Χρυσωρυχείο της τοξίνης το μπότοξ με τζίρο 2,5 δισ. ευρώ

Πιο ακριβή από οτιδήποτε μπορεί να βάλει ο ανθρώπινος νους. Και πιο κερδοφόρα. Η παγκόσμια βιομηχανία του μπότοξ έκανε τζίρο 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ τον περασμένο χρόνο και αναμένεται να φτάσει τα 2,9 το 2018. Οι οικονομικοί αναλυτές και οι γκουρού του μάρκετινγκ μιλούν για το φαινόμενο που ανατρέπει όλες τις γνωστές μέχρι τώρα θεωρίες.

Πιο ακριβή από οτιδήποτε μπορεί να βάλει ο ανθρώπινος νους. Και πιο κερδοφόρα. Η παγκόσμια βιομηχανία του μπότοξ έκανε τζίρο 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ τον περασμένο χρόνο και αναμένεται να φτάσει τα 2,9 το 2018. Οι οικονομικοί αναλυτές και οι γκουρού του μάρκετινγκ μιλούν για το φαινόμενο που ανατρέπει όλες τις γνωστές μέχρι τώρα θεωρίες.
Στην Ελλάδα της κρίσης, έναν χρόνο μετά το πρώτο Μνημόνιο, τα νούμερα έδειχναν ότι αντιστοιχούσαν 2,8 εφαρμογές μπότοξ ανά 1.000 κατοίκους, επίδοση που μας έφερε δεύτερους μετά τη Νότια Κορέα στην παγκόσμια κατάταξη κατά κεφαλήν κατανάλωσης του ISAPS (Διεθνής Εταιρεία Αισθητικής Πλαστικής Χειρουργικής).
Προσθέστε σε αυτό 20% αύξηση κάθε χρόνο που παρατηρεί ο καθηγητής Δερματολογίας κ. Ανδρέας Κατσαμπάς, διευθυντής δερματολογικού τμήματος του Ομίλου Υγεία, για να καταλάβετε σε ποια επίπεδα έχουμε φτάσει. «Είναι η πιο ταχέως διαδιδόμενη αισθητική επέμβαση στην ιστορία της ομορφιάς».
Αν, λοιπόν, η Coca-Cola ήταν μέχρι τώρα το πιο αναγνωρίσιμο καταναλωτικό προϊόν, οι marketers σήμερα μελετούν το επόμενο θαύμα. «Το μπότοξ έχει φέρει τη δημοκρατία στην αισθητική ιατρική. Είναι το όνειρο που μπορούν να δοκιμάσουν όλοι, χωρίς κόπο και πόνο, με ένα ανεκτό κόστος και με αποτέλεσμα που πάντα ικανοποιεί» μας λέει ο πλαστικός χειρουργός κ. Κωνσταντίνος Φλώρος. «Οποιος ξεκινάει μπότοξ δεν το αφήνει, ενώ διαρκώς έρχονται νέοι πελάτες».

Δημοκρατία στις αισθητικές επεμβάσεις
Με μισό φιαλίδιο που κοστίζει 176 ευρώ γίνονται ενέσεις που χαλαρώνουν τους μυς στο άνω τμήμα του προσώπου, με αποτέλεσμα να σβήνουν οι αύλακες στο μεσόφρυδο, οι γραμμές στο μέτωπο και οι ρυτίδες στο πόδι της χήνας (έξω γωνία των ματιών). Το εφέ της ξεκούρασης, αυτή η αίσθηση ότι μόλις γύρισες από διακοπές, έχει αλλάξει τον τρόπο που μεγαλώνουμε. Κανείς δεν χρειάζεται πλέον να δείχνει γερασμένος, καταπονημένος ή θλιμμένος. Το Prozac Nation των 90s τώρα γίνεται Botox Nation και μάλιστα χωρίς χάπια –μόνο με λίγα τσιμπήματα δύο φορές τον χρόνο.
Σε όρους μάρκετινγκ η ιδέα είναι απλή: ο πληθυσμός της Γης γερνάει, στην Ελλάδα πολύ περισσότερο, οπότε κάθε προσπάθεια να σβήσουν τα σημάδια της ηλικίας έχει νόημα. Ακόμα και την περίοδο της οικονομικής ύφεσης στην Αμερική του 2009, όπου όλα έπεφταν, οι πωλήσεις του μπότοξ ανέβαιναν. Αν το καλοσκεφτεί κανείς, οι εποχές κρίσης ευνοούν ακόμη περισσότερο τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που κάνουν τους ανθρώπους να δείχνουν πιο νέοι και πιο όμορφοι, γιατί έτσι μπορούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας.
Και φυσικά να νιώσουν καλύτερα με τον εαυτό τους, λεπτομέρεια πολύ σημαντική όταν η οικονομία βουλιάζει. «Οταν οι επενδύσεις αποδεικνύονται φούσκες, η πιο έξυπνη κίνηση είναι να ρίχνεις τα χρήματά σου εκεί που φαίνονται περισσότερο: στο πρόσωπό σου» λένε οι head hunters.
Στην αρχή των 90s στην Αμερική –που βρίσκεται πάντα δέκα χρόνια μπροστά στις αισθητικές επεμβάσεις –το μπότοξ είναι το καλύτερο μυστικό που μπορεί να σου πει μια φίλη σου. Το κάνουν μόνο οι πολύ καλά ενημερωμένοι δερματολόγοι, αυτοί που έχουν παρακολουθήσει τις επιστημονικές δημοσιεύσεις για το οφθαλμολογικό φάρμακο του βλεφαρόσπασμου το οποίο έχει μία ευχάριστη παρενέργεια: εξαφανίζει τις ρυτίδες.

