Μία εβδομάδα πριν από τις εξετάσεις της Α’ Λυκείου θα κοινοποιηθούν μέσω Διαδικτύου περί τα 300 θέματα από την «τράπεζα θεμάτων», τα οποία θα κληρώνει ηλεκτρονικά ο καθηγητής του κάθε σχολείου. Σε αυτή την εβδομάδα θα είναι προσβάσιμα στους εξεταζομένους. Από αυτά τα θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας θα επιλέξουν οι καθηγητές το 50% των ερωτημάτων στα οποία θα εξεταστούν οι μαθητές τους.
Ετσι θα λειτουργήσει ο νέος θεσμός της «τράπεζας θεμάτων», στον οποίο και θα στηριχθούν θεμελιακές αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Το καλοκαίρι όμως πλησιάζει και όλοι τις τελευταίες ημέρες στο υπουργείο Παιδείας κάνουν «αγώνα δρόμου» προκειμένου να εφαρμοστεί κανονικά εφέτος. Με δεδομένη την… εντολή του υπουργού Παιδείας κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου να μην υπάρξει αναβολή, πολλοί είναι εκείνοι που «τρέχουν» τις τελευταίες εβδομάδες στο κτίριο του Αμαρουσίου. Και αυτό διότι πρέπει να οριστούν τα κριτήρια, να επιλεγούν οι θεματοδότες που θα είναι μάχιμοι εκπαιδευτικοί και αυτοί στη συνέχεια να επιλέξουν μερικές εκατοντάδες θέματα για την πρώτη εφαρμογή της «τράπεζας», η οποία στην πλήρη εφαρμογή της, ύστερα από τρία χρόνια, θα περιέχει 1.000 θέματα ανά μάθημα.
Ο «πατριωτισμός» νικά


«Θα δουλέψουμε εντατικά και σίγουρα με τον πατριωτισμό κάποιων, όπως πάντα, ακόμη και αν έχουμε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, τα θέματα θα σταλούν στα σχολεία εγκαίρως» έλεγε στο «Βήμα» ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. Τα θέματα της «τράπεζας» βέβαια κατά καιρούς θα ανανεώνονται στη βάση δεδομένων της, ενώ από την επόμενη χρονιά στο νέο σύστημα θα ενταχθούν η Β’ Λυκείου πρώτα και η Γ’ Λυκείου στην τελική μορφή του συστήματος το 2016. Ολα αυτά εφόσον δεν έρθει κάποιος νέος υπουργός Παιδείας να εκθεμελιώσει την πολιτική του προηγούμενου, όπως γίνεται την τελευταία δεκαετία στον χώρο της εκπαίδευσης. Εκεί όπου θα έπρεπε να είναι πεδίο κοινών και συναινετικών πολιτικών, αλλά δυστυχώς ισχύει το ακριβώς αντίθετο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ψυχολογία των μαθητών και των οικογενειών τους και την εμπιστοσύνη που θα έπρεπε να αισθάνονται απέναντι στην εκάστοτε πολιτική διοίκηση της Παιδείας.
Ωστόσο τα κριτήρια επιλογής των θεματοδοτών της «τράπεζας» δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί, οι σχετικές επιτροπές, όπως είναι φυσικό, θα είναι μυστικές, όπως συμβαίνει με την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, και θα αποτελούνται από 25 άτομα. Πάντως πρόεδρος του νέου Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων, που θα ηγείται του συστήματος, θα είναι ο επί σειρά ετών πρόεδρος της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων και νυν ομότιμος καθηγητής κ. Γ. Δάσιος.
Ελπίδες και καχυποψίες


Το βέβαιο είναι ότι ο θεσμός της «τράπεζας θεμάτων» ανοίγει μια νέα σελίδα για το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας και, εφόσον επιλεγούν οι κατάλληλοι θεματοδότες και γίνει προσεκτική επιλογή των θεμάτων, θα δώσει σίγουρα μια «ανάσα» σε ένα σύστημα που εδώ και χρόνια «αιμορραγεί». Ως νέος θεσμός ωστόσο προκαλεί… καχυποψίες. Ειδικά οι φιλόλογοι εκφράζουν προβληματισμό για το πώς θα μπορέσει να εφαρμοστεί ένα τέτοιο σύστημα σε μαθήματα όπως τα Αρχαία Ελληνικά.

