Μελίνα Παξινού: Η σαξοφωνίστρια και συνθέτρια στο Half Note

Με το Melina Paxinos Quartet παρουσιάζουν την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου, το νέο της άλμπουμ «Time» αλλά και παλαιότερα έργα της.

H Μελίνα Παξινού, σαξοφωνίστρια (σοπράνο, άλτο) και συνθέτρια μαζί με την μπάντα της Melina Paxinos Quartet εμφανίζεται την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στο Half Note Jazz Club. Γεννημένη και μεγαλωμένη στο Αμβούργο, σπούδασε μουσική παραγωγή, σύνθεση και ενορχήστρωση στην SRH Hochschule der populaeren Kuenste στο Βερολίνο και πλέον βρίσκεται μεταξύ Αμβούργου/Βερολίνου και Αθήνας.

Μαζί με την μπάντα της θα παρουσιάσουν το νέο της άλμπουμ «Time» (2022) όπως και κομμάτια από τους δυο προηγουμένους δίσκους της. Οι συνθέσεις των δίσκων αποτελούν έναν συνδυασμό μοντέρνας Jazz χωρίς όμως να απουσιάζουν τα ελληνικά μουσικά στοιχεία. Παράλληλα θα παρουσιαστούν διασκευές από ρεμπέτικα κομμάτια σε μια μοντέρνα Greek Jazz εκδοχή. Στην μπάντα της συμμετέχουν σταθερά από το 2018 ο Γιάννης Παπαδόπουλος στο πιάνο, ο Ντίνος Μάνος στο κοντραμπάσο και ο Δημήτρης Κλωνής στα ντράμς. Έως τώρα η Μελίνα Παξινού εχει κυκλοφορήσει 4 δίσκους: «Circle of Oddness» (2018) το οποίο στηρίζεται στο π = 3,14, «Athens» (2019) με guest τον σπουδαίο λυράρη και φιλέλληνα Ross Daly, Remixes EP (2020) σε συνεργασία με τη θρυλική Λένα Πλάτωνος και το «Time» (feat. Andreas Polyzogopoulos) (2022) το οποίο, εμπνευσμένο από τον Αριστοτέλη, το αφιερώνει στo «τώρα» του χρόνου και στις στιγμές που πλάθουν το αύριο. Με την μπάντα της έχουν συμμετάσχει σε διάφορα φεστιβάλ και κοντσέρτα του εξωτερικού αλλά και της Ελλάδας όπως στo B-flat Jazzclub (Berlin), Zig Zag Jazzclub (Berlin) Fabrik (Hamburg), Goldbekhaus (Hamburg), Syros Jazz Festival, The Zoo (Athens), Music Showcase Greece (Thessaloniki), Duende Jazz Bar (Thessaloniki), Red Bull Music (London), Hotel Grande Bretagne (Athens), Hilton (Athens), Rhodes Jazz Festival, Cotsen Hall, Athens Epidaurus Festival και άλλα.

Πώς συμβιώνετε με τη μουσική;

«Η μουσική για μένα είναι μια σταθερή και ατελείωτη πηγή μάθησης αλλά και απόλαυσης. Υπάρχουν στιγμές που μαθαίνω τόσα πολλά από αυτά που ακούω και άλλες φορές απλά συνοδεύει της σκέψεις και αυτά που νιώθω. Αυτό το διάστημα ακούω περισσότερο κλασσική μουσική όπως για παράδειγμα την Τρίτη συμφωνία opus 90, (poco allegretto) του Γερμανού συνθέτη και πιανίστα Johannes Brahms, και την Suite in G Major, P. 58 (Original Version): III. Pastorale: Andante molto sostenuto του Ιταλού συνθέτη και μουσικολόγου Ottorino Respighi (1879 – 1936). Αυτά τα δυο έργα για μένα συνδυάζουν το συναίσθημα, την μελωδικότητα αλλά και την μάθηση στον τομέα της ενορχήστρωσης».

Γιατί επιλέξατε το σαξόφωνο ως όργανο έκφρασης;

«Το πρώτο μου όργανο ήταν το πιάνο και όταν πήγα στο μουσικό και ουμανιστικό σχολείο «Wilhelm – Gymnasium» του Αμβούργου μου είπαν ότι επειδή υπάρχουν ήδη πάρα πολλοί πιανίστες, καλό θα ήταν να μάθω ακόμα ένα μουσικό όργανο. Βλέποντας και ακούγοντας ένα κοντσέρτο της τζαζ Big Band του σχολίου εκείνη την ημέρα, στο οποίο έπαιζε μια κοπέλα σαξόφωνο, αποφάσισα πως το σαξόφωνο θα μπει στη ζωή μου.»