Σε ΗΠΑ και Ελλάδα έτσι κάνουν όλοι
Πρωτοπόρος είναι ο Φρέντρικ Μπραντ, που γίνεται αργότερα γνωστός ως ο «βαρόνος του μπότοξ» και πρωτοστατεί στις διεργασίες για την επίσημη έγκριση που θα δώσει το FDA για αισθητική χρήση το 2002. Στην κλινική του στο Μαϊάμι καταναλώνει 5.000 φιαλίδια τον χρόνο και το μυστικό φτάνει εγκαίρως στα αφτιά της Μαντόνα. «Δεν θα είχα το δέρμα που έχω χωρίς τον Φρεντ» δηλώνει η αγαπημένη του πελάτισσα.
Στη Νέα Υόρκη ένας από τους μυημένους είναι ο ελληνικής καταγωγής Μαρίνος Πετράτος. Ειδικευόμενη στο ιατρείο του βρίσκεται η ελληνίδα δερματολόγος κυρία Πηνελόπη Τυμπανίδου που το 1998 αρχίζει να εργάζεται στο Λονδίνο και γίνεται μία από τους πέντε πρώτους γιατρούς που κάνουν μπότοξ στη βρετανική πρωτεύουσα ενώ συμμετέχει και σε ερευνητικά πρωτόκολλα της Allergan, της φαρμακευτικής εταιρείας που παρασκευάζει το προϊόν με την εμπορική ονομασία Botox (πλέον κυκλοφορούν και άλλα σκευάσματα βοτουλινικής τοξίνης στην αγορά).
Μέχρι σήμερα από το ιατρείο της στη Harley Street, αλλά και από το αντίστοιχο στην Αθήνα, έχουν περάσει οι πάντες.
«Από στριπτιζέζ και οικιακές βοηθούς μέχρι αραβίδες πριγκίπισσες και μέλη του κοινοβουλίου. Εχω πελάτες πολλούς άνδρες πολιτικούς που ζητούν μπότοξ, όχι τόσο για να σβήσουν τις ρυτίδες όσο για να μην ιδρώνουν στη Βουλή και φαίνεται το άγχος τους. Το ίδιο και οι χρηματιστές και οι τραπεζίτες. Κάνουν μπότοξ για να δείχνει ήρεμο το πρόσωπό τους και να πετύχουν το ανέκφραστο pocker player look που δεν αφήνει τους άλλους να καταλάβουν τι σκέφτονται».
Τι άλλο μπορεί να κάνει

Η βοτουλινική τοξίνη χρησιμοποιείται στην ιατρική για να αντιμετωπίσει δεκάδες διαταραχές που σχετίζονται με την υπερκινητικότητα των μυών στα μάτια, στο κεφάλι, στον λαιμό, στο κατώτερο ουροποιητικό σύστημα, στην κύστη και στα άκρα. Οι πιο γνωστές της ενδείξεις είναι για τον στραβισμό, τη σπαστικότητα, την ημικρανία και την υπεριδρωσία στις μασχάλες και στα χέρια.

Το επόμενο κάστρο που θα κατακτήσει είναι η κατάθλιψη, καθώς έχει βρεθεί ότι ο φόβος, ο θυμός και η θλίψη περνούν μέσα από το μεσόφρυδο. Οταν εγχέεται μπότοξ σε αυτόν τον μυ, οι αντιδράσεις εμποδίζονται και έτσι είναι πιο δύσκολο να νιώσουμε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα. Οι κλινικές μελέτες θα μπουν σύντομα στην τελική τους φάση, ενώ σειρά έχουν οι έρευνες για τη θεραπευτική δράση του μπότοξ στο κοινωνικό άγχος και στη διπολική διαταραχή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.