Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια η έννοια της ψυχαγωγίας έχει αλλάξει παντελώς νόημα: οι ομαδικές δραστηριότητες εκσυγχρονίστηκαν σε σημείο που να μεταφέρουν την αίσθηση του κινηματογράφου ή μιας αίθουσας μπόουλινγκ στο σαλόνι μας, ενώ οι μοναχικές μας στιγμές ποτέ άλλοτε δεν υπήρξαν πιο γεμάτες από ερεθίσματα.

Η εισαγωγή των smartphones στη ζωή μας, σε συνδυασμό με το τεράστιο μπουκέτο εφαρμογών που τα συνοδεύει, έχει μεταλλάξει τη «δικτυωμένη» πλέον καθημερινότητά μας. Την ίδια ώρα, κονσόλες και τηλεοράσεις γίνονται ένα με το περιβάλλον και μεταμορφώνονται σε έξυπνα εργαλεία ψυχαγωγίας που αποδεσμεύονται από ηλεκτρονικά αξεσουάρ και «διαβάζουν» τη γλώσσα και το σώμα του χρήστη τους. Το 2012 έρχεται φορτωμένο με εξελίξεις και με ένα σωρό εκθέσεις γεμάτες τεχνολογικές εκπλήξεις.

Με το… κουμπί το στόμα!

Κονσόλες και τηλεοράσεις παντρεύονται με το Internet και το ζάπινγκ αλλάζει μια για πάντα χαρακτήρα. Λίγο μετά τον θάνατο του γκουρού της Apple Στιβ Τζομπς και τις οργιάζουσες φήμες για μια τηλεόραση αφής με σήμα το μηλαράκι που θα διαθέτει ένα σύστημα τύπου Siri και θα μπορεί να αναγνωρίζει φωνητικές εντολές του χρήστη, η Microsoft έσπευσε να κάνει τα αποκαλυπτήρια μιας τηλεόρασης παρόμοιας λογικής.

Με τη βοήθεια της κονσόλας της Xbox, του υπερευαίσθητου αισθητήρα Kinect και της διαδικτυακής μηχανής αναζήτησης Bing, το νέο τηλεοπτικό σύστημα του αμερικανικού κολοσσού πέρα από την κίνηση αντιλαμβάνεται και τις φωνητικές εντολές του χρήστη. Το μόνο που έχει να κάνει εκείνος είναι να ανακοινώσει στο σύστημα τον τίτλο της εκπομπής, της ταινίας, του dvd, του ηλεκτρονικού παιχνιδιού ή του μουσικού κομματιού που επιθυμεί να απολαύσει. Αρκετοί είναι οι τηλεοπτικοί σταθμοί, οι αλυσίδες ενοικίασης ταινιών και οι ιστοσελίδες ψυχαγωγίας που έχουν εκφράσει το τεράστιο ενδιαφέρον τους για την ένταξή τους στην πολυπόθητη λίστα της Microsoft, η οποία σε κάποιες χώρες είναι ήδη ενεργή.

Ολος ο κόσμος σε μία παλάμη

Μπορεί εφέτος οι πωλήσεις των κινητών τηλεφώνων να παρουσιάσουν πτώση, οι πωλήσεις των εφαρμογών όμως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, κάθε άλλο παρά ύφεση θα παρουσιάσουν. Οπως όλα δείχνουν, ο αέρας της ανανέωσης στην περίπτωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων των κολοσσών της κινητής τηλεφωνίας App Store (Apple), Android Market (Google), App World (Blackberry), Palm App Catalog (HP), Windows Marketplace (Microsoft) φυσάει με δέκα μποφόρ.

Οσο κι αν διανθίζουν το κινητό μας με επιπλέον τεχνολογικά «αξεσουάρ», τα γνωστά μας apps έχουν καταφέρει να εισβάλουν για τα καλά στον ελεύθερο χρόνο μας: άλλοτε κρατώντας μας συντροφιά, άλλοτε διευρύνοντας τους ορίζοντές μας και άλλοτε κλέβοντας πολύτιμες στιγμές από τη ζωή μας.

Η ευρηματικότητα και η φαντασία συναντιούνται από πλευράς των επινοητών αποκαλύπτοντας έξυπνα εικονίδια για όλα τα βαλάντια, ικανά να μετατρέψουν στιγμιαία το κινητό μας σε εξειδικευμένο μικροσκόπιο, εργαλείο παρακολούθησης του νοικοκυριού, ηλεκτρονικό παιχνίδι τελευταίας γενιάς, πυξίδα καλού φαγητού, ποτού και διασκέδασης ή ακόμη να ξεκλειδώσουν τις τηλεφωνικές χρεώσεις ή τις βιτρίνες πολυκαταστημάτων και να μας τυλίξουν στο διάφανο πέπλο των κοινωνικών δικτύων.