«Η απόφαση του υπουργού Παιδείας να εφαρμοστεί από εφέτος στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ Λυκείου η διαδικασία επιλογής θεμάτων από την αντίστοιχη «τράπεζα», σε συνδυασμό με τις διαμαρτυρίες φιλολόγων καθηγητών από όλη τη χώρα, οι οποίοι δηλώνουν ότι αδυνατούν να καλύψουν την ύλη, προκαλεί δικαιολογημένα την αντίδραση του εκπαιδευτικού κόσμου»
κρίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων κ. Αν. Στέφος. «Θεωρούμε ότι για την εφαρμογή τέτοιων μέτρων απαιτείται να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος σχετικά με την παιδαγωγική σκοπιμότητα του νεοεισαγόμενου μέτρου, που καθιερώνει ένα αυστηρό εξετασιοκεντρικό σύστημα στην Α’ Λυκείου, χωρίς μάλιστα την έγκαιρη ενημέρωση των διδασκόντων για την εξεταστέα ύλη» υποστηρίζει και ζητεί τη συγκρότηση ειδικών επιτροπών με τη συμμετοχή των επιστημονικών ενώσεων κάθε χώρου.
Ανησυχία στα σχολεία


Στα σχολεία επικρατεί ανησυχία, ειδικά στους μαθητές της Α’ Λυκείου. Η κυρία Μαρία Αυλωνίτου, η οποία διδάσκει στην τάξη αυτή στο 5ο σχολείο της Πετρούπολης, λέει ότι «δεν ξέρουμε με σιγουριά τι θα γίνει εφέτος στις εξετάσεις, καθώς κάθε ημέρα ακούμε διαφορετικές ειδήσεις για το θέμα». «Πολλοί μαθητές τρέχουν στα φροντιστήρια για να προετοιμαστούν, και γενικά επικρατούν αβεβαιότητα και αγωνία. Και εμείς πρέπει να προετοιμάσουμε και να εμψυχώσουμε τους μαθητές μας» λέει η κυρία Αυλωνίτου.
Στην Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) ο πρόεδρος του Κέντρου Μελετών της κ. Παύλος Χαραμής δηλώνει ότι «οι εκπαιδευτικοί δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το θέμα της τράπεζας», ενώ εκφράζει προβληματισμό που εφέτος οι μαθητές θα ενημερωθούν για το περιεχόμενο και τον χαρακτήρα θεμάτων λίγες ημέρες πριν από τις εξετάσεις.
Πάντως εφέτος για τους μαθητές της Α’ Λυκείου αλλάζουν και οι όροι προαγωγής τους στη Β’ Λυκείου, ενώ ο βαθμός της Α’ Λυκείου θα μετράει στον υπολογισμό των μορίων εισαγωγής τους στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας. Ετσι οι μαθητές που φοιτούν εφέτος στην Α’ Λυκείου για να προαχθούν στην επόμενη τάξη πρέπει να έχουν γενικό βαθμό τουλάχιστον 10. Θα πρέπει να έχουν ακόμη μέσο όρο τουλάχιστον 10 στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά και, τέλος, να συμπληρώσουν βαθμό τουλάχιστον 8 σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα.


6 ερωτήσεις – απαντήσεις


Τι θα συναντήσουν μαθητές και καθηγητές

Εξι είναι τα ερωτήματα που απασχολούν αυτή τη στιγμή την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία δέχεται τις τελευταίες ημέρες βροχή αντιφατικών ειδήσεων επί του θέματος. Στα ερωτήματα αυτά, ανώτατα στελέχη του υπουργείου Παιδείας απαντούν με βεβαιότητα μιλώντας προς το «Το Βήμα» και δίνουν τις πρώτες έγκυρες πληροφορίες.

1. Τα θέματα που θα επιλεγούν από την «τράπεζα θεμάτων» θα είναι κοινά σε όλα τα σχολεία πανελλαδικού τύπου ή τα σχολεία θα αποφασίζουν τοπικά;
Το κάθε σχολείο θα διεξάγει εξετάσεις σε διαφορετική ημέρα και ώρα. Ο καθηγητής θα κληρώνει θέματα από την «τράπεζα» ηλεκτρονικά. Συνεπώς, τα θέματα θα είναι διαφορετικά από σχολείο σε σχολείο.
2. Τα θέματα θα είναι πολλαπλής επιλογής (multiple choice) ή κρίσεως;
Τα θέματα θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Σε θέματα υψηλής δυσκολίας μπορεί να υπάρχουν ερωτήσεις κρίσεως. Βέβαια, η κρίση προϋποθέτει γνώση. Αρα, τελικά θα είναι και τα δύο.
3. Πότε θα δοθούν στα σχολεία τα θέματα;
Θα αναρτηθούν στο Διαδίκτυο μία εβδομάδα πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Δεν θα εμφανιστούν νωρίτερα για να μη μετεξελιχθεί το σχολείο σε φροντιστήριο και για να μην τροφοδοτηθεί η παραπαιδεία λόγω του άγχους των μαθητών για την πρώτη εφαρμογή του μέτρου.
4. Τα θέματα θα είναι ομαδοποιημένα με κριτήριο τον βαθμό δυσκολίας τους;
Οχι, η διαβάθμιση είναι εσωτερική. Τα υποερωτήματα των θεμάτων θα είναι διαβαθμισμένα.
5. Εφέτος πόσα θέματα περίπου θα έχει η «τράπεζα»;
Γύρω στα 300 ανά μάθημα.
6. Οι μαθητές θα έχουν εφέτος ελεύθερη πρόσβαση στα θέματα ή η «τράπεζα» θα είναι κλειστού τύπου;
Μία εβδομάδα πριν από τις εξετάσεις, τα θέματα θα αναρτηθούν στο Διαδίκτυο, οπότε όλοι θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε αυτά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