Πόσοι έλληνες σχεδιαστές θα µπορούσαν να ισχυριστούν ότι δηµιουργίες τους έχουν φορεθεί από τις Μισέλ Οµπάµα, Μπιγιονσέ, Ριάνα, Μισέλ Γουίλιαµς, Μαντόνα, Γκουίνεθ Πάλτροου κ.ά.; Η Χριστίνα Μαρτίνη και ο Νικόλας Μίνογλου, οι οποίοι βρίσκονται πίσω από το διεθνές brand Ancient Greek Sandals (AGS), µπορούν. Δέκα χρόνια τώρα έχουν κάνει το αρχαιοελληνικό σανδάλι το απόλυτο «must have» του καλοκαιριού σε παγκόσµιο επίπεδο και παράλληλα έχουν αναδείξει την ποιότητα, τις ικανότητες και τον επαγγελµατισµό που διέπουν τους τεχνίτες της χώρας µας, µια και τα προϊόντα τους είναι χειροποίητα, φτιαγµένα εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, από ντόπιους artisans.

Στη συνέντευξη που µας παραχώρησαν µιλούν για την υπέροχη περιπέτειά τους που ξεκίνησε δέκα χρόνια πριν, γεγονός που γιορτάζουν µε µια ιδιαίτερη επετειακή σειρά υψηλών προδιαγραφών και αποκαλύπτουν ποια είναι τα σχέδιά τους για το µέλλον, που φθάνουν σε βάθος 50ετίας!

Χριστίνα Μαρτίνη, καλλιτεχνική διευθύντρια, συνιδρύτρια του AGS

Εχετε εργαστεί σε µεγάλους οίκους όπως είναι οι Louis Vuitton και Balenciaga. Τι είναι αυτό που κυρίως µάθατε στον καθένα;

«Στον οίκο Louis Vuitton, υπό την καλλιτεχνική επιµέλεια του Μαρκ Τζέικοµπς, έµαθα ότι όλα είναι πιθανά. Οτιδήποτε ένας σχεδιαστής ονειρευτεί, µε τον έναν ή τον άλλον τρόπο µπορεί να υλοποιηθεί. Στον οίκο Balenciaga, κάτω από την καλλιτεχνική επιµέλεια του Νικολά Γκεσκέρ, έµαθα την προσοχή στη λεπτοµέρεια. Οι περίτεχνες τεχνικές που µπορεί να συνυπήρχαν στα ρούχα ήταν πάνω από κάθε φαντασία.

Επίσης και στους δύο οίκους συνεργαζόµουν µε τα καλύτερα εργοστάσια για την κατασκευή πολυτελών υποδηµάτων, το οποίο στη συνέχεια µε βοήθησε για την υλοποίηση και του δικού µου brand. Τέλος, έµαθα πολλά από τις οµάδες marketing για το πώς πρέπει να συντίθεται µια ολοκληρωµένη εµπορική συλλογή».

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το µυστικό της επιτυχίας σας;

«Το µυστικό των Ancient Greek Sandals είναι ένα mix πραγµάτων και συγκυριών. Το πιο σηµαντικό για εµένα είναι η οµάδα, ο καθένας µας έχει ξεχωριστούς ρόλους µέσα στην εταιρεία, στους οποίους έχει κλίση. Ο Νικόλας Μίνογλου ασχολείται µε το επιχειρηµατικό κοµµάτι, ο Γιάννης Βαγενάς µε το κοµµάτι των πωλήσεων και εγώ µε το δηµιουργικό. Η επιτυχία οφείλεται στα σχέδια, τα οποία απευθύνονται σε όλες τις γυναίκες, όλων των ηλικιών, είναι ευκολοφόρετα, ποιοτικά και κολακεύουν το πόδι. Επιπλέον, δεν µένουµε στάσιµοι, ανανεώνουµε συνέχεια τις συλλογές µας µε ενδιαφέρουσες συνεργασίες, νέες κατασκευές και καινούργια προϊόντα.

Από την πρώτη ηµέρα δουλέψαµε όλοι µαζί για έναν κοινό σκοπό µε ενθουσιασµό, σκληρή δουλειά, ανοιχτό µυαλό. Υπήρξαµε από την αρχή ευέλικτοι στις αποφάσεις µας και στον τρόπο µε τον οποίο δουλεύουµε. Συναντήσαµε αρκετά εµπόδια, ειδικά τον πρώτο χρόνο, αλλά τα αντιµετωπίσαµε µε ευρηµατικότητα, ευελιξία, θετικό πνεύµα. Και τα ξεπεράσαµε. Ενας άλλος λόγος της επιτυχίας µας είναι ότι ξεκινήσαµε το brand την κατάλληλη χρονική στιγµή. H πρώτη µας συλλογή το 2011 γνώρισε µεγάλη επιτυχία διότι έλειπε κάτι αντίστοιχο από την αγορά τότε. Αν και έχουν περάσει πάνω από 10 χρόνια, δουλεύουµε όλοι µε την ίδια όρεξη που είχαµε την πρώτη χρονιά. Κάθε συλλογή µάς ενθουσιάζει όπως η πρώτη».