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τη μουσική;

«Η πρώτη μου επαφή με τη μουσική έγινε όταν οι γονείς μου κάνανε μουσικές βραδιές στο σπίτι με ρεμπέτικα και μουσικές του Χατζιδάκι και με έπαιρνε ο ύπνος στην κόκκινη φόδρα της θήκης του μπουζουκιού του πατέρα μου. Περίπου στα εφτά χρονών η μαμά μου άρχισε να μου δείχνει ένα μέρος από το «Für Elise» του Γερμανού συνθέτη και πιανίστα Ludwig van Beethoven στο πιάνο. Το υπόλοιπο μέρος μου το έμαθε ο πατέρας μου και από τότε αρχίσαμε να παίζουμε μαζί στο πιάνο, εκείνος έπαιζε τις αρμονίες και εγώ τις μελωδίες. Κάπου εκεί κατάλαβα ότι με ενδιαφέρει πολύ η μουσική και ότι ήθελα να συνεχίσω, οπότε οι γονείς μου με έγραψαν στο ωδείο. Είχα αρχίσει ήδη να συνθέτω και στα εννιά μου χρόνια πήρα μια υποτροφία για σύνθεση από την Yamaha Music School Hamburg“. Στην συνέχεια πήγα στο μουσικό και ουμανιστικό σχολείο «Wilhelm- Gymnasium» του Αμβούργου, όπου άρχισα να παίζω σαξόφωνο και να κάνω τα πρώτα μου βήματα στην τζαζ μέσο της Big Band του σχολείου. Το 2013 μετακόμισα στο Βερολίνο για να σπουδάσω μουσική παραγωγή, σύνθεση και ενορχήστρωση όπου και αποφοίτησα στο πανεπιστήμιο SRH Hochschule der populären Künste (Bachelor of Arts). Έως τώρα έχω κυκλοφορήσει 4 δίσκους το ‚Circle of Oddness‘ (2018) το οποίο στηρίζεται στο π = 3,14, το ‚Athens’ (2019) με guest τον σπουδαίο λυράρι και φιλέλληνα Ρος Ντέιλι, το ‚Remixes EP‘ (2020) σε συνεργασία με την θρυλική Λένα Πλάτωνος σε συνεργασία με τον Στέργιος Τ. και το πρόσφατο άλμπουμ «Time» (2022), με guest τον Ανδρέα Πολυζογόπουλο στην τρομπέτα και στο flugelhor».

Πώς προέκυψε η τελευταία σας εργασία;

«Η μπάντα μου, με ονομασία “Melina Paxinos Quartet”, αποτελείται από τον Γιάννη Παπαδόπουλο στο πιάνο, τον Ντίνο Μάνο στο μπάσο και τον Δημήτρη Κλωνή στα ντραμς. Από το 2019 που δημιουργήσαμε το δίσκο «Athens», δουλεύουμε μαζί και συνεργαζόμαστε πολύ όμορφα. Είναι εξαιρετικοί μουσικοί, τους εκτιμώ και τους θαυμάζω. Στο άλμπουμ «Time» (2022) είχαμε τη χαρά να έχουμε μαζί μας τον εξαιρετικό Ανδρέα Πολυζωγόπουλο στην τρομπέτα και το φλικόρνο, που μας μαγεύει κάθε φορά με τον λυρισμό του και την αίσθηση που βγάζει παίζοντας. Η ηχογράφηση και η μίξει έγινε από τον Γιώργο Καρυώτη και το mastering από τον Χρήστο Ζορμπά στα «Sierra Studios».»

Ποια η σχέση με τον Αριστοτέλη;

«Με τον Αριστοτέλη άρχισα να ασχολούμαι εν μέσο τις πανδημίας. Αυτό που με απασχολούσε ήταν ένα έντονο συναίσθημα του χρόνου, που δεν είχα πριν την πανδημία. Ξεκίνησα λοιπόν να ψάχνω διάφορες θεωρίες περί αυτού διαβάζοντας κάποια κείμενα όπως το «Χρόνος και ελεύθερη βούληση» του Γάλλου φιλόσοφου Henri Bergson και τα „Φυσικά (χρόνος)“ του Αριστοτέλη. Μελετώντας τον ορισμό του χρόνου του Αριστοτέλη, είχα μια σειρά από συνειρμούς, που συνόδευσαν την σύνθεση του άλμπουμ μου. Με άγγιξε πολύ ο τρόπος που μας μαθαίνει ο Αριστοτέλης να σκεφτόμαστε τον χρόνο σαν κάτι που έχει σχέση με την κίνηση και το παρόν. Ο Αριστοτέλης, θεώρησε πως θα πρέπει πρωτίστως να καταλάβουμε τον χρόνο σε σχέση με την κίνηση, από το πριν μέχρι το μετά. Το πριν και μετά της κίνησης είναι τα χρονικά σημεία των «τώρα». Άρα ο χρόνος είναι το ενδιάμεσο κομμάτι των τώρα».

