Δαβίδ vs Γολιάθ

Με κομμένη την ανάσα ο κόσμος του βιβλίου στις ΗΠΑ παρακολουθεί τον αγώνα επιβίωσης της ιστορικής αλυσίδας «φυσικών» βιβλιοπωλείων Barnes and Noble. Είναι ένας αγώνας άνισος, αφού απέναντι στον Δαβίδ Barnes and Noble βρίσκεται ο Γολιάθ Amazon του Τζεφ Μπέζος.

Με κομμένη την ανάσα ο κόσμος του βιβλίου στις ΗΠΑ παρακολουθεί τον αγώνα επιβίωσης της ιστορικής αλυσίδας «φυσικών» βιβλιοπωλείων Barnes and Noble. Είναι ένας αγώνας άνισος, αφού απέναντι στον Δαβίδ Barnes and Noble βρίσκεται ο Γολιάθ Amazon του Τζεφ Μπέζος. Τα οικονομικά στοιχεία είναι συντριπτικά: 719 εκατ. δολάρια η χρηματιστηριακή αξία της ιστορικής αλυσίδας, 88 δισ. δολάρια η χρηματιστηριακή αξία του γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου βιβλίων. Η επιβίωση της ιστορικής αλυσίδας στις ΗΠΑ έχει και συμβολικό χαρακτήρα για όλον τον κόσμο, καθώς το παραδοσιακό βιβλιοπωλείο πλήττεται παντού – και στην Ευρώπη – και θεωρείται ο αδύναμος κρίκος στην αλυσίδα του βιβλίου.
Το Barnes and Noble ιδρύθηκε το 1873 στη Νέα Υόρκη και ως την εμφάνιση του Amazon ήταν ο Γολιάθ του βιβλιεμπορίου στις ΗΠΑ. Η εξάπλωση σε όλες τις Πολιτείες είχε προκαλέσει διαμαρτυρίες και αντιδράσεις καθώς θεωρήθηκε η αιτία της εξαφάνισης ανεξάρτητων βιβλιοπωλείων. Αλλά sic transit gloria mundi και σήμερα το Barnes and Noble παρά τα 703 καταστήματά του βρίσκεται σε δεινή θέση. Από το 2002 στις ΗΠΑ έχουν κλείσει 500 παραδοσιακά βιβλιοπωλεία ενώ από πέρυσι, που έκλεισε η αλυσίδα Borders, ο αριθμός αυτός ανέβηκε στα 650. Η Barnes and Noble δίνει λυσσαλέα μάχη. Και με τη δική της ηλεκτρονική ταμπλέτα ανάγνωσης, τη Nook, προσπαθεί να μπει στα χωράφια της Amazon. Λένε ότι κατέχει κιόλας το 27% της αγοράς του ηλεκτρονικού βιβλίου, αλλά η Amazon κατέχει το 60%.
Αλλά και οι εκδότες δίνουν τη μάχη τους για τη διατήρηση των φυσικών βιβλιοπωλείων. Τα επιχειρήματά τους είναι πολλά. Μόνο με το φυσικό βιβλιοπωλείο αυξάνεται αυτό που λέγεται visibility βιβλίου και συγγραφέων. Μόνο εκεί το βιβλίο «προσωποποιείται». Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο: έρευνες έχουν δείξει ότι από αυτούς που αγοράζουν βιβλία στα βιβλιοπωλεία μόνο το 1/3 ξέρει από πριν τι θα αγοράσει. Τα άλλα 2/3 πείθονται επί τόπου, από την «ατμόσφαιρα» και την επαφή με το βιβλίο.
Η μάχη του Barnes and Noble δεν είναι λοιπόν καθαρά επιχειρηματική. Είναι και πολιτιστική.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.