Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

μουσική Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Δρασκελίζοντας το κατώφλι του επόμενου αιώνα Φιλόδοξο και πολυσυλλεκτικό, το πρόγραμμα της περιόδου 2000-2001 δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις συνεργασίες και στις συμπαραγωγές με τον ελληνικό και τον διεθνή χώρο Πολιτιστικό πάρκο, ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, εκθεσιακή μονάδα, συνεδριακό κέντρο: λίγο προτού οι παραπάνω

Δρασκελίζοντας το κατώφλι του επόμενου αιώνα






Πολιτιστικό πάρκο, ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, εκθεσιακή μονάδα, συνεδριακό κέντρο: λίγο προτού οι παραπάνω χώροι ολοκληρωθούν και τεθούν σε λειτουργία δίνοντας το στίγμα της ακόμη δυναμικότερης παρουσίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στη νέα χιλιετία, το πρόγραμμα της επόμενης, δέκατης, καλλιτεχνικής περιόδου λειτουργίας του, που ήδη ανακοινώθηκε την περασμένη Δευτέρα, προσφέρει μια πρώτη «γεύση» των μελλοντικών κατευθύνσεων. Φιλόδοξο ως προς τη σύλληψη και τη λογική του, πολυσυλλεκτικό ως προς τα παγκόσμιας εμβέλειας ονόματα που περιλαμβάνει, το πρόγραμμα της περιόδου 2000-2001 (Οκτώβριος 2000 – Ιούνιος 2001) εξυπηρετεί τόσο τον σκοπό της αισθητικής απόλαυσης όσο και αυτόν της εκπαίδευσης.


Η τελευταία ωστόσο περίοδος του Μεγάρου στη σημερινή του φάση κλείνει με την έκδοση «Ημερολόγιο 2000» που μόλις κυκλοφόρησε και ήδη διατίθεται προς πώληση στους ενδιαφερομένους προσφέροντάς τους μια χρήσιμη «πυξίδα» της επόμενης χρονιάς και παράλληλα θυμίζοντας τις κυριότερες στιγμές της εννεάχρονης παρουσίας του Μεγάρου στα πολιτιστικά μας πράγματα. Ορόσημο μνήμης η 18η Δεκεμβρίου 1990, αφού την ημέρα εκείνη ακούστηκαν οι πρώτες μουσικές φράσεις στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής. Στη συνέχεια, η πρώτη ­ πειραματική ονομάστηκε τότε ­ περίοδος ’91-’92 «σφραγίστηκε» από την απαρχή της λειτουργίας των δύο αιθουσών του Μεγάρου, τη στέγαση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών αλλά και την ίδρυση της Καμεράτα-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής. Την ίδια εποχή έγινε και η προσφορά από τους Φίλους της Μουσικής Αθηνών των αρχιτεκτονικών σχεδίων για το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, που εγκαινιάζεται στις 2 Ιανουαρίου 2000, ενώ εκείνη την περίοδο ξεκίνησαν και οι μελέτες αναμόρφωσης των διπλανών χώρων. Οι επόμενες χρονιές «σημαδεύτηκαν» από την παρουσία ηχηρών ονομάτων του διεθνούς στερεώματος, πολλές πρώτες εκτελέσεις έργων, αλλά και τη συνεργασία που εγκαινίασε το Μέγαρο με πολλές πόλεις της περιφερείας.


Το στοιχείο των συνεργασιών εξάλλου είναι αυτό που θα σφραγίσει ιδιαίτερα την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο λειτουργίας του Μεγάρου. Εκτός από τις ανταλλαγές που εγκαινιάζονται με Θεσσαλονίκη, Βόλο, Γιάννενα, Πάτρα, Βέροια και πολλές ακόμη πόλεις, θα υπάρξουν συνεργασίες με το Φεστιβάλ της Αβινιόν, την Ευρωπαϊκή Ενωση Αιθουσών Συμφωνικής Μουσικής, το Μαύρο Θέατρο της Πράγας ­ για μια καινούργια συμπαραγωγή ­ ενώ παράλληλα διευρύνεται η συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και άλλους φορείς τόσο της Αθήνας όσο και της υπόλοιπης Ελλάδας.


