Υπέρβαση
Το πρώτο ηλεκτρικό SUV της Skoda διαλύει με πάταγο όσα στερότυπα είχαν απομείνει για αυτή
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Συνηθισμένοι να αναζητούμε στα λεξικά τη σημασία των ονομάτων που δίνει η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία σε μοντέλα της τα τελευταία χρόνια, ανακαλύπτουμε ότι το Enyaq προέρχεται από την αυθαίρετη σύνθεση της λέξης «Enya» που στα ιρλανδικά σημαίνει «πηγή της ζωής» με το γράμμα «q», για λόγους αρμονίας με τα συμβατικής τεχνολογίας SUV Kamiq, Karoq και Kodiaq.
Στην πορεία της συνύπαρξης μαζί του οδηγώντας το τώρα στους ελληνικούς δρόμους, 16 μήνες μετά την πρώτη μας επαφή στο Δουβλίνο, διαπιστώσαμε πόσο κυριολεκτικά είναι ενίοτε τα παιχνίδια με τις λέξεις.
To Enyaq iV είναι σήμερα για τη Skoda ό,τι η Octavia τις προηγούμενες δεκαετίες. Ενα μοντέλο αναφοράς που μπορεί να υπερβεί το μέγεθος του κατασκευαστή του, ο οποίος συνδυάζει λογική και ευαισθησία βάζοντας (πολύ) δύσκολα σε όλους, κυρίως δε στον κλώνο του, το ακριβότερο VW ID.4.
Κοιτάζοντάς το εξωτερικά θα ανακαλύψετε ότι τόσο τα 4,649 μέτρα μήκους σε συνδυασμό με τα 2,148 μέτρα πλάτους – με τους εξωτερικούς καθρέφτες ανοιχτούς – όσο και το ύψος των 1,616 μέτρων το κάνουν να δείχνει επιβλητικό, προϊδεάζοντας για τους εσωτερικούς χώρους. Ωστόσο το μέγεθος 0.26 του συντελεστή αεροδυναμικής υποδηλώνει ότι οι σχεδιαστές είδαν πολύ σοβαρά και το ζήτημα της μέγιστης αυτονομίας κίνησης, κορυφαία προτεραιότητα για κάθε ηλεκτρικό μοντέλο.
Με τους προβολείς LED στον βασικό εξοπλισμό του, αυτό που θα σας κερδίσει από πλευράς αισθητικής είναι το προαιρετικό Crystal Face, με τη φωτιζόμενη οριζόντια γραμμή και την κάθετη μάσκα να αποτυπώνουν την ηλεκτρική του υπόσταση, ανεξαρτήτως του μεγέθους των μπαταριών και του πλήθους των ηλεκτροκινητήρων του.
Μιλώντας για αυτά αξίζει να γνωρίζετε ότι υπάρχουν τρεις εκδόσεις μπαταρίας, για τα Enyaq 50 (51 KWh, 362 χλμ. αυτονομία), Enyaq 60 (58 kWh, 412 χλμ. αυτονομία) και Enyaq 80 (77 kWh, αυτονομία 536 χλμ.). Η χωρητικότητα των μπαταριών που αναφέρεται είναι η ωφέλιμη και η απόδοση των κινητήρων των τριών εκδόσεων είναι 148, 180 και 204 ίπποι, οι οποίοι μεταδίδονται στους πίσω τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου μιας ταχύτητας. Την γκάμα του Enyaq ολοκληρώνουν οι τετρακίνητες εκδόσεις που θα δούμε αργότερα στην ελληνική αγορά, στην οποία λόγω της επιδότησης του προγράμματος ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ οι τιμές πώλησης του Enyaq στις προαναφερόμενες εκδόσεις διαμορφώνονται σε 29.942, 34.898 και 40.699 ευρώ. Σημειώστε εδώ ότι το κόστος service που απαιτείται κάθε 24 μήνες είναι μόλις 185 ευρώ.
