Οι λέξεις «φροντιστήρια» και «προσφορές» δεν πήγαιναν συχνά στην ίδια φράση σε περιόδους οικονομικής άνθισης, όπου το ακριβό έμοιαζε συνώνυμο του ποιοτικού. Εφέτος, δεύτερη χρονιά της οικονομικής κρίσης, με ένα περίπου 30% των φροντιστηρίων να φυτοζωούν ή να έχουν ήδη κλείσει, η πολιτική έχει ριζικά αλλάξει.

«Στις δυο γλώσσες η μια δώρο» διαφημίζουν μεγάλα φροντιστήρια της Αθήνας. Ιταλικά με 2 ευρώ, διαφημίζει φροντιστήριο του Πειραιά. «Με κάθε εγγραφή δώρο ένα ι phone» προσφέρει άλλο μεγάλο φροντιστήριο της ίδιας πόλης.

Η πολιτική αυτή αποδίδει; Στην περίπτωση του τελευταίου σίγουρα. Οπως λένε πηγές από το εσωτερικό του Πανελληνίου Συνδέσμου Κέντρων ξένων γλωσσών η υπέρ – προσφορά i phones, οδήγησε και σε υπέρ – προσφορά εγγραφών και η πελατεία του φροντιστηρίου με την επιτυχημένη διαφημιστική ιδέα αυξήθηκε εφέτος τουλάχιστον κατά 50%…

«Από πέρυσι έχουμε προχωρήσει σε μεγάλες προφορές για τους μαθητές μας» λέει ο κ. Θεόκλητος Τσιμπουτίδης, ιδιοκτήτης μεγάλου φροντιστηρίου στην πλατεία Δαβάκη, της Καλλιθέας. «Εάν πρόκειται για δυο αδέλφια το δεύτερο παρακολουθεί τα μαθήματα δωρεάν» συνεχίζει. «Ακόμη, με βάση την βαθμολογία των μαθητών υπάρχει κλιμάκωση των διδάκτρων. Εκείνοι που είναι πάνω από 19 πληρώνουν τα μισά δίδακτρα, εκείνοι που είναι πάνω από 18 έχουν έκπτωση 30% και εκείνοι που είναι πάνω από 17 έχουν έκπτωση 10%. Παράλληλα, δίνουμε δωρεάν όλα τα βιβλία των καθηγητών που εργάζονται στο φροντιστήριο, καθώς είναι όλοι συγγραφείς βιβλίων» δηλώνει ο κ. Τσιμπουτίδης.

Οι προσφορές όμως δεν σταματούν εδώ. «Από τις 3 μέχρι τις 7 κάθε απόγευμα, στο φροντιστήριο μας βρίσκεται ένας μαθηματικός, ένας φυσικός και ένας φιλόλογος που κάνουν δωρεάν ιδιαίτερα μαθήματα στους μαθητές μας».

Τελικά όλα αυτά αποδίδουν; «Ο κόσμος δεν ανταποκρίθηκε όσο ανέμενα» λέει ο κ. Τσιμπουτίδης. «Το φροντιστήριο μας απλά κρατήθηκε στο επίπεδο του, χωρίς να έχει σημαντικές αυξήσεις εγγραφών. Η ποιότητα που προσφέρουμε δεν είχε την ανταπόκριση που περιμέναμε. Ο ανταγωνισμός βέβαια είναι φοβερός, αλλά τα παραδείγματα φροντιστηρίων που διώχνουν έμπειρους καθηγητές για να προσλάβουν φοιτητές που θα παίρνουν τον μισό μισθό δεν με βρίσκουν καθόλου σύμφωνο» καταλήγει.