Παράλληλα ως ιδιαίτερης σημασίας στοιχείο εκτιμάται το νέο ξεκίνημα της Καμεράτα για την κατάκτηση διεθνούς ακροατηρίου με καλλιτεχνικό διευθυντή τον περίφημο Νέβιλ Μάρινερ και τον Αλέξανδρο Μυράτ στη θέση του μόνιμου αρχιμουσικού. Στο νέο πρόγραμμα οι εκδηλώσεις εντάσσονται στις ιδιαίτερα δημοφιλείς πια σειρές και θεματικούς κύκλους, ενώ υπάρχουν και πολλές καινούργιες προτάσεις που στοχεύουν στο να παρουσιάσουν τη σύγχρονη δημιουργία σε ένα ευρύτερο κοινό αλλά και να δημιουργήσουν ευκαιρίες παρουσίασης και προβολής σε νέους καλλιτέχνες. Σημαντική θέση, τέλος, στον νέο προγραμματισμό έχει για μία ακόμη χρονιά η ελληνική μουσική όπως αυτή εκφράζεται σε συνθέσεις για μικρά ή μεγαλύτερα μουσικά σχήματα.


Τι και ποιους θα δούμε λοιπόν κατά τη διάρκεια της επόμενης σεζόν στο Μέγαρο; Μεγάλες ορχήστρες – Μεγάλοι μαέστροι


Ο Βλαντιμίρ Ασκενάζι (στη φωτογραφία), από τις σημαντικότερες παρουσίες στο πλαίσιο της δημοφιλούς αυτής σειράς, θα διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Τσεχίας που θα παρουσιάσει έργα Μάλερ, Ρίχαρντ Στράους και Μότσαρτ στις 5 και 6 Δεκεμβρίου 2000. Χώρος ικανός να «στεγάσει» και να αναδείξει τον ήχο ορχηστρικών συνόλων παγκόσμιας εμβέλειας, η Αίθουσα Φίλων της Μουσικής θα φιλοξενήσει ακόμη στο πλαίσιο της ίδιας σειράς τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον Μάικλ Τίλσον-Τόμας (13 και 14.11.2000) ενώ στις 21 και 22 Φεβρουαρίου ο Μάρεκ Γιανόφσκι θα διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Δρέσδης. Εργα Σούμπερτ και Μπερλιόζ θα παρουσιάσει εξάλλου η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης υπό τον Ζορζ Πρετρ στις 19 και 20 Μαρτίου 2001 ενώ η σειρά θα ολοκληρωθεί με την Εθνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Δανίας υπό τον Γκερντ Αλμπρεχτ που θα παρουσιάσει έργα Νίλσεν, Σούμαν, Μπραμς και Σιμπέλιους στις 23 και 24 Μαΐου 2001. Μεγάλοι ερμηνευτές


Οι δύο εμφανίσεις του διεθνούς φήμης πιανίστα Πάουλ Μπαντούρα-Σκόντα (στη φωτογραφία) στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής στις 17 και 18 Φεβρουαρίου 2001 με έργα Σούμπερτ θα αποτελέσουν ιδιαίτερη στιγμή στη διάρκεια της σειράς. Στις 5 Νοεμβρίου 2000 εξάλλου ο σολίστ βιόλας Γιούρι Μπασμέτ με τον γάλλο κλαρινετίστα Μισέλ Πορτάλ και τον έλληνα πιανίστα Γιάννη Βακαρέλη θα παρουσιάσουν έργα Σούμαν, Μότσαρτ και Μπρουχ. Στο πλαίσιο της ίδιας σειράς ξεχωρίζουν επίσης τα δύο ρεσιτάλ του γερμανού βαρυτόνου Ματίας Γκέρνε που θα ερμηνεύσει τους κύκλους τραγουδιών «Η ωραία μυλωνού» (1.12.2000) και «Χειμωνιάτικο ταξίδι» (3.12.2000) του Φραντς Σούμπερτ αλλά και το ρεσιτάλ πιάνου του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη Κρίστιαν Τσίμερμαν. Στην ίδια σειρά εντάσσονται εξάλλου το ρεσιτάλ πιάνου του Νικολάι Πετρόφ με έργα ρώσων συνθετών στις 22 Νοεμβρίου 2000 αλλά και η εμφάνιση του κουαρτέτου εγχόρδων Medici με τη σύμπραξη του πιανίστα Γιώργου Λαζαρίδη (27 Φεβρουαρίου 2001). Γέφυρες