Ειδοποιός διαφορά
Οι βασικές διαφορές (αυτονομίας, ισχύος, τιμής) ανάμεσα στις τρεις εκδόσεις είναι τόσο προφανείς ώστε να διευκολύνουν την επιλογή της κατάλληλης για τον καθένα, ωστόσο οι υποδειγματικοί εσωτερικοί χώροι που εξασφαλίζει το μεταξόνιο των 2,765 μέτρων, η «καθαρή» αισθητική του ταμπλό στο οποίο κυριαρχούν οι οθόνες αφής 10 ή 13 ιντσών, ο λιτός διακόπτης του κιβωτίου ταχυτήτων, τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και οι αναρίθμητες Simply Clever λύσεις που εκτοξεύουν τη χρηστικότητα του Enyaq αποτελούν τον κοινό παρονομαστή τους, λειτουργώντας πολύ πειστικά για την τελική επιλογή του μοντέλου.
Αυτονόητα πολυτελές αν ο ιδιοκτήτης του επιθυμεί να το «χτίσει» έτσι, το αποκλειστικά πενταθέσιο Enyaq έχει χώρο αποσκευών που κυμαίνεται από τα 585 έως τα 1.004 λίτρα, στοιχείο υπερπολύτιμο για τις ανάγκες μια οικογένειας. Συνολικά υπάρχουν έξι διαφορετικές επιλογές για τον θάλαμο επιβατών (Studio, Loft, Lodge, Loubge, Suite και Ecosuite) με διαφορετικό αισθητικό ύφος και εξοπλισμό που εναρμονίζεται με το ζητούμενο ενός αμιγώς ηλεκτρικού SUV με πολυσυλλεκτικό προσανατολισμό, τον οποίο υπηρετεί με επιτυχία η διαστρωμάτωση απόδοσης των ηλεκτροκινητήρων του.
Στη δική μας περίπτωση η πρώτη επαφή επί ελληνικού εδάφους αφορούσε την δικίνητη έκδοση Enyaq iV 60 με ισχύ 180 ίππους, 310 Nm ροπής, μπαταρία 58 kWh και θεωρητική αυτονομία 412 χλμ. με μία φόρτιση, η οποία σε wallbox 11 kW απαιτεί περίπου έξι ώρες. Αυτή είναι και η αποδοτικότερη μέθοδος φόρτισης καθώς ο ρυθμός φόρτισης σε απλή πρίζα είναι και εξαιρετικά αργός και δεν συνάδει με το ύφος του αυτοκινήτου, η τεχνολογική υπερεπάρκεια του οποίου αποδεικνύεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Η χρήση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, για παράδειγμα, με τα τρία επίπεδα και τη λειτουργία τους μέσω των paddles πίσω από το τιμόνι εξασφαλίζει πραγματική αυτονομία πολύ κοντά σε αυτή που ανακοινώνεται, σε αστικές συνθήκες κίνησης. Παράλληλα επιλέγοντας ένα πρόγραμμα οδήγησης – από το Eco έως το Individual – ο οδηγός μπορεί να μεταμορφώσει το Enyaq iV 60 από κυνηγό οικονομίας σε δρομέα υψηλών επιδόσεων ακόμη και αν μιλάμε για τη δεύτερη σε απόδοση έκδοση ισχύος. Τα χαρακτηριστικά στο τέλος της σελίδας αποτυπώνουν την πραγματικότητα του κατασκευαστή και επαληθεύονται στην πράξη αν πραγματικά το επιδιώξει κάποιος.
Αυτό που θα αντιληφθείτε στον δρόμο είναι η ευκολία συνύπαρξης μαζί του, οι δυνατότητες που παρέχει η απόσταση των σχεδόν 19 εκατοστών από το έδαφος, η άνεση ακόμη και με τους τροχούς των 20 ιντσών και η απουσία ιδιοτροπιών παρά την τοποθέτηση του κινητήρα στους πίσω τροχούς και τη μετάδοση της κίνησης σε αυτούς.
Το Enyaq iV 60 «κρύβει» καλά το βάρος των σχεδόν δύο τόνων, είναι εξαιρετικά ευέλικτο με κύκλο στροφής μόλις 9,3 μέτρα και ευχάριστα ουδέτερο οδηγικά αν δεν σκεφτείτε να αμφισβητήσετε τους νόμους της Φυσικής. Συνολικά πρόκειται για μια εξαιρετική υλοποίηση που αναβαθμίζει την εικόνα του κατασκευαστή του, καθιστώντας τη Skoda πρωταγωνίστρια στο νέο πεδίο της ηλεκτροκίνησης.
