Στον βυθό της λιμνοθάλασσας του νησιού του Ποσειδώνα άρχισε να κατασκευάζεται ο «θεός της θάλασσας». Αυτό που κάνει το υποθαλάσσιο θέρετρο Poseidon να ξεχωρίζει είναι το γεγονός ότι οι θαμώνες δεν θα έχουν καμία επαφή με το υγρό στοιχείο και εντός του υποβρύχιου κτιρίου θα διατηρείται ενιαία ατμοσφαιρική πίεση. Η «κατάδυση» στα 12 μέτρα από την επιφάνεια θα γίνεται με τη βοήθεια διάφανων ανελκυστήρων και όχι με υποβρύχια οχήματα. Αυτά θα περιορίζονται στην ψυχαγωγία των πελατών που θα θέλουν να κάνουν μια… υποθαλάσσια βολτίτσα.


Ενας διαφορετικός Ποσειδώνας


Πρόκειται για μια κατασκευή άνευ προηγουμένου, καθώς με την ολοκλήρωσή της θα προσφέρει στους τολμηρούς τη δυνατότητα της υποθαλάσσιας διαμονής σε υπερπολυτελείς ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, χωρίς να χρειάζεται να φορούν κάποιον ειδικό εξοπλισμό.


Τα 24 δωμάτια-σουίτες σε σχήμα κάψουλας και επιφάνειας 51 τετραγωνικών μέτρων θα διαθέτουν πανοραμική θέα χάρη στο διάφανο υλικό το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή της οροφής τους. Υπολογίζεται ότι προς οφθαλμική τέρψη περίπου το 70% των εγκαταστάσεων θα είναι φτιαγμένο από υπερ-ανθεκτικό διάφανο ακρυλικό υλικό, από όπου θα δίνεται η ευκαιρία στους επισκέπτες να παρακολουθούν τον χορό των ειδών που ζουν στα βάθη της λιμνοθάλασσας ή ακόμη και να τα ταΐσουν με τη βοήθεια ενός συστήματος που με το πάτημα ενός κουμπιού θα επιτρέπει την απελευθέρωση τροφής στο νερό. Οι θαμώνες θα έχουν ακόμη την επιλογή της απομόνωσης του δωματίου τους κλείνοντας το εσωτερικό φιλμ του θόλου.


Πώς είναι εφικτή όμως μια τέτοια υποθαλάσσια κατασκευή; Αν και ο βαθμός δυσκολίας είναι υπερβολικά υψηλός, βασικό ρόλο παίζει η διάταξη του υποβρύχιου αρχιτεκτονήματος. Ο «Ποσειδών» ακολουθεί ένα συγκεκριμένο σχέδιο κατασκευής που θυμίζει αριθμημένο παζλ: με βασικό άξονα τον κεντρικό διάδρομο, προστίθενται στη συνέχεια τα δωμάτια, τα οποία είναι φτιαγμένα από υλικά μεγάλης αντοχής, ικανά να αντέξουν υπερβολικές πιέσεις. Μια ενισχυμένη πόρτα ινών άνθρακα, που ανοίγει με φορά προς τα έξω μετά την ένωση της κάψουλας με το κυρίως μέρος, διασφαλίζει την άνυδρη σύνδεση των μερών.


Και φυσικά οι ανέσεις του θερέτρου επιστημονικής φαντασίας, το οποίο σύμφωνα με τους κατασκευαστές του αναμένεται να λειτουργήσει μέσα στο 2009, δεν θα μπορούσαν παρά να είναι εξωπραγματικές. Πέραν της μοναδικής θέας του κοραλλιογενούς υφάλου, ο «Ποσειδών» θα διαθέτει spa, εστιατόριο, γυμναστήριο, βιβλιοθήκη, μια αίθουσα-χαμαιλέοντα που θα μπορεί εύκολα να μετατραπεί από αίθουσα συσκέψεων σε εκκλησία όπου θα τελούνται γάμοι ή θα παίζεται θέατρο, όπως επίσης και ένα κατάστημα με σουβενίρ ή καταδυτικό εξοπλισμό για όσους θέλουν να ζήσουν την περιπέτεια μιας υποβρύχιας περιπλάνησης. Σε περίπτωση κινδύνου, με τη βοήθεια ενός ειδικού συστήματος το μέρος στο οποίο εντοπίζεται η βλάβη απομονώνεται αυτόματα και στη συνέχεια απομακρύνεται από το συγκρότημα.


