Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ Θεσσαλονίκης: Πούτιν και γάμοι σε ρουμάνικες φυλακές

Με όπλο τους την οικουμενική ματιά και προσανατολισμό την ανθρωποκεντρική διάσταση των θεμάτων τους οι δανοί ντοκυμαντερίστες, καταπιάνονται με τις σύγχρονες πολιτικές αναταράξεις, την ιστορική μνήμη, τις ακραίες ανθρώπινες αφηγήσεις, διαμορφώνοντας μια δυναμική θεματική παλέτα σκηνοθετικής πρωτοτυπίας και υφολογικών πειραματισμών

Με όπλο τους την οικουμενική ματιά και προσανατολισμό την ανθρωποκεντρική διάσταση των θεμάτων τους οι δανοί ντοκυμαντερίστες, καταπιάνονται με τις σύγχρονες πολιτικές αναταράξεις, την ιστορική μνήμη, τις ακραίες ανθρώπινες αφηγήσεις, διαμορφώνοντας μια δυναμική θεματική παλέτα σκηνοθετικής πρωτοτυπίας και υφολογικών πειραματισμών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το ντοκιμαντέρ «The Ambassador» (κεντρική φωτογραφία) του Μαντς Μπρούγκερ, που με «αντάρτικο» στιλ «εισβάλλει» στη Δημοκρατία της Κεντρικής Αφρικής για να αποκαλύψει τους απόκρυφους μηχανισμούς διαφθοράς και εξαθλίωσης της μετα-αποικιακής Μαύρης Ηπείρου.

Στο «Half a Revolution» δυο ακτιβιστές σκηνοθέτες, ο δανοπαλαιστίνιος Ομάρ Σαρκάουι και ο αιγυπτιοαμερικανός Καρίμ Ελ Χακίμ έζησαν και κατέγραψαν τις πρώτες μέρες από το ξέσπασμα της αιγυπτιακής επανάστασης, ενώ πολιτική χροιά διαθέτει και το ντοκιμαντέρ «Putin’s Κiss» της Λίζε Μπιρκ Πέντερσεν, ένα προφίλ της σύγχρονης, εύθραυστης ρωσικής δημοκρατίας, μέσα από τα ηθικά διλήμματα μιας 19χρονης, εκπροσώπου της πατριωτικής νεολαίας του Πούτιν.

Στο «Harbour of Ηope» ο Μάγκνους Γκέρτεν ξετυλίγει ένα συγκινητικό κουβάρι αναμνήσεων με βάση τις μαρτυρίες τριών εκ των 30.000 επιζώντων του Ολοκαυτώματος που βρήκαν σωτηρία στο λιμάνι Μάλμο της Σουηδίας και στο καταγγελτικό «Au Pair» των Νικόλ Χοράνι και Χάιντι Κιμ Αντερσεν, τρεις νεαρές Φιλιππινέζες που ζουν στη Δανία βιώνουν την απόλυτη εκμετάλλευση. Στο πάνελ των δανέζικων ντοκιμαντέρ βρίσκεται και το «The Samurai Case» της Εβα Μούλβαντ, η πρωτοφανής δικαστική υπόθεση ενός δανού που σκότωσε κατά λάθος τον καλύτερο φίλο του με ένα σπαθί σαμουράι.


Βαλκανικό βλέμμα

Στο αφιέρωμα Balkan Focus αναδεικνύεται η θεματική και αισθητική ποικιλομορφία του έργου δημιουργών απ’ τη βαλκανική χερσόνησο με ντοκιμαντέρ από τη Ρουμανία, τη Σερβία, την Κροατία και την Τουρκία.

Τρεις ρουμάνικες ταινίες ξεδιπλώνουν διαφορετικές πτυχές της έννοιας «αγάπη»: στο «Visiting Room» οι Ράντου Μουντεάν και Αλεξάντρου Μπάτσιου ανιχνεύουν μια πτυχή του ρουμάνικου σωφρονιστικού συστήματος που επιτρέπει το γάμο μεταξύ κρατούμενων. Το «Noosfera» των Ιλεάνα Στανκουλέσκου και Αρτσίλ Χεταγκούρι εστιάζει σε έναν καθηγητή κοινωνιολογίας που διδάσκει στους φοιτητές του ότι η αληθινή αγάπη είναι πιθανή, ιδέα που έρχεται σε αντίφαση με όσα του έχει διδάξει η ίδια η ζωή, ενώ μια δυνατή ιστορία αγάπης και ταυτόχρονα μια χαρτογράφηση της συντηρητικής κοινωνίας της Ρουμανίας αποτελεί το «Two of Us» του Κλαούντιου Μίτκου που με οδηγό δυο νεαρούς ερωτευμένους ομοφυλόφιλους, εισάγει τον θεατή στον κόσμο της νέας γενιάς, η οποία διεκδικεί την σεξουαλική έκφρασή της, σε ένα κράτος που αποδέσμευσε την ομοφυλοφιλία απ’ τον Ποινικό Κώδικα, μόλις το 2001.

Ο άνισος αγώνας ενάντια στα μεγάλα συμφέροντα που δίνουν οι κάτοικοι τριών κοιλάδων της Μαύρης Θάλασσας είναι τοθέμα στο τουρκικό «A Few Brave People» της Ρουγιά Αρζού Κεκσάλ και το αθλητικό πνεύμα εξυμνείται στο σέρβικο «O Gringo» του Ντάρκο Μπάζιτς (η διαδρομή του ποδοσφαιριστή Ντέγιαν Πέτκοβιτς απ’ την επαρχία της Σερβίας στην κορυφή του βραζιλιάνικου πρωταθλήματος, στη φωτογραφία δεξιά) και το κροάτικο «The King» (η συγκλονιστική ιστορία του κροάτη πρωταθλητή των Παραολυμπιακών Αγώνων, Ντάρκο Κράλι).

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.