Αν οι Beatles υπήρχαν σήμερα, σίγουρα δεν θα τραγουδούσαν για το κίτρινο αλλά για ένα «πράσινο» υποβρύχιο, το πρωτοποριακό project που δημιούργησε μια ομάδα συμπατριωτών τους, οι οποίοι ξεχώρισαν στον Διαγωνισμό Clean Maritime Demonstration (Παρουσίαση Καθαρού Θαλάσσιου Κόσμου, CMDC), που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Εβδομάδας Ναυτιλίας του Λονδίνου (LISW). Εξασφαλίζοντας μια θέση ανάμεσα σε 54 άλλους νικητές που επέλεξε ο υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, Γκραντ Σαπς, οι δημιουργοί της εντυπωσιακής αυτής κατασκευής θα χρηματοδοτηθούν με ένα μερίδιο από τις 23 εκατομμύρια στερλίνες που θα δοθούν από το κράτος προκειμένου να ολοκληρώσουν το project τους.

Ο λόγος για τη διοργάνωση ενός τέτοιου διαγωνισμού είναι η ανάπτυξη τεχνολογιών που θα βοηθήσουν το σχέδιο 10 σημείων το οποίο παρουσίασε ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Μπόρις Τζόνσον το 2020, για τη δημιουργία 250.000 θέσεων εργασίας στη διάρκεια αυτού που ονομάζει «πράσινη βιομηχανική επανάσταση». Το σχέδιο επηρεάζει αρκετούς τομείς της οικονομίας όπως είναι η υπεράκτια αιολική ενέργεια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι οργανισμοί για την προστασία της φύσης, οι επιχειρήσεις ενέργειας με τη χρήση υδρογόνου και οι μεταφορικές εταιρείες. Στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος διατέθηκε η ειδική χρηματοδότηση των 23 εκατομμυρίων στερλινών προκειμένου να προωθηθεί μια πιο πράσινη ναυτιλία και η ανάπτυξη τεχνολογιών για καθαρές θάλασσες και πλοία μηδενικών εκπομπών ρύπων. Από το 2025 οι νέες ναυτιλιακές δραστηριότητες της χώρας θα πρέπει πραγματοποιούνται με μηδενικές εκπομπές άνθρακα.

Ο καθαριστής των ωκεανών

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας Oceanways, η οποία βρίσκεται πίσω από το φιλόδοξο project που αναδείχθηκε στον πρόσφατο διαγωνισμό, τη δημιουργία δηλαδή του πρώτου οικολογικού υποβρυχίου, μιλάμε για μια πλήρως αυτοματοποιημένη κατασκευή, η οποία θα τροφοδοτείται αποκλειστικά από «πράσινο» υδρογόνο και καθώς θα ταξιδεύει μεταξύ Γλασκώβης και Μπέλφαστ μεταφέροντας φορτία, παράλληλα θα συλλέγει μικροπλαστικά που βρίσκονται διάσπαρτα στον βυθό. Κάθε αυτόνομο υποβρύχιο θα μεταφέρει ένα φορτίο μήκους 20 ποδών και παράλληλα θα διαθέτει φίλτρα σε κάθε πλευρά του, τα οποία θα λειτουργούν ως βράγχια ψαριών και θα συλλέγουν τα μικροπλαστικά και τις μικροΐνες. Επίσης, οι κατασκευαστές ελπίζουν ότι τα υποβρύχια θα συλλέξουν πληροφορίες από τη θάλασσα, καθώς και δεδομένα για το πόσα πλαστικά υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον βυθό και για το πού βρίσκεται η υψηλότερη συγκέντρωσή τους. Οι εμπνευστές του σκάφους σκοπεύουν να σαρώσουν 300.000 τ.χλμ. βυθού και να συλλέξουν πολλά terabytes από πληροφορίες μέχρι το 2030.