Προηγμένο infotainment
Με οθόνες διαστάσεων 10 ή και 13 ιντσών για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και πολλαπλές δυνατότητες εξατομίκευσης ο οδηγός του Enyaq iV χρησιμοποιεί εναλλακτικά ένα ρυθμιστικό αφής, χειρονομίες πολλαπλής αφής, έλεγχο χειρονομίας ή τον ψηφιακό βοηθό φωνής Laura με φωνητικές οδηγίες σε 15 γλώσσες.
Το ψηφιακό ραδιόφωνο DAB, το διαδικτυακό και το υβριδικό ραδιόφωνο περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό, ενώ το smartphone συνδέεται ασύρματα αξιοποιώντας τα Wireless Smart Link, Android Auto, Apple CarPlay ή Mirror Linkκαι μπορεί να φορτιστεί επαγωγικά όταν τοποθετηθεί στο PhoneBox.
Χάρη στο ενσωματωμένο eSIM, το Enyaq iV διαθέτει μόνιμη σύνδεση στο Διαδίκτυο εξασφαλίζοντας πρόσβαση και υποστήριξη από διαδικτυακά δεδομένα επιτρέποντας στους χάρτες πλοήγησης και στο λογισμικό του αυτοκινήτου να ενημερώνονται από απόσταση.
Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή MySKODA ο οδηγός μπορεί να ελέγξει εξ αποστάσεως τη φόρτιση της μπαταρίας, να ενεργοποιήσει τον κλιματισμό πριν ξεκινήσει το ταξίδι του ή να ορίσει την επόμενη διαδρομή.
Τεχνολογική πρωτιά
Το Enyaq iV είναι το πρώτο μοντέλο Skoda που προαιρετικά εξοπλίζεται με μια head-up οθόνη τεχνολογίας επαυξημένης πραγματικότητας η οποία προβάλλει πληροφορίες σε δύο διαφορετικές περιοχές στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Πέρα από την τρέχουσα ταχύτητα και τα σήματα κυκλοφορίας, πληροφορίες από τα συστήματα υποβοήθησης και οδηγίες πλοήγησης εμφανίζονται στο παρμπρίζ ακριβώς πάνω από το ταμπλό, στην πιο κοντινή στον οδηγό ζώνη ενώ μια μεγαλύτερη ζώνη προβολής για την επαυξημένη πραγματικότητα βρίσκεται ψηλότερα στο παρμπρίζ και νοητά πιο μακριά από τον οδηγό. Εκεί εμφανίζονται τα βέλη κατεύθυνσης από το σύστημα πλοήγησης, πληροφορίες σχετικές με το Adaptive Lane Assist ή το Adaptive Cruise Control, οι πινακίδες κυκλοφορίας και διάφορες προειδοποιήσεις, ενώ ο οδηγός μπορεί να προσαρμόσει τη θέση της περιοχής προβολής, να ρυθμίσει το χρώμα και τη φωτεινότητα αλλά και να επιλέξει ποιες πληροφορίες θα εμφανίζονται.
Ευφυής απλότητα
Κοινό τόπο των διαφορετικών εκδόσεων του Enyaq iV το οποίο διατίθεται με τρία μεγέθη μπαταρίας, σε πέντε επίπεδα ισχύος με κίνηση στους πίσω τροχούς ή τετρακίνηση αποτελεί η νέα πλατφόρμα MEB για τα ηλεκτρικά μοντέλα του ομίλου VW. Στις εισαγωγικές εκδόσεις όπως αυτή που οδηγήσαμε ο ηλεκτροκινητήρας είναι ενσωματωμένος στον πίσω άξονα και οδηγεί τους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου ταχυτήτων μιας σχέσης. Για την επιλογή της όπισθεν, η κατεύθυνση περιστροφής του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης απλώς αντιστρέφεται χρησιμοποιώντας τα ηλεκτρονικά ισχύος. Σε σύγκριση με ένα συμβατικό σύστημα μετάδοσης, το κιβώτιο ταχυτήτων μιας σχέσης είναι ελαφρύτερο, πιο συμπαγές και απαιτεί λιγότερο χώρο. Στις ισχυρότερες εκδόσεις του το Enyaq iV διαθέτει έναν δεύτερο ηλεκτρικό κινητήρα στον μπροστινό άξονα – εξασφαλίζοντας συνθήκες τετρακίνησης – με το σύστημα θέρμανσης/κλιματισμού και την προαιρετική αντλία θερμότητας να βρίσκονται επίσης στον μπροστινό άξονα.

