Σωτ. Φέλιος: «Επιτέλους, εμείς οι Ελληνες ας κάνουμε μια δήλωση»

Δεν ξεκίνησε να αγοράζει έργα τέχνης έχοντας υπ’ όψιν του να γίνει συλλέκτης. ΄Ηθελε απλά να έχει απέναντί του κάτι που τον γοήτευε. Το βασικό κριτήριο στην αγορά έργων τέχνης για τον έλληνα δικηγόρο Σωτήρη Φέλιο, λοιπόν, ήταν η συγκίνηση. Ήταν γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’80 όταν αγόρασε το πρώτο του έργο. Ακολούθησε το δεύτερο, το τρίτο και κάποια στιγμή ο ίδιος αντιλήφθηκε ότι το σύνολο των έργων που έχει συγκεντρώσει έχουν το χαρακτήρα συλλογής. Αυτό συνέβη με την αγορά της σειράς Νέκυια του Χρόνη Μπότσογλου, των 28 πινάκων διαστάσεων 2Χ1. «Τότε είδα μπροστά μου τη σπονδυλική στήλη του συνόλου των πινάκων», μας λέει ο ίδιος.

Δεν ξεκίνησε να αγοράζει έργα τέχνης έχοντας υπ’ όψιν του να γίνει συλλέκτης. Ηθελε απλά να έχει απέναντί του κάτι που τον γοήτευε. Το βασικό κριτήριο στην αγορά έργων τέχνης για τον έλληνα δικηγόρο Σωτήρη Φέλιο, λοιπόν, ήταν η συγκίνηση. Ηταν γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’80 όταν αγόρασε το πρώτο του έργο. Ακολούθησε το δεύτερο, το τρίτο και κάποια στιγμή ο ίδιος αντιλήφθηκε ότι το σύνολο των έργων που έχει συγκεντρώσει έχουν το χαρακτήρα συλλογής. Αυτό συνέβη με την αγορά της σειράς Νέκυια του Χρόνη Μπότσογλου, των 28 πινάκων διαστάσεων 2Χ1. «Τότε είδα μπροστά μου τη σπονδυλική στήλη του συνόλου των πινάκων», μας λέει ο ίδιος.

Μέρος αυτής της σπονδυλικής στήλης παρουσιάζεται από τις 4 Ιουνίου ως τις 15 Ιουλίου στο Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας σε μια έκθεση που με τίτλο «illuminated shadows» συμπίπτει χρονικά με τα εγκαίνια της 54ης Μπιενάλε (4 Ιουνίου – 25 Δεκεμβρίου) και ευελπιστεί να λειτουργήσει παράλληλα με την επίσημη συμμετοχή της Διοχάντης στο ελληνικό περίπτερο των Giardini. Ο λόγος για τα 20 έργα των δύο σύγχρονων Ελλήνων παραστατικών ζωγράφων Χρόνη Μπότσογλου και Χρήστου Μποκόρου που ταξιδεύουν στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας και συγκεκριμένα στον ιστορικό χώρο της Sala del Capitolo, όπου ακόμη και σήμερα συνεδριάζει η ελληνική κοινότητα της Βενετίας.

«Το ελάχιστο προαπαιτούμενο μιας επικοινωνίας είναι η δήλωση που εμείς οι Ελληνες δεν κάνουμε. Λοιπόν, ως δήλωση φιλοδοξώ να λειτουργήσει η συγκεκριμένη έκθεση. Να πει στον Γάλλο, ή στον Ιταλό, ή σε οποιονδήποτε άλλο, »αυτό είναι η σύγχρονη ελληνική τέχνη. Ελάτε – όχι να μετρηθούμε, αλλά – να συντεθούμε»», λέει ο συλλέκτης.

Η Συλλογή Φέλιου σήμερα ξεπερνά τα 650 έργα. Περιλαμβάνει κυρίως έργα σύγχρονων Ελλήνων παραστατικών ζωγράφων. Μερικοί από τους καλλιτέχνες της συλλογής Ι. Μόραλης, Χρ. Μπότσογλου, Χρ. Μποκόρου, Γ. Ρόρρης, Τ. Μαντζαβίνος, Ε. Σακαγιάν, Στ. Δασκαλάκης, Κ. Παπανικολάου, Α. Παπακώστας, Β. Παπανικολάου, Μ. Μπιτσάκης. Μέρος της Συλλογής έχει εκτεθεί στο Μουσείο Μπενάκη (2002 και 2009), στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Λευκωσίας (Πύλη Αμμοχώστου 2003), στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Θεσσαλονίκη 2003), στο Σισμανόγλειο Μέγαρο (Κωνσταντινούπολη 2010), ενώ μεμονωμένα έργα έχουν δανειστεί σε αναδρομικές και ομαδικές εκθέσεις.

«Αγοράζω έργα ζώντων καλλιτεχνών», μας λέει ο Σωτήρης Φέλιος. «Η συλλογή μου, φερ’ ειπείν, διαθέτει έργα του Μόραλη αλλά τα έχω αγοράσει όταν ο καλλιτέχνης ήταν εν ζωή». Οχι πως ο χαρακτήρας του καλλιτέχνη τον επηρεάζει στην επιλογή του. «Για μένα δεν θα έπεφτε η αξία κάποιου έργου ακόμα κι αν μάθαινα κάτι πολύ κακό για το δημιουργό του», μας λέει ο Σωτήρης Φέλιος. «Διαχωρίζω τον καλλιτέχνη από το έργο του». Πώς θα χαρακτήριζε τη συλλογή του; «Θα μπορούσα να πω ότι συνοψίζει το πιστεύω μου στη χαρά της ζωής», καταλήγει ο συλλέκτης τονίζοντας ότι «είναι σημαντικό να μας περνάει από το μυαλό που και που ότι άλλη ζωή δεν έχουμε…»

«illuminated shadows»
4 Ιουνίου – 15 Ιουλίου 2011
Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας Castello 3412, 30122 Venezia
Δευτ.-Κυρ. 10.00-18.00
Είσοδος ελεύθερη

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.