Σύμφωνα με τον μηχανολογικό σχεδιασμό, το πρώτο υποβρύχιο θα έχει μήκος 20 μέτρα, θα μπορεί να πραγματοποιήσει κατάδυση 5 μέτρων, να φτάσει σε απόσταση περίπου 80 χιλιομέτρων και να διατηρήσει μέση ταχύτητα 8 κόμβων. Επίσης, θα μεταφέρει φορτίο 5 κιλών και θα είναι εξοπλισμένο με τριφασικό σύστημα φιλτραρίσματος μικροπλαστικών, ενώ ο κινητήρας του θα τροφοδοτείται από έναν συνδυασμό μπαταρίας και καυσίμου υδρογόνου. Και όλα αυτά είναι μόνο η αρχή σύμφωνα με τον Ντραβ Μπόρουα, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Oceanways: «Το σενάριο των ονείρων μας είναι ένας κόσμος νοητών υποβρύχιων αυτοκινητοδρόμων οι οποίοι στο μέλλον θα μεταφέρουν όχι μόνο φορτία αλλά και ανθρώπους με τρόπο που δεν θα βλάπτει αλλά θα αναγεννά τους ωκεανούς μας. Ξεκινάμε με τη μεταφορά εμπορευμάτων, αλλά η αποστολή είναι να απελευθερώσουμε ολόκληρο τον τομέα των μεταφορών. Η επίλυση του προβλήματος της κλιματικής κρίσης είναι μια εμπορική ευκαιρία αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Δεν νομίζω ότι σταδιακές αναβαθμίσεις σε υπάρχοντα συστήματα και τεχνολογίες θα μας κάνουν να είμαστε συνεπείς στις μηδενικές δεσμεύσεις μας. Χρειαζόμαστε ριζοσπαστική σκέψη. Πρέπει να ξανασκεφτούμε, να επανασχεδιάσουμε, να αναπτύξουμε και να δημιουργήσουμε νέα συστήματα γνωρίζοντας όλα όσα γνωρίζουμε σήμερα».

Θαλάσσια σημεία φόρτισης

Ενα άλλο από τα έργα που ξεχώρισαν στον διαγωνισμό και που θα λάβουν την κρατική οικονομική ενίσχυση είναι η ανάπτυξη πλήρως ηλεκτρικών σημείων φόρτισης, συνδεδεμένων με μια υπεράκτια ανεμογεννήτρια. Εκεί θα τροφοδοτούνται ηλεκτρικά σκάφη χρησιμοποιώντας ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές, η οποία θα παράγεται από την ανεμογεννήτρια, προσφέροντας εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση 131.100 τόνων ισοδύναμων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2e). Οπως και τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην άκρη του δρόμου, αυτά θα λειτουργούν με ημιαυτόματο έλεγχο, που σημαίνει ότι τα σκάφη θα μπορούν να αγκυροβολήσουν στο σημείο φόρτισης της ανεμογεννήτριας, να συνδεθούν, να φορτίσουν και εν συνεχεία να απομακρυνθούν.

Αυτό έρχεται να προστεθεί σε ένα ακόμη mega-project για το οποίο καμαρώνουν οι Βρετανοί, το άνοιγμα του πιο «πράσινου» από όλους τους τερματικούς ναυτικούς σταθμούς του Ηνωμένου Βασιλείου, του προϋπολογισμού 55 εκατ. στερλινών Horizon Cruise Terminal στο λιμάνι του Σαουθάμπτον. Πρόκειται για έναν από τους πιο κομβικούς σταθμούς κρουαζιέρας της Ευρώπης, πρώτο στο είδος του, ο οποίος θα χρησιμοποιεί έναν καινοτόμο συνδυασμό στέγης με ηλιακά πάνελ και παράκτια σημεία φόρτισης για πλοία. Ολες αυτές οι κινήσεις φιλοδοξούν να καταστήσουν τη χώρα απόλυτο παγκόσμιο ηγέτη στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.