεις να εμφανίζονται από την Κροατία, την Αυστρία, την Εσθονία και το Βέλγιο. Παρά την περαιτέρω επιβράδυνση των τιμών των τροφίμων, αλκοόλ και καπνού, ο ρυθμός αύξησής τους στην Ελλάδα (4,8% τον Μάρτιο από 5,8% τον Φεβρουάριο) είναι σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με την ευρωζώνη, όπου μειώθηκε στο 2,7% από 3,9% τον Φεβρουάριο.

Νέες πρωτοβουλίες

Το υπουργείο Ανάπτυξης σχεδιάζει να αναλάβει νέες πρωτοβουλίες στη μάχη κατά της ακρίβειας  ιδιαίτερα για προϊόντα αναγκαία για τη διαβίωση του νοικοκυριού.

Οι αλλαγές που σχεδιάζονται αφορούν στην πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου Αγοράς e-katanalotis.gov.gr, με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα να τονίζει σε πρόσφατες δηλώσεις του πως «το επόμενο διάστημα θα αναβαθμίσουμε το ‘e-Καταναλωτής’ ώστε ένα νοικοκυριό πριν βγει από το σπίτι του να δημιουργεί τη δική του λίστα με τα προϊόντα και να βλέπει στα καταστήματα που είναι γύρω από το σπίτι του, πού μπορεί να αγοράσει τη λίστα αυτήν φθηνότερα».

Ο κ. Σκρέκας χαρακτήρισε την ακρίβεια ως το νούμερο ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική οικογένεια. «Είναι ένα θέμα το οποίο δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αφορά όλο τον πλανήτη καθώς ο πληθωρισμός είναι κάτι το οποίο ταλαιπωρεί όλους. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, όπου μετά την κρίση και η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών αλλά και το εισόδημα ακόμα δεν έχει φτάσει εκεί που θέλουμε να φτάσει, αυτό δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τα νοικοκυριά».

Οι τομείς

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,2% τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

-5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.

-1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

-5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

-0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.

-4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

-2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

-3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.

-3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

-6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία και κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

-1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

-1,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Πηγή: ot.gr

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.