Συμεών Κεδίκογλου: Περισσότεροι εισακτέοι στις θετικές σχολές

Ερευνες για πλαστά πτυχία στον χώρο της εκπαίδευσης, λιγότερη διδακτέα ύλη από εφέτος (στην Α' Λυκείου), ένα «κοινωνικό φροντιστήριο» με νέους όρους·

Ερευνες για πλαστά πτυχία στον χώρο της εκπαίδευσης, λιγότερη διδακτέα ύλη από εφέτος (στην Α’ Λυκείου), ένα «κοινωνικό φροντιστήριο» με νέους όρους· όλα αυτά μπροστά σε μια απαιτητική εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή στα ΑΕΙ που θα αρχίσει τον Μάιο. Ο υφυπουργός Παιδείας κ. Συμεών Κεδίκογλου μίλησε στο «Βήμα» για όλα, αλλά εμβαθύνει σε ένα, και ίσως το σημαντικότερο, θέμα σήμερα για τον εκπαιδευτικό κόσμο: στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.
–Χρόνια ακούμε για αξιολόγηση αλλά δεν τη βλέπουμε. Τώρα έχετε από τη μία το επιτυχημένο προηγούμενο με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα πειραματικά σχολεία και από την άλλη μια ΟΛΜΕ να απειλεί με κινητοποιήσεις. Η επόμενη θα είναι χρονιά αξιολόγησης;
«Οπωσδήποτε. Ο νόμος για την αξιολόγηση θα εφαρμοστεί κατά γράμμα. Εδώ και δύο χρόνια άλλωστε σε 500 σχολεία εφαρμόζεται η αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία θα επεκταθεί την επόμενη σχολική χρονιά σε όλες τις σχολικές μονάδες. Φανταστείτε όμως ότι υπάρχουν αντιδράσεις ακόμη και στην αυτοαξιολόγηση! Είναι υποχρεωτική ωστόσο και όποιος δεν την εφαρμόζει παραβιάζει τον νόμο και υπόκειται στις σχετικές διατάξεις. Γίνεται εκτός διδακτικού αλλά εντός εργασιακού ωραρίου –δεν βάζουμε κανέναν να δουλεύει απογεύματα –και δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά στόχο να αναδείξει τις καλές πρακτικές».
–Τι γίνεται μετά την αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
«Κατ’ αρχήν κανείς δεν αξιολογεί εάν δεν επιμορφωθεί. Στις 15 και 16 Μαρτίου καλούμε όλα τα στελέχη εκπαίδευσης να επιμορφωθούν από τους επιστημονικούς υπευθύνους του έργου. Εκτιμούμε ότι ως τις 11 Απριλίου θα έχουν επιμορφωθεί 1.000 στελέχη. Το επόμενο βήμα είναι σε επίπεδο διεύθυνσης, όπου τα παραπάνω στελέχη εκπαίδευσης θα επιμορφώσουν τους διευθυντές σχολείων. Η προσωπική αξιολόγηση εκπαιδευτικών ξεκινά τον Μάιο, με προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς που ως την 31η Μαΐου 2014 συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο που απαιτείται για προαγωγή».
Πώς θα γίνει η διαδικασία;
«Ο ιεραρχικά ανώτερος θα αξιολογεί. Αν κάποιος υστερεί, ο επιμορφωτής θα δημιουργεί ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα και θα επαναξιολογείται ύστερα από έναν χρόνο. Πιστεύω ότι όποιες αντιδράσεις υπάρχουν αποτελούν απλά ένα απομεινάρι της κακής πλευράς της Μεταπολίτευσης. Φτάσαμε στο σημείο να υπάρχουν πρόσωπα σε ανώτατες βαθμίδες της εκπαίδευσης που δεν είχαν αξιολογηθεί ποτέ. Είναι όμως αδιανόητο κάποιος να αξιολογεί τα παιδιά μας και να μην έχει αξιολογηθεί ποτέ ο ίδιος».
–Θα έχουμε εφέτος αλλαγές στην ανθρωπογεωγραφία της ανώτατης εκπαίδευσης;
«Μέχρι τις 15 Μαρτίου θα έχει ανακοινωθεί ο αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά. Σε αυτή τη φάση ολοκληρώνουμε τη συγκέντρωση των προτάσεων των τμημάτων. Ο αριθμός των εισακτέων θα είναι στα περυσινά επίπεδα, δηλαδή 69.000-70.000, με μια νέα μικρή αύξηση στους εισακτέους των θετικών και των πολυτεχνικών σπουδών».

