• Αναζήτηση
  • Το αναπτυξιακό παράδειγμα του ελληνικού ξενοδοχείου

    Η επιστροφή της στην κανονικότητα θέτει εκ των πραγμάτων το ζήτημα της επανατοποθέτησης της χώρας πάνω στον παγκόσμιο χάρτη. Είναι ο σωστός χρόνος για να εκπέμψουμε το σωστό μήνυμα. Το μήνυμα πως η Ελλάδα μαθαίνει, πως η Ελλάδα αλλάζει, πως ακολουθεί με συνέπεια και συνέχεια τον δύσκολο δρόμο της αυτοβελτίωσης και δεν οπισθοδρομεί στην ευκολία και τη βολικότητα που ανακυκλώνουν αδυναμίες και αδιέξοδα του παρελθόντος.

    Πέντε πυλώνες είναι αυτοί που μπορούν να στηρίξουν ένα νέο όραμα για τη χώρα στον 21ο αιώνα, κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία της κρίσης και επενδύοντας σε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο πραγματικών δυνατοτήτων και πλεονεκτημάτων.

     

    Δημιουργικότητα: Πρέπει να μάθουμε να βλέπουμε διαφορετικά τον κόσμο. Το να ακολουθεί κανείς την πεπατημένη δεν τον πάει μακριά. Το «έτσι τα βρήκαμε, έτσι τα αφήνουμε» σημαίνει περιθωριοποίηση μέσα σε έναν κόσμο που αλλάζει αδιάκοπα. Οι νέες προκλήσεις απαιτούν νέες απαντήσεις, οι οποίες δεν υπάρχουν σε κάποιο ράφι έτοιμες προς χρήση. Πρέπει να τις δημιουργήσουμε εμείς. Να τις οραματιστούμε, να τις σχεδιάσουμε και να τις καταστήσουμε εφικτές.

     

    Εξωστρέφεια: Πρέπει να αποδεχθούμε όλοι πως δεν ζούμε μόνοι μας σε κάποιο απομονωμένο νησί. Ζούμε στην πλανητική οικονομία των παγκόσμιων δικτύων. Η λύση στο αίνιγμα της ανάπτυξης είναι το άνοιγμα στον κόσμο, το άνοιγμα στις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που δημιουργεί η παγκόσμια αγορά. Ομως για να υπάρχει μια ρεαλιστική βάση στην επιδίωξη της εξωστρέφειας πρέπει να έχουμε ένα πράγμα κατά νου. Τίποτα δεν χαρίζεται. Η επιτυχία μιας εξωστρεφούς στρατηγικής κρίνεται από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που αναδεικνύει. Περισσότερη εξωστρέφεια σημαίνει περισσότερη ανταγωνιστικότητα και περισσότερη ανταγωνιστικότητα σημαίνει λιγότεροι φόροι. Δεν επιλύεται διαφορετικά αυτή η εξίσωση.

     

    Συνεργασία: Πρέπει να απαλλαγούμε από το σύνδρομο «της κατσίκας του γείτονα». Το καλύτερο που όλοι θέλουμε να προσδοκούμε για τους εαυτούς μας δεν μας περιμένει στη γωνία. Τίποτα αληθινά μεγάλο δεν γίνεται τυχαία, ούτε μπορεί να γίνει από έναν. Η συνεργασία είναι το κλειδί που μπορεί να ανοίξει την πόρτα σε ένα καλύτερο μέλλον. Συνεργασία που ξεκινάει από τις σχέσεις με τη διοίκηση όλων των επιπέδων (υπουργεία, περιφέρεια, Δήμος Αθηναίων) και επεκτείνεται ως τις συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως και τα Δίκτυα Συνεργειών μεταξύ επιχειρήσεων, φορέων κ.λπ. Οπου ευδοκιμεί η συνεργασία τα αποτελέσματα είναι θετικά. Οταν ενώνονται δυνάμεις το 1+1 δεν κάνει απλά 2. Το αποτέλεσμα είναι πολλαπλασιαστικό και μπορεί να κάνει 100. Αν λοιπόν θέλουμε πραγματικά να μιλάμε για μια νέα Ελλάδα τότε το μέλλον δεν μπορεί να αντιγράφει το παρελθόν. Στη θέση του φθόνου, του ωχαδερφισμού και της αδιαφορίας πρέπει να μπουν ο συντονισμός, ο συγχρονισμός, η κοινή προσπάθεια. Ο φαύλος κύκλος μέσα στον οποίο οι μισοί ποτίζουν το δέντρο για να δώσει καρπούς και οι άλλοι μισοί το ροκανίζουν πρέπει να κλείσει εδώ.

     

    Αμεσότητα: Πρέπει να αντιληφθούμε την πυκνότητα του χρόνου καθώς το μέλλον τρέχει με υψηλές ταχύτητες. Στην εποχή του γρήγορου Internet τα γεγονότα τρέχουν και αν δεν υπάρχει η αμεσότητα αντίδρασης που πρέπει να υπάρχει, τότε τα αποτελέσματα μπορεί να είναι από επιζήμια ως και καταστροφικά. Το «να το δούμε από βδομάδα» είναι η λάθος στάση στον λάθος χρόνο. Λιγότερη αναποφασιστικότητα και περισσότερη θέληση είναι η σωστή απάντηση όταν ο χρόνος μετριέται πλέον σε νανοδευτερόλεπτα.

     

    Αλληλεγγύη: Πρέπει να αναλάβουμε ο καθένας στο μέτρο που του αναλογεί την ευθύνη για την κοινωνία μέσα στην οποία ζούμε. Γι’ αυτό και έχουμε υποχρέωση να βλέπουμε και πέρα από το στενό ατομικό συμφέρον. Η συμβολή στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, η επένδυση στην ευημερία των τοπικών κοινωνιών αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας.

     

    Ο τουρισμός και το ελληνικό ξενοδοχείο απέδειξαν στην πράξη πως υπηρετούν και τους πέντε πυλώνες, αναδεικνύοντας με τη δυναμική τους όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που είναι αναγκαία για να προσδώσουμε μια νέα αυτοπεποίθηση στην οικονομία και την κοινωνία. Η οικονομική αξία του τουρισμού είναι πλέον τέτοια που εκ των πραγμάτων έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του οδηγού προς μια νέα Ελλάδα που αξίζουμε εμείς και οι γενιές που έρχονται μετά από εμάς.

     

    Αν θέλουμε πραγματικά να πάμε μπροστά, τότε το μέλλον δεν θα πρέπει να αντιγράφει το παρελθόν. Νέα Ελλάδα σημαίνει μια νέα συμφωνία για ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο στο οποίο η επιχειρηματικότητα είναι βασικός μοχλός της οικονομικής προόδου και της κοινωνικής συνοχής.

     

    Τα ξενοδοχεία άνοιξαν τον δρόμο και έδωσαν το νέο αναπτυξιακό παράδειγμα. Επιχειρήσεις σύγχρονες, καινοτόμες, εξωστρεφείς, που επιδεικνύουν υπευθυνότητα απέναντι στις τοπικές κοινωνίες που δραστηριοποιούνται, συνεισφέροντας στην ευημερία τους. Το παράδειγμα πρέπει να υποστηριχθεί για να δώσει ακόμη περισσότερα και να βρει μιμητές παντού.

     

    Ο κ. Αλέξανδρος Βασιλικός είναι πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

    Αφιερώματα
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Στο One Hyde Park Η θεραπαινίς Καντελάρια άφησε τις μικρές σταγόνες τσαγιού να κυλήσουν μέσα στις πορσελάνινες De Gournay κούπες. Παρατήρησα ότι τα... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk