Σταϊκούρας: Πρωτογενές πλεόνασμα €1,05 δισ. στο α’ τετράμηνο 2014

Απόκλιση 204 εκατ. ευρώ έναντι των στόχων κατέγραψαν τα φορολογικά έσοδα στο τετράμηνο Ιανουαρίου - Απριλίου 2014. Συγκεκριμένα, στα τέλη Απριλίου ανήλθαν σε 12,78 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 12,98 δισ. ευρώ στο Μνημόνιο. Απόκλιση 620 εκατ. ευρώ καταγράφηκε στα έσοδα προ επιστροφών φόρων τα οποία διαμορφώθηκαν στα 14,75 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 15,5 δισ. ευρώ.

Απόκλιση 204 εκατ. ευρώ έναντι των στόχων κατέγραψαν τα φορολογικά έσοδα στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2014. Συγκεκριμένα, στα τέλη Απριλίου ανήλθαν σε 12,78 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 12,98 δισ. ευρώ στο Μνημόνιο. Απόκλιση 620 εκατ. ευρώ καταγράφηκε στα έσοδα προ επιστροφών φόρων τα οποία διαμορφώθηκαν στα 14,75 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 15,5 δισ. ευρώ.

Στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού ανήλθε σε 1,05 δισ. ευρώ ή στο 0,6% του ΑΕΠ, έναντι ελλείμματος 306 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στο 1,1 δισ. ευρώ ή στο 0,6% του ΑΕΠ, έναντι ελλείμματος 2,4 δισ. ευρώ ή 1,3% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Τα συνολικά έσοδα διαμορφώθηκαν σε 16,1 δισ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες διαμορφώθηκαν σε 17,282 δισ. ευρώ. Οι πρωτογενείς δαπάνες είναι σταθερά μειωμένες, τόσο έναντι του στόχου όσο έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Διαμορφώθηκαν στα 13,2 δισ. ευρώ, περίπου 1,4 δισ. ευρώ χαμηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και περίπου 800 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από το στόχο.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας τόνισε πως η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα δώσει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να συζητήσει με τους δανειστές για το θέμα της μείωσης των φόρων.

«Η ικανοποιητική εκτέλεση του προϋπολογισμού συνεχίζεται. Οι δημοσιονομικοί στόχοι με πολύ κόπο, με μεγάλη προσπάθεια, με τεράστιες θυσίες, επιτυγχάνονται. Σήμερα, μετά από τα πολύ δύσκολα χρόνια, η χώρα βρίσκεται σε θέση με σαφώς καλύτερες προσδοκίες. Βέβαια, από την κρίση δεν έχουμε βγει. Όμως, βγαίνουμε» είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 1ο τετράμηνο του 2014:
1ον.Το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,05 δισ. ευρώ ή στο 0,6% του ΑΕΠ, έναντι ελλείμματος 306 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Αν οι επιστροφές φόρων και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώνονταν στο ύψος των αντίστοιχων στόχων, το πρωτογενές αποτέλεσμα θα ήταν υψηλότερο κατά 830 εκατ. ευρώ, και θα διαμορφωνόταν στα 1,9 δισ. ευρώ, δηλαδή 80% υψηλότερα.

2ον. Τοέλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στο1,1 δισ. ευρώή στο0,6% του ΑΕΠ, έναντι ελλείμματος 2,4 δισ. ευρώή1,3% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

3ον. Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν υψηλότερα από τα περυσινά επίπεδα, χαμηλότερα από τους στόχους.
Αναλυτικά:


Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν περίπου στα 16,1 δισ. ευρώ, 395 εκατ. ευρώ υψηλότερα από πέρυσι, αλλά 263 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από τους στόχους.


Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν περίπου στα 13,8 δισ. ευρώ, χαμηλότερα τόσο έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου όσο και έναντι των στόχων.

Αυτό οφείλεται, κυρίως, στις αυξημένες – κατά 430 εκατ. ευρώ – επιστροφές φόρων, στην καθυστέρηση – κατά 500 εκατ. ευρώ – επιστροφής εσόδων από μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs) και στην παράταση της απόδοσης από τις επιχειρήσεις παρακρατηθέντων φόρων.

Τα φορολογικά έσοδα υπολείπονται των στόχων κατά 200 εκατ. ευρώ, από 520 εκατ. ευρώ το τρίμηνο.

4ον. Οι επιστροφές φόρων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα τόσο έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου όσο και έναντι του στόχου.

Συγκεκριμένα, οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 906 εκατ. ευρώ, όταν πέρυσι ήταν μόλις 325 εκατ. ευρώ και ο στόχος για εφέτος ήταν για 475 εκατ. ευρώ.
Ενισχύοντας ουσιαστικά τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.

5ον.Οι πρωτογενείς δαπάνες είναι σταθερά μειωμένες, τόσο έναντι του στόχου όσο έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.

Διαμορφώθηκαν στα 13,2 δισ. ευρώ, περίπου 1,4 δισ. ευρώ χαμηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και περίπου 800 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από το στόχο.

Μάλιστα, οι πρωτογενείς δαπάνες το μήνα Απρίλιο είναι περίπου 3% χαμηλότερες από τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, κατά το 1ο τετράμηνο του έτους, έχει ήδη χορηγηθεί επίδομα θέρμανσης, ύψους 96 εκατ. ευρώ, 30 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι, επιδόματα πολυτέκνων, ύψους 50 εκατ. ευρώ, διπλάσια από πέρυσι, και έχουν δοθεί 90 εκατ. ευρώ περισσότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο για την κάλυψη ελλειμμάτων νοσοκομείων και εξόφληση παλαιών οφειλών τους.

6ον. Οιδαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεωναυξήθηκαν σημαντικά.
Διαμορφώθηκαν στα 1,4 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 67% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου και κατά 40% έναντι του στόχου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δαπάνες του Προγράμματος, μόνο κατά τον εφετινό Απρίλιο, ανήλθαν στα 480 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 54% έναντι του προηγούμενου μήνα».

Προανάκρουσμα μείωσης φόρων απο κουρφαίο αξιωματούχο του ΥΠΟΙΚ

Την μείωση των φόρων και την χαλάρωση της λιτότητας θέτει πλέον ως στόχο το υπουργείο Οικονομικών όπως φάνηκε καθαρά από τις δηλώσεις κορυφαίου αξιωματούχου το μεσημέρι της Τρίτης.

«Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων δίνει την δυνατότητα στην κυβέρνηση να συζητήσει για την μείωση των φόρων», ανέφερε κορυφαίο στέλεχος του ΥΠΟΙΚ.

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι στο πλαίσιο της συζήτησης για το χρέος θα επανεξεταστούν όλες οι παράμετροι που καθορίζουν την βιωσιμότητα του μεταξύ των οποίων και οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα επιδιώξει την χαλάρωση της λιτότητας που προβλέπει το μνημόνιο II για την επίτευξη και διατήρηση πλεονασμάτων 4,5% του ΑΕΠ από το 2016 και μετά.

Ουσιαστικά η αναθεώρηση των στόχων θα επιτρέψει την χαλάρωση του «εισπρακτικού πυρετού» για την επίτευξη ασυνήθιστα υψηλών πλεονασμάτων για χώρα της ευρωζώνης.

Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, η έκδοση του 5ετούς ομολόγου και πολύ περισσότερο η δεύτερη έκδοση, η οποία- εκτός απροόπτου- θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος του έτους, δεν ανατρέπει τον σχεδιασμό του βασικού σεναρίου για τη βιωσιμότητα του χρέους.

Με δεδομένο, ότι η όποια επιπλέον δαπάνη για τόκους (τα επιτόκια των εκδόσεων είναι υψηλότερα των δανείων της τρόικας), «καλύπτεται» από τα οφέλη που προκύπτουν από τη μείωση του χρέους, αλλά και από τη βελτίωση του κλίματος, η οποία, στη συνέχεια, επηρεάζει θετικά τους ρυθμούς του ΑΕΠ.

Ως χαρακτηριστικό, μάλιστα, παράδειγμα αναφέρονται οι τέσσερις εκδόσεις εντόκων γραμματίων, που έγιναν μετά από την έκδοση του 5ετούς ομολόγου, και στις οποίες το επιτόκιο περιορίστηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. Σημειώνεται, ότι στο ίδιο μήκος κύματος με το οικονομικό επιτελείο, κινούνται και διεθνείς οργανισμοί (όπως ο ΟΟΣΑ), που επισημαίνουν ότι θα πρέπει να λειτουργήσουν οι αυτόματοι σταθεροποιητές (δημοσιονομική χαλάρωση), έτσι ώστε να μην «στραγγαλιστούν» οι προοπτικές ανάπτυξης της χώρας.


Σύμφωνα με οικονομικούς παράγοντες, ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζεται, επί του παρόντος τουλάχιστον, και από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, ο οποίος στο α΄ τετράμηνο εφέτος εμφανίζει πρωτογενές πλεόνασμα 1,05 δισ. ευρώ, ή περίπου 300 εκατ. ευρώ πάνω από τον στόχο.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.