Για την υποβρύχια διαμονή μιας εβδομάδας, παρ’ όλα αυτά, οι θαυμαστές του Κουστό θα χρειαστεί κάνουν μια μεγάλη «βουτιά» στο πορτοφόλι τους, καθώς το όλο εγχείρημα θα στοιχίσει στους επίδοξους «δύτες» ούτε λίγο ούτε πολύ 10.500 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής μεταφοράς με ιδιωτικό αεροπλάνο από αεροδρόμιο των Νησιών Φίτζι). Εντός των σχεδίων του επινοητή του «Ποσειδώνος» βρίσκεται και η μελλοντική επέκταση των υποβρυχίων επιχειρήσεών του προς τις θάλασσες της Καραϊβικής και της Μεσογείου.


Υδροπαλάτι στο Ντουμπάι


Την ίδια ώρα μεγάλος αναβρασμός παρατηρείται και στον Περσικό κόλπο. Εκεί, στον βυθό του Ντουμπάι, κατασκευάζεται ένα υδάτινο παλάτι ή αλλιώς το Hydropalace, μέρος του συγκροτήματος Hydropolis. Το τεράστιο υποθαλάσσιο ξενοδοχειακό συγκρότημα αναμένεται να φτάσει σε μέγεθος τα 2,2 τετραγωνικά χιλιόμετρα, δηλαδή περίπου όσο το Χάιντ Παρκ του Λονδίνου. Με κόστος που αγγίζει τα 430 εκατομμύρια ευρώ δικαίως καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις υποθαλάσσιες κατασκευές παγκοσμίως.


Το «πάθος» του Γιοακίμ Χάουζερ βουτά σε βάθος 20 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και θα διαθέτει συνολικά 220 υπερπολυτελείς σουίτες. Ο ευρηματικός γερμανός αρχιτέκτονας, που έχει αναλάβει τα ηνία της κατασκευαστικής εταιρείας Crescent, δηλώνει ότι το ιδανικό μέρος για την υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι το Ντουμπάι, και αυτό γιατί πρόκειται για μια διεθνοποιημένη κοινότητα που αγκαλιάζει τους αρχιτεκτονικούς νεωτερισμούς με ιδιαίτερη θέρμη.


Το υδάτινο θαύμα όμως δεν αποτελείται μόνο από τις υποθαλάσσιες εγκαταστάσεις, καθώς στο συγκρότημα ανήκει ακόμη ο βασικός σταθμός Hydrotower, πάνω στην παραλία Jumeirah, όπου θα φθάνουν αρχικά οι επισκέπτες. Στη συνέχεια με τη βοήθεια τρένου θα μεταφέρονται στο κεντρικό μέρος του ξενοδοχείου και από εκεί στις σουίτες και στους υπόλοιπους χώρους του Hydropalace, μεταξύ των οποίων θα είναι και το spa, το εστιατόριο, η αίθουσα δεξιώσεων, τα καταστήματα και οι υπερπολυτελείς, ανεξάρτητες υποβρύχιες επαύλεις.


Ο πύργος της υδάτινης πόλης θα είναι ένα πολυώροφο κτίριο όπου θα στεγάζονται κλινική πλαστικής χειρουργικής, κέντρο ερευνών θαλάσσιας βιολογίας, συνεδριακοί και συναυλιακοί χώροι και πάρκινγκ. Ακόμη θα υπάρχει κινηματογράφος υψηλής τεχνολογίας, ενώ ο φαντασμαγορικός φωτισμός θα δίνει έναν εξωγήινο, εντυπωσιακό χαρακτήρα στο πρωτοποριακό γυάλινο κτίριο.


Αυτό που οδήγησε τον Χάουζερ στην κατασκευή ενός υποβρύχιου ξενοδοχείου τέτοιων διαστάσεων, όπως υποστηρίζει, είναι το γεγονός ότι το ανθρώπινο σώμα αποτελείται κατά 80% από νερό, πράγμα που σημαίνει ότι το υδάτινο στοιχείο είναι ό,τι πιο φυσικό και απαραίτητο για τον ίδιο. Μεγάλο μυστήριο ωστόσο παραμένει το πόσο θα στοιχίζει ένας ύπνος με τα ψάρια. Και αυτό γιατί, αν και το έργο είχε προγραμματιστεί να ανοίξει τις «πύλες» του για το κοινό στις αρχές του 2007, μια νέα παράταση τοποθέτησε τα εγκαίνια της υποβρύχιας υπερμονάδας δύο χρόνια αργότερα. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν εμποδίζει την κατασκευάστρια εταιρεία να φλερτάρει με τη δημιουργία νέων μονάδων. Ο επόμενος «στόχος», ο οποίος επίσης αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία γύρω στο 2009, θα έχει έδρα τον βυθό ανοιχτά της πόλης Κινγκντάο στην Κίνα.