Η ανάγκη για διαρκή χρήση, ενημέρωση ή ακόμη και αντικατάσταση των έξυπνων λογισμικών σε συνδυασμό με τις πρωτοφανείς δυνατότητες που αποκτούν τα smartphones μέσω αυτών δημιουργούν στους κατόχους τους μια γλυκιά εθιστική μέθη στην απώλεια της οποίας αρκετοί δεν διστάζουν να εμφανίσουν… στερητικό σύνδρομο.

Ο καταιγισμός νέων προσθηκών στις ατελείωτες λίστες εφαρμογών θα συνεχίσει να γεμίζει τα εικονικά «ράφια» και το 2012, ικανοποιώντας έτσι ακόμη και τις πιο εξεζητημένες απαιτήσεις και προσφέροντας παράλληλα προοπτικές άνευ συνόρων.


ΣΕ ΤΙ ΧΡΗΣΙΜΕΥΟΥΝ ΤΑ ΕΞΥΠΝΑ ΚΙΝΗΤΑ

– Το 61% των χρηστών παίζει παιχνίδια.

– Το 55% ενημερώνεται για τον καιρό.

– Το 50% πραγματοποιεί διαδικτυακές αναζητήσεις.

– Το 49% κοινωνικοποιείται μέσω εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης.

– Το 42% απολαμβάνει μουσική.

– Το 36% ενημερώνεται ως προς την ημερήσια ειδησεογραφία.

– Το 33% ψυχαγωγείται με διάφορους τρόπους.

– Το 25% ψάχνει εστιατόριο

– Το 21% παρακολουθεί κάποιο βίντεο.

Τα smartphones σε αριθμούς:

– Από τις σχεδόν 4 δισ. ενεργές συσκευές κινητών τηλεφώνων στον πλανήτη, οι 1,08 δισ. συσκευές είναι smartphones.

– Σχεδόν το 50% των αναζητήσεων γεωγραφικής θέσης πραγματοποιείται μέσω έξυπνων κινητών.

– Ενας μέσος Αμερικανός ξοδεύει 2,7 ώρες την ημέρα σε apps κοινωνικής δικτύωσης- δηλαδή σχεδόν τον διπλάσιο χρόνο από εκείνον που αφιερώνει στο φαγητό του και περισσότερο από το 1/3 του συνολικού χρόνου που αφιερώνει στον ύπνο του.

– Περίπου 2.000.000 views στο YouTube πραγματοποιούνται καθημερινά μέσω κινητών.

ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΤΗΛΕΚΟΝΤΡΟΛ

1950:
Το πρώτο τηλεχειριστήριο τηλεόρασης, ονόματι Lazy Bones (τεμπέλικα οστά), συνδέεται με τον τηλεοπτικό δέκτη μέσω καλωδίου.

1955:
Ο Αμερικανός Γιουτζίν Πόλι δημιουργεί το Flash Matic, το πρώτο ασύρματο τηλεχειριστήριο που μοιάζει με όπλο και λειτουργεί μέσω τεσσάρων φωτοκυττάρων που βρίσκονται εγκατεστημένα στις τέσσερις γωνίες του δέκτη. Με κάθε πάτημα της τηλεοπτικής σκανδάλης ο χρήστης αλλάζει κανάλι με τη φορά των δεικτών του ρολογιού και ρυθμίζει τον ήχο.

1956
: Ο Αυστροαμερικανός Ρόμπερτ Αντλερ επινοεί το «θορυβώδες» Space Command, που λειτουργεί μέσω υπερήχων που παράγονται μέσω ενός μικροσκοπικού σφυριού και μιας επιφανείας αλουμινίου στο εσωτερικό κάθε φορά που ο χρήστης πατάει ένα κουμπί. Από τον δυνατό του ήχο σύντομα έλαβε το παρατσούκλι «clicker» το οποίο ακούγεται ακόμη και σήμερα.

Αρχές του 1980: Το τηλεχειριστήριο υπέρυθρων φτάνει στα χέρια των τηλεθεατών, που πασχίζουν να συμβαδίζουν με το «baby- boom» των τηλεοπτικών σταθμών.

2000: Τα καθολικά τηλεχειριστήρια επικρατούν, καθώς αυξάνεται ραγδαία ο αριθμός των συσκευών που σχετίζονται με την ψυχαγωγία.

Σήμερα:
Το μέγεθος των σύγχρονων τηλεχειριστηρίων έχει αυξηθεί φιλοξενώντας πολλές φορές πάνω από 50 κουμπιά. Παράλληλα, η Microsoft ανακοινώνει επίσημα τη δυνατότητα φωνητικών εντολών με τη βοήθεια του Kinect του Χbox και της διαδικτυακής αναζήτησης.