Πώς και γιατί επιλέξατε «Τα Ματόκλαδα σου λάμπουν»;

«Όταν ήμουν 2 χρονών είχα πάει με τους γονείς μου στην Σύρο σε μια συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου, στην οποία παίζανε «Τα Ματόκλαδα σου λάμπουν» του Μάρκου Βαμβακάρη και ο πατέρας μου εκείνη την βραδιά έκανε την ευχή να γίνω μουσικός. Είναι ένα κομμάτι με το οποίο μεγάλωσα και όταν οι γονείς μου κάνανε ρεμπέτικες βραδιές στο σπίτι, αυτό το κομμάτι πάντα ήταν μέρος του ρεπερτορίου. Με αυτήν την διασκευή ήθελα λοιπόν να φέρω τις μνήμες του παρελθόντος στο παρόν και να δημιουργήσω νέες για το μέλλον.»

Γιατί αφιερώσατε τους τίτλους των κομματιών σε θέματα που σχετίζονται με τον χρόνο;

«Όπως ανέφερα και ποιο πάνω, ο δίσκος μου «Time (feat. Andreas Polyzogopoulos) – Melina Paxinos Quartet» (2022) είναι εμπνευσμένος από τον Αριστοτέλη και οι τίτλοι περιέχουν και την δικιά μου αντίληψη για τον χρόνο σε σχέση με την μουσική μου. Στο κομμάτι «Time (feat. Andreas Polyzogopoulos)» πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο χρόνος με όλες τις τροπικότητές του ως παρελθόντας, παρόντας και μέλλοντας χρόνος. Στο Interaction προσπαθώ να αποδώσω την αίσθηση του χρόνου που νιώθω, σαν κάτι αινιγματικό και παιχνιδιάρικο. Στο «Moments» πρωταγωνιστεί μια αίσθηση χαράς για το παρόν. Το «Choices» αποτελείτε από ένα ντουέτο με σοπράνο σαξόφωνο και πιάνο (Γιάννης Παπαδόπουλος) και δίνει έμφαση στην αφαίρεση όταν επιλέγουμε κάτι. Το «Kinesis (feat. Andreas Polyzogopoulos)» είναι η δύναμη του παρόντος και η ώθηση για νέα βήματα που θα δώσουν μορφή στο μέλλον. Τέλος στα «Ματόκλαδα σου λάμπουν» θέλησα να αποδώσω μουσικά μια αίσθηση που έχω για πράγματα όμορφα που ανήκουν στο παρελθόν, αλλά έχουν ένα διαρκές παρόν.»

Αν μπορούσατε να επιλέξετε μέσω της μηχανής του χρόνου, θα πηγαίνατε στο παρελθόν ή στο μέλλον; Ή μήπως παραμένατε στο σήμερα;

«Θα ταξίδευα και στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον με την προϋπόθεση να μπορούσα να ξανά επιστρέψω στο παρόν και να συνεχίσω με της εμπειρίες που πήρα από αυτό το ταξίδι.»

Τα επόμενά σας σχέδια;

«Μακροπρόθεσμος στόχος μου είναι η μουσική για ταινίες και στην περίοδο της πανδημίας εμβάθυνα το film scoring, με τον συνθέτη Βασίλη Μήλεση και ιδρυτή της Screen Composer Academy, στην Αθήνα. Αυτό το διάστημα είναι ανοιχτές κάποιες συνεργασίες και προτάσεις σχετικά με αυτό. Παράλληλα γραφώ κομμάτια για μουσικές βιβλιοθήκες για την χρήση σε διαφημίσεις και τηλεόραση για την εταιρία Twisted Jukebox του Λονδίνου. Ο επόμενος δίσκος μου βρίσκετε ήδη σαν ιδέα στο μυαλό μου και παίρνει σιγά σιγά μορφή.»

Info

MELINA PAXINOS QUARTET
Πέμπτη 9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ | 21:30

Half Note Jazz Club
Τριβωνιανού 17, Μετς | 210 9213310

www.melinapaxinos.com, booking@melinapaxinos.com

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.