Εχετε δει τα παπούτσια σας φορεµένα από τις πιο διάσηµες σταρ του πλανήτη. Σας ενθουσιάζει ακόµη όταν βλέπετε κάποια γνωστή διεθνή προσωπικότητα να σας προτιµά; Ποια είναι η αγαπηµένη σας από όλες όσες σας έχουν επιλέξει κατά καιρούς;

«Ενθουσιάζοµαι συνεχώς. Νοµίζω η πρώτη φορά που τα φόρεσε η Μισέλ Γουίλιαµς θα µου µείνει αξέχαστη γιατί µόλις είχε κυκλοφορήσει η πρώτη συλλογή και δεν το περιµέναµε. Εννοείται ότι όταν τα φόρεσαν η Ριάνα και η Μπιγιονσέ ήταν επίσης σοκαριστικό! Πιο πολύ όµως χαίροµαι όταν βλέπω γυναίκες στον δρόµο να περπατούν φορώντας AGS, είτε είναι στην Κέρκυρα όπου µένω είτε σε κάποια πόλη του εξωτερικού. Πάντα µε κάνει να χαµογελάω και µου έρχεται να τους φωνάξω «ωραία σανδάλια» αλλά δεν το κάνω…».

Μιλήστε µας για την εφετινή, επετειακή κολεξιόν.

«Για τα 10 χρόνια Ancient Greek Sandals δουλέψαµε µε µια φίλη ιστορικό τέχνης στο Παρίσι, την Ξένια Βεντίκου, η οποία έκανε µια έρευνα για τα αρχαιοελληνικού ύφους γυναικεία αγάλµατα που υπάρχουν σε διαφορά µουσεία του κόσµου. Από την παρουσίασή της επιλέξαµε 10 αγάλµατα τα οποία ενέπνευσαν τα σανδάλια της συλλογής. Θέλαµε να ενσωµατώσουµε και iconic σανδάλια από προηγούµενες συλλογές, να τα ανανεώσουµε χρησιµοποιώντας διαφορετικά υλικά, τεχνικές, αλλά και να δουλέψουµε µε τεχνίτες µε τους οποίους έχουµε συνεργαστεί ανά τα χρόνια. Χρυσοτυπία, πυρογραφία, κοτσίδες, κεραµικές χάντρες από την Ελπίδα Κουρτζή, χειροποίητα κεντήµατα από τον ελληνοράπτη Αριστείδη Τζονευράκη και χρυσά διακοσµητικά δένουν την ιστορία των 10 χρόνων µας. Η συλλογή περιστρέφεται χρωµατικά γύρω από το φυσικό (nude), το υπόλευκο (off white) και την πλατίνα και το κάθε σανδάλι είναι διαθέσιµο αποκλειστικά σε ένα χρώµα. Το αγαπηµένο µου σχέδιο από την επετειακή capsule συλλογή είναι ένα σανδάλι εµπνευσµένο από ένα κωδωνόσχηµο γυναικείο ειδώλιο που φοράει λιλιπούτεια σανδάλια, το οποίο κατασκευάστηκε στη Βοιωτία στους ύστερους γεωµετρικούς χρόνους και τώρα βρίσκεται στο αρχαιολογικό µουσείο της Βοστώνης. Το δικό µας σανδάλι είναι µια ερµηνεία αυτής της εικόνας. Αυτό που αγάπησαν τα περισσότερα µαγαζιά είναι το κλασικό µας σχέδιο Desmos, κεντηµένο µε χρυσές και ασηµένιες κλωστές, µε σχέδιο που παραπέµπει στις πτυχές από τον µανδύα της «Κόρης του Βερολίνου». Το άγαλµα αυτό ήταν στηµένο πάνω από τον τάφο µιας γυναίκας στην Κερατέα, πρόκειται για ένα αριστούργηµα της αρχαϊκής τέχνης (570 π.Χ.) και εκτίθεται στο Μουσείο Αρχαίας Τέχνης του Βερολίνου».

