Χρυσή εποχή για το «ηλεκτρονικό καλάθι»

Η πανδημία έριξε στα βαθιά το ηλεκτρονικό εμπόριο – Υπερδιπλασιασμός των παραγγελιών στα σουπερμάρκετ – Τα μέτρα ενίσχυσης του προσωπικού από τις μεγάλες αλυσίδες

Αξεσουάρ γυμναστικής, εκτυπωτές, μελάνια, hands-free, παιδικά παιχνίδια και παζλ, προϊόντα περιποίησης με τελευταίο trend τις βαφές μαλλιών, αλλά και εξειδικευμένες υπηρεσίες καθαρισμού στριμώχνουν οι Ελληνες στο ψηφιακό «καλάθι», μετά τα προϊόντα διατροφής, καθαριστικά και απολυμαντικά που έχουν πιάσει ταβάνι. Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης και η αναστολή λειτουργίας των περισσότερων καταστημάτων λόγω κορωνοϊού αλλάζουν το μείγμα των online αγορών, χωρίς να μπορεί όμως κανείς να εκτιμήσει αν μιλάμε για «στροφή» στις e-αγορές όσο δεν έχει έρθει ο τελικός λογαριασμός.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έπεσε ξαφνικά στα βαθιά, ενώ υπηρεσίες υποστήριξης και διανομής δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο φορτίο. Tρανταχτό παράδειγμα τα σουπερμάρκετ, που αδυνατούν να διαχειριστούν τον υπερδιπλασιασμό των υπό εκτέλεση ηλεκτρονικών παραγγελιών, όπως λένε στο «Βήμα» στελέχη της αγοράς. Διότι υπάρχουν και καταναλωτές που ακυρώνουν την παραγγελία ένα «κλικ» πριν από την πληρωμή, βλέποντας ότι η δυνατότητα παραλαβής ξεπερνά πια τις δύο εβδομάδες.

 

Αγώνας δρόμου για τις παραγγελίες

Από την έρευνα του «Βήματος» στα online σουπερμάρκετ, οι διαθέσιμες ημερομηνίες παράδοσης για τους υπομονετικούς ξεκινούν μετά το Πάσχα, φθάνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου. Οπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, από τις συνολικά 200-300 online παραγγελίες ημερησίως υπό κανονικές συνθήκες, ξεπερνούν πια ακόμη και τις 1.000. Λόγω του όγκου των παραγγελιών, αλλά και της διατήρησης αποστάσεων εντός των καταστημάτων, οι αρμόδιοι υπάλληλοι (pickers) εκεί που χρειάζονταν 20-30 λεπτά για να συλλέξουν μία παραγγελία από τα ράφια, τώρα θέλουν κατά μέσο όρο μία ώρα. Οταν φθάσει δε η ημέρα αποστολής, κάποια είδη πιθανώς δεν είναι διαθέσιμα.

Για να ξεμπλοκάρουν το σύστημα, οι αλυσίδες σουπερμάρκετ προχωρούν, αναλόγως μεγέθους, σε προσλήψεις προσωπικού. Ο Σκλαβενίτης έκανε 1.300 προσλήψεις για να ενισχύσει την εξυπηρέτηση (με πρόθεση και για περαιτέρω), ανακοινώνοντας μπόνους 5 εκατ. για το σύνολο των εργαζομένων. Προχώρησε ακόμη σε συνεργασία με την πλατφόρμα efood για τη διάθεση 2.500 προϊόντων με αυθημερόν παράδοση (για παραγγελίες ως τις 16.00) εξυπηρετώντας μέχρι στιγμής σε Περιστέρι, Χαϊδάρι, Κερατσίνι, Σπάτα, Αγιο Δημήτριο.

Επίσης, η ΑΒ Βασιλόπουλος ανακοίνωσε έκτακτη παροχή στους εργαζομένους καταστημάτων και αποθηκών, συνολικού ύψους 3 εκατ. ευρώ και σε συνεργασία με τη SPEEDEX ενισχύει την υπηρεσία «Παράδοση στο Σπίτι» σε 129 σημεία της Αττικής για αγορές που πραγματοποιούνται εντός καταστήματος. Oπως επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» η VP Marketing & Strategy της εταιρείας, κυρία Ζέτα Χειμωνίδου, η νέα συνεργασία απελευθερώνει δυναμικότητα σε επίπεδο ανθρώπινων πόρων και υποδομών, η οποία δρομολογείται στην εξυπηρέτηση μέσω ΑΒeshop. Οι ώρες παράδοσης των online παραγγελιών έχουν αυξηθεί και από τις 22 Μαρτίου ως και την τελευταία Κυριακή του Απριλίου, εκτελούνται και Κυριακή. Σχολιάζοντας τις πρωτόγνωρες συνθήκες, λέει χαρακτηριστικά ότι «αυτό που συμβαίνει είναι ανάπτυξη του e-commerce σε πρώτο χρόνο και άμεσα. Ενέργειες που είχαμε σχεδιάσει να υλοποιήσουμε σταδιακά, μέσα στο 2020, καλούμαστε να τις ολοκληρώσουμε σε διάστημα μόλις μερικών εβδομάδων».