«Οι γονείς των περισσότερων παιδιών πήγαν εφέτος να τα εγγράψουν σε ένα φροντιστήριο υπό καθεστώς τρομερής πίεσης» λέει σχετικά η ψυχολόγος κυρία Αγνή Μαριακάκη, με ειδίκευση στην ψυχολογία του καταναλωτή. «Ενας πατέρας μου είπε εφέτος ότι το παιδί του θα σταματήσει το φροντιστήριο αγγλικών και θα κάνει μάθημα στο σπίτι με την μητέρα του. Ο κλάδος του πλήττεται κατά 60% από την κρίση και αποφάσισε για να κάνει αποταμίευση να μειώσει τα έξοδα του παιδιού του» συνεχίζει. «Σε τέτοια φαινόμενα όπως είναι φυσικό, ο κλάδος των φροντιστηρίων αντέδρασε κάνοντας αθρόες εκπτώσεις. Ο καταναλωτής βέβαια από κάτι τέτοιο ωφελείται αλλά πρέπει ανάμεσα στις προτεραιότητες του να βάζει και την ποιότητα των σπουδών του παιδιού του» καταλήγει η κυρία Μαριακάκη.

«Να διώξουμε τους καθηγητές για να κατεβάσουμε τις τιμές;»

Η οικονομική κρίση έπληξε από την πρώτη στιγμή της ιδιωτική εκπαίδευση. «Πως να αντιδράσουμε για να μην κλείσουν τα φροντιστήρια μας;» αναρωτιέται η κυρία Αννα Μπουλντούμη, μέλος του Πανελληνίου Συνδέσμου κέντρου ξένων γλωσσών και ιδιοκτήτρια μεγάλου φροντιστηρίου στον Πειραιά.

«Γίνονται βέβαια πολλές εκπτώσεις αυτές τις ημέρες αλλά δεν μπορούν να είναι σε βάρος της ποιότητας» συνεχίζει. «Να απολύσουμε έμπειρους καθηγητές για να κατεβάσουμε τις τιμές δεν είναι σωστό» αναφέρει η κυρία Μπουλντούμη. Οπως λέει, πρόσφατα παρατήρησε την κίνηση της αγορά στην περιοχή της και τα συμπεράσματα της δεν ήταν ευχάριστα. Σε συνοικία όπου λειτουργούσε μεγάλο φροντιστήριο με άριστη ποιότητα υπηρεσιών, υπήρχε και άλλο μικρότερο φροντιστήριο που δε είχε επενδύσει τόσο στον τομέα της ποιότητας. Και τα δυο είχαν μπροστά τους την απειλή της κρίσης. Τι έκαναν; Το μεγάλο φροντιστήριο προσπάθησε να διατηρήσει τη λειτουργία του στα ίδια επίπεδα με τα προηγούμενα χρόνια, κάνοντας μικρομετατροπές. Το μικρό κατέβασε δραματικά τις τιμές του έκανε προσφορές και κέρδισε τελικά μεγάλο αριθμό πελατών με αποτέλεσμα επιχειρηματικά να ανέβει πολύ υψηλότερα από τον βασικό ανταγωνιστή του.

«Οι γονείς τρέχουν γύρω γύρω και φωνάζουν, αυτός μου δίνει 35 ευρώ, αυτός μου δίνει 40 ευρώ, αυτός τριανταεννέα» λέει η κυρία Μπουλντούμη. «Η επιλογή της εκπαίδευσης έχει καταντήσει πέντε επάνω πέντε κάτω. Νομίζω ότι η υπερβολή τελικά μπορεί να οδηγήσει σε κινδύνους».

«Δωρεάν η Πληροφορική»

«Φυσικά και κάνουμε προσφορές» λέει ο κ. Γ. Βαθειαδάκης, πρόεδρος του Συλλόγου φροντιστών της Αθήνας, γραμματέας της Ομοσπονδίας φροντιστών Ελλάδας και ιδιοκτήτης φροντιστηρίου στο Αιγάλεω. «Στην περιοχή μας λειτουργούσαν έξι φροντιστήρια και σήμερα έχουν μείνει τρία» προσθέτει.

