Ξεκινά τη Δευτέρα η μεταρρύθμιση στις αστικές συγκοινωνίες

Αντιμέτωπος με την πρόκληση της μεταρρύθμισης των αστικών συγκοινωνιών βρίσκεται πλέον ο υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης.

Αντιμέτωπος με την πρόκληση της μεταρρύθμισης των αστικών συγκοινωνιών βρίσκεται πλέον ο υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης. Εδώ και μία εβδομάδα, από τότε δηλαδή που ανέλαβε το νέο του χαρτοφυλάκιο, ο κ. Ραγκούσης περνά ολόκληρη την ημέρα στο κτίριο του Παπάγου και ενημερώνεται διαρκώς από τα υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου για τα ανοιχτά θέματα και τις εκκρεμότητες του υπουργείου.

Ο ανασχηματισμός φαίνεται ότι ανατρέπει το χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής του νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες, καθώς οι μετακινήσεις αρκετών υπουργών καθιστούν υποχρεωτική την εκ νέου υπογραφή κοινών υπουργικών αποφάσεων για τις μετατάξεις εκατοντάδων υπαλλήλων των μεταφορικών ΔΕΚΟ σε άλλους φορείς του Δημοσίου.

Fast track μετατάξεις

Είναι ενδεικτικό ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ετοίμασε έναν μηχανισμό Fast track, με εννέα υπηρεσιακούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα αναλάβουν τη μεταφορά των φακέλων των μετατάξεων από υπουργείο σε υπουργείο, προκειμένου να υπογραφούν γρήγορα!

Ο νόμος για τις αστικές συγκοινωνίες προέβλεπε 1.440 μετατάξεις από τις μεταφορικές ΔΕΚΟ σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Ωστόσο, περί τους 500 εργαζομένους αποχώρησαν λόγω συνταξιοδοτήσεων, άρα απέμειναν 940 άτομα προς μετάταξη, εκ των οποίων ήδη έχουν μεταφερθεί 260. Ετσι, απομένουν προς εκτέλεση 680 μετατάξεις και αυτό σε πρώτη φάση.

Εν τω μεταξύ, στις 29 Ιουνίου ξεκινά και τυπικά η διαδικασία μετασχηματισμού των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής, καθώς τα χρέη τους, αλλά και η ακίνητη περιουσία τους θα περάσουν στο Δημόσιο, ενώ ξεκινά η σύνταξη των νέων οργανογραμμάτων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ. Οταν ολοκληρωθεί η εν λόγω διαδικασία, θα υπάρξει και δεύτερη φάση μετατάξεων, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.

Προς νέες κινητοποιήσεις
Στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου οι νέες διοικήσεις των μεταφορικών εταιρειών (ο κ. Κ. Καραγιαννόπουλος στην ΟΣΥ και ο κ. Ι. Σπυράκος στη ΣΤΑΣΥ) θα καλέσουν τα σωματεία των εργαζομένων σε διαπραγμάτευση για την υπογραφή της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, στα πρότυπα του ΟΣΕ.

Σύμφωνα με τον νόμο για τις αστικές συγκοινωνίες, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία εντός 30 ημέρών, τότε η σύμβαση θεσπίζεται μονομερώς με νόμο. Οπως εκτιμούν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες θα ακολουθήσουν το παράδειγμα των σιδηροδρομικών, οι οποίοι επέλεξαν να συμφωνήσουν σε μία χειρότερη σύμβαση εργασίας με διαπραγμάτευση και όχι να βρεθούν προ νομοθετικών τετελεσμένων, η ανατροπή των οποίων θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη στη συνέχεια.

Ωστόσο, οι συνδικαλιστές των μεταφορικών ΔΕΚΟ έχουν δηλώσει την αντίθεσή τους σε επιδείνωση των μισθολογικής τους κατάστασης και θεωρείται βέβαιο ότι θα αντιδράσουν με απεργιακές κινητοποιήσεις.

Περικοπές κι ελλείμματα

Στόχος του υπουργείου Υποδομών, που αποτελεί και δέσμευση της κυβέρνησης προς την Τρόικα, είναι ο μηδενισμός των ελλειμμάτων των αστικών συγκοινωνιών. Ωστόσο, υπό τις παρούσες συνθήκες αυτό είναι αδύνατον, καθώς, αν και τα έξοδα τηρούν τα προβλεπόμενα του επιχειρησιακού σχεδίου, τα έσοδα έχουν βρει τη διαχρονική «οροφή» των μεταφορικών ΔΕΚΟ των 25 εκατ. ευρώ ανά μήνα, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί σημαντική απόκλιση.

Είναι ενδεικτικό ότι το business plan των αστικών συγκοινωνιών προέβλεπε για το 2011 έλλειμμα της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ, για το οποίο, σύμφωνα με τον σχετικό νόμο, η κρατική κάλυψη θα ήταν περί τα 60 εκατ. ευρώ. Αυτά θεωρητικά. Γιατί, πρακτικά, προκειμένου να μειωθούν και άλλο τα κόστη, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει την κατάργηση λεωφορειακών γραμμών, εστιάζοντας στη σύνδεση των οδικών μέσων με τους σταθμούς του μετρό και των ΗΣΑΠ. Από αυτό τον σχεδιασμό ενδέχεται να προκύψουν και υπεράριθμοι υπάλληλοι την τύχη των οποίων φαίνεται ότι θα κρίνει το ΑΣΕΠ.

Οι προσδοκίες για έσοδα είναι καλύτερες το 2012, καθώς θα έχουν παραδοθεί επτά νέοι σταθμοί μετρό, ίσως να έχει προχωρήσει η επέκταση του τραμ, ενώ η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις μελέτες και τα δημόσια έργα, θα δώσει πολεοδομικό «μπόνους» στα συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, προκειμένου να κατασκευάζουν εμπορικά εκμεταλλεύσιμους χώρους. Υψηλές είναι και οι προσδοκίες από τη διαφημιστική εκμετάλλευση των υποδομών, τους χώρους στάθμευσης, αλλά κυρίως από το real estate, καθώς σημαντική ακίνητη περιουσία, ειδικά των ΗΣΑΠ και της ΑΜΕΛ, είναι ανεκμετάλλευτη.

Ελπίδες για έσοδα και από τα πρόστιμα

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, αυξήθηκε κατά 24% η επιβολή προστίμων στους λαθρεπιβάτες. Ωστόσο, αυτά τα χρήματα αργούν να φτάσουν στα ταμεία των επιχειρήσεων, καθώς η πλειονότητα των παραβατών πιστώνεται το πρόστιμο μέσω των εφοριών. Το επιχειρησιακό σχέδιο των αστικών συγκοινωνιών προβλέπει έσοδα από τα πρόστιμα 5 εκατ. το 2011, 10 εκατ. το 2012 και 15 εκατ. το 2013, επιδόσεις ιδιαίτερα φιλόδοξες.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.