–Παρουσιάζετε εφέτος το «κοινωνικό φροντιστήριο», αλλά δεν ξέρουμε λεπτομέρειες. Πώς θα εφαρμοστεί στα σχολεία;
«Το «κοινωνικό φροντιστήριο» ξεκινάει στα μέσα Μαρτίου. Τα έξοδα του προγράμματος θα καλυφθούν από κοινοτικά κονδύλια. Ο στόχος μας είναι διπλός, αφενός να μειώσουμε την ανεργία, αφετέρου να βοηθήσουμε τις οικογένειες που έχουν οικονομική ανάγκη. Το πρώτο ερώτημα ήταν από πού θα πάρουμε καθηγητές. Επιλέξαμε λοιπόν δύο δεξαμενές, τους νέους πτυχιούχους ως 30 ετών και τους μακροχρόνια άνεργους καθηγητές. Θα επιλεγούν κατά 50% από την κάθε κατηγορία και θα απασχοληθούν για εφέτος 1.000 άτομα. Οσο για το ποιοι μαθητές θα βοηθηθούν, βασικό μας κριτήριο είναι να προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα. Οι αιτήσεις θα γίνονται στα σχολεία και τα παιδιά θα επιλέγονται από τους διευθυντές τους, βάσει πάντα του προαναφερόμενου κριτηρίου. Ετσι θα δημιουργούνται τμήματα των 5, 8, μάξιμουμ 10 μαθητών. Το πρόγραμμα αφορά τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου και εφέτος θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα Αλεξανδρούπολη και Χαλκίδα. Το επόμενο έτος το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη τη χώρα. Στο Γυμνάσιο εφαρμόζουμε το πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας που απασχολεί ήδη 2.300 αναπληρωτές».
–Ολα αυτά ακούγονται ιδανικά, όμως πώς θα ανατρέψετετε την εικόνα της κλονισμένης εμποστοσύνης που δείχνει η πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών στο εκπαιδευτικό σύστημα;
«Δυστυχώς εμπιστοσύνη σε ένα σύστημα χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρχει. Τα βήματα που, κατ’ εμέ, θεμελιώνουν αλλαγές οι οποίες θα φανούν τα επόμενα χρόνια είναι το νέο λύκειο και οι αλλαγές που κάνουμε στα αναλυτικά προγράμματα, η αξιολόγηση και η σωστή διαχείριση του προσωπικού στα σχολεία, η τράπεζα θεμάτων στις εξετάσεις, η μείωση της ύλης που ξεκίνησε εφέτος από την Α’ Λυκείου και θα επεκταθεί την επόμενη χρονιά. Στην Ελλάδα υπάρχει πτυχιοθηρία· επειδή δεν θέλουμε την αξιολόγηση, μετράμε τα πτυχία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είσαι και καλός στην επαφή σου με το παιδί. Σε αυτή τη φάση πάντως νικάμε τη γραφειοκρατία! Από την ερχόμενη σχολική χρονιά θα λειτουργήσει το σύστημα «My schoοl», στο οποίο οι διευθυντές κάθε σχολείου θα περνούν καθημερινά τα κενά από την πρώτη ως την τελευταία ώρα, τις πληροφορίες που αφορούν το σχολείο και γενικά τα αιτήματα και τα προβλήματα».

Μέτρα
«Ερευνα για πλαστά πτυχία και σπατάλη πόρων»

Ακούγεται ότι το υπουργείο Παιδείας θα ξεκινήσει σειρά ερευνών για κατασπατάληση πόρων και πλαστά πτυχία.
«Ναι, έτσι είναι. Εμείς οι νεότεροι πολιτικοί δεν έχουμε πολλές ευθύνες για όσα έγιναν, οδήγησαν στην οικονομική κρίση και έπεσαν τώρα στο κεφάλι μας, αλλά έχουμε πολλές ευθύνες για το μέλλον μας. Από το υπουργείο Μεταρρύθμισης γίνεται μια γενικότερη έρευνα για τα πλαστά πτυχία στον δημόσιο τομέα. Στην περίπτωσή μας πρότεινα να ξεκινήσουμε την έρευνα από την κορυφή της πυραμίδας, να ελέγξουμε τα πτυχία των 1.000 στελεχών της εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα.
Παράλληλα, διέταξα διαχειριστικό έλεγχο στη λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ανά τη χώρα. Δεν είναι θεσμός που αμφισβητώ, αλλά βλέπω προβλήματα στην οικονομική διαχείρισή τους. Για παράδειγμα, υπάρχουν Κέντρα με δύο αίθουσες και Κέντρα με 18, με την ίδια χρηματοδότηση. Υπάρχουν Κέντρα που προσφέρουν υπηρεσίες σε 500 μαθητές και 80 εκπαιδευτικούς τον χρόνο και Κέντρα που προσφέρουν υπηρεσίες σε 3.000 μαθητές και 800 εκπαιδευτικούς τον χρόνο και με την ίδια χρηματοδότηση. Η Αττική με μαθητικό πληθυσμό 400.000 μαθητών έχει τον ίδιο αριθμό Κέντρων με τη Δυτική Μακεδονία που έχει 40.000 μαθητές».

–Πλησιάζει η 6η Μαρτίου, ημέρα κατά της σχολικής βίας. Ποια είναι τα πρώτα στοιχεία του σχετικού Παρατηρητηρίου;
«Εγινε μια πρώτη προσπάθεια καταγραφής των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν τον Μάιο του 2013, καθώς 42.000 παιδιά απάντησαν σε έρευνα από το Παρατηρητήριο του υπουργείου Παιδείας. Από τα πρώτα ποσοστά, ένα 10% (αρκετά μεγάλο, θα έλεγα) εμφανίζεται πανελλαδικά να έχει πέσει θύμα ή να έχει βιώσει κρούσμα του φαινομένου που αποκαλούμε ενδοσχολική βία. Ενα 3,75% αντίστοιχα έχει υπάρξει θύμα φαινομένων ενδοσχολικού εκφοβισμού. Φοβάμαι ότι με την οικονομική κρίση και τα προβλήματα που βιώνουν οι πολίτες της χώρας μας αυτή την περίοδο τα φαινόμενα είναι πιθανόν να αυξηθούν. Ωστόσο έχουμε ορίσει εκπαιδευτικό υπεύθυνο ανά σχολείο για θέματα βίας ή εκφοβισμού, έχουμε αποκεντρώσει τις δομές με έναν συντονιστή ανά Περιφέρεια και οργανώνουμε διαρκώς επιμορφωτικά προγράμματα και προγράμματα ενημέρωσης ανά περιοχή».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.