«CITY OF POROS»

«CITY OF POROS» Το χρονικό της σκοτεινής επίθεσης στο κρουαζιερόπλοιο 11 Ιουλίου 1988 «It will be an unforgettable cruise» έγραφε το προσπέκτους της εταιρείας. Στις 6.45 το απόγευμα, τρία μίλια ανοιχτά της Αίγινας, δύο ένοπλοι με αυτόματα αρχίζουν να γαζώνουν το «City of Poros». Ακολουθεί μακελειό. Αυτοσχέδιοι μηχανισμοί εκρήγνυνται σε διάφορα σημεία. Εννέα από τους 471 επιβάτες και τα 25

Το χρονικό της σκοτεινής επίθεσης στο κρουαζιερόπλοιο






11 Ιουλίου 1988 «It will be an unforgettable cruise» έγραφε το προσπέκτους της εταιρείας. Στις 6.45 το απόγευμα, τρία μίλια ανοιχτά της Αίγινας, δύο ένοπλοι με αυτόματα αρχίζουν να γαζώνουν το «City of Poros». Ακολουθεί μακελειό. Αυτοσχέδιοι μηχανισμοί εκρήγνυνται σε διάφορα σημεία. Εννέα από τους 471 επιβάτες και τα 25 μέλη του πληρώματος πέφτουν νεκροί και 60 τραυματίζονται. Το κρουαζιερόπλοιο παραδίδεται στις φλόγες.


Το προσπέκτους της πλοιοκτήτριας εταιρείας του κρουαζιερόπλοιου «City of Poros», που πραγματοποιούσε ημερήσιες εξορμήσεις στα νησιά του Σαρωνικού, ενημέρωνε τους τουρίστες: «It will be an unforgettable cruise». Μόνο που για τους 471 – Ευρωπαίους στην πλειονότητά τους – τουρίστες οι οποίοι επιβιβάστηκαν στο κρουαζιερόπλοιο το πρωί της 11ης Ιουλίου 1988 από το Τροκαντερό αυτό που τους έμεινε αξέχαστο ήταν το ισχυρό σοκ από το αιματηρό ρεσάλτο ένοπλων τρομοκρατών που οδήγησε στον θάνατο εννέα επιβάτες και στον τραυματισμό άλλους 60!


Ηταν λίγο μετά τις 6.45 το απόγευμα όταν οι 471 επιβάτες και τα 25 μέλη του προσωπικού κοιτούσαν αμέριμνοι την Αίγινα να απομακρύνεται πίσω τους, πλέοντας προς το λιμάνι του Πειραιά. Μία ακόμη κρουαζιέρα στα νησιά του Σαρωνικού έφθανε στο τέλος της. Τρία μίλια ανοιχτά της Αίγινας, καθώς το «City of Poros» έπλεε ανάμεσα στα ερημονήσια Λαγούσες, οι ριπές αυτόματων όπλων μεταξύ δύο ένοπλων ομάδων σκόρπισαν τον θάνατο. Μέσα στο πλήθος των επιβατών, δύο άνδρες που επέβαιναν στο κρουαζιερόπλοιο με τα αυτόματα στα χέρια άρχισαν να πυροβολούν αδιακρίτως. Στον πανικό που ακολουθεί, κανείς δεν διακρίνει ποιος σημαδεύει ποιον, ποιος πυροβολεί και από πoιο σημείο. Μόνο η παρουσία των δύο ανδρών ξεχωρίζει, που – από διαφορετικά σημεία – βάλλονται και βάλλουν εναντίον όλων. Πανικόβλητοι οι επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου προσπαθούν να προστατευθούν. Τρέχουν στην εξέδρα και πηδάνε στη θάλασσα. Οι ένοπλοι δράστες με τα αυτόματα στα χέρια γαζώνουν κάθε σημείο του πλοίου. Ακολουθεί μια πραγματική μάχη, ένα μακελειό που όμοιό του δεν είχε ξαναζήσει η Ελλάδα. Οι ένοπλες ομάδες βγάζουν από το οπλοστάσιό τους και πετούν ανάμεσα στο πλήθος χειροβομβίδες, ενώ αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί μηχανισμοί εκρήγνυνται σε διάφορα σημεία του πλοίου. Από τις ισχυρές εκρήξεις ξεσπάει πυρκαϊά στη γέφυρα. Ακολουθούν εικόνες αλλοφροσύνης.


