Η ναυτιλία ταιριάζει και στις γυναίκες

ΠΩΣ ΘΑ ΕΠΙΤΥΧΕΤΕ Η ναυτιλία ταιριάζει και στις γυναίκες Απαντά η κυρία Χάρις Κιοσέογλου της Χάριερ Μαριτάιμ ΤΙΝΑ ΠΟΛΙΤΗ Η κυρία Χάρις Κιοσέογλου άρχισε τη δραστηριότητά της στον χώρο της ναυτιλίας ως γραμματεύς στη ναυτιλιακή εταιρεία Candia. Σταδιακά ανέλαβε θέση διευθύντριας με ευρύτατες αρμοδιότητες. Από το 1981 προΐσταται της ναυτιλιακής επιχείρησης Χάριερ Μαριτάιμ που ασχολείται με τις πρακτορεύσεις

Η κυρία Χάρις Κιοσέογλου άρχισε τη δραστηριότητά της στον χώρο της ναυτιλίας ως γραμματεύς στη ναυτιλιακή εταιρεία Candia. Σταδιακά ανέλαβε θέση διευθύντριας με ευρύτατες αρμοδιότητες. Από το 1981 προΐσταται της ναυτιλιακής επιχείρησης Χάριερ Μαριτάιμ που ασχολείται με τις πρακτορεύσεις πλοίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Παράλληλα είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της WISTA Ελλάς (Women’s International Shipping and Trading Association), διεθνούς οργανώσεως που εκπροσωπεί τις γυναίκες που σταδιοδρομούν στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και στις επιχειρήσεις άλλων συγγενών χώρων.


Υπάρχουν αυτοδημιούργητες γυναίκες στον σκληρό στίβο της ναυτιλίας. Είναι η περίπτωση της κυρίας Χάριτος Κιοσέογλου, που όχι μόνο πέτυχε να διευθύνει από το 1981 τη Χάριερ Μαριτάιμ, μια επιχείρηση με ναυτιλιακές δραστηριότητες, αλλά είναι και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της WISTA Ελλάς (Women’s International Shipping and Trading Association).


Πρακτορεύει συνολικά περί τα 35-40 πλοία τον μήνα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Κι όμως δεν υπήρχε καμία ναυτιλιακή παράδοση στην οικογένειά της. Σε σύμπτωση αποδίδει την ενασχόλησή της με τον χώρο.


Ηταν γραμματέας σε ναυτιλιακή επιχείρηση και έφθασε να έχει στα χέρια της όλες τις αρμοδιότητες της επιχείρησης. Οταν ξεκίνησε βρήκε τρία μόνο άτομα και όταν έφυγε ήταν 65.


Αυτή η ενασχόλησή της με όλα τα αντικείμενα μιας ναυτιλιακής επιχείρησης, τα αναγκαία ταξίδια στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, οι επαφές και οι γνωριμίες την έκαναν να αποτολμήσει το 1981 το μεγάλο βήμα: να δώσει ένα καθαρά δικό της στίγμα στον χώρο της ναυτιλίας.


«Δεν αισθάνθηκα ότι ρισκάρω τίποτε, αν και στην ουσία είμαι συντηρητικός άνθρωπος. Δεν κάνω τίποτε όμως αν δεν είμαι σίγουρη πως θα υπάρξει καλό αποτέλεσμα» εξηγεί.


­ Ο σχεδόν καθ’ ολοκληρία ανδροκρατούμενος ναυτιλιακός χώρος πώς σας αντιμετώπισε;


«Στην αρχή με επιφύλαξη. Οταν απευθύνονταν σε μένα, μου έλεγαν ότι θέλουν να μιλήσουν με τον διευθυντή μου. Προσπαθούσα διακριτικά να τους εξηγήσω ότι δεν υπάρχει άλλος πάνω από εμένα και άρχιζα να τους μιλώ για το θέμα τους. Οταν διαπίστωναν ότι είμαι ενήμερη, άλλαζαν στάση».


­ Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μυστικό της επιτυχίας μιας γυναίκας σε ανάλογους επαγγελματικούς χώρους;


«Πρέπει να βρίσκουμε τρόπους επικοινωνίας με τους πελάτες. Μπορεί αυτό να πάρει χρόνο αλλά στο τέλος θα πετύχουμε».


