«Συγκινούν» και… πουλάνε τα παλαιά σήματα μπίρας

Fix, Αλφα ή Μάμος; Τα παλιά ελληνικά σήματα αντέχουν στον χρόνο.

Fix, Αλφα ή Μάμος; Τα παλιά ελληνικά σήματα αντέχουν στον χρόνο. Και στον ανταγωνισμό φυσικά. Ετσι κι αλλιώς ο 20ός αιώνας των επιχειρήσεων είναι γεμάτος από θαυμαστές ιστορίες εμπορικών σημάτων που συγκροτούν τη συλλογική μνήμη της ελληνικής οικονομίας, πολύ προτού κυριαρχήσουν τα διεθνή σήματα των πολυεθνικών ομίλων.
Και σε μια εποχή που ένα ισχυρό τμήμα των ελλήνων καταναλωτών αξιολογούν τις αγορές τους με βάση την παράδοση και την ελληνικότητα, τα ελληνικά εμπορικά σήματα που σταδιοδρόμησαν στο παρελθόν για πολλές δεκαετίες μοιάζουν με κρυμμένες αξίες.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι δύο ισχυροί πολυεθνικοί όμιλοι στην ελληνική αγορά της μπίρας έχουν –σε έναν βαθμό –επικεντρώσει τον ανταγωνισμό τους με βάση τα παλιά σήματα που διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους, προσπαθώντας να συγκινήσουν τους καταναλωτές.

Η Αλφα, ηFixκαι τώρα η Μάμος είναι εμπορικά σήματα που ξεχώρισαν στην ελληνική ιστορία της μπίρας. Το κάθε ένα από αυτά έχει τον δικό του μύθο, τη δική του ιστορική φόρτιση.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΕ και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ, η πρώτη θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Heineken και η δεύτερη του δανέζικου ομίλου Carlsberg, από τους κορυφαίους της παγκόσμιας αγοράς, ανταγωνίζονται διεκδικώντας τις προτιμήσεις των ελλήνων καταναλωτών.
Η ιστορία
Και αν το σήμα της Fix έχει τη δική του γνωστή ιστορία περίπου ενάμιση αιώνα –από τα μέσα του 19ου αιώνα χρονολογείται η παρουσία της στην Ελλάδα, δεν είναι ίσως ιδιαίτερα γνωστό το γεγονός ότι και η Αλφα είναι δημιούργημα της ίδιας βαυαρικής οικογένειας των Fix, μόνο που δημιουργήθηκε πολλά χρόνια αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν ο Αντώνης Φιξ αποστασιοποιήθηκε από την υπόλοιπη οικογένεια και ακολούθησε τις δικές του επιχειρηματικές επιλογές.
Οπως δεν είναι επίσης ιδιαίτερα γνωστό το γεγονός ότι το σήμα Αλφα είναι το πρώτο γράμμα του μικρού ονόματος του ιδρυτή του (Α –Αντώνης). Η παρουσία της διατηρήθηκε στην αγορά μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970 και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 όταν πλέον τα δεδομένα στην αγορά είχαν ήδη αλλάξει.
Ο ανταγωνισμός, λοιπόν, μεταξύ των δύο ισχυρών σημάτων στην αγορά της μπίρας έχει αρκετό ενδιαφέρον. Το 2009 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία των Γιάννη Χήτου και Ηλία Γκρέκη (τότε) επαναλανσάρισε με εξαιρετική επιτυχία –είναι αλήθεια -, σε σημείο που ξεπέρασε τις προσδοκίες και τους αρχικούς τους στόχους, τη Fix, το πιο εμβληματικό εμπορικό σήμα στην αγορά της μπίρας. Το ίδιο διάστημα η Αθηναϊκή Ζυθοποιία «απάντησε» στον ανταγωνισμό της Fix με ένα άλλο παλιό σήμα, την Αλφα, το οποίο είχε στο χαρτοφυλάκιό της από το 2000 και ως τότε η κατανάλωσή της κινούνταν σε χαμηλή κλίμακα.

Ελληνικότητα
Την περίοδο εκείνη –την πρώτη χρονιά της μακρόχρονης τελικά ύφεσης –άρχισε να ανιχνεύεται στις διαθέσεις των καταναλωτών το κριτήριο της ελληνικότητας και της παράδοσης. Οσο λοιπόν η Fix κέρδιζε όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, τόσο και η Αλφα άρχισε να αναπτύσσεται, δηλαδή δημιουργούσε «οικογένεια» η Fix (dark, royal κ.λπ.), δημιουργούσε «οικογένεια» και η Αλφα (strong, weiss κ.λπ.). Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι οι φιάλες και των δύο ανταγωνιστικών σημάτων διατηρούν αρκετές ομοιότητες με τις φιάλες της δεκαετίας του ’60!
Τον Νοέμβριο του 2014 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ πέρασε στον έλεγχο του ομίλου Carlsberg, η οποία ήδη διέθετε και διαθέτει φυσικά με επιτυχία τη Μύθος –ένα επίσης ελληνικό σήμα που έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» από πηγές της αγοράς, το μερίδιο της Αλφα κινείται περί το 19% και της Fix περί το 10%.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ισχυρές παρουσίες στον κλάδο της ζυθοποιίας. Και από τον περασμένο Μάρτιο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΕ επαναλανσάρισε και το επίσης ιστορικό εμπορικό σήμα της Μάμος, το οποίο σκοπεύει να αναπτύξει με σχετικά αργούς ρυθμούς και να το τοποθετήσει σε πανελλαδική δίκτυο από τις αρχές του 2018.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.