Από τους βασικούς λόγους για τους οποίους κωλύεται η «υποβρύχια δόμηση» είναι και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις στα θαλάσσια είδη της περιοχής. Αλλωστε, όπως βροντοφωνάζουν περιβαλλοντικές οργανώσεις, ο Περσικός κόλπος είναι ήδη ιδιαίτερα βεβαρημένος, ειδικά από την κατασκευαστική έκρηξη των τεχνητών νησιών και έπειτα, όταν με σκοπό τη συσσώρευση άμμου από τον πυθμένα της θάλασσας οι εταιρείες άρχισαν να καταστρέφουν αλόγιστα κοραλλιογενείς υφάλους και θαλάσσια χλωρίδα. Στοιχεία πρωταρχικής σημασίας για τη διατήρηση της ισορροπίας του υποβρύχιου οικοσυστήματος.


Πυραμίδα των Μάγιας


Ενα άλλο είδος θαλάσσιων θερέτρων είναι εκείνο των πλωτών ξενοδοχείων. Σε αντίθεση με τις υποβρύχιες εγκαταστάσεις δεν αντιμετωπίζουν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας ως προς την κατασκευή τους, παρ’ όλα αυτά πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχουν τα δομικά υλικά που θα πρέπει να επιτρέπουν στις μονάδες να επιπλέουν και ταυτόχρονα να διαθέτουν μονωτικές ιδιότητες και μεγάλη αντοχή σε πιέσεις.


Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πλωτή πυραμίδα Maya της Oceanic Creations. Η σουηδική εταιρεία έχει ως βάση των κατασκευαστικών δραστηριοτήτων της μια παλιά στρατιωτική πατέντα. «Από τον Νοέμβριο του 2006, που έχουμε τα αποκλειστικά δικαιώματα, εργαζόμαστε σκληρά για να εισαγάγουμε μια παλιά σύνθετη στρατιωτική τεχνολογία στον ιδιωτικό τομέα» παραδέχεται στο «Βήμα» η Μαριέλα Νορντέλ, αντιπρόεδρος Δημοσίων Σχέσεων και Μάρκετινγκ της εταιρείας. «Ο σουηδικός στρατός, σε συνεργασία με το ναυπηγείο Kockums στην Καρλσκρόνα, ύστερα από προσπάθεια 30 ετών κατάφερε να αναπτύξει ένα μοναδικό υλικό υπερβολικού κόστους για τους φορολογούμενους πολίτες, αφού αγγίζει τα 500 εκατομμύρια ευρώ» εξιστορεί. «Πρόκειται για ένα υλικό ελαφρότερο από το ατσάλι και περίπου έξι φορές πιο ανθεκτικό, πράγμα που του χαρίζει τρομερές δυνατότητες, όπως η ενισχυμένη μόνωση ήχου και θερμοκρασίας, ενώ δεν επιτρέπει την εξίδρωση».


Οπως περιγράφει η ίδια, το συγκεκριμένο υλικό έχει πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης. «Η εταιρεία μας δίνει μια εγγύηση 200 ετών» λέει η Νορντέλ. «Και ενώ μέχρι πρότινος η κατασκευή ενός πλωτού κτιρίου τέτοιου μεγέθους ήταν αδύνατη λόγω υπερβολικού κόστους και βάρους, σήμερα με τη συγκεκριμένη τεχνολογία όλα αυτά τα προβλήματα αποτελούν παρελθόν. Και βέβαια το πιο σημαντικό είναι ότι το «μαγικό» υλικό είναι φιλικό στο περιβάλλον».


Η πλωτή πυραμίδα Maya που ετοιμάζει η εταιρεία θα «κολυμπάει» στα νερά της Καραϊβικής, νότια του Κανκούν στο Μεξικό. Σχεδιαστικά θυμίζει έντονα πυραμίδα των Μάγιας, ενώ εξωτερικά θα είναι καλυμμένη από πέτρα που θα μοιάζει με εκείνη που χρησιμοποιούσε η αρχαία φυλή.


Η αμφίβια ξενοδοχειακή μονάδα θα έχει συνολική έκταση 106.000 τετραγωνικών μέτρων και θα διαθέτει 465 δίκλινα δωμάτια 50 τετρ. μέτρων και 22 σουίτες από τις οποίες οι 20 θα είναι μεγέθους 300 τετρ. μέτρων, ενώ οι άλλες δύο προεδρικές 600 τετρ. μέτρων. Εντός των εγκαταστάσεων θα υπάρχουν ακόμη θεματικά εστιατόρια, συνεδριακές αίθουσες και spa.