­ Τι χρειάζεται για να πείσει μια γυναίκα;


«Πάνω από όλα να γνωρίζει το αντικείμενο της απασχόλησής της. Αλλά και να εκπέμπει μια σιγουριά ότι μπορεί να διεκπεραιώσει τις υπευθυνότητες που της αναθέτουν. Δεν κρύβω ότι στον τομέα παροχής υπηρεσιών όπου απασχολούμαι εγώ τα πράγματα είναι δυσκολότερα γιατί δεν υπάρχει κατανομή εργασιών. Εσύ πρέπει να γνωρίζεις καλύτερα τα πράγματα από αυτούς που έρχονται να σου ζητήσουν την εξυπηρέτηση. Χρειάζονται λοιπόν αυτοοργάνωση και οργάνωση της δουλειάς κατά τέτοιον τρόπο ώστε να μπορούμε να τη φέρουμε εις πέρας».


­ Θα συμβουλεύατε νέες κοπέλες να ασχοληθούν με τη ναυτιλία;


«Ναι, υπάρχει πολύ μεγάλος χώρος και νομίζω ότι στις ημέρες μας έχει ξεπεραστεί ο σκόπελος του φύλου. Κατάλαβαν ότι έχουμε μάθει πια να κρατάμε καλά το τιμόνι. Χρειάζεται όμως πολύ κέφι και μεράκι γιατί οι ώρες εργασίας είναι πολλές. Τα πλοία κινούνται στις θάλασσες ολόκληρο το 24ωρο. Αν λοιπόν ένα άτομο επιθυμεί να έχει ενεργό ρόλο στη ναυτιλία, πρέπει να έχει αποφασίσει ότι δεν θα διαθέτει δικό του ωράριο αλλά το ωράριο της δουλειάς. Ισως αυτό να είναι το μοναδικό σημείο που δυσκολεύει τις γυναίκες να ασχοληθούν ενεργότερα με τη ναυτιλία. Είναι οι οικογενειακές υποχρεώσεις που τις σταματούν».


­ Εσείς έχετε οικογένεια;


«Οχι. Υπήρξα παντρεμένη αλλά προτίμησα να δώσω τις προτεραιότητές μου στη δουλειά μου. Δεν ξέρω αν ήταν σωστή ή λάθος η απόφασή μου. Είμαι πάντως διπλά ικανοποιημένη: και από την εξέλιξή μου και από το γεγονός ότι κατόρθωσα να διαχωρίσω τα προσωπικά μου από τα επαγγελματικά μου. Με κάθε ειλικρίνεια θα πω ότι, αν μία γυναίκα επιθυμεί να σταδιοδρομήσει και όχι απλώς να εργασθεί στη ναυτιλία, θα πρέπει να απαρνηθεί ορισμένα πράγματα.


Αν μπορέσει να κάνει τους συνδυασμούς της τόσο το καλύτερο, αλλά χρειάζονται μεγάλες θυσίες και κατανόηση από το οικογενειακό περιβάλλον της. Μία γυναίκα νομίζω ότι πρέπει να αποτολμά και να δοκιμάζει τις δυνάμεις της σε όλους τους τομείς».


­ Στη WISTA πόσες Ελληνίδες δραστηριοποιούνται;


«Πολλές. Γιατί, με δεδομένο ότι πρόκειται για διεθνή οργάνωση που περιλαμβάνει περί τα 450 μέλη, από 27 χώρες, οι Ελληνίδες είναι 110. Πρόκειται για γυναίκες που στελεχώνουν ναυτιλιακές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις άλλων συγγενών χώρων.


Σκοπός της οργάνωσης είναι η ανεύρεση και δημιουργία ευκαιριών για τα μέλη ώστε να αναπτυχθούν επαγγελματικά αλλά και η ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων σε θέματα νομικού, οικονομικού, ναυτιλιακού, επιστημονικού-επαγγελματικού ενδιαφέροντος, με παράλληλη συνεχή ενημέρωση στις εθνικές και διεθνείς εξελίξεις. Θέλουμε να ενθαρρύνουμε τις γυναίκες να στραφούν στον ναυτιλιακό στίβο μέσω προγραμμάτων επαγγελματικού προσανατολισμού».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.