Αναφέρεται στις προσφορές που κάνει εφέτος το φροντιστήριο του και δηλώνει ότι: «Εμείς με όλο το πακέτο της μέσης εκπαίδευσης, προσφέρουμε δωρεάν το μάθημα της Πληροφορικής. Επίσης τα αδέλφια έχουν 50% έκπτωση». «Η οικονομική κρίση δεν έχει αφήσει έξω κανέναν» λέει ο κ. Βαθειαδάκης. «Ο κόσμος όμως θέλει και ποιότητα υπηρεσιών» καταλήγει.

«Εγώ δουλεύω από το πρωί μέχρι το βράδυ και βέβαια οι τιμές του φροντιστηρίου μας είναι παγωμένες τα τελευταία 2 χρόνια» λέει ο κ. Χαρ. Νικολάου, ιδιοκτήτης φροντιστηρίου στα Σεπόλια. «Στο φροντιστήριο μας διδάσκονται παιδιά και δωρεάν. Είναι παιδιά της γειτονιάς που τα γνωρίζουμε, έχασαν οι γονείς του τη δουλειά τους, κόπηκαν τα επιδόματα και δεν μπορούσαν να πληρώσουν» λέει. Πέρυσι και εφέτος συγκεντρώνονται και υποτροφίες για παιδιά της περιοχής μαζί με την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, όπως εξηγεί ο κ. Νικολάου. «Οι περικοπές μισθών και επιδομάτων έκοψαν τα πόδια σε πολλούς ανθρώπους» προσθέτει ο κ. ΝΙκολάου. ΅ «Με αυτά τα ποσά πλήρωναν τα έξτρα έξοδα τους, τα φροντιστήρια των παιδιών τους. Τι μπορούμε να κάνουμε; Οσο μπορούμε τους βοηθάμε» καταλήγει.

Οπως αναφέρει στο φροντιστήριο του τα δίδακτρα είναι κατά 50% λιγότερα στα αδέλφια μαθητών ή μπορούν τα αδέλφια και να γίνουν δεκτά δωρεάν ανάλογα με την οικονομική κατάσταση της οικογένειας, δίνονται δωρεάν σημειώσεις και βιβλία καθηγητών.

Στροφή από τα ιδιωτικά

Στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, εφέτος δεν υπήρξε μείωση εγγραφών αλλά το αντίθετο! Οπως λέει η κυρία Στέλλα Φλώρα, ιδιοκτήτρια μεγάλου κέντρου ξένων γλωσσών στον Πειραιά, πολλοί γονείς εφέτος εγκατέλειψαν ιδιωτικά σχολεία και ιδιαίτερα μαθήματα και στράφηκε στα μεγάλα φροντιστήρια. Παραδοσιακά βέβαια, οι ξένες γλώσσες είναι πιο οικονομικές από το «πακέτο» μαθημάτων που παίρνουν οι πελάτες των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης. «Η ξενόγλωσση εκπαίδευση δεν επλήγη τρομερά από την οικονομική κρίση» λέει η κυρία Φλώρα. «Εχουμε όμως πολλούς πελάτες που δεν πληρώνουν σταθερά τα δίδακτρα τους. Το ποσοστό της κατηγορίας αυτής μάλιστα, έφτασε τα Χριστούγεννα έως και το 40%. Και εκεί η θέση μας είναι πολύ ευαίσθητη καθώς πρόκειται για παιδιά» συνεχίζει.

Οπως λέει η κυρία Φλώρα, το σύνθημα «στις δυο γλώσσες η μια δώρο» αποτέλεσε βασική διαφημιστική καμπάνια πολλών φροντιστηρίων εφέτος, καθώς οι δεύτερες γλώσσες ήταν το πρώτο που σκέφτονταν να κόψουν οι γονείς των παιδιών. «Τα κέντρα ξένων γλωσσών πάντως, είναι κατά βάση λαϊκής βάσης φροντιστήρια και είχαν άμεση αντίδραση στην κρίση με αποτέλεσμα να αντιδράσουν αμέσως. Εμείς εφέτος είχαμε από την αρχή της χρονιάς μείωση των διδάκτρων κατά 10% σε όλους του μαθητές μας» καταλήγει η κυρία Φλώρα.