Στα άμεσα σχέδια της Oceanic Creations είναι η «επέκταση» των πλωτών εγκαταστάσεων σε διάφορα σημεία του πλανήτη, μεταξύ των οποίων και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ σύμφωνα με τη Νορντέλ υπάρχει ιδιαίτερη ζήτηση από χώρες που αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα λόγω έλλειψης ελεύθερου χώρου δόμησης.


Πλωτό καζίνο


Μια ίσως πιο απλή λύση, για τους λιγότερο τολμηρούς που προτιμούν να περιοριστούν στην εμπειρία του πλοίου, αποτελεί το Cala UnderSea Resort & Casino. Πρόκειται για ένα πλοίο μήκους 210 μέτρων, πλάτους 50 μέτρων και οκτώ καταστρωμάτων, από τα οποία τα πέντε βρίσκονται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας ενώ τα υπόλοιπα τρία είναι βυθισμένα στο νερό, επιτρέποντας έτσι στους θαμώνες του πλοίου-υποβρυχίου να θαυμάζουν τις ομορφιές του βυθού από τεράστιες «τζαμαρίες».


Η ιδέα άρχισε να βασανίζει τον πρόεδρο της εταιρείας Τζόσεφ Κάλα όταν σε μια κρουαζιέρα με το γιοτ του ήρθε αντιμέτωπος με φάλαινες. Θαμπωμένος από το υπέροχο θηλαστικό, θέλησε να δημιουργήσει ένα πλοίο που να προσφέρει την ευκαιρία και σε άλλους ανθρώπους να νιώσουν το ίδιο δέος. Ετσι αποτάθηκε στον ναυπηγό Ρέι Φράνσις, στον οποίο και ανήκει το τελικό σχέδιο.


Το τεραστίων διαστάσεων πλοίο, συνολικής έκτασης 60.000 τετρ. μέτρων, δεν βρίσκεται υπό κατασκευή. Η εταιρεία προς το παρόν δέχεται παραγγελίες, ενώ το χτίσιμο θα χρειαστεί στη συνέχεια περίπου 18 μήνες. Αν και το κόστος μιας τέτοιας επένδυσης ανέρχεται σε 319 εκατομμύρια ευρώ, παρ’ όλα αυτά ο Κάλα εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι θα υπάρξει ζήτηση για την κατασκευή περίπου 300 τέτοιων πλοίων μέσα στην επόμενη εικοσαετία» υποστηρίζει.


Οσο για τον παράγοντα ασφάλεια, όπως λέει ο ίδιος, έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στον σχεδιασμό και έχουν γίνει ειδικές μελέτες ώστε να επιτρέπονται μεγάλες επιφάνειες από υπερανθεκτικό διαφανές υλικό στο κάτω μέρος, χωρίς αυτό να θέτει σε κίνδυνο το υπόλοιπο πλοίο. «Αλλωστε το πλωτό θέρετρο θα ταξιδεύει σε ρηχά νερά και όχι σε μεγάλη απόσταση από την ξηρά» επισημαίνει ο Κάλα.


Εντός, το πλοίο θα διαθέτει spa, συνεδριακό κέντρο, πολυτελή σαλόνια και μπαρ, καταστήματα, εστιατόρια και καζίνο. Οι σουίτες του δεν θα έχουν τίποτε να ζηλέψουν από φημισμένα ξενοδοχεία πολλών αστέρων. Κατά τη διάρκεια της ημέρας υπολογίζεται ότι θα μπορεί να φιλοξενήσει ως 10.000 επισκέπτες, ενώ θα μπορούν να διανυκτερεύουν σε αυτό τουλάχιστον 2.000 άνθρωποι. Αν και η πραγματοποίηση του Cala UnderSea Resort & Casino απέχει μέχρι στιγμής, το μέσο κόστος ημερήσιας διαμονής μιας οικογένειας σε αυτό εκτιμάται περί τα 700 ευρώ.


Υποβρύχια ή πλωτά, το σίγουρο είναι ότι τα ξενοδοχεία «νέας γενιάς» αποτελούν αρχιτεκτονικά θαύματα. Ξεπερνώντας τα στεγανά της φαντασίας, σε λίγα χρόνια οι νέες εγκαταστάσεις αναμένεται να ταράξουν για τα καλά τα λιμνάζοντα ύδατα προσφέροντας στους άλλοτε ευκατάστατους παραθαλάσσιους παραθεριστές την ευκαιρία να γνωρίσουν τις ομορφιές των ωκεανών, δημιουργώντας έτσι μια εν δυνάμει νέα κατηγορία τουριστών με απώτερο στόχο τις έντονες συγκινήσεις!