Ο διάσημος κιθαρίστας Πάκο Πένια (στη φωτογραφία) και το συγκρότημά του θα παρουσιάσουν την παραγωγή Musa Gitana στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής στις 18 Νοεμβρίου 2000. Την επόμενη ημέρα στην Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου ο Πάκο Πένια και οι μουσικοί του «συναντούν» έλληνες δεξιοτέχνες παραδοσιακής μουσικής και αυτοσχεδιάζουν σε ένα πρόγραμμα με τίτλο «Μουσικοί της Μεσογείου αυτοσχεδιάζουν». Στο πλαίσιο της δημοφιλούς αυτής σειράς, που επιμελείται ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος και στοχεύει στο να δημιουργήσει διαύλους επικοινωνίας ανάμεσα στους νέους και στη «σοβαρή» μουσική, αλλά και ανάμεσα στους διαφορετικούς πολιτισμούς, ξεχωρίζουν επίσης οι συναυλίες των Μπράντφορντ Μαρσάλις (3 Δεκεμβρίου 2000), Τσικ Κορία και Γκάρι Μπάρτον (31 Μαρτίου 2001) αλλά και το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας (26 Μαρτίου ως 1 Απριλίου 2001) που επιμελείται ο έλληνας σολίστ Κώστας Κοτσιώλης με τη συμμετοχή των Τζον Μακ Λάφλιν και Πέπε Ρομέρο. Στην ίδια σειρά, τέλος, εντάσσονται τα γνωστά πια «Κυριακάτικα πρωινά» στο Μέγαρο αλλά και μια σειρά συναυλίες με τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου με τον Κάρλο Γκουελφούτσι, του Μάνου Χατζιδάκι και του Νίκου Μαμαγκάκη με τη Σαβίνα Γιαννάτου, την Ελευθερία Αρβανιτάκη και τον Τάση Χριστογιαννόπουλο που θα δοθούν στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής. Το Μέγαρο στον 21ο αιώνα


Μια σύλληψη του πασίγνωστου πρωτοποριακού σκηνοθέτη Μπομπ Γουίλσον (στη φωτογραφία) αποτελεί το έργο «Προμηθέας» σε μουσική Ιάννη Ξενάκη που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής στις 26, 27, 28 και 29 Ιανουαρίου 2001. Πρόκειται για την πρώτη από μια σειρά παραγωγές που εγκαινιάζει από του χρόνου το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και οι οποίες εντάσσονται νοηματικά στην τετραετία της Ολυμπιάδας. Εμφανής άλλωστε η συμβολική σχέση της φλόγας της Ολυμπίας με τη φλόγα, τη φωτιά που πήρε από τα χέρια των θεών ο Προμηθέας για να φωτίσει τον σκοτεινό κόσμο των ανθρώπων. Το έργο αποτελεί συμπαραγωγή με το Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της γαλλικής πόλης Αβινιόν.


Σε συμπαραγωγή με την Ευρωπαϊκή Ενωση Αιθουσών Συμφωνικής Μουσικής εξάλλου το έργο του Μαουρίτσιο Κάγκελ «Απαγωγή από την Αίθουσα Συναυλιών» θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής στις 11 Νοεμβρίου 2000. Οπερα


Ο διεθνούς ακτινοβολίας τενόρος Χοσέ Κούρα (στη φωτογραφία) θα συμμετάσχει στην «Αΐντα» του Τζιουζέπε Βέρντι που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής από τις 12 Μαΐου 2001 και για επτά συνολικά παραστάσεις. Τη σκηνοθεσία, που αναμένεται να δώσει έμφαση στις ψυχολογικές συγκρούσεις των τριών πρωταγωνιστών, τα σκηνικά και τα κοστούμια θα υπογράψει ο Πιερ Λουίτζι Πίτσι, γνωστός μεταξύ άλλων και από τη σκηνοθεσία του «Ορφέα» του Μοντεβέρντι παλαιότερα στο Μέγαρο. Νωρίτερα, από τις 11 Μαρτίου 2001 και για πέντε συνολικά παραστάσεις, θα παρουσιαστεί σε συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή το έργο επίσης του Βέρντι «Κουρσάρος». Εργο νεανικό, βασισμένο στο γνωστό ποίημα του Μπάιρον, εξελίσσεται στο Αιγαίο Πέλαγος και στην Κορώνη. Τη σκηνοθεσία θα υπογράψει ο Τζον Μάικλ Κόπλεϊ, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Νίκος Πετρόπουλος, ενώ την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός. Με την παρουσίαση των δύο αυτών έργων, σε πλήρες σκηνικό ανέβασμα, εκπληρώνεται η υπόσχεση που είχε δώσει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών να κάνει ένα αφιέρωμα στον Τζιουζέπε Βέρντι αφού στις 27 Ιανουαρίου 2001 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατό του.