Στη My Market έγιναν ήδη 400 προσλήψεις. Μπόνους, ύψους 3 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσε η «Μασούτης» για το προσωπικό «πρώτης γραμμής», όπως και η Lidl θα επιβραβεύσει με έκτακτη παροχή, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ, όλους τους εργαζομένους ανεξαρτήτως βαθμίδας.

Crash test για διεθνείς leaders

Ο κορωνοϊός δοκιμάζει τις αντοχές και διεθνών κολοσσών. Η μεγαλύτερη βρετανική αλυσίδα σουπερμάρκετ, η Tesco, ανακοίνωσε την πρόσληψη 35.000 εργαζομένων για να ανταποκριθεί στη ζήτηση, μεταξύ των οποίων 7.500 οδηγών και pickers για να καλύψει 120.000 επιπλέον slots για διαδικτυακές παραγγελίες, στις οποίες έθεσε όριο 80 τεμαχίων. Η αμερικανική Walmart αντίστοιχα ενισχύθηκε με 25.000 εργαζομένους σε μία εβδομάδα.

Η κυρίαρχη Amazon ενημερώνει τους χρήστες ότι λόγω ελλείψεων σε απόθεμα δεν μπορεί να εγγυηθεί την παράδοση των δύο ημερών στην υπηρεσία Prime, ενώ δίνει προτεραιότητα αποθήκευσης και εξυπηρέτησης στα προϊόντα πρώτης ανάγκης. Την ίδια στιγμή, το Net-a-Porter έκλεισε τις ψηφιακές του πόρτες στην αμερικανική αγορά λόγω των μέτρων προστασίας στους χώρους αποθήκευσης, ενώ όλοι οι μεγάλοι retailers ενημερώνουν με alert στις σελίδες τους για πιθανές καθυστερήσεις.

Tο ελληνικό e-commerce

Για μια «ανάμεικτη εικόνα» στο ελληνικό e-commerce που λειτουργεί σε πρωτόγνωρες συνθήκες σχεδόν πλήρους αντικατάστασης της αγοράς λιανικής κάνει λόγο μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας, μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και έμπειρο στέλεχος του κλάδου. Εικόνα που καθρεφτίστηκε στα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας του GRECA για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού, στην οποία το 74% εκ των 307 συμμετεχουσών επιχειρήσεων δήλωσε ότι λαμβάνουν σημαντικά λιγότερες παραγγελίες σε σχέση με πριν και μόλις το 15% παρατηρεί αύξηση. Τη στιγμή που τρόφιμα, φαρμακεία, παιχνίδια και βιβλία έχουν απογειωθεί, τα είδη μόδας, κοσμήματα, είδη σπιτιού, λευκές συσκευές κατακρημνίζονται.

Οπως περιγράφει στο «Βήμα» στέλεχος δημοφιλούς μηχανής αναζήτησης προϊόντων, πριν από το ξέσπασμα της κρίσης στην Ελλάδα ήδη η ζήτηση για καθαριστικά επιφανειών, απολυμαντικά, συμπληρώματα διατροφής, γάντια και μάσκες είχε εκτοξευθεί. Από το πρώτο κλείσιμο καταστημάτων, οι επιλογές των χρηστών διαφοροποιούνται μέρα με τη μέρα. Μία τάση όμως ξεκαθαρίζει. Οι online καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη σε luxury και premium προϊόντα, ενώ και τα είδη μόδας πιάνουν πάτο.

 

Ευ ζην και μερεμέτια

Από τις πρώτες ημέρες του lockdown, πρώτα στις προτιμήσεις έρχονται τα αξεσουάρ/όργανα γυμναστικής, υποστηρικτικά είδη για τηλεργασία, όπως εκτυπωτές, μελάνια, κάμερες και ακουστικά, ενώ τα laptops ακολούθησαν σε δεύτερο κύμα. Στον αντίποδα, βυθίζεται η αγορά κινητών τηλεφώνων. Αυξημένη «κίνηση» παρατηρείται σε είδη περιποίησης, με τις βαφές μαλλιών να εκτοξεύονται τις τελευταίες ημέρες, ενώ αυξημένες είναι οι παραγγελίες στα ηλεκτρονικά petshops.