Την ώρα της πολεμικής επιχείρησης ο πλοίαρχος Γιώργος Μαυρομμάτης και ο υποπλοίαρχος του κρουαζιερόπλοιου Αντώνης Δεϊμέζης βρέθηκαν εγκλωβισμένοι στις καμπίνες τους. Ακόμη και εκεί όμως παραμόνευε ο θάνατος. Στο κυνηγητό που ακολουθεί, ο Αντώνης Δεϊμέζης χάνει τη ζωή του, όταν υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες εκρήγνυται ο μηχανισμός που κουβαλούσε μαζί του ένας από τους ένοπλους τρομοκράτες. Από την έκρηξη που σημειώθηκε έξω από την πόρτα της καμπίνας διαμελίστηκε ο ένοπλος δράστης, ενώ τραυματίστηκε θανάσιμα και ο 42χρονος υποπλοίαρχος.


Το λευκό κρουαζιερόπλοιο είχε βαφτεί στο αίμα προτού καν προλάβει το πλήρωμα να συνειδητοποιήσει τι έχει συμβεί. Το «City of Poros» είχε παραδοθεί στις φλόγες και στο κατάστρωμα εννέα άνθρωποι έκειντο νεκροί. Μεταξύ αυτών ένας από τους δράστες της επίθεσης, ο 21χρονος Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν (είχε έλθει στην Ελλάδα τρεις μήνες πριν από την αιματηρή επιδρομή), και ένας 21χρονος γάλλος φοιτητής, ο οποίος, παρ’ ότι βρέθηκε να συμμετέχει στην ένοπλη επίθεση, δεν διευκρινίστηκε ποτέ σε ποιο από τα στρατόπεδα των ενόπλων που αλληλεξοντώθηκαν συμμετείχε. Οι περισσότεροι από τους επιβάτες που είδαν μπροστά στα μάτια τους να εκτυλίσσεται καρέ καρέ το ανεξήγητο μακελειό κατέθεσαν ότι ο Αραβας και ο εβραϊκής καταγωγής Γάλλος αλληλοεξοντώθηκαν. Μαζί τους σκοτώθηκαν και οι δύο Γαλλίδες που συνόδευαν τους δύο δράστες: η μνηστή του 21χρονου φοιτητή Αννί Οντεζόν και η φίλη του Αραβα Ιζαμπέλ Μπισμούτ, για την οποία ορισμένοι επιβάτες ανέφεραν ότι γνώριζε τον Αντνάν πριν από την κρουαζιέρα στον Σαρωνικό ενώ κάποιοι άλλοι υποστήριξαν ότι τον συνάντησε επάνω στο «City of Poros».


Δεν ήταν το μοναδικό αίνιγμα που καλούνταν να λύσουν οι διωκτικές αρχές της χώρας εκείνη την καλοκαιρινή ημέρα του 1988, όταν οι ένοπλες ομάδες των αλλοδαπών τρομοκρατών αιματοκύλισαν το «City of Poros». Την ώρα που οι φλόγες είχαν τυλίξει το πλοίο της εταιρείας «Κυκλαδικές Κρουαζιέρες» των αδελφών Κυρτάτα τρία μίλια από τον Πειραιά, το κλιμάκιο της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας της Αστυνομίας μαζί με την ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας βρίσκονταν στο Τροκαντερό, λίγα μέτρα από το σημείο όπου θα αγκυροβολούσε το «City of Poros» και θα αποβιβάζονταν οι τουρίστες του κρουαζιερόπλοιου!