Σε συμπαραγωγή με το Διεθνές Ιδρυμα Μαρία Κάλλας εξάλλου στις 6, 7, 9, 10, 12 και 13 Οκτωβρίου 2000 η Αίθουσα Φίλων της Μουσικής θα φιλοξενήσει την όπερα του Βιντσέντζο Μπελίνι «Sonnambula», κατ’ εξοχήν δείγμα της ρομαντικής ιταλικής σχολής των αρχών του 19ου αιώνα. Το έργο θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου, σκηνικά Λίλης Πεζανού, ενώ θα συμμετάσχουν η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό τον Γκαρθία Ναβάρο. Η όπερα θα παρουσιαστεί σε διπλή διανομή ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο θα ερμηνεύσουν οι Ελενα Κελεσίδου ­ που ήδη ξεκίνησε τη διεθνή καριέρα της ­ και Μάτα Κατσούλη. Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου


Για άλλη μία χρονιά φέρει τη σφραγίδα του γνωστού έλληνα βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκου (στη φωτογραφία). Εφέτος ωστόσο το φεστιβάλ θα παρουσιαστεί μοιρασμένο σε δύο διαφορετικούς μήνες (1-5 Φεβρουαρίου και 1-4 Απριλίου 2001) έτσι ώστε να μπορούν οι φίλοι αυτής της μουσικής να παρακολουθήσουν τις περισσότερες από τις εκδηλώσεις του. Κατά την περίοδο 2000-2001 το φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στη ρωσική μουσική και τιτλοφορείται «Από τον Γκλίνκα στον Στραβίνσκι». Κύκλος Ελληνικής Μουσικής


Ενα αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη θα παρουσιάσει ο Γιώργος Νταλάρας τον Φεβρουάριο του 2001 στο πλαίσιο της πρώτης από τις τρεις συνολικά σειρές εκδηλώσεων που περιλαμβάνει ο κύκλος. Στο πλαίσιο της ίδιας σειράς, που έχει τίτλο «Μουσικές αναδρομές στον 20ό αιώνα», θα υπάρξει ένα ακόμη αφιέρωμα στην «Ελλάδα των χρόνων 1945-1960», ένα μουσικό θέαμα με τον Λάκη Λαζόπουλο, που έχει προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο του 2000. Η δεύτερη σειρά περιλαμβάνει συναυλίες τραγουδιών των Μάνου Χατζιδάκι, Θάνου Μικρούτσικου και Νίκου Μαμαγκάκη. Οσο για την τρίτη σειρά εκδηλώσεων, αυτή παρουσιάζει στο κοινό μερικούς από τους συνθέτες του αύριο μέσω των Workshops και τον διαγωνισμό νέων ελλήνων δημιουργών (Οκτώβριος 2000), μελετά την εποχή στην οποία δημιούργησε ο Νίκος Σκαλκώτας και κάνει ένα αφιέρωμα στον έλληνα συνθέτη Γιώργο Σισιλιάνο. Χριστούγεννα 2000


Με έργα μουσικής μπαρόκ για τα Χριστούγεννα θα ξεκινήσει ο συγκεκριμένος κύκλος στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής (18 και 19 Δεκεμβρίου 2000). Στις 26, 27, 28, 29 και 30 Δεκεμβρίου εξάλλου θα παρουσιαστεί σε συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή το περίφημο έργο «Καρυοθραύστης» σε χορογραφία Πιερ Λακότ. Το Μαύρο Θέατρο της Πράγας θα παρουσιάσει μια ιδιότυπη «δημιουργία», τον «Μαγικό αυλό» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Το έργο αποτελεί συμπαραγωγή με τον θίασο της Πράγας «Ta Fantastika» και θα φιλοξενηθεί στην Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου από τις 21 ως τις 27 Δεκεμβρίου 2000. Rising Stars


Καλλιτέχνες που θα αποτελέσουν το «αύριο» της διεθνούς μουσικής σκηνής θα «συστήσει» για μία ακόμη χρονιά στο κοινό η συγκεκριμένη σειρά. Πρόκειται για τα ανατέλλοντα αστέρια που προτείνουν 12 μεγάλες συναυλιακές αίθουσες της Ευρώπης ­ ανάμεσά τους και το Μέγαρο Μουσικής ­ αλλά και το Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης. Η σειρά θα ξεκινήσει στις 3 Νοεμβρίου 2000 με το κουαρτέτο εγχόρδων Tempera και θα ολοκληρωθεί στις 8 Μαΐου 2001 με το ρεσιτάλ όμποε του Αλεξέι Ογκριντσουκ που θα δοθεί στην Αίθουσα Μητρόπουλου.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.