Παιδικά παιχνίδια, gaming και παζλ βρίσκονται στις τοπ επιλογές από τις πρώτες ημέρες κλεισίματος των σχολείων και παρά το γεγονός ότι εφέτος το Πάσχα δεν θα εορταστεί παραδοσιακά, στροφές ανεβάζουν τα πασχαλινά, ακόμη και οι λαμπάδες που στέλνονται απευθείας στα βαφτιστήρια. Οσο δε τα νοικοκυριά «μένουν σπίτι», ανανεώνουν σεντόνια και πετσέτες και αγοράζουν πια είδη για μικροεπισκευές, μερεμέτια και κηπουρική που το προηγούμενο διάστημα έμπαιναν σε δεύτερη μοίρα.

Στα ύψη η ζήτηση για απολυμάνσεις

Κατά τις τελευταίες 3 εβδομάδες το μεγαλύτερο μέρος των αιτημάτων στην πλατφόρμα Douleutaras, που συνεργάζεται με 3.000 επαγγελματίες από 90 ειδικότητες για το σπίτι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αφορά απολυμάνσεις, ηλεκτρολογικές/υδραυλικές εργασίες, επισκευές οικιακών συσκευών και γενικά μικροεπισκευές και μερεμέτια. Παρουσιάζουν μάλιστα αύξηση 15% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ η ζήτηση για απολύμανση είναι περίπου 8 φορές υψηλότερη.
«Αποδίδουμε την αύξηση στη μεγαλύτερη παραμονή μας στο σπίτι, η οποία δημιουργεί βλάβες που πρέπει να αποκαταστήσουμε άμεσα, καθώς και στην εμπιστοσύνη του κοινού στην πλατφόρμα αναφορικά με την τήρηση μέτρων προστασίας από τους επαγγελματίες» εξηγεί ο κ. Ανδρέας Γραμμάτης, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της πλατφόρμας. Αύξηση περίπου 10% καταγράφεται ακόμη στους επαγγελματίες που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν με την πλατφόρμα, κυρίως στις κατηγορίες απολύμανσης και οικοδομικών εργασιών.

Νέα υπηρεσία απολύμανσης

Επιδεικνύοντας γρήγορα αντανακλαστικά, η ομάδα του douleutaras.gr, προκειμένου να καλύψει τη μεγάλη αύξηση της ζήτησης για απολυμάνσεις, ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα μία νέα υπηρεσία Ολικού Καθαρισμού, στην οποία οι οικιακές βοηθοί που ανήκουν στο δίκτυό της πέραν του τυπικού καθαρισμού ενός σπιτιού, προχωρούν σε απολύμανση όλων των επιφανειών με ειδικά απολυμαντικά καθαριστικά. Η καμπάνια #MenoumeSpiti & το Φτιάχνουμε, με καθημερινές συμβουλές και ιδέες για το πώς ο καθένας μπορεί να κάνει βελτιώσεις και αλλαγές στον χώρο του, έχει αρκετές εκατοντάδες επισκέψεις στα social media και στο blog της πλατφόρμας.

Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερης κλίμακας εργασίες, όπως ανακαινίσεις, τοποθετήσεις κουφωμάτων, ως επί το πλείστον αναβάλλονται, αλλά, όπως επισημαίνει ο κ. Γραμμάτης, «οι πελάτες εξακολουθούν να αναρτούν αιτήματα, κάτι που ίσως αντανακλά την προοπτική να έχουμε μια έκρηξη και σε μεγαλύτερα έργα μόλις αρθούν τα περιοριστικά μέτρα». Τις τελευταίες δε ημέρες, παρατηρείται μια μικρή αλλά σταθερή αύξηση των εργασιών, που πιθανώς οφείλεται στην προσαρμογή όλων στη νέα πραγματικότητα.

Εστιάζοντας στη διάρκεια της νέας συνθήκης, η οποία θα παίξει καθοριστικό ρόλο και θα επηρεάσει τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών online και offline, ο κ. Γραμμάτης εκτιμά ότι «αυτό που πιθανώς συμβεί είναι μία επιτάχυνση της μετάβασης του καταναλωτικού κοινού από το offline στο online, κάτι που συνέβαινε και πριν, ίσως όμως τώρα, λόγω συνθηκών, αυξηθεί περαιτέρω η δυναμική αυτής της τάσης».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.