Τι µας ετοιµάζετε για το µέλλον;

«Εφέτος, σχεδιάσαµε µια σειρά για το σπίτι, την AGS Home, εµπνευσµένη από αρχετυπικά ελληνικά οικιακά σκεύη και για πρώτη φορά θα παρουσιάσουµε µια ολοκληρωµένη συλλογή από τσάντες. Και τις δύο συλλογές τις υποδέχθηκαν µε πολύ θετικά σχόλια τα καταστήµατα όλου του κόσµου και µπορείτε να δείτε όλη τη συλλογή ολοκληρωµένη και στο AGS flagship store στην Αθήνα. Οπότε ελπίζω να συνεχίσει η επιτυχία και σε αυτούς τους τοµείς, για τους οποίους έχουµε δουλέψει όλοι πολύ σκληρά. Ενας ακόµα στόχος είναι να δηµιουργήσουµε µια ολοκληρωµένη χειµερινή σειρά».

Νικόλας Μίνογλου, συνιδρυτής του AGS

Τι κάνει διαφορετικά τα Ancient Greek Sandals και γνώρισαν τόσο γρήγορα τόση επιτυχία;

«Θεωρώ ότι είναι ο συνδυασµός και η σειρά των βηµάτων που κάναµε την κατάλληλη χρονική στιγµή. Είχαµε µία ιδέα για ένα προϊόν για το οποίο υπήρχε έντονη ζήτηση στην παγκόσµια αγορά και εκτελέσαµε αυτή την ιδέα µε σωστό τρόπο. Αυτό βέβαια δεν θα ήταν δυνατόν αν δεν ήµασταν µία πολύ δεµένη, εργατική και φιλόδοξη οµάδα ανθρώπων πίσω από την εκτέλεση της ιδέας. Δώσαµε τεράστια έµφαση στον σχεδιασµό της συλλογής, στις πρώτες ύλες, στην ποιότητα κατασκευής και στην παρουσίαση. Στόχος ήταν να δηµιουργήσουµε ένα άριστο τελικό προϊόν που θα µπορούσε να σταθεί υπερήφανα στα καλύτερα µαγαζιά του εξωτερικού. Από την αρχή είχαµε την πεποίθηση ότι θα πετύχει το brand, αλλά δεν περιµέναµε να γίνει τόσο γρήγορα. Ηµασταν οι πρώτοι που τολµήσαµε να εξαγάγουµε το «branded» ελληνικό χειροποίητο σανδάλι καλής ποιότητας στο εξωτερικό, και από τις πρώτες αντιδράσεις των πελατών και των media του εξωτερικού πολύ σύντοµα καταλάβαµε ότι µας υποδέχθηκαν πολύ θερµά όλοι οι συνεργάτες».

Πιστεύετε ότι το γεγονός πως πρόκειται για µια άκρως ελληνική επιχείρηση παίζει ρόλο στην επιτυχία της;

«Σίγουρα το ότι από την αρχή επιλέξαµε να κάνουµε παραγωγή µόνο στην Ελλάδα τελικά αποδείχθηκε ότι είναι η σωστή επιλογή. Οταν ξεκινήσαµε το brand, ίσως και παραπάνω από ό,τι σήµερα, πολλές εταιρείες παρήγαν στην Απω Ανατολή µε γνώµονα κατά βάση το χαµηλό κόστος. Αυτό όµως έχει ως συνέπεια την έλλειψη ταυτότητας, την ύπαρξη της οποίας ο παγκόσµιος καταναλωτής εκτιµά ολοένα και περισσότερο. Ειδικά στον χώρο της µόδας ο καταναλωτής πλέον ψάχνει αυθεντικά brands, µε ισχυρή ταυτότητα και µε δυνατή ιστορία».

Ποια ήταν η στιγµή που συνειδητοποιήσατε ότι έχετε κάτι στα χέρια σας που θα γίνει µεγάλο;

«Το πρώτο σηµάδι ήταν την πρώτη χρονιά, όταν λάβαµε παραγγελίες από ιδιαίτερα καταξιωµένα καταστήµατα όπως η Colette, το net-a-porter.com, το Barneys και το Saks. Αλλά το ουσιαστικό σηµάδι ήταν ότι µετά από τρία χρόνια τα ίδια µαγαζιά συνέχιζαν τα παραγγέλνουν σανδάλια µας µε αυξητική τάση και ότι δεν ήµασταν ένα «one season wonder». Επίσης, όταν τα φόρεσε η τότε Πρώτη Κυρία των Ηνωµένων Πολιτειών, η Μισέλ Οµπάµα, καταλάβαµε ότι ίσως έχουµε στα χέρια µας κάτι το οποίο µπορούσε να γίνει ακόµα µεγαλύτερο».

Ποιο θα θέλατε να είναι το µέλλον του brand;

«Στόχος είναι να συνεχίσει ναι είναι παγκοσµίως το «the go to handmade leather sandal brand» – πάντοτε «made in Greece» µε παραδοσιακούς τρόπους – σε 50 χρόνια από σήµερα».