Εκεί είχαν σπεύσει τέσσερις ώρες πριν από την αιματηρή επιδρομή στο «City of Poros» όταν μια ισχυρή έκρηξη σε παγιδευμένο αυτοκίνητο συγκλόνισε όλο το λιμάνι. Ηταν στις 2.45 το μεσημέρι όταν ένα αυτοκίνητο μάρκας Datsun Sunny με αριθμό κυκλοφορίας YIZ 6963 μετατράπηκε σε άμορφη μάζα σιδερικών από την ισχυρή έκρηξη αυτοσχέδιου εκρηκτικού μηχανισμού. Στο αυτοκίνητο, το οποίο ήταν σταθμευμένο απέναντι από τον Ναυτικό Ομιλο Αμφιθέας, επέβαιναν, κατά πάσα πιθανότητα, τρία άτομα, τα οποία βρήκαν τραγικό θάνατο. Υπολείμματα από τα διαμελισμένα σώματά τους εκτινάχθηκαν σε απόσταση 300 μέτρων, ενώ στο σημείο όπου βρισκόταν σταθμευμένο το IX δημιουργήθηκε κρατήρας ενός μέτρου. Σύμφωνα με την εκδοχή της Αστυνομίας, η έκρηξη στο αυτοκίνητο προκλήθηκε από βραχυκύκλωμα ή λανθασμένη ρύθμιση στον αυτοσχέδιο εκρηκτικό μηχανισμό που είχαν κατασκευάσει οι επιβαίνοντες του IX.


Οπως προέκυψε από την έρευνα των λιμενικών και των αστυνομικών αρχών, τα δύο πρωτοφανή περιστατικά είχαν έναν κοινό παρονομαστή: τα θύματα του παγιδευμένου αυτοκινήτου ήταν αραβικής καταγωγής, όπως και ο ένας από τους τρομοκράτες ο οποίος έπεσε νεκρός υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες κατά τη συμπλοκή των ένοπλων ομάδων που επιτέθηκαν στο «City of Poros». Από τη διασταύρωση των στοιχείων τους διαπιστώθηκε ότι οι τέσσερις άραβες τρομοκράτες ήταν μέλη ένοπλης αραβικής οργάνωσης και εισήλθαν στην Ελλάδα από την Κοπεγχάγη, το Βελιγράδι και τη Σόφια, τον Μάιο και τον Ιούνιο του 1988. Οι τέσσερις άραβες τρομοκράτες είχαν χρησιμοποιήσει διαβατήρια από τον Λίβανο, την Υεμένη και τη Λιβύη και διέμεναν σε ξενοδοχεία και σε διαμερίσματα της Γλυφάδας.


Μεταξύ των θυμάτων που σκοτώθηκαν από την έκρηξη του IX στο Τροκαντερό ήταν ο Αμούντ Αμπούλ Χαμίντ, ο οποίος ταξίδεψε στις 3 Απριλίου από τη Βηρυτό στη Σόφια και από εκεί μέσω Βελιγραδίου έφθασε αεροπορικώς στην Αθήνα στις 10 Μαΐου. Μαζί του ως το Βελιγράδι ήταν και ο Μοχάμεντ Σοζάντ Αντνάν, ο δράστης του «City of Poros», ο οποίος, για ευνόητους λόγους, έφθασε στην Ελλάδα με τρένο στις 8 Μαΐου, δύο ημέρες πριν από τον Χαμίντ.


Ενα τρίτο αυτοκίνητο που βρέθηκε λίγες ημέρες αργότερα σε κοντινή απόσταση από το κατεστραμμένο αυτοκίνητο φέρεται να είχε ενοικιασθεί από τον αρχηγό της ένοπλης αραβικής ομάδας, τον 38χρονο Χετζάμπ Τζαμπαλά, ο οποίος ήταν ο τελευταίος από τους τέσσερις που πάτησε το πόδι του στην Ελλάδα. Στην Αθήνα ήλθε την 1η Ιουνίου από την Κοπεγχάγη, όπου διέμενε με τη δανή σύζυγό του, χρησιμοποιώντας λιβυκό διαβατήριο. Το αυτοκίνητο με αριθμό κυκλοφορίας YAY 8172 είχε ενοικιασθεί από εταιρεία του αεροδρομίου στις 7 το πρωί της 11ης Ιουλίου, επτά ώρες πριν από την έκρηξη του σταθμευμένου αυτοκινήτου στο Τροκαντερό!


«Από όλα τα στοιχεία προκύπτει ότι ο Τζαμπαλά διαδραμάτισε αρχηγικό ρόλο στην όλη τρομοκρατική επιχείρηση, αφού είχε στην κατοχή του όλα τα στοιχεία που αφορούσαν την κίνηση των υπόλοιπων μελών της ομάδας» επεσήμανε σε συνέντευξη Τύπου ο τότε υπουργός Δημόσιας Τάξης Τάσος Σεχιώτης. Αρχικώς είχε αναφερθεί ότι ο Αραβας που ενοικίασε το αυτοκίνητο με το όνομα Χετζάμπ Τζαμπαλά χρησιμοποίησε ψεύτικο διαβατήριο. Στη συνέχεια οι αστυνομικές αρχές υποστήριξαν ότι πρόκειται για αληθινό διαβατήριο, το οποίο μάλιστα αντιστοιχούσε πλήρως στον Αραβα με το προαναφερόμενο όνομα. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν από την εξέταση των δακτυλικών αποτυπωμάτων που βρέθηκαν στο εγκαταλειμμένο αυτοκίνητο και στο – γεμάτο με τρεις βαλίτσες ανδρικά ρούχα και έντυπο αραβόφωνο υλικό – πορτ μπαγκάζ.


Από τη δακτυλοσκοπική εξέταση που διενεργήθηκε σε συνεργασία με την Interpol διαπιστώθηκε ότι ο 38χρονος Αραβας πριν από 10 χρόνια, στις 19 Φεβρουαρίου 1978, συμμετείχε στη δολοφονία του αιγύπτιου δημοσιογράφου, και στενού φίλου τού Ανουάρ Σαντάτ, Γιουσούφ Ελ Σαμπάι στη Λευκωσία, την ευθύνη της οποίας είχε αναλάβει η οργάνωση του Αμπού Νιντάλ. Μετά τη δολοφονία του αιγύπτιου δημοσιογράφου, ο οποίος συμμετείχε σε διεθνές συνέδριο στο Χίλτον της Λευκωσίας, οι ένοπλοι δράστες πήραν ομήρους δεκάδες συνέδρους ζητώντας από την κυπριακή κυβέρνηση να τους εξασφαλίσει αεροπορικώς τη διαφυγή τους. Οταν το αεροπλάνο οδηγηθεί σε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, θα επακολουθήσει η αιφνιδιαστική έφοδος αιγύπτιων κομάντος, η οποία κατέληξε σε σφαγή μεταξύ Αιγυπτίων και κυπριακών ειδικών δυνάμεων. Αν και ο Τζαμπαλά είχε συλληφθεί από τις κυπριακές αρχές, αφέθηκε ελεύθερος, ως αντάλλαγμα για την απελευθέρωση δύο κύπριων φοιτητών που είχαν απαχθεί στη Βηρυτό!


O τέταρτος της ομάδας των Αράβων ήταν ο Μεχεντίν Μερχί, ο οποίος είχε έλθει στην Ελλάδα στις 9 Μαΐου. Και αυτός ήλθε στην Αθήνα αεροπορικώς από το Βελιγράδι χρησιμοποιώντας λιβανέζικο διαβατήριο, το οποίο βρέθηκε σε μια από τις βαλίτσες στο δεύτερο αυτοκίνητο διαφυγής. Αυτό το αυτοκίνητο των Αράβων, όπως φαίνεται, δεν υπήρχε λόγος